Στο «μάτι του κυκλώνα» έχει βρεθεί εσχάτως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και η ανύπαρκτη δράση της σε μια παθογόνο εστία του κρατικού τομέα, το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, που υποτίθεται ότι ιδρύθηκε το 2010 για να ελέγχει και να διαπιστώνει κενά, ελλείψεις και παραλείψεις και να παρεμβαίνει αποφασιστικά, όταν χρειάζεται.

Στο πηδάλιο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων βρίσκεται ένα παιδί του κομματικού σωλήνα του ΣΥΡΙΖΑ, με «συντροφικές» επιβραβεύσεις και συνδικαλιστικές περγαμηνές, η Ιωάννα Τσιαπαρίκου. Ανέλαβε το τιμόνι της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων με την υπογραφή του Αλέξη Τσίπρα, αφού προηγουμένως είχε διανύσει χιλιόμετρα στη σοσιαλιστική λεωφόρο και την αντιμνημονιακή πλατεία.

Τα χαρακτηριστικά της επικεφαλής της ΡΑΣ, ενός από τα μοιραία πρόσωπα στο παζλ της τραγωδίας των Τεμπών, συνθέτουν το προφίλ μιας αποφοίτου Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πειραιά, που κομματικοποιήθηκε νωρίς, αλλά ποτέ δεν ασχολήθηκε με το αντικείμενο των σιδηροδρόμων! Το βιογραφικό της, η πολιτική της πορεία και τα πρόσωπα-κλειδιά που συνάντησε στη διαδρομή της αποδεικνύουν ότι η επικεφαλής της ΡΑΣ τοποθετήθηκε στη θέση αυτή χωρίς να έχει τη στοιχειώδη κατάρτιση και εκπαίδευση, παρά μόνο γνωριμίες και τυπικά προσόντα.

Υποδιοικήτρια της 2ης ΥΠΕ

Είναι, μάλιστα, εξοργιστικό το γεγονός ότι η κυρία Τσιαπαρίκου επιλέγεται από μια κομματική θέση, αυτή της υποδιοικήτριας της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιά και Νήσων, στην οποία διορίστηκε τον Μάρτιο του 2015 από τον πρώην υπουργό κ. Κουρουμπλή, ως η… καταλληλότερη για να αναλάβει επικεφαλής σε ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή, χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα για το αντικείμενο αυτής της νευραλγικής θέσης.

Αντίστοιχα όμως ήταν τα «κριτήρια» της τότε κυβέρνησης και για την επιλογή του αντιπροέδρου της ΡΑΣ, θέση που κατέλαβε ο Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, άμισθος σύμβουλος σε κομματική θέση των ΑΝΕΛ και πρώην υποψήφιος βουλευτής με το κόμμα του κ. Καμμένου.

Από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

 Ας εστιάσουμε όμως στην πρόεδρο, κυρία Τσιαπαρίκου. Είκοσι χρόνια πριν, σύμφωνα με το βιογραφικό της, δηλαδή από το 2003, εργάζεται στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με ειδίκευση σε τομείς κοινωνικής πολιτικής, ασφαλιστικά θέματα και θέματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, τα οποία εισηγείται σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ παράλληλα ασχολείται με τον συνδικαλισμό και γίνεται γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων  του ΙΚΑ.

Στη συνέχεια, παίρνει διδακτορικό τον Μάρτιο του 2014 από το Πανεπιστήμιο Πειραιά, με θέμα «Οικονομικοί και θεσμικοί παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή επαγγέλματος και την ανάπτυξη σταδιοδρομίας», παντελώς άσχετο με τους σιδηροδρόμους, ενώ επιβλέπων καθηγητής ήταν ο Θεόδωρος Κατσανέβας.

Ήταν η εποχή των συλλαλητηρίων, ενώ ο κ. Κατσανέβας, λίγους μήνες πριν, και συγκεκριμένα τον Μάιο του 2013, ήταν πρόεδρος του κόμματος Δραχμή, Ελληνική Δημοκρατική Κίνηση Πέντε Αστέρων. Και οι δύο, Θεόδωρος Κατσανέβας και Ιωάννα Τσιαπαρίκου εκδίδουν βιβλίο με τίτλο «Εφαρμοσμένη Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού».

Παράλληλα, η Ζωγραφιώτισσα Ιωάννα Τσιαπαρίκου, στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010, εντάσσεται στο ψηφοδέλτιο του υποψήφιου δημάρχου Ζωγράφου με το ΠΑΣΟΚ, Κωνσταντίνου Καλλίρη και μάλιστα σε μια απάντησή της αναφέρει ως δημοτική σύμβουλος χαρακτηριστικά τα εξής: «Ο αγώνας κατά των απολύσεων, αλλά και κατά των πολιτικών εξαθλίωσης του λαού είναι και πρέπει να είναι κοινός από όλους όσοι πλήττονται και γνωρίζετε πολύ καλά, ότι είμαι μία από αυτούς. Ο κομματικός διαχωρισμός που προβάλλεται είναι αναχρονιστικός και ανεπίκαιρος. Δεν θα σωθούμε από κανένα κόμμα, παρά μόνον όταν ο λαός μας ενωθεί και αντισταθεί».

Λίγο αργότερα, όμως, μετά τις εθνικές εκλογές του 2015, η κυρία Τσιαπαρίκου διορίζεται υποδιοικήτρια της 2ης ΥΠΕ (Πειραιώς και Αιγαίου). Το σχετικό ΦΕΚ εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2015, όπου παρέμεινε μέχρι τον διορισμό της στη ΡΑΣ. Σύμφωνα, μάλιστα, με ορισμένα δημοσιεύματα της εποχής, αναφέρεται ως «μέλος της σοσιαλιστικής τάσης του ΣΥΡΙΖΑ».

Μέσω Σπίρτζη στη ΡΑΣ

Στη θέση αυτή κάθεται μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου 2016, καθώς της ανοίγει διάπλατα από τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρήστο Σπίρτζη, ο δρόμος της ΡΑΣ και υποβάλλει αίτηση παραίτησης, που γίνεται τελικά αποδεκτή στις 4 Ιανουαρίου 2017. Ωστόσο, ο διορισμός της στη θέση του προέδρου της ΡΑΣ δημοσιεύεται αρκετούς μήνες αργότερα σε ΦΕΚ, στις 3 Ιουλίου 2017, με την υπογραφή του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, και του υπουργικού συμβουλίου.

Επίσης, με το ίδιο ΦΕΚ διορίζεται ως αντιπρόεδρος ο Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, άμισθος σύμβουλος σε κομματική θέση των ΑΝΕΛ, καθώς και λοιπά μέλη της Αρχής. Και όλα αυτά σε μια εποχή όπου η κυβέρνηση προχωράει την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαγράφοντας χρέη της προς τον ΟΣΕ, ύψους σχεδόν 700.000.000 ευρώ, τον Σεπτέμβριο του 2017.

Στην Επιτροπή Θεσμών

Η πρόκληση συνεχίζεται, καθώς η Ιωάννα Τσιαπαρίκου καλείται σε ακρόαση από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ακριβώς την επόμενη μέρα της αίτησης, δηλαδή στις 21 Δεκεμβρίου, κι ενώ τυπικά δεν έχει αποδεσμευθεί από τη θέση της.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αποκρύπτει επιμελώς στο βιογραφικό της τόσο ότι δεν έχει καμία γνώση για τους σιδηροδρόμους όσο και ότι είχε πολιτική διαδρομή στον Δήμο Ζωγράφου και το συνδικαλιστικό κίνημα, κάτι που αναγκάζεται να παραδεχθεί μετά τις ερωτήσεις των βουλευτών της ΝΔ.



Σύμφωνα με τα πρακτικά, η ίδια υποστήριξε: «Είναι μια θέση απαραίτητης σημασίας και γι’ αυτόν τον λόγο θα πρέπει να ευχαριστήσω τον Υπουργό, τον κ. Χρήστο Σπίρτζη, αν και δεν είναι παρών, για την τιμή που μου κάνει να με προτείνει για την τόσο σημαντική αυτή θέση. Επίσης, έχω διοικητική εμπειρία ως Αναπληρώτρια Διοικήτρια στη Β΄ Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς και Αιγαίου, καθώς μου παρέχεται η δυνατότητα να δοκιμαστώ σε έναν από τους δυσκολότερους τομείς της Ελληνικής Οικονομίας και θα μου επιτρέψετε να πω ότι αντεπεξήλθα στις ευθύνες και στα καθήκοντα της θέσης αυτής επιτυχώς. Ο συνδυασμός, λοιπόν, της επιστημονικής μου κατάρτισης και της διοικητικής μου εμπειρίας σε θέσεις ευθύνης, αλλά κυρίως, το επιστημονικό μου ενδιαφέρον ως προς τον τομέα των μεταφορών και ειδικότερα των σιδηροδρόμων, ως τομέα με ιδιαίτερα αναπτυξιακές προοπτικές, με παρότρυναν να διεκδικήσω τη θέση αυτή».

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε επόμενη συνεδρίαση ο βουλευτής της ΝΔ Μάκης Βορίδης επιμένει ότι δεν προκύπτουν από την ακρόαση οι προϋποθέσεις και τα προσόντα γι’ αυτή τη θέση, ωστόσο, ο τότε υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, σπεύδει να καθησυχάσει για το αντίθετο.

Ενστάσεις Τραγάκη

Την αγωνία του διατυπώνει και ο βουλευτής της ΝΔ Ιωάννης Τραγάκης, σύμφωνα με τα πρακτικά της Επιτροπής:

Τραγάκης: Δεν έχουν καμία σχέση με εσάς αυτά, είστε ιδιαίτερα συμπαθείς. Το λέω εξαρχής, ότι δεν έχουν καμία σχέση με εσάς αυτά που θα πω, έχουν σχέση με τις επιλογές του Υπουργού, διότι, αν είχατε έρθει για έναν Οργανισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας - απ’ ό,τι είδα, μελετώντας πολύ σοβαρά τα βιογραφικά σας, και οι δύο έχετε ασχοληθεί με τη ναυτιλία… Άρα, δεν έχω καταλάβει πώς ο κ. Σπίρτζης σάς επέλεξε για να πάτε στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και έχετε ένα πολύ δύσκολο έργο. Αυτή είναι η πρώτη μου παρατήρηση.

Και συνέχισε ο κ. Τραγάκης για τον προτεινόμενο αντιπρόεδρο κ. Γεωργόπουλο: «Έχετε γράψει, κύριε Γεωργόπουλε, ότι έχετε πολιτική και κοινωνική δράση. Μπορείτε να μας το αναλύσετε, δηλαδή, πώς έχετε ασχοληθεί με την πολιτική και πώς με την κοινωνία;

ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ (Προτεινόμενος για διορισμό στη θέση του αντιπροέδρου της Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής με την επωνυμία «Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων»): Συμμετείχα από το 2012 στις βουλευτικές εκλογές με τους Ανεξάρτητους Έλληνες.

ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Βλέπω στο βιογραφικό σας ότι μέχρι σήμερα είστε άμισθος ειδικός σύμβουλος του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, είμαι ειδικός σύμβουλος για θέματα τεχνολογίας. Είναι, βέβαια, άτυπη θέση και δεν αμείβομαι.

ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Αυτά που σας ρωτώ δεν έχουν σχέση με εσάς. Είναι επιλογές.

ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ: Επίσης, δεν αμείβομαι για τη θέση που κατέχω στο Δ.Σ. του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.). Έχω παραχωρήσει, όσα δικαιώματα έχω για το αποθεματικό.

Το έργο της ΡΑΣ

Στην ιστοσελίδα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων σημειώνεται:

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή με την επωνυμία «ΡΑΣ», συστάθηκε με το ν.3891/2010 (Α’188) με κύριο σκοπό τη στήριξη του ανοίγματος της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών στον ανταγωνισμό. Το 2013 οι αρμοδιότητές της ενισχύθηκαν και έχει, σήμερα, τις ακόλουθες:

  • 1. Είναι ο Ρυθμιστικός Φορέας για την ελληνική σιδηροδρομική αγορά, αρμόδιος μεταξύ άλλων και για θέματα ανταγωνισμού στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
  • 2. Είναι ο Φορέας Αδειοδότησης Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων.
  • 3. Είναι ο εθνικός Φορέας Επιβολής του Κανονισμού (ΕΚ) 1371/2007 «σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών».
  • 4. Είναι η Εθνική Αρχή Ασφάλειας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η ΡΑΣ απολαμβάνει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλη διοικητική Αρχή.

Ανάμεσα στους στόχους της περιλαμβάνονται:
  • Να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τις συστάσεις ασφάλειας μέσω της παρακολούθησης της εφαρμογής των σχεδίων ασφάλειας.
  • Να προάγει την ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας και τον καθορισμό κοινών προτύπων ασφάλειας.
  • Να ενισχύει την ενημέρωση με πρωτοβουλίες ασφάλειας και να συμβάλλει στην καλλιέργεια θετικής κουλτούρας ασφαλείας.

Βαριά εκτεθειμένος ο ΣΥΡΙΖΑ

Η πρόσφατη πολύ τραγική εμπειρία απέδειξε ότι το κομματικό βόλεμα σε καίριες θέσεις που απαιτούν από τους επικεφαλής εμπειρία στο πεδίο και τεχνογνωσία καταλήγουν σε παραλυσία και αδυναμία προώθησης συνεκτικού έργου. Είναι προφανές ότι μετά τις αποκαλύψεις αυτές, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι βαριά εκτεθειμένος για την επιλογή της κυρίας Τσιαπαρίκου σε μια νευραλγική θέση για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, όπως είναι η ΡΑΣ και ας μην επιχειρεί να πετάει μάταια την μπάλα στην εξέδρα. Τα ντοκουμέντα τον διαψεύδουν και δείχνουν ότι ακόμη και σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου ήταν επιβεβλημένος ο ορισμός μιας κατά τεκμήριο εξειδικευμένης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, ο κ. Τσίπρας επέλεξε να πάει με τη γνωστή παλαιοκομματική συνταγή των «εκλεκτών», παίζοντας ακόμη και με ζητήματα της ασφάλειας των πολιτών.

* Το ρεπορτάζ του Παύλου Μπέη δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή στις 14 Μαρτίου 2023.