Ένα από τα πιο κρίσιµα στοιχήµατα της κυβέρνησης, που αφορά την παροχή αποτελεσµατικότερων και απλούστερων δηµόσιων υπηρεσιών για τους πολίτες, αλλά και την εξάλειψη της ταλαιπωρίας που προκαλεί η γραφειοκρατία, έχει αναλάβει η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραµέως, στοχεύοντας παράλληλα στην αρτιότερη ενηµέρωση των πολιτών για τις δηµόσιες υπηρεσίες και στην ενίσχυση της διαφάνειας στον δηµόσιο τοµέα.

Η βελτίωση της σχέσης πολίτη - κράτους παραµένει προτεραιότητα της κυβέρνησης, µε τον στόχο να εδράζεται σε πιο φιλικές, «one step υπηρεσίες», µέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης κοµβικών τοµέων του ∆ηµοσίου, ούτως ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, µέσω ταχύτερων και απλοποιηµένων διαδικασιών.

Στο υπουργείο Εσωτερικών υπάρχει η αντίληψη ότι µειώνοντας τη γραφειοκρατία και ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα στις υπηρεσίες του ∆ηµοσίου, διασφαλίζεται η πιο γρήγορη παροχή υπηρεσιών στον πολίτη. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει ξεκινήσει η αναβάθµιση του back-office των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) ώστε να διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι υποθέσεις των πολιτών. Μέσω του νέου back-office δίνεται πρώτη φορά η δυνατότητα δοµηµένης διαχείρισης του συνόλου των αιτηµάτων των πολιτών από τους υπαλλήλους των ΚΕΠ, η ενιαία ταυτοποίηση υπαλλήλων και πολιτών, η συνεργασία µεταξύ των υπαλλήλων των ΚΕΠ, η καταγραφή του έργου των ΚΕΠ που µπορεί να προσφέρει χρήσιµα δεδοµένα για βελτιώσεις και η έγκυρη και ενιαία διοικητική πληροφόρηση των πολιτών βάσει του Εθνικού Μητρώου ∆ιοικητικών ∆ιαδικασιών.

Επιπλέον, επεκτείνεται και αναβαθµίζεται το Ηλεκτρονικό Σύστηµα Διακίνησης Εγγράφων σε φορείς του Δηµοσίου (ΙΡΙ∆Α 2) και αναβαθµίζεται ο Κόµβος Διαλειτουργικότητας του υπουργείου Εσωτερικών, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη επικοινωνία των πληροφοριακών συστηµάτων των φορέων του Δηµοσίου, και ενεργοποιείται το Εθνικό Σύστηµα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, του οποίου στόχος είναι ο βέλτιστος συντονισµός των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης, η αποφυγή τυχόν αλληλεπικαλύψεων αρµοδιοτήτων και η καλύτερη ενηµέρωση του πολίτη για τις δηµόσιες υπηρεσίες.

Νέος μηχανισμός αποτίμησης ποιότητας των δημόσιων υπηρεσιών

Παράλληλα, το υπουργείο Εσωτερικών σχεδιάζει έναν νέο -πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδοµένα- µηχανισµό αποτίµησης της ποιότητας των δηµόσιων υπηρεσιών από τους τελικούς ωφελούµενούς τους, δηλαδή τους πολίτες. Αυτή η πρωτοβουλία δυναµώνει τη φωνή των πολιτών και θα αξιοποιηθεί για τη διαρκή βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχει το ∆ηµόσιο. Με αυτό τον τρόπο, καταγράφεται η άποψη των πολιτών αναφορικά µε κρίσιµες λειτουργίες του κράτους, αναδεικνύονται θετικές ή αρνητικές κριτικές και προτάσεις για τη λειτουργία των δηµόσιων υπηρεσιών και δίνεται η δυνατότητα σύγκρισης της εµπειρίας των πολιτών τόσο πριν όσο και µετά από µεγάλες νοµοθετικές και εκτελεστικές πρωτοβουλίες, ενισχύοντας τη χάραξη πολιτικής βασισµένης σε δεδοµένα που αντιπροσωπεύουν τους πολίτες. Ουσιαστικά, οι πολίτες θα καταγράφουν τη γνώµη τους µετά την εµπειρία τους σε κάποια δηµόσια υπηρεσία, µε έναν τρόπο που µοιάζει µε το γνωστό «Tripadvisor», µέσω του οποίου οι πελάτες βαθµολογούν τις υπηρεσίες που τους παρέχονται σε καταστήµατα εστίασης ή ξενοδοχεία.

Χαρτογράφηση

Ενα χρήσιµο εργαλείο στην προσπάθεια να καταγράψει και να χαρτογραφήσει το ∆ηµόσιο τον εαυτό του παρουσιάστηκε και είναι το θεσµικό εργαλείο «Μίτος». Στο Εθνικό Μητρώο ∆ιοικητικών ∆ιαδικασιών καταγράφονται όλες οι διαδικασίες του ∆ηµοσίου, φυσικές και ψηφιακές, µε σκοπό την εύκολη και έγκυρη ενηµέρωση τόσο των πολιτών όσο και των δηµόσιων υπαλλήλων που εξυπηρετούν τους πολίτες. Μέχρι σήµερα είναι καταχωρισµένες στο «Μίτος» 3.305 διαδικασίες που αφορούν τον πολίτη, όπως η έκδοση άδειας γάµου, διπλώµατος οδήγησης, διαδικασίες αποζηµιώσεων, και άλλες υπηρεσίες που αφορούν την καθηµερινότητα του πολίτη. Για κάθε διαδικασία καταγράφονται τα βήµατα υλοποίησής της, τα απαιτούµενα δικαιολογητικά, ο εκτιµώµενος χρόνος εκπλήρωσής της και το κόστος διεκπεραίωσής της.

Επιπλέον, µέσω αυτής της συγκέντρωσης πληροφοριών, το «Μίτος» επιτρέπει την απλούστευση ή/και την ψηφιοποίηση διαδικασιών, όπου είναι εφικτό. Για παράδειγµα, µπορεί να προβλεφθεί κατάργηση δικαιολογητικών και διαδικαστικών σταδίων, µειώνοντας τη γραφειοκρατία και διευκολύνοντας µε αυτόν τον τρόπο τον πολίτη. Ο στόχος της εξυπηρέτησης του πολίτη βελτιώνεται και µέσω καλύτερων και πιο στοχευµένων διαδικασιών προσλήψεων και επιλογών σε θέσεις ευθύνης, ακολουθώντας την αρχή «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση» και προσφέροντας κίνητρα στους δηµόσιους υπαλλήλους που ενισχύουν την παραγωγικότητά τους. Αυτά επιτυγχάνονται µέσω του νέου συστήµατος επιλογής και αξιολόγησης διοικήσεων φορέων του ∆ηµοσίου µε αξιοκρατικά κριτήρια, της επικέντρωσης στη συνεχή ανάπτυξη και βελτίωση των απαραίτητων δεξιοτήτων των υπαλλήλων και των προϊσταµένων µέσω της διαδικασίας αξιολόγησης και στοχοθεσίας στον δηµόσιο τοµέα και µέσω του νέου πάγιου συστήµατος παρακίνησης-επιβράβευσης (bonus παραγωγικότητας).

Η επιστολική ψήφος

Τέλος, σηµαντικό βήµα στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης των πολιτών στην καθηµερινότητά τους αποτελεί η καθιέρωση της επιστολικής ψήφου, όπου µε τον Ν. 5083/2024 καθιερώθηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα η επιστολική ψήφος ως µέσο διευκόλυνσης της άσκησης του εκλογικού δικαιώµατος των εκλογέων για τις ευρωεκλογές και τα εθνικά δηµοψηφίσµατα. Πρόκειται για ένα ουσιαστικό άνοιγµα προς τον απανταχού Ελληνισµό µε την κατάργηση όλων των πρακτικών εµποδίων στην άσκηση του εκλογικού δικαιώµατος των Ελλήνων πολιτών, όπου και αν βρίσκονται. Με την επιστολική ψήφο εκσυγχρονίζεται ο τρόπος άσκησης του εκλογικού δικαιώµατος, διασφαλίζοντας τις βασικές συνταγµατικές αρχές της αµεσότητας, της καθολικότητας και της µυστικότητας της ψήφου, ενώ δίνεται η δυνατότητα στους Ελληνες πολίτες να ψηφίσουν από τον τόπο κατοικίας τους χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία τους στο εκλογικό κέντρο στο οποίο είναι εγγεγραµµένοι. Με τον τρόπο αυτόν οι εκλογείς εξοικονοµούν χρόνο και χρήµατα και διευκολύνεται η συµµετοχή στην εκλογική διαδικασία όλων των Ελλήνων πολιτών και ιδιαιτέρως των ηλικιωµένων, των εποχικά εργαζοµένων, των ατόµων µε αναπηρία και των φοιτητών και µαθητών εν µέσω εξεταστικής περιόδου.

 

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής