Ορισμένες βασικές πληροφορίες για την παράσταση

Η Hermoupolis Heritage είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα τη Σύρο ο οποίος διασώζει και αποκαθιστά την υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά του νησιού. Με βάση τη μελέτη της ιστορίας και της παράδοσης, δημιουργεί βιωματικές εμπειρίες που εστιάζονται στους τομείς της αρχιτεκτονικής, του πολιτισμού, της βιομηχανίας και της φύσης. Στόχος αυτών των δράσεων είναι να εμπνευστούν και άλλοι φορείς ή άτομα να δρουν για παρόμοιους σκοπούς, είτε αυτόνομα, είτε υποστηρίζοντας το έργο της.

Έχοντας αναλάβει την διάσωση, αποκατάσταση και λειτουργία του παλιού εργοστασίου Ζησιμάτου υπήρξε η επιθυμία να αξιοποιηθεί η άυλη πολιτιστική κληρονομιά της βιομηχανίας της Σύρου και συγκεκριμένα, ηχογραφημένες αυθεντικές συνεντεύξεις από τις εργάτριες αλλά και τους εργάτες που δούλευαν στο εργοστάσιο Ζησιμάτου, την περίοδο έως το 1986.

Η αρχική ιδέα στηρίχθηκε στις τεχνικές του museum theatre με σκοπό ο κόσμος μέσα από μια θεατρική παράσταση να ανακαλύψει τις ιστορίες των ανθρώπων, να αναλογιστεί για τις συνθήκες εργασίας της εποχής και να ψυχαγωγηθεί.

Σε συνεργασία με την Βέτα Αποστολίδου σχεδιάστηκε μια μοναδική παράσταση Ανιχνεύτηκαν οι χαρακτήρες τους, τα βιώματά τους, το μεράκι, οι ανάγκες τους και έτσι δημιουργήθηκε ένα θεατρικό σενάριο από την Βέτα Αποστολίδου σε μια παράσταση με σεβασμό στον χώρο, την ιστορία και τους ανθρώπους που εργάστηκαν στο εργοστάσιο.

Οκτώ διαφορετικοί χαρακτήρες, οκτώ διαφορετικές ιστορίες, οκτώ διαφορετικές οπτικές.

Η παράσταση χαρακτηρίζεται διαδραστική, αφού οι θεατές ακολουθούν την ηθοποιό Τζώρτζια Ρούσσου σε όλες τις γωνιές του χώρου, συμμετέχουν, αποτελώντας έτσι ένα corpus «δραματοποιημένης ξενάγησης/αφήγησης» που μετατρέπει την ηθοποιό σε ξεναγό του χώρου, των προσώπων και των γεγονότων όποτε αυτό είναι απαραίτητο.

Στο τέλος της παράστασης, το συριανό κρασί και η συζήτηση που ακολουθεί, ολοκληρώνει τη βραδιά με μια ανταλλαγή πληροφοριών, ανάλυση και προβληματισμό για τις συνθήκες της εποχής εκείνης και τα συναισθήματα που βίωσαν οι θεατές παρακολουθώντας τους γοητευτικούς χαρακτήρες της παράστασης.

Η Hermoupolis Heritage παρουσιάζει δεύτερο κύκλο παραστάσεων με τον θεατρικό μονόλογο της Βέτας Αποστολίδου «ΥΦΑΝΤΡΕΣ», μιας και υπήρξε αυξημένη ζήτηση λόγω του περιορισμένου αριθμού θεατών για κάθε παράσταση.

Με ιδιαίτερη χαρά, η Hermoupolis Heritage, θα προσφέρει τα έσοδα της παράστασης, που θα πραγματοποιηθεί στις 7 Σεπτεμβρίου 2022, στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, προκειμένου να αξιοποιηθούν για τις παιδαγωγικές ανάγκες των μαθητών και μαθητριών.

Συντελεστές παράστασης:

Συγγραφή-Σκηνοθεσία: Βέτα Αποστολίδου
Ερμηνεία: Τζώρτζια Ρούσσου
Καλλιτεχνική Συνεργάτις: Πηνελόπη Ασλάνογλου
Διάρκεια παράστασης: 50΄ χωρίς διάλειμμα
Τιμή εισιτηρίου: 15 €
Ημερομηνίες παραστάσεων: 04/07/10/18/24 Σεπτεμβρίου 2022
Ώρα έναρξης: 21:00 Κρατήσεις: Ticketservices



Σύντομο Βιογραφικό της Βέτας Αποστολίδου

Είναι εκπαιδευτικός στην Α/θμια Εκπ/ση Ν. Κυκλάδων. Η καταγωγή της έρχεται από τη Μελίτη Φλωρίνης και ζει τα τελευταία 27 χρόνια στην Ερμούπολη. Κατέχει δύο μεταπτυχιακά που αφορούν στην εκπαιδευτική διοίκηση και αξιολόγηση διδασκαλίας.

Έχει εκδώσει τρία βιβλία για την εκπαίδευση, και έχει δύο αγόρια τον Γιώργο και τον Θοδωρή Πρίντεζη.

Ενασχόληση με το θέατρο

Ασχολείτε ερασιτεχνικά με το θέατρο, από το 1996 μέχρι σήμερα, σαν ηθοποιός στον Θεατρικό Πολιτιστικό Όμιλο «ΑΠΟΛΛΩΝ» Σύρου. Επίσης, σκηνοθετεί τις παιδικές παραστάσεις του Ομίλου.

Έχει συμμετάσχει σε παραπάνω από τριάντα παραστάσεις του Ομίλου αλλά η σημαντικότερη στιγμή ήταν, όταν της ανέθεσε ο Σκηνοθέτης του Ομίλου, Γιώργος Πάχος, να κάνει τις χορογραφίες και την κίνηση του χορού στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, η οποία επιλέχτηκε και από τον κ. Παντελή Βούλγαρη να παρουσιαστεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου το 2019.

Οφείλει την εμπειρία της και την γνώση της στον Γιώργο Πάχο, διότι είναι αυτός που της μετέδωσε το πάθος του για το θέατρο και, σαν εξαιρετικός Δάσκαλος, την ενέπνευσε στην δημιουργία.

Η ιδέα για τη συγγραφή και σκηνοθεσία του σεναρίου «ΥΦΑΝΤΡΕΣ».

Η Βέτα Αποστολίδου χρειάσθηκε να δώσει περισσότερες εξηγήσεις για τα θεατρικό έργο «Υφάνρες». 
«Με τον Δημήτρη Σταυρακόπουλο, υπεύθυνο και επικεφαλής της Hermoupolis Heritage, γνωριστήκαμε φέτος το καλοκαίρι. Μου ζήτησε, λοιπόν, να σχεδιάσουμε ένα θεατρικό για το εργοστάσιο Ζησιμάτου, μιας και ασχολούμαι με το θέατρο.

Αρχικά, ο σχεδιασμός ήταν για ένα θεατρικό με πολλούς χαρακτήρες. Στη συνέχεια, όμως, προσανατολίστηκε σε έναν μονόλογο, προκειμένου να αξιοποιηθεί ένα πολύτιμο υλικό συνεντεύξεων που είχε στην κατοχή του, από τις εργάτριες και τους εργάτες του εργοστασίου, και να είναι διαδραστικό σε όλους τους χώρους του εργοστασίου.

Οι 25 θεατές ανά παράσταση (διότι θεωρήσαμε πως ο αριθμός πρέπει να είναι περιορισμένος για την άριστη θέαση) ακολουθούν την ηθοποιό, δεν είναι στατικοί και συμμετέχουν στους διαλόγους.

Και όπως έγραψε η αγαπημένη φίλη Τζένη Γεωργάκη (Δρ Αρχαιολόγος-Διπλ. Ξεναγός Υπουργείου Τουρισμού):

«Αυτή ακριβώς η ιδιαιτερότητα της παράστασης δηλαδή μια ομάδα ανθρώπων που είναι, την ίδια στιγμή, θεατές αλλά και επισκέπτες και μια ηθοποιός που είναι -όποτε χρειάζεται- ξεναγός αποτελεί ένα στοιχείο έκπληξης και αμεσότητας που διατηρεί το ενδιαφέρον άκαμπτο, καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης. Όλοι μαζί, κοινό και ηθοποιός, συνιστούν έναν κινούμενο θίασο, με σκηνή μια διαδρομική περιήγηση σε όλο το Εργοστάσιο, τους χώρους, τα πρόσωπα και τελικά τον ιστορικό του χρόνο. Τίποτε στατικό, όπως ακριβώς και η ιστορία της Ερμούπολης ή η ιστορία του κόσμου».

Έτσι, παρακολούθησα όλες τις συνεντεύξεις και αποτύπωσα τους πιο ενδιαφέροντες χαρακτήρες, κατά τη γνώμη μου, που είχαν να πουν κάτι χαρακτηριστικό για την εποχή από το 1918 έως το 1986 που έκλεισε οριστικά το εργοστάσιο.

Έγραψα, λοιπόν, το σενάριο με οκτώ διαφορετικούς χαρακτήρες-ρόλους για την Τζώρτζια Ρούσσου, αφού ήταν η μοναδική που θεώρησα πως μπορεί να ανταποκριθεί σε όλους τους ρόλους (γυναικείους και αντρικούς) και σαν φυσιογνωμία αλλά και σαν προσωπικότητα. Ήμουν εντελώς σίγουρη πως θα αποδώσει σπουδαία τους ρόλους και θα τους αγαπήσει. Όπως και έγινε.

Αγάπησε το κείμενο πριν ακόμη έρθει σε επαφή με τον χώρο. Και όταν μπήκε μέσα στο εργοστάσιο, θυμάμαι, πως είπε: εγώ ανήκω εδώ μέσα.

Σκηνοθέτησα την παράσταση μέσα στον εξαιρετικό χώρο του εργοστασίου, ο οποίος από μόνος του είναι ένα θαυμάσιο σκηνικό, και ξεκινήσαμε τις πρόβες, ομολογώ, με μια ανασφάλεια για το σενάριο.

Ήμουν σίγουρη για τον θησαυρό του χώρου, σίγουρη για την απόδοση της Τζώρτζια αλλά καθόλου σίγουρη για το σενάριο. Ευτυχώς, από τις κριτικές των θεατών, αποδείχτηκε ισάξιο των περιστάσεων.

Σημαντική καλλιτεχνική συνεργάτις της παράστασης είναι και η Πηνελόπη Ασλάνογλου, σκηνογράφος και ενδυματολόγος του Ομίλου μας, η οποία κέντησε την παράσταση με τις στυλιστικές εμφανίσεις της ηθοποιού, επέλεξε τα αντικείμενα που θα χρησιμοποιήσει και γενικά φρόντισε το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς μας.

Γιατί, σε κάθε περίπτωση, η άριστη επικοινωνία με τους συνεργάτες φέρνει και το άριστο αποτέλεσμα».

Ιστορική αξία της παράστασης:

«Πραγματικά είναι πολύ σπουδαίο να γνωρίζουμε το παρελθόν και την ιστορία του τόπου μας. Και όταν η γνώση έρχεται μέσα από τέτοιες θεατρικές δράσεις, τότε, πιστεύω, πως αποτυπώνεται και αφομοιώνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό ιδιαίτερα στις νεότερες γενιές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που είπε μια μαθήτριά μου, αφού παρακολούθησε την παράσταση:

-Μόλις επιστρέψουμε στο σχολείο και γράψουμε έκθεση, έχω να γράψω πολλά!

Και η Ερμούπολη έχει σπουδαία ιστορία, σπουδαίο παρελθόν το οποίο οφείλουμε να το αναδείξουμε με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.

Δίνεται, λοιπόν, η ευκαιρία στον επισκέπτη του νησιού να παρακολουθήσει μια θεατρική παράσταση και ταυτόχρονα να ζήσει για 50 λεπτά λίγο από το ένδοξο παρελθόν της Ερμούπολης.

Τότε που άνθιζε η κλωστοϋφαντουργία, που ζούσαν πολλές οικογένειες από τα 24 εργοστάσια του νησιού, τότε που «Ο δρόμος της κλωστής» ένωνε τις ζωές τους».

Βιωματικές μαρτυρίες:

«Μέσα στο σενάριο κατέθεσα και τις δικές μου βιωματικές εμπειρίες ανάμεσα στις μαρτυρίες των εργαζομένων, αφού και η οικογένειά μου είχε ένα μικρό κλωστοϋφαντουργείο και, όντας μικρό κορίτσι, βοηθούσα φτιάχνοντας μασούρια.

Ήταν η εποχή που η προίκα του κοριτσιού ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για να παντρευτεί. Έτσι, καταλαβαίνετε πως το έγραψα με πολύ μεράκι και μεγαλύτερη ευαισθησία.

Προσφορά στην τοπική κοινωνία:

Η Hermoupolis Heritage, εκτός του ότι διασώζει έναν πολύτιμο θησαυρό της ιστορίας της Σύρου, ευαισθητοποιείται και για τις ανάγκες τις τοπικής κοινωνίας.

Απόδειξη, πως τα έσοδα από μία παράσταση θα τα προσφέρει στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης και την ευχαριστούμε ιδιαίτερα, μιας και θα καλύψει παιδαγωγικές ανάγκες μαθητών και μαθητριών.