Βασική προτεραιότητα του κυβερνητικού επιτελείου αποτελεί η ανασυγκρότηση της πολύπαθης Θεσσαλίας. Την εβδοµάδα που πέρασε παρουσιάστηκε στον πρωθυπουργό η µελέτη της ολλανδικής εταιρείας HVA International, µέλη της οποίας εγκαταστάθηκαν, από τη στιγµή που τους ανατέθηκε το έργο, στις πληγείσες περιοχές, έτσι ώστε να δηµιουργήσουν ένα ολοκληρωµένο master plan για την επόµενη ηµέρα της Θεσσαλίας.

Οι τρεις πυλώνες και τα βασικά έργα

Τα «Π» παρουσιάζουν σήµερα τους τρεις πυλώνες και τα βασικά έργα που περιλαµβάνονται στο σχέδιο της ολλανδικής εταιρείας, µε τον διευθύνοντα σύµβουλο Μιλτιάδη Γκουζούρη να περιγράφει τον σχεδιασµό και τις στοχεύσεις

«Το πιο δύσκολο από όλα ήταν η ταχύτητα µε την οποία έπρεπε να κινηθούµε, γιατί έπρεπε να ενηµερώσουµε τον κόσµο και τις Αρχές. Καταφέραµε και συλλέξαµε την πληροφορία που χρειαζόταν άµεσα. Βρήκαµε τα σηµεία που είναι ευαίσθητα και κάναµε τις προτάσεις µας», ανέφερε αρχικά ο κ. Γκουζούρης. Στον θεσσαλικό κάµπο έχει δροµολογηθεί να γίνουν µια σειρά από έργα. Κάποια από αυτά ολοκληρώνονται τις επόµενες εβδοµάδες και µήνες, τα µεσοπρόθεσµα σε ένα έως πέντε χρόνια, τα µακροπρόθεσµα θα ολοκληρωθούν σε περίπου 10 χρόνια, ενώ το κόστος των έργων αυτών αναµένεται να ξεπεράσει τα 4,5 δισεκατοµµύρια ευρώ.
Ενα από τα βασικά προβλήµατα που αντιµετωπίζει η λεκάνη της Θεσσαλίας είναι η έλλειψη νερού, ενώ τώρα, όπως µας εξηγεί ο κύριος Γκουζούρης, ανεβαίνει στην περιοχή ο υδροφόρος ορίζοντας στις γεωτρήσεις. «Πλέον σε κάποια σηµεία βγαίνει υφάλµυρο νερό. Αυτό σηµαίνει ότι αρχίζει και εισχωρεί η θάλασσα σιγά-σιγά και αυτό είναι µια µη αναστρέψιµη κατάσταση. Είναι ακόµη σε µικρή κλίµακα, αλλά, αν συνεχιστεί η τακτική που υπάρχει εκεί µε τις γεωτρήσεις και µε αυτό το σταµάτηµα των ποταµών, πράγµατα που αναφέρουµε εκτενέστατα στην αναφορά µας, τότε θα υπάρξει ζηµιά», σχολιάζει ο ίδιος

Οι ενέργειες που θα ακολουθηθούν

Στο σχέδιο των Ολλανδών περιγράφονται µε λεπτοµέρεια όλες εκείνες οι ενέργειες που πρέπει να ακολουθηθούν, όπως είναι η δηµιουργία ενός καινοτόµου και βιώσιµου οργανογράµµατος του Οργανισµού ∆ιαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας, κάτι που µέχρι σήµερα λείπει και η διαχείριση του νερού είναι σκορπισµένη σε πολλούς φορείς, χωρίς να υπάρχει συνοχή.

Δείτε τη συνοπτική περίληψη του σχεδίου ΕΔΩ

Ετσι, λοιπόν, µε ένα πλήρες µοντέλο διαχείρισης νερού θα γίνει ο απαραίτητος σχεδιασµός και θα υπάρχει ο σωστός έλεγχος των επιφανειακών και των υπόγειων υδάτων, αλλά και σχέδιο διαχείρισης πληµµύρας. Ο Ο∆ΥΘ θα µπορεί να συνάπτει προγραµµατικές συµβάσεις για τη διαχείριση των υδάτων και των πληµµυρών, την άρδευση, την αποστράγγιση, τη σύνταξη µελετών, καθώς και τη χρηµατοδότηση και υλοποίηση δράσεων. Παράλληλα, αναλαµβάνει τη σύνταξη σχεδίων διαχείρισης κινδύνου πληµµύρας στη Θεσσαλία. Στη µελέτη επίσης περιλαµβάνεται σχέδιο στρατηγικής για την υλοποίηση µεγάλων και µικρών φραγµάτων έργων ορεινής υδρονοµίας.

Αγροτική παραγωγή

Βασικό πρόβληµα των κατοίκων της περιοχής είναι πως έχασαν τις καλλιέργειές τους και τις κτηνοτροφικές τους µονάδες. Στην πρόταση για την ανασυγκρότηση της περιοχής περιλαµβάνονται κεφάλαια που σχετίζονται µε την αγροτική παραγωγή. Γίνεται µια εκτενής µελέτη για τις υφιστάµενες καλλιέργειες στον θεσσαλικό κάµπο και τις ανάγκες που έχουν για άρδευση και προτείνεται η δηµιουργία ενός οικοσυστήµατος καλλιεργειών, µεταποίησης και εµπορίας προϊόντων που θα προέρχονται από καλλιέργειες µε µικρές ανάγκες σε αρδευτικό νερό, παρέχοντας ταυτόχρονα προστιθέµενη αξία και οικονοµική βιωσιµότητα στον Θεσσαλό αγρότη. Η εφαρµογή νέων καλλιεργητικών τεχνικών και νέων καλλιεργειών θα προσδώσει περισσότερα όπλα στη φαρέτρα των Θεσσαλών αγροτών και θα οδηγήσει στην οικονοµική τους σταθερότητα και βιωσιµότητα.

Καινοτόµες προτάσεις, σύγχρονες υποδοµές και έργα αντιπληµµυρικής προστασίας

Το master plan περιλαµβάνει επίσης καινοτόµες προτάσεις, σύγχρονες υποδοµές και έργα αντιπληµµυρικής προστασίας, που σχεδιάζονται µε όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας, προκειµένου να ενισχυθούν οι υποδοµές απέναντι στις προκλήσεις της εντεινόµενης κλιµατικής κρίσης. Το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών έχει αναλάβει τη µόνιµη αποκατάσταση δρόµων, γεφυρών, σιδηροδροµικού δικτύου και σχολείων. Ειδικότερα, το απαιτητικό και πολυεπίπεδο αυτό έργο περιλαµβάνει την πλήρη αποκατάσταση του βασικού σιδηροδροµικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη και των κάθετων αξόνων Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλο-Καλαµπάκα, ένα έργο το κόστος του οποίου υπολογίζεται σε 450 εκατ. ευρώ, µέρος των οποίων θα καλυφθεί από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας. Παράλληλα, θα αποκατασταθούν το οδικό δίκτυο, δεκάδες γέφυρες και άλλα τεχνικά έργα, τα οποία συνολικά θα κοστίσουν 900 εκατ. ευρώ. Τέλος, θα ανοικοδοµηθούν 33 σχολικές µονάδες σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα. Η δαπάνη των έργων αυτών, καθώς και πρόσθετων µελλοντικά, θα καλυφθεί από δωρεά ύψους 50 εκατ. ευρώ της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Να γίνουν έργα

«Η Θεσσαλία ήδη αρχίζει και στέκεται στα πόδια της. Εχω θαυµάσει τη γενναιότητα των κατοίκων και τις δυνάµεις που κρύβουν µέσα τους. Εχουν µαζέψει τα κοµµάτια τους, φτιάχνουν τις ζωές τους και πάλι και καθαρίζουν τα σπίτια τους, εκτός από κάποια χωριά, τα οποία πληµµύρισαν για πολλοστή φορά, όπου οι κάτοικοι δεν νιώθουν ασφάλεια να επιστρέψουν. Πρέπει να γίνουν τα έργα, για να τους δώσουν πάλι την πεποίθηση ότι δεν θα βρεθούν µε νερά στο κρεβάτι τους», λέει ο Μιλτιάδης Γκουζούρης, εξηγώντας πως η ολλανδική εταιρεία βρήκε όλα εκείνα που πήγαν στραβά και οδήγησαν στην καταστροφή. «Ηταν ένα τροµερό φαινόµενο. Ηταν φαινόµενο χιλιετίας. Ακόµα και όλα να είχαν γίνει σωστά, πάλι θα υπήρχαν ζηµιές µε ένα φαινόµενο “Daniel”. Εµείς στη µελέτη µας κοιτάζουµε πώς µπορούµε πλέον να αντιµετωπίζουµε φαινόµενα σαν τον “Daniel”».