Νεκρός βρέθηκε στις ΗΠΑ πρώην υπάλληλος της Boeing o οποίος είχε εκφράσει τις ανησυχίες του για τις προδιαγραφές στην αλυσίδα παραγωγής και είχε στραφεί νομικά κατά της εταιρείας.

Ο πρώην υπάλληλος της Boeing, Τζον Μπάρνετ βρέθηκε νεκρός μέσα στο αυτοκίνητό του στον πάρκινγκ ξενοδοχείου, σύμφωνα με το BBC.

Ο Τζον Μπάρνετ εργαζόταν για την Boeing επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017. Τις ημέρες πριν από τον θάνατό του, είχε δώσει στοιχεία ως πληροφοριοδότης σε αγωγή κατά της εταιρείας.

Η Boeing είπε ότι με θλίψη πληροφορήθηκε τον θάνατο του Μπάρνετ.

Ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον επιβεβαίωσε τον θάνατό του στο BBC τη Δευτέρα (11/03/2024).

Η εταιρεία δήλωσε επίσης πως ο Μπάρνετ πέθανε από «αυτοτραυματισμό» στις 9 Μαρτίου και ότι η Αστυνομία διεξάγει έρευνα.

Από το 2010, ο 62χρονος εργαζόταν ως υπεύθυνος ποιότητας στο εργοστάσιο του Βόρειου Τσάρλεστον που κατασκεύαζε το 787 Dreamliner, ένα αεροσκάφος τελευταίας τεχνολογίας που χρησιμοποιείται κυρίως σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων.

Ο Μπάρνετ αποκάλυψε τα  «κατασκευαστικά» λάθη της Boeing το 2019

Το 2019, ο Μπάρνετ δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι, κάτω από πίεση, τοποθετούσαν σκόπιμα υποβαθμισμένα εξαρτήματα στα αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής.

Είπε επίσης ότι είχε αποκαλύψει σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου, τα οποία θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι μία στις τέσσερις μάσκες αναπνοής δεν θα λειτουργούσε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ακόμα είπε ότι αμέσως αφότου ξεκίνησε να δουλεύει στη Νότια Καρολίνα είχε αρχίσει να ανησυχεί ότι η πίεση για την κατασκευή νέων αεροσκαφών σήμαινε ότι η διαδικασία συναρμολόγησης ήταν βιαστική και η ασφάλεια είχε τεθεί σε κίνδυνο, κάτι που η εταιρεία αρνήθηκε.

Αργότερα δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι δεν είχαν ακολουθήσει τις διαδικασίες που αποσκοπούσαν στην παρακολούθηση των εξαρτημάτων μέσα από το εργοστάσιο, επιτρέποντας την εξαφάνιση ελαττωματικών εξαρτημάτων.

Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις, όπως κατήγγειλε, μηχανικά μέρη που είχαν πεταχθεί στα σκουπίδια χρησιμοποιούνταν τελικά για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.

Ισχυρίστηκε επίσης ότι οι δοκιμές στα συστήματα οξυγόνου έκτακτης ανάγκης που επρόκειτο να τοποθετηθούν στο 787 έδειξαν ποσοστό αποτυχίας 25%, πράγμα που σημαίνει ότι 1 στα 4 δεν θα λειτουργούσε σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Ο ίδιος δήλωσε ότι είχε αναφέρει στους διευθυντές τις ανησυχίες του, και τους είχε προειδοποιήσει αλλά δεν είχε ληφθεί κανένα μέτρο.

Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς του. Ωστόσο, μια αναθεώρηση του 2017 από τη ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), επιβεβαίωσε ορισμένες από τις ανησυχίες του.

Διαπίστωσε ότι η θέση τουλάχιστον 53 «μη συμμορφούμενων» εξαρτημάτων στο εργοστάσιο ήταν άγνωστη και ότι θεωρούνταν χαμένα και απαίτησε από την Boeing να λάβει διορθωτικά μέτρα.

Όσον αφορά στο θέμα με τις φιάλες οξυγόνου, η εταιρεία δήλωσε ότι το 2017 είχε «εντοπίσει ορισμένες φιάλες οξυγόνου που είχε παραλάβει από τον προμηθευτή και οι οποίες δεν αναπτύσσονταν σωστά». Αρνήθηκε όμως ότι κάποια από αυτές είχε τοποθετηθεί σε αεροσκάφη.

Ο Μπάρνετ μετά τη συνταξιοδότηση του προχώρησε σε νομικό αγώνα κατά της Boeing

Μετά τη συνταξιοδότησή του, ξεκίνησε μια μακρόχρονη νομική διαδικασία κατά της εταιρείας. Την κατηγόρησε ότι δυσφήμισε τον χαρακτήρα του και παρεμπόδισε την καριέρα του εξαιτίας των ζητημάτων που επισήμανε – κατηγορίες που απέρριψε η Boeing.

Κατά τη στιγμή του θανάτου του, ο Μπάρνετ βρισκόταν στο Τσάρλεστον για συνεντεύξεις που σχετίζονταν με την υπόθεση αυτή.

Την περασμένη εβδομάδα, έδωσε επίσημη κατάθεση στην οποία δικηγόροι της Boeing του έκαναν ερωτήσεις, πριν εξεταστεί από τον ίδιο του τον δικηγόρο. Ήταν προγραμματισμένο να υποβληθεί σε περαιτέρω ανάκριση το Σάββατο. Όταν δεν εμφανίστηκε, έγιναν έρευνες στο ξενοδοχείο του.

Στη συνέχεια βρέθηκε νεκρός στο φορτηγό του στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου. Μιλώντας στο BBC, ο δικηγόρος του χαρακτήρισε τον θάνατό του «τραγικό».

Σε ανακοίνωσή του η Boeing ανέφερε: «Είμαστε θλιμμένοι από το θάνατο του Μπαρνέτ και οι σκέψεις μας είναι με την οικογένεια και τους φίλους του».

Ο θάνατός του έρχεται σε μια εποχή που τα πρότυπα παραγωγής τόσο της Boeing όσο και του βασικού προμηθευτή της Spirit Aerosystems βρίσκονται υπό έντονο έλεγχο.

Αφορμή για το περιστατικό ήταν μια αχρησιμοποίητη πόρτα εξόδου κινδύνου που αποκολλήθηκε από ένα ολοκαίνουργιο Boeing 737 Max λίγο μετά την απογείωση από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Πόρτλαντ.

Με πληροφορίες από BBC