Στο «φιλέτο» του Λονδίνου, μια ανάσα μακριά από το παλάτι του Κένσινγκτον, πωλήθηκε για 4,5 εκατ. ευρώ από τη Harrods Estates η έπαυλη του Βαγγέλη Παπαθανασίου. Μόνο πολύ δικοί του άνθρωποι ήξεραν για το άκρως εντυπωσιακό και εξαιρετικά φωτογενές οίκημα· το εκτυφλωτικό ησυχαστήριό του στη Μεγάλη Βρετανία, που, όπως υποστηρίζουν ξένα ΜΜΕ εδώ και λίγο καιρό, δεν αποκλείεται κιόλας να έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία του… Έλον Μασκ.

Πώς είναι η έπαυλη του Βαγγέλη Παπαθανασίου

Πρόκειται για έναν υπερπολυτελή, υπερφωτισμένο χώρο, στον οποίο αξίζει να περιηγηθούμε. Με επιφάνεια άνω των 1.900 τ.μ., όπως large ήταν σε όλα του ο Βολιώτης συνθέτης, που άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στην παγκόσμια μουσική, η μεγαλοπρεπής κατοικία αντανακλά την αισθητική του: ένα «κοκτέιλ» μινιμαλισμού και επιρροών από μπελ επόκ, με γενναίες δόσεις glam.

Συγκυριαρχούν τα αγαπημένα του υλικά: το ζεστό ξύλο, το hitech μέταλλο και το ψυχρό γυαλί. Η καθαρότητα στις γραμμές των επίπλων και η φινέτσα έχουν τον πρώτο λόγο. Μαζί με την ποπ. Εξάλλου, ο εστέτ δημιουργός συντέλεσε και στην εξέλιξη της ποπ κουλτούρας.

Εκεί βρίσκεται κι ένα -ακόμη και σήμερα, καλογυαλισμένο και καλοκουρδισμένο- από τα πιάνα του. Όχι συνθεσάιζερ, που επίσης λάτρευε. Δεν αποκαλούνταν, άλλωστε, τυχαία «πατέρας της electro». 
Η έπαυλη-μεγαθήριο του Παπαθανασίου πουλήθηκε το 2017.

Πέρασε στον Έλον Μασκ;

Και ο λόγος που κάποιοι ισχυρίζονται ότι πιθανόν να πέρασε στον Έλον Μασκ; Το γεγονός ότι ο ίδιος διατηρεί σχέσεις με το Λονδίνο, υπήρξε φίλος του Παπαθανασίου, ενώ αμέσως μετά το θάνατό του εξέφρασε τη θλίψη του και (ξανά) τον απεριόριστο θαυμασμό του για εκείνον, το «γλυκό μαέστρο» του, όπως τον αποκαλούσε, παρουσιάζοντας κοινό τους στιγμιότυπο στους Ολυμπιακούς του Λονδίνου το 2012, μαζί με το γιο του.

Δεν ήταν, μάλιστα, λίγες οι φορές που οι δυο τους συναντιόνταν στη βρετανική πρωτεύουσα. Λεπτομέρεια: Πλησίον της έπαυλης βρίσκονταν και τα ιστορικά στούντιο του Vangelis, τα στούντιο Nemo, που χρησιμοποιούσε από το ’75 έως το ’87. Εκεί είχε συνθέσει μερικά από τα αριστουργήματά του, ανάμεσά τους το επικό σάουντρακ για το «Blade Runner».

Ντοκιμαντέρ

Εκτός των άλλων, αξίζει να αναφερθούν και τα εξής σχετικά με το διάσημο συνθέτη. Μεθαύριο,19 Οκτωβρίου, κάνει ντεμπούτο το ντοκιμαντέρ «Beyond», με το οποίο ο Ολλανδός Αντρέ Κάιπερς παρουσιάζει το παρθενικό του βήμα στις τέχνες και το αφιερώνει στον Vangelis. Ο λόγος για έναν Ολλανδό γιατρό και αστροναύτη της ESA, που συμμετείχε στην αποστολή του «Soyuz TMA-4» στις 19/4/2004.

Ο Κάιπερς επέστρεψε στη Γη με το «Soyuz TMA-3» έντεκα μέρες αργότερα. Τώρα, μιλώντας για το κινηματογραφικό του εγχείρημα, αλλά και για τον Παπαθανασίου (σημειωτέον, από το 1995 ο αστεροειδής «6354» φέρει το όνομά του Vangelis), υπογραμμίζει: «Το έργο ντύνεται μουσικά με περισσότερα από 40 κομμάτια του. Η μουσική του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης, ήταν αυτή που με καθοδήγησε. Μιλάμε όμως παράλληλα για έναν πολύπλευρο, ιδιοφυή καλλιτέχνη, με ευρύ φάσμα δράσεων, για ένα δημιουργό που αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για τις τωρινές και τις επόμενες γενιές, ο οποίος μεσουράνησε 60 χρόνια».

«Stardust»

Από την άλλη, όπως μας πληροφορούν από το Ίδρυμα Ευγενίδου, θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε «ακυκλοφόρητη» μουσική του Βαγγέλη Παπθανασίου από τις 25 Οκτωβρίου, στην επέτειο για την επίσημη έναρξη της λειτουργίας του, ειδικότερα στα 57α γενέθλια του Πλανητάριου. Το αν θα παραστεί η σύζυγός του Λώρα Μεταξά παραμένει άγνωστο.

Το βέβαιο είναι πως θα ακούσουμε την τελευταία του σύνθεση στο ντοκιμαντέρ «Stardust» (αστρόσκονη), του αδελφικού φίλου του επίτιμου διευθυντή του Πλανητάριου και κορυφαίου αστροφυσικού Διονύση Σιμόπουλου (υπογράφει το σενάριο, τη σκηνοθεσία και την αφήγηση), με τον οποίο «έφυγαν» πολύ κοντά: ο Vangelis τον Μάιο κι εκείνος τον Αύγουστο του 2022. Θα παρουσιάζεται από τη συγκεκριμένη ημερομηνία και για όλο το χειμώνα στην αίθουσα προβολής του ιδρύματος.

Όπως έχει πει ο σκηνοθέτης, παραγωγός και συνεργάτης του Ιδρύματος Ευγενίδου Παναγιώτης Σιμόπουλος, «το “Είμαστε αστρόσκονη” μου φάνηκε το καταλληλότερο για τίτλος του ντοκιμαντέρ· συμπυκνώνει τη δουλειά του πατέρα μου. Μου είπε: “Πάμε δυνατά, να το τελειώσουμε προτού πεθάνω”. Και αρχίσαμε να το υλοποιούμε οπτικά, ούτως ώστε να στείλουμε την εικόνα στους στενούς συνεργάτες του Βαγγέλη, Φιλίπ Κολονά (σ.σ.: παρευρέθηκε και στον αποχαιρετισμό του στο Παρίσι) και Φρεντρίκ Ρουσό, που ανέλαβαν την παραγωγή και τη μείξη της μουσικής – ο Παπαθανασίου είχε ολοκληρώσει τη σύνθεση».

Πρώτη δημόσια έκθεση των έργων του

Υπάρχει ίσως κάτι άλλο που δεν ξέρουμε για τον Ιππότη του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλικής Δημοκρατίας; Ότι συνέθετε μουσική από τεσσάρων ετών και μέχρι την τελευταία του πνοή είναι γνωστό. Και ότι ζωγράφιζε, αν και ελάχιστοι έχουν πληροφορηθεί ότι και στη συγκεκριμένη τέχνη επιδιδόταν από την ίδια ηλικία.

Κανείς όμως -σχεδόν-, στην Ελλάδα τουλάχιστον, μέχρι τώρα που το αποκαλύπτουμε, δεν είχε ενημερωθεί ότι πρώτη φορά στα χρονικά εκτέθηκαν δημοσίως πίνακες με την υπογραφή του: ο λόγος για την έκθεση «Valencia», που φιλοξενήθηκε και ολοκληρώθηκε στις 30/9 στο Almudin, στην Plaza de San Luis Beltran, στη Βαλένθια και φυσικά συνοδεύτηκε από σχετικό λεύκωμα. Εκεί φωτίστηκε και η άλλη του καλλιτεχνική πτυχή. Επισήμως.

Απανταχού φιλότεχνοι, πέραν της αναγνωρισμένης μουσικής ιδιοφυΐας του, ανακάλυψαν και το ζωγράφο Βαγγέλη Παπαθανασίου. Και τώρα τα έργα του πωλούνται στο e-bay. Όχι ωστόσο για εκατομμύρια, ή για δεκάδες χιλιάδες, όπως ίσως θα υπέθεταν κάποιοι, αλλά περί τα 300 δολάρια. Τι διαπιστώνει κανείς επιχειρώντας να αποκωδικοποιήσει τα ζωγραφικά έργα του Vangelis; Πως το κόκκινο, το μαύρο, το άσπρο ήταν τα καλύτερά του. «Chariots of Fire» και «Blade Runner» μαζί.

Δημοσιεύθηκε στην Ontime