Με τη συμπλήρωση 100 (και κάτι) ημερών της δεύτερης θητείας της διακυβέρνησης Μητσοτάκη συνέπεσαν τα μηνύματα που εξέπεμψαν οι πολίτες με φόντο τον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών, αλλά και οι δημόσιες τοποθετήσεις του πρωθυπουργού για τη σωστή ερμηνεία των αποτελεσμάτων της κάλπης από την πλευρά των κυβερνητικών στελεχών και η συνεπακόλουθη διόρθωση των κακώς κειμένων.

«Πάντα το συγκεκριμένο ορόσημο είναι μια συμβολικού χαρακτήρα ευκαιρία για την αξιολόγηση των έως τώρα πεπραγμένων. Πλέον, μετά τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει στο πεδίο της αξιολόγησης υπουργών και υφυπουργών, αλλά και στο επίπεδο των κυβερνητικών προτεραιοτήτων, το πράγμα παίρνει ακόμα πιο μεγάλες διαστάσεις», τονίζουν οι γνωρίζοντες το κλίμα που έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες εβδομάδες.

Είναι σαφές ότι δίπλα σε κάθε πρωτοβουλία με θετικό πρόσημο στους τέσσερις μήνες που πέρασαν από την εκλογική νίκη της Ν.Δ. την 25η Ιουνίου έχουν εντοπιστεί μια σειρά από ασυνέχειες και δυσλειτουργίες, που συνιστούν σταθερά αντικείμενο προβληματισμού για τον πρωθυπουργό και τους επιτελείς του.

Εξάλλου, μπορεί ο κ. Μητσοτάκης να παρέπεμψε στις καλένδες το σενάριο περί αλλαγών στο κυβερνητικό σχήμα, ωστόσο είναι πανθομολογούμενο πως, ειδικά σε ορισμένες περιπτώσεις, ο χρόνος θα αρχίσει να μετράει αντίστροφα, αν δεν επιδειχθεί το προβλεπόμενο έργο.

*Διαβάστε εδώ: Διπλωματικός ''μαραθώνιος'' από Μητσοτάκη για τον πόλεμο στο Ισραήλ - Επίσκεψη έκπληξη… στην Κίνα από τον πρωθυπουργό


Επιτυχημένες παρεμβάσεις στο κομμάτι της οικονομίας

Στις παρεμβάσεις που, αν μη τι άλλο, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως επιτυχημένες για την κυβέρνηση συμπεριλαμβάνονται δίχως αμφιβολία εκείνες που αγγίζουν το κομβικό κομμάτι της οικονομίας και μάλιστα κατέστησαν εφικτές σε ένα διαρκές αρνητικό διεθνές περιβάλλον.

Η υπερψήφιση των αυξήσεων σε μισθούς και συντάξεις, οι περαιτέρω φοροαπαλλαγές, καθώς και οι παράπλευρες προβλέψεις του νομοσχεδίου του Κωστή Χατζηδάκη, το οποίο πέρασε από τη Βουλή με συνοπτικές διαδικασίες και αποτέλεσε ουσιαστική υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων του πρωθυπουργού, ήταν, αν μη τι άλλο, ένα σημαντικό ορόσημο στο δύσκολο καλοκαίρι που βίωσε η χώρα.

Στο ίδιο κάδρο τοποθετούνται οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Εσωτερικών και της Νίκης Κεραμέως για την προώθηση των 16.000 προσλήψεων στον δημόσιο τομέα, και δη στο κομμάτι της Υγείας (σε συνεννόηση φυσικά με τον αρμόδιο υπουργό, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη), στο οποίο εξαρχής δόθηκε προτεραιότητα με τοποθέτηση του ίδιου του πρωθυπουργού, αλλά και την καθιέρωση αξιοκρατικών διαδικασιών για τον ορισμό των επικεφαλής σε δημόσιους οργανισμούς (η αρχή γίνεται και πάλι με τα νοσοκομεία).

Ικανοποίηση επικρατεί στα υψηλά κυβερνητικά κλιμάκια στο μέτωπο των προβλέψεων του νέου εργασιακού νομοσχεδίου, που έφερε την υπογραφή του Άδωνι Γεωργιάδη, σε συνδυασμό με τη δράση των αρμόδιων υπηρεσιών για τον εντοπισμό παραβάσεων σε ό,τι αφορά την καθημερινότητα των εργαζομένων, οι οποίες έγιναν ιδιαιτέρως αντιληπτές στη διάρκεια του καλοκαιριού.

Το ίδιο ισχύει και για τα ανακλαστικά τα οποία επέδειξαν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης, υπό τον Κώστα Σκρέκα, με την επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις αισχροκέρδειας. Παράλληλα, αν και δεν επηρεάζεται αυστηρά η καθημερινή ζωή των πολιτών από τις επιδόσεις του εκάστοτε υπουργού Εξωτερικών, ουδείς θα μπορούσε να μη λάβει υπόψη το ισχυρό στίγμα που έχει δοθεί από τον Γιώργο Γεραπετρίτη και την ελληνική διπλωματία τόσο στο πεδίο των ελληνοτουρκικών σχέσεων όσο και στη διαρκώς αυξανόμενη επιρροή της χώρας σε αυτή την κρίσιμη για την ευρύτερη περιοχή μας συγκυρία.


Οι δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν

Στον αντίποδα, τα κενά που παρατηρήθηκαν στη διαχείριση, από την πλευρά της Πολιτικής Προστασίας, των φυσικών καταστροφών που έπληξαν τη χώρα το καλοκαίρι με τις πυρκαγιές και στην αρχή του φθινοπώρου με τις πλημμύρες βαραίνουν αδιαμφισβήτητα θεσμικά πριν και πέρα απ' όλους τον αρμόδιο υπουργό, Βασίλη Κικίλια, έστω κι αν πρόκειται για ένα πολύπλοκο πλέγμα ευθυνών και αρμοδιοτήτων.

Εξάλλου, το γεγονός ότι ο ίδιος δεν είναι δυνατόν μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να διορθώσει βασικά κακώς κείμενα, σε συνδυασμό με την πρωτοφανή σφοδρότητα των φαινομένων, ήταν βασικοί παράγοντες στην απόφαση του πρωθυπουργού να μην ακούσει τις... «σειρήνες» της άρον-άρον αντικατάστασής του για λόγους ανάληψης πολιτικής ευθύνης και να του δώσει τον απαραίτητο χρόνο για να παρουσιάσει επαρκές δείγμα γραφής. Το θέμα είναι ότι οι όποιες ενέργειες, αν μη τι άλλο, επείγουν.


Δεν πρόλαβε ο Γιάννης Οικονόμου

Το ίδιο συνέβη και με τον Γιάννη Οικονόμου, ο οποίος λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, κατόπιν της αντικατάστασης του Νότη Μηταράκη, που δεν πρόλαβε να γνωρίσει καλά-καλά την Κατεχάκη, βρέθηκε αντιμέτωπος με την αδράνεια της ΕΛ.ΑΣ. στην υπόθεση της δολοφονίας του νεαρού οπαδού της ΑΕΚ από τους Κροάτες χούλιγκαν που έφθασαν ανενόχλητοι μέχρι την Αττική.

Όπως και να έχει, από δω και μπρος ξεκινά ένα κρίσιμο διάστημα για την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, καθώς θα υπάρξει μια ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με τις βασικές στοχεύσεις που έχουν τεθεί, όπως η ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, η πάταξη φαινομένων βίας και ανομίας σε πανεπιστήμια και αγωνιστικούς χώρους, αλλά και η αποτελεσματική αντίδραση έναντι του οργανωμένου εγκλήματος, που αποτελεί κεντρικό ζητούμενο εδώ και μια τριετία τουλάχιστον.

Μεγάλο αγκάθι συνιστά και η έξαρση του Μεταναστευτικού, με τον υπουργό Δημήτρη Καιρίδη να καλείται να λύσει μια πολύ δύσκολη εξίσωση, δεδομένων των συνθηκών στις χώρες προέλευσης, αλλά και της σταθερά απροσδιόριστης στάσης της Τουρκίας. Η κατάσταση σε νησιά και Εβρο έχει καταστεί ιδιαιτέρως ανησυχητική, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που μιλούν για επιχειρησιακή, αλλά και σε επίπεδο ρητορικής χαλάρωση της ελληνικής πλευράς σε σχέση με το παρελθόν.

*Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά