H τρίτη µεγαλύτερη εταιρεία επιβατικών αεροµεταφορών της Ινδίας, Go First, οδηγήθηκε πρόσφατα (Μάιος 2023) σε πτώχευση έπειτα από την αναγκαστική αναστολή της λειτουργίας του 40% των αεροσκαφών της. Συνολικά, 28 αεροσκάφη τύπου Airbus A320neo, σύµφωνα µε την αίτηση πτώχευσης της ινδικής επιχείρησης, καθηλώθηκαν στο έδαφος λόγω κατασκευαστικού ή/και σχεδιαστικού ελαττώµατος των κινητήρων της Pratt & Whitney (P&W), που αξιοποιούν τα συγκεκριµένα αεροπλάνα.

7.000.000.000 ευρώ θα φθάσουν οι προβλέψεις των κατασκευαστριών εταιρειών για τις ζηµιές από τους ελαττωµατικούς κινητήρες

Σύµφωνα µε την αίτηση πτώχευσης της Go First, οι κινητήρες Pratt αντιµετώπισαν προβλήµατα ανθεκτικότητας σε ζεστά και σκονισµένα κλίµατα, συµπεριλαµβανοµένης της Ινδίας, και απαιτείται συχνότερη συντήρησή τους. Αυτή η εµπλοκή είχε ως αποτέλεσµα τη χαµηλή διαθεσιµότητα αεροσκαφών της εταιρείας, γεγονός που την οδήγησε σε πτώχευση. Επιπλέον, όπως αναφέρει δηµοσίευµα του Reuters, η Go First απέδωσε την πτώχευσή της στο γεγονός ότι η P&W αρνήθηκε να συµµορφωθεί µε τη διαιτητική εντολή για απελευθέρωση εφεδρικών µισθωµένων κινητήρων, που θα βελτίωνε τη διαθεσιµότητα των αεροσκαφών. Τους ισχυρισµούς της Go First, σύµφωνα µε το Reuters, απέρριψε η P&W. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι αιτιάσεις της Go First δεν ήταν ανεδαφικές. Σύµφωνα µε ανακοίνωση της RTX (πρώην Raytheon Technologies), µητρικής εταιρείας της P&W, oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει έως το τέλος του 2024 να έχουν αφαιρέσει εκατοντάδες κινητήρες PW1100G µε turbofan (GTF) από τα φτερά των αεροσκαφών Airbus A320neo, ώστε να επιθεωρηθούν για τυχόν ελαττωµατικούς δίσκους υψηλής πίεσης και συµπιεστή. Η RTX εκτίµησε ότι 600-700 κινητήρες τύπου PW1100G θα πρέπει να κατέβουν για έλεγχο από τα Airbus A320neo. Αυτό, σύµφωνα µε τη γερµανική εταιρεία MTU Aero Engines, συµπαραγωγό του κινητήρα PW1100G, σηµαίνει την καθήλωση το έδαφος για τα επόµενα δύο-τρία χρόνια περίπου 350 αεροσκαφών Airbus A320neo. Αλλες πηγές, ωστόσο, κάνουν λόγο για καθήλωση 650 αεροσκαφών.

«Αβαρία»

Για την «αβαρία» στους PW1100G, η RTX έλαβε ήδη πρόβλεψη ύψους 3,5 δισ. δολ. Επιπλέον 1 δισ. ευρώ έλαβε πρόβλεψη η MTU Aero Engines, η οποία συµµετέχει µε 18% στη συµπαραγωγή του κινητήρα, ενώ η P&W συµµετέχει µε 51%. Εποµένως, η «αβαρία» στους κινητήρες θα φτάσει τα 7 δισ. ευρώ. Σηµειώνεται ότι, αµέσως µετά την ανακοίνωση της βλάβης του κινητήρα, η MTU στη Γερµανία έχασε 3 δισ. ευρώ ή περίπου το ένα τέταρτο της κεφαλαιοποίησής της στο Χρηµατιστήριο της Φρανκφούρτης. Τόσο η RTX όσο και η MTU έκαναν λόγο για ένα ελάττωµα το οποίο εστιάζεται σε µια «σπάνια κατάσταση σε κονιοποιηµένο µέταλλο, που χρησιµοποιείται για την κατασκευή ορισµένων εξαρτηµάτων κινητήρα». Αξίζει να σηµειωθεί ότι το πρόβληµα δεν εστιάζεται µόνο στις λεπίδες των κινητήρων τύπου PW1100G που κατασκευάζει η P&W, αλλά και στους κινητήρες V2500, που κατασκευάζει η International Aero Engines (IAE), επίσης θυγατρική εταιρεία της P&W. Αµφότεροι οι κινητήρες PW1100G και V2500 αξιοποιούνται από την Airbus στην αεριώθηση των A320neo. Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ το πρόβληµα στους κινητήρες των Α320neo είχε εντοπιστεί από το 2020, η ανακοίνωση της RTX για τους ελαττωµατικούς κινητήρες ήρθε µόλις µία ηµέρα µετά το αεροπορικό ατύχηµα που σηµειώθηκε σε ένα Airbus A320neo της Air China. Το συγκεκριµένο αεροσκάφος εκτελούσε την πτήση CA403 από το ∆ιεθνές Αεροδρόµιο Chengdu Tianfu (TFU) της Κίνας προς το ∆ιεθνές

Επηρεάζονται περίπου 44 αεροµεταφορείς, όπως οι Wizz Air, IndiGo, Luft hansa, Spirit Airlines, Turkish Airlines και Aegean Airlines, που αξιοποιούν τον συγκεκριµένο τύπο

Αεροδρόµιο Changi (SIN) της Σιγκαπούρης. ∆ώδεκα λεπτά πριν από την προσγείωση στο Changi, το A320neo χρησιµοποίησε τον γενικό κωδικό έκτακτης ανάγκης, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει πρόβληµα στο αεροσκάφος, συγκεκριµένα φωτιά στον αριστερό κινητήρα. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε και όλοι οι επιβάτες και το πλήρωµα το εκκένωσαν µε ασφάλεια. Το περιστατικό διερευνάται από το Γραφείο Ερευνας Ασφάλειας Μεταφορών της Σιγκαπούρης (TSIB).

Από τα προαναφερόµενα φαίνεται να επηρεάζονται περίπου 44 αεροµεταφορείς που αξιοποιούν Airbus Α320neo-family. Μεταξύ αυτών οι Wizz Air, IndiGo, Luft hansa, Spirit Airlines, Turkish Airlines, αλλά και η Aegean Airlines, η οποία αξιοποιεί τουλάχιστον 9 αεροσκάφη A320neo µε κινητήρες PW1100G. Ακόµα µεγαλύτερο πρόβληµα ενδεχοµένως να έχει η Luft hansa, που αξιοποιεί 43 αεροπλάνα A320neo, και η Turkish Airlines, η οποία αξιοποιεί 31 αεροσκάφη. Σύµφωνα µε τη βάση δεδοµένων Fleet Discovery του Aviation Week Network, 1.354 αεροσκάφη τύπου Pratt A320neo-family βρίσκονται επί του παρόντος σε υπηρεσία. Η ίδια πηγή αναφέρει ότι ο εκτιµώµενος χρόνος επισκευής υπολογίζεται σε έως και 300 ηµέρες ανά κινητήρα και ότι µπορεί να τεθούν σε αναστολή έως 650 Airbus A320neo ταυτόχρονα στις αρχές του επόµενου έτους.

Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 7/10/2023.