Οι Έλληνες πλοιοκτήτες προσέρχονται στα φετινά «Ποσειδώνια» με έναν εμπορικό στόλο η αξία του οποίου εκτιμάται από τον έγκριτο διεθνή ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons στα 105 δισεκατομμύρια δολάρια, μακράν τον μεγαλύτερο όλων.

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε έναν κατά πολύ μεγαλύτερο από τον προ δεκαετίας στόλο της χώρας. Στα μέσα του 2018, λίγο προτού η κατάρρευση της Lehman Brothers πυροδοτήσει την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση και στείλει τη ναυλαγορά σε διόρθωση της τάξης του 95%, η συνολική μεταφορική δυναμικότητα του ελληνόκτητου στόλου άγγιζε, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons, το
13% του συνολικού στόλου όλων των εθνοτήτων. Σήμερα, το τονάζ των Ελλήνων πλοιοκτητών κατέχει πολύ μεγαλύτερο μερίδιο, της τάξης του 17%.
Να σημειωθεί πως το ποσοστό αυτό προκύπτει από τους υπολογισμούς του Clarksons, που χρησιμοποιεί διαφορετικό σημείο εκκίνησης για να συμπεριλάβει στις μετρήσεις του πλοία απ’ ό,τι εκείνο που ακολουθούν άλλοι οίκοι και φορείς, σύμφωνα με τους οποίους η μεταφορική δυναμικότητα του ελληνικού στόλου είναι πολύ υψηλότερη, κοντά στο 20%. Με απλά λόγια, ο Clarksons δεν μετρά κάποια σχετικά μικρότερα καράβια, σε αντίθεση με τους Lloyds ή τη UNCTAD. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας 365,45 εκατομμυρίων τόνων (dwt), και αντιπροσωπεύει το 19,89% σε dwt του συνόλου του παγκόσμιου στόλου και το 49,15% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Steve Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research και ένας από τους εγκυρότερους αναλυτές διεθνώς, σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «δέκα χρόνια μετά την οικονομική κρίση και παρά τις εγχώριες οικονομικές δυσκολίες αλλά και το άγχος της ναυτιλιακής αγοράς, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να κυριαρχεί στην παγκόσμια κατάταξη των εθνικών πρωταθλητών». Στην ειδική αφιερωματική έκδοση της Clarksons Research για τα «Ποσειδώνια 2018» ο Steve Gordon τοποθετεί τους Έλληνες ιδιοκτήτες σαφέστατα μπροστά από τη μεγαλύτερη εθνική πλοιοκτησία, τους Ιάπωνες, προσδιορίζοντας το μερί- διο του ασιατικού έθνους στο 13% του παγκόσμιου στόλου, ενώ έπεται η Κίνα, στην τρίτη θέση, με 12%.

Σημειώνει, δε, πως η αδιάλειπτη πρωτοκαθεδρία και μεγέθυνση της ελληνικής πλοιοκτησίας αντιδιαστέλλεται με τη συρρίκνωση της γερμανικής κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας (2008-2018).
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Clarksons Research, οι Γερμανοί εφοπλιστές σήμερα έχουν το 6% του παγκόσμιου στόλου, έναντι 9% το 2008.

Κορυφαίοι και διορατικοί

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, ο ελληνικός στόλος έχει διπλασιαστεί, τόσο με νέες παραγγελίες όσο και μέσω αγοραπωλησιών από τη δευτερογενή αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων. Ο ναυλομεσιτικός οίκος υπολογίζει πως οι Έλληνες επιχειρηματίες του κλάδου επένδυσαν σε αυτή την δεκαετία που ξεκίνησε με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 περισσότερα από 80 δισ. δολάρια.
Και αυτό παρά την αποδρομή των τραπεζών από τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειας απομόχλευσης των ισολογισμών τους.

Στην τρέχουσα περίοδο το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών, το σύνολο δηλαδή των νέων ναυπηγήσεων που έχουν συμβασιοποιηθεί, αντιστοιχεί μόλις στο 7% της μεταφορικής δυναμικότητας του στόλου της χώρας, δηλαδή κάτω από τον μέσο όρο του 13% που ισχύει διεθνώς, γεγονός που αντανακλά τη μεγαλύτερη συνεισφορά στη μεγέθυνση και ανανέωση του στόλου από τη δευτερογενή αγορά. Κατά τον ναυλομεσιτικό οίκο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν οι κορυφαίοι αγοραστές και οι κορυφαίοι πωλητές πλοίων διεθνώς κατά το τελευταίο έτος. Όσον αφορά το πλέον δημοφιλές πλοίο των Ελλήνων την τελευταίας διετίας, με βάση τις αγορές τους και τις ναυπηγήσεις τους, αυτό ήταν το φορτηγό τύπου Κamsarmax.

Πού αποδίδει ο Steve Gordon και η Clarksons Research την παγκόσμια πρωτιά των Ελλήνων; «Στη δυνατότητά τους να διακρίνουν επιτυχώς τα χαμηλά και τα υψηλά σημεία της αγοράς
των πλοίων, γεγονός που τους παρέχει τη δυνατότητα να αγοράζουν φθηνά και να πωλούν ακριβά», σημειώνει, χαρακτηρίζοντας την ικανότητά τους αυτή να προβλέπουν τους κύκλους της αγοράς «διαισθητική».
Τα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του 2018 δείχνουν πως η επενδυτική δραστηριότητα των Ελλήνων επιχειρηματιών του κλάδου συνεχίζεται με αμείωτη ένταση: Άνω των 3 δισ. δολαρίων επενδύθηκαν κατά το πρώτο
τρίμηνο από τους Έλληνες εφοπλιστές σε νέα και μεταχειρισμένα πλοία, καθώς η εκτίμηση πως οι αξίες των ποντοπόρων στο επόμενο διάστημα θα κινηθούν ανοδικά διευρύνεται.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρέθηκαν για μια ακόμη φορά στην πρώτη θέση μεταξύ των αγοραστών στο σύνολο των 414 συναλλαγών μεταχειρισμένων ποντοπόρων πλοίων τα οποία πουλήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018. Την ίδια περίοδο, Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν σε συμβάσεις με ναυπηγεία για νεότευκτα πλοία πάνω από 2,13 δισ. δολάρια. Το ποσό που επενδύθηκε σε 67 μεταχειρισμένα αγγίζει τα 900 εκατ., σύμφωνα με υπολογισμούς του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking. Ελληνικά συμφέροντα αγόρασαν 45 φορτηγά πλοία, 15 δεξαμενόπλοια, 6 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα μεταφοράς υγροποιημένου αερίου. Οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το πρώτο τρίμηνο που αφορούν
σε ελληνικά συμφέροντα αριθμούν 45 μονάδες και αντιστοιχούν στο 14,9% του συνόλου που συνομολογήθηκαν διεθνώς.