Οι μονές του Αγίου Όρους ετοιμάζονται να υποδεχθούν τον πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη, στη σκιά όσων έγιναν στις εκλογές της Κυριακής 21 Μαΐου και της «καθοδήγησης» των πιστών υπέρ του κόμματος ΝΙΚΗ από συγκεκριμένους μοναχούς. 

Ο κ. Μητσοτάκης, μιλώντας στο Mega, αφού εξήγησε ότι το ταξίδι του είχε προγραμματιστεί πριν στηθούν οι κάλπες, στάθηκε ιδιαίτερα στη δήλωση του Αρχιεπισκόπου, ο οποίος διεμήνυσε προς όλους ότι δεν πρόκειται να ανεχθεί «ούτε τη χυδαία απόπειρα χρησιμοποίησης της Εκκλησίας μας ως εργαλείου για την επιδίωξη των αλλότριων σκοπών οιωνδήποτε και της οικειοποίησής της από τους οιουσδήποτε παραχαράκτες της πίστης μας, που, εκμεταλλευόμενοι το θρησκευτικό συναίσθημα των ανθρώπων, επιζητούν να δημιουργήσουν οπαδούς και στρατούς, ούτε όμως την ομοίως βλάσφημη απόπειρα στοχοποίησης της Εκκλησίας μας ως δήθεν παράγοντα “υπόγειας” ή “μυστικής” ανάμειξης σε διαδικασίες και σε ζητήματα απολύτως αλλότρια με την αποστολή της. Ως εδώ».

O Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε αυτονόητη τη δήλωση Ιερώνυμου, τονίζοντας πως «οι πραγματικοί πατριώτες κρίνονται στην πράξη και όχι στα λόγια. Η Εκκλησία έμενε, μένει και πρέπει να μένει μακριά από την όποια κομματική αντιπαράθεση» και συμπλήρωσε ότι είναι αδιανόητο πολιτικά κόμματα να προβάλλουν ότι έχουν τη στήριξη της Εκκλησίας. 

Η επίσκεψη Μητσοτάκη

Για την επίσκεψη στον Άθω είπε ότι ήταν κάτι προγραμματισμένο εδώ και καιρό: «Θυμάμαι, είχα πάει για πρώτη φορά στο Άγιον Όρος το 1986. Με είχε πάει ο πατέρας μου και είχα πάει με κάποιους φίλους μου τότε. Θα πάω και εγώ με τον γιο μου, ο οποίος δεν έχει πάει, οπότε θα περάσουμε Κυριακή και Δευτέρα. Είναι και του Αγίου Πνεύματος, δεν προσφέρεται άλλωστε για πολιτική αυτή η βόλτα». Όπως έγινε γνωστό από το Άγιον Όρος, ο πρωθυπουργός θα διανυκτερεύσει στη Σίμωνος Πέτρα και θα επισκεφθεί τις Μονές Ιβήρων και Παντοκράτορος.

«Καθαροί Ορθόδοξοι»

Παρά τις παρεμβάσεις για την εμπλοκή ορισμένων μονών στις εκλογές, πολλοί είναι οι μοναχοί που επιμένουν να θεωρούν ότι «οι καθαροί Ορθόδοξοι» πρέπει να έχουν λόγο και στη Βουλή. Άλλωστε τα τελευταία 50 χρόνια οι συγκεκριμένες μονές ακολουθούν τη δική τους πορεία, αγνοώντας τις θέσεις του Πατριαρχείου και της ελληνικής πολιτείας.

Όταν το 1972 ο Πατριάρχης Αθηναγόρας επιχείρησε την εξομάλυνση των σχέσεων με την Καθολική Εκκλησία, οι πρώτοι που αντέδρασαν ήταν οι μοναχοί του Αγίου Όρους. Η πλέον ηχηρή αντίδραση προήλθε από τη Μονή Εσφιγμένου, η οποία από τότε τελεί υπό κατάληψη, διακόπτοντας κάθε επικοινωνία με το Φανάρι. Κοντά στις απόψεις της Εσφιγμένου από τότε ήταν οι Μονές Φιλοθέου, Ξηροποτάμου, Καρακάλλου και Κωνσταμονίτου, οι οποίες φαίνεται να έχουν στηρίξει ανοιχτά το κόμμα ΝΙΚΗ. Και γύρω από αυτές μια σειρά από σκήτες, καλύβες και κελιά, οι μοναχοί των οποίων έχουν όλα τα χαρακτηριστικά των ζηλωτών.

Κατά των εμβολίων

Και οι τέσσερις μονές από τότε μέχρι σήμερα έχουν αναπτύξει το δικό τους δίκτυο επικοινωνίας εντός και εκτός του Αγίου Όρους, με άλλα μοναστήρια, μοναχούς και ιδιώτες, τους οποίους «καθοδηγούν» κατά του Πάπα, επιδιώκοντας «όλοις τοις αιρετικοίς ανάθεμα».

Η πανδημία έφερε τις μονές αυτές στην πρώτη γραμμή του αγώνα κατά των εμβολίων. Ύστερα από επαφές μεταξύ των μοναχών, κατά του εμβολίου είχαν ταχθεί οι Μονές Διονυσίου, Φιλοθέου, Καρακάλλου, Κωνσταμονίτου, Ξηροποτάμου, Γρηγορίου, Αγίου Παύλου, Δοχειαρίου και η υπό κατάληψη Μονή Εσφιγμένου. Στο πλευρό τους αλλά με μικρότερη ένταση βρέθηκαν οι «ξενόφωνες» Μονές Ζωγράφου (βουλγαρική), Χιλανδαρίου (σερβική) και Αγίου Παντελεήμονος (ρωσική).

Υπέρ των εμβολίων είχαν ταχθεί η Νέα Εσφιγμένου (με έδρα στις Καρυές), η Σίμωνος Πέτρα, η Ξενοφώντος, η Παντοκράτορος, η Σταυρονικήτα, η Ιβήρων και η Κουτλουμουσίου.

Οι τέσσερις μονές δεν περιορίστηκαν μόνο στο να μην εμβολιαστούν οι μοναχοί, αλλά διέδιδαν ότι προσκυνητές «ως κύματα της θαλάσσης κυμαινομένης» εξέφραζαν σε αυτούς τον προβληματισμό τους για το εμβόλιο. Λόγω των μέτρων λίγοι είναι οι προσκυνητές που έφταναν ως εκεί, αυτό όμως τους «υποχρέωσε» να επικοινωνούν με επιστολές και μηνύματα με τους πιστούς.

Επαφές με Κρεμλίνο

Η Μονή Φιλοθέου συμμετείχε ενεργά στο αντιεμβολιαστικό κίνημα, ενώ διατηρεί άριστες σχέσεις με τη ρωσική κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Μιχαΐλ Μισούστιν, ο οποίος έχει διαθέσει σημαντικά ποσά για έργα. Μάλιστα στην αρχή της πανδημίας είχε δωρίσει και υγειονομικό υλικό. Η μονή, η οποία χτίστηκε τον 10ο αιώνα και είναι 12η στην ιεραρχία, ήταν μεταξύ αυτών οι οποίες τον Απρίλιο του 2016 είχαν στείλει επιστολή κατά της Πανορθόδοξης Συνόδου που έγινε στην Κρήτη.

Ο ηγούμενος της μονής, Νικόδημος από την Καβάλα, αντιοικουμενιστής και κατά της νέας τάξης πραγμάτων, είχε σοκάρει το πανελλήνιο όταν τον Αύγουστο του 2020 είχε συλληφθεί στο αεροδρόμιο Ηρακλείου με όπλο-στυλό και τρεις σφαίρες. Μαζί είχε συλληφθεί και ένας νεαρός Ρώσος μοναχός. Όπως είχε πει τότε στις Αρχές, το όπλο τού το είχε δώσει ένας Ρώσος επιχειρηματίας που είχε επισκεφθεί στο νησί. Σε επιστολή που είχε στείλει στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Άνθιμο, ο κ. Νικόδημος (κατά κόσμον Παρασκευάς Γκλαβάς) ανέφερε: «...Οφείλουμε πάντες πάσας τας ημέρας και ιδία κατ’ αυτάς τας εποχάς των ανατροπών των αιωνίων αξιών, να γρηγορώμεν κατά χρέος και προσευχόμεθα εκτενώς και εμπόνως, μη “συσχηματιζόμενοι”, αλλά εισερχόμενοι εις το στάδιον των αγώνων και πολεμούντες δι’ όπλων πνευματικών, δια να έχωμεν παρρησίαν ενώπιον του Θεού και θεάρεστον απολογίαν». Τις απόψεις του συμμερίζεται και ο αδελφός του, Εμμανουήλ Γκλαβάς, ο οποίος είναι υποψήφιος με τη ΝΙΚΗ στην Α ́ Θεσσαλονίκης.

Η Μονή Καρακάλλου, 11η στην ιεραρχία, έχει χτιστεί στα τέλη του 10ου αιώνα, έχει πρωταγωνιστήσει κατά των εμβολίων και έχει ανοίξει διαύλους επικοινωνίας με μοναχούς και πολίτες εκτός του Αγίου Όρους.

Σκληροπυρηνικοί

Η Μονή Ξηροποτάμου, 8η στην ιεραρχία, έχει ιδρυθεί κατά τον 10ο αιώνα και θεωρείται από τις πλέον σκληροπυρηνικές. Ο ηγούμενος της μονής, Ιωσήφ, έχει πρωτοστατήσει κατά της «Κάρτας του Πολίτη» με ομιλίες σε πολλές περιοχές της χώρας. Η μονή είναι από τις πλέον φιλορωσικές, χαρακτηρίζοντας σχισματικούς όσους έχουν συλλειτουργήσει με κληρικούς της αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Αν και η Μονή Κωνσταμονίτου είναι τελευταία στην ιεραρχία, θεωρείται το κοινόβιο των ζηλωτών, οι οποίοι αντιδρούν στα «έργα του Σατανά».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή