Η υπεύθυνη της Ελληνικής Αγωγής, Ευγενία Μανωλίδου µιλά στην «Απογευµατινή» της Κυριακής για το όραµα της σχολής, τη σχέση της µε τα Αρχαία Ελληνικά και πώς τα αγάπησε. Απαντά επίσης στο ενδεχόμενο να επιστρέψει στη µικρή οθόνη και αναφέρεται στα 20 χρόνια κοινής πορείας µε τον σύζυγό της.

Πριν από λίγες ηµέρες παρουσιάσατε τη χριστουγεννιάτικη παράσταση την Ελληνικής Αγωγής. Πώς νιώσατε που είδατε τη σκηνή του θεάτρου να γεµίζει µε 200 παιδικές φωνές;

Φέτος, για να τιµήσουµε τα 30 χρόνια λειτουργίας της Ελληνικής Αγωγής, αποφασίσαµε µε τους συνεργάτες µας στη σχολή να δείξουµε τον τρόπο µε τον οποίο µαθαίνουν οι µαθητές Αρχαία Ελληνικά στην Ελληνική Αγωγή. Ετσι, παρουσιάσαµε τέσσερα θεατρικά δρώµενα που έδειξαν το ταξίδι δύο αγαπηµένων εθίµων, του χριστουγεννιάτικου δέντρου και των καλάντων. Τα παιδιά διηγήθηκαν όλο αυτό το ταξίδι περνώντας από τέσσερις σταθµούς: την Προϊστορία, την Ιστορία, το Βυζάντιο και τη Λαϊκή Παράδοση, που µας έχει µείνει έως και σήµερα. Ηταν πραγµατικά πολύ συγκινητικό να ακούς µικρά παιδιά, αλλά και εφήβους να µιλούν στα Αρχαία Ελληνικά, ή σε πιο σύγχρονη γλώσσα, αλλά σε πλούσια ∆ηµοτική, µε σεβασµό στην Ιστορία και τον σπουδαίο πολιτισµό µας. ∆εν θα ήθελα να παραλείψω και τη σηµαντική συµβολή των µαθητών του Μουσικού Σχολείου Αθηνών, που µε τις παραδοσιακές µελωδίες και τα τραγούδια τους ενθουσίασαν µαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Διαβάστε ακόμα: Ευγενία Μανωλίδου για Άδωνι Γεωργιάδη: “Τον θαυμάζω πάρα πολύ, έχει καταφέρει πολλά στη ζωή του ολομόναχος”

Η Ελληνική Αγωγή είναι ένας από τους εκπαιδευτικούς φορείς που έχουν ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια για το επίπεδο διδασκαλίας και τις καινοτόµες µεθόδους που εφαρµόζει για την εκµάθηση των Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά και εφήβους. Ποιο είναι το δικό σας όραµα;

Ξέρετε, ήµουν κι εγώ ένα από τα παιδιά που στο σχολείο αντιπαθούσα πολύ τα Αρχαία Ελληνικά. ∆εν καταλάβαινα ούτε το γιατί τα µαθαίναµε ούτε το σε τι θα µου χρησίµευε όλη αυτή η γραµµατική ούτε το γιατί έπρεπε να αποστηθίζω τόση ύλη για να γράφω καλά στα διαγωνίσµατα. Από την άλλη, όταν έφυγα στο εξωτερικό, µου έκανε εντύπωση η αγάπη των ξένων και για τον πολιτισµό, αλλά και για τη γλώσσα. Οταν µου ζητήθηκε από τον σύζυγό µου να αναλάβω την Ελληνική Αγωγή, θέλησα να ασχοληθώ σοβαρά µε αυτό το «περίεργο» για εµάς φαινόµενο, δηλαδή το γεγονός ότι οι ξένοι όχι µόνον αγαπούν και εκτιµούν τα Αρχαία Ελληνικά, αλλά και τα µαθαίνουν τόσο καλά, ώστε να φτάνουν στο σηµείο να τα µιλούν. Ετσι ταξίδεψα και έµαθα την ιστορία της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Ευρώπη από το 1400, που η γλώσσα µας διδάσκεται συστηµατικά στα περισσότερα σχολεία της Ευρώπης, µέχρι σήµερα. Συνέλεξα τις µεθόδους διδασκαλίας, παρακολούθησα πολλές ώρες µαθηµάτων εγώ η ίδια, ξεκίνησα να µαθαίνω Αρχαία Ελληνικά -και µαθαίνω ακόµη- και έτσι ήρθα σε επαφή µε τα κείµενα της αρχαίας ελληνικής γραµµατείας. Τότε κατάλαβα το πόσο µεγάλη είναι η διαφορά του να διαβάζεις το κείµενο όπως γράφτηκε, σε σχέση µε τις µεταφράσεις που κυκλοφορούν, που συχνά είτε έχουν λάθη είτε υπάρχουν προτάσεις, το νόηµα των οποίων είναι αδύνατον να καταλάβεις. ∆ιαβάζοντας τα αρχαία κείµενα στη γλώσσα που γράφτηκαν άλλαξε η ζωή µου. Βλέπω την καθηµερινότητα τελείως διαφορετικά, ανακαλύπτω νόηµα εκεί που κάποτε αδιαφορούσα, κατανοώ τους ανθρώπους και τη συµπεριφορά τους, καταλαβαίνω και δικαιολογώ καταστάσεις και συνθήκες που παλαιότερα ήταν αδιανόητες. Ετσι, µέσω της γλώσσας ήρθα πολύ κοντά στα κείµενα, την Ιστορία, τον Πολιτισµό µας. Θαύµασα, εκτίµησα, αγάπησα και κατάλαβα τι ήταν αυτό που έβρισκαν οι ξένοι στη γλώσσα µας, όταν εγώ στο σχολείο απορούσα. Το όραµα όλων µας στην Ελληνική Αγωγή και δικό µου είναι να δώσουµε στους µαθητές µας να καταλάβουν από νωρίς το µεγαλείο της κληρονοµιάς µας και να τους κάνουµε να αγαπήσουν τη γλώσσα µας. Μόνο εάν την αγαπήσουν θα τη µάθουν και τότε θα κατακτούν τη γνώση και τη σοφία σε οποιονδήποτε τοµέα και αν ασχοληθούν. Ετσι, αναπτύσσουµε συνεχώς και εφαρµόζουµε σύγχρονες µεθόδους διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, ξεκινώντας από την προσχολική ηλικία, µε στόχο να καλλιεργήσουµε το ενδιαφέρον για τη γλώσσα από νωρίς. Συνδυάζοντας τις µεθόδους της εκµάθησης συγχρόνων γλωσσών µε την ήδη υπάρχουσα γνώση του λεξιλογίου των Νέων Ελληνικών, που κατά 80% παραµένει το ίδιο, τα παιδιά µαθαίνουν χωρίς να το καταλάβουν και πολύ σύντοµα είναι σε θέση να ετυµολογούν σύνθετες λέξεις και να καταλαβαίνουν το νόηµα απλών κειµένων. Και όλα αυτά, µόνο µε µιάµιση ώρα την εβδοµάδα.

Ανεβάζετε πολύ συχνά βίντεο στο Instagram στα Αρχαία Ελληνικά. Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσµου και για ποιο λόγο τα ανεβάζετε;

Σε ένα από τα πρώτα µου ταξίδια στο εξωτερικό επισκέφθηκα την Ακαδηµία Vivarium Novum στη Ρώµη και συνάντησα φοιτητές από σαράντα διαφορετικές χώρες, οι οποίοι µου απηύθυναν τον λόγο στα Αρχαία Ελληνικά. Ντράπηκα πάρα πολύ που δεν µπορούσα να τους απαντήσω, παρ’ όλο που καταλάβαινα τι µου έλεγαν. Πολύ σύντοµα ξεκίνησα να παίρνω µαθήµατα εκεί, µαζί µε αυτά που έπαιρνα ούτως ή άλλως στην Ελληνική Αγωγή, και κατάλαβα ότι η προφορική και ακουστική δεξιότητα είναι απολύτως απαραίτητη προκειµένου να µάθει κάποιος τη γλώσσα - όπως γίνεται δηλαδή και µε τις ξένες γλώσσες. Εκεί κατάλαβα το πόσο σηµαντικό είναι να χρησιµοποιεί κάποιος τη γλώσσα στην αρχή µε καθηµερινές λέξεις, εκφράσεις και διαλόγους, και αργότερα αναλύοντας αρχαία ελληνικά κείµενα στα Αρχαία Ελληνικά! Αυτό ήταν κάτι που για τους ξένους παίρνει περίπου δύο χρόνια στην Ακαδηµία, εγώ χρειάστηκα έξι µήνες και µε ελάχιστη µελέτη, λόγω της ενασχόλησής µου µε την Ελληνική Αγωγή. Φανταστείτε λοιπόν εάν υιοθετούσαµε στην Ελλάδα µία µέθοδο διδασκαλίας που να συµπεριλαµβάνει, εκτός από γραφή και ανάγνωση, τον λόγο και την επικοινωνία. Πιστεύω ότι τα παιδιά θα αποκτούσαν µεγαλύτερο ενδιαφέρον και θα µάθαιναν πολύ πιο γρήγορα και ξεκούραστα. Ο λόγος λοιπόν που ξεκίνησα να ανεβάζω βίντεο στα Αρχαία Ελληνικά είναι για να γίνει κατανοητό το πόσο εύκολα κάποιος µπορεί να µιλήσει και να κατανοήσει τη γλώσσα, λόγω της βάσης των Νέων Ελληνικών. Κάνω µια προσπάθεια να γίνει πρακτικά κατανοητή η συνέχεια της γλώσσας, όχι µόνον σε θεωρητικό επίπεδο. Επίσης, θεωρώ ότι τα Αρχαία Ελληνικά είναι για όλους τους Ελληνες και όχι µόνον τους φιλόλογους και τους ακαδηµαϊκούς. Οφείλουµε να γνωρίζουµε τη γλώσσα µας καλά, ό,τι κι αν κάνουµε στη ζωή µας. Φυσικά, δεν διδάσκω, όπως έχω ακούσει να µε κατηγορούν, απλώς εφαρµόζω αυτά που µαθαίνω.

Γιατί κάποιος να έρθει στην Ελληνική Αγωγή;

Στην Ελληνική Αγωγή διδάσκουµε Αρχαία Ελληνικά όπως θα θέλαµε να τα έχουµε µάθει. Με απλό, κατανοητό, ευχάριστο και σύγχρονο τρόπο, φέρνουµε τα παιδιά κοντά στη γλώσσα και τον πολιτισµό µας. Ο στόχος µας είναι να µάθουν τα παιδιά σωστά ελληνικά. Πάνω απ’ όλα όµως, µε όχηµα την ελληνική γλώσσα, φέρνουµε τα παιδιά σε επαφή µε έναν αξεπέραστο, ασύγκριτο και αξιοθαύµαστο Πολιτισµό: τον δικό µας. Είναι πολύ κρίµα να έχουµε µία τέτοια τύχη και να µην τη γνωρίζουµε.

Το ενδεχόµενο να επιστρέψετε στην τηλεόραση το έχετε σκεφτεί;

Οχι, η τηλεόραση ήταν ένα τριετές διάλειµµα στη ζωή µου, από το 2009 έως το 2012. Για 17 χρόνια ασχολήθηκα επαγγελµατικά µε τη συµφωνική µουσική και από το 2017 έως σήµερα ασχολούµαι µε την Ελληνική Αγωγή, µε ταξίδια, συνέδρια και πολύ διάβασµα και γράψιµο.

Πολλές φορές κυκλοφορούν δηµοσιεύµατα που µπορεί να στοχοποιούν είτε εσάς είτε τον σύζυγό σας. Σας στενοχωρούν;

Πιστέψτε µε, δεν έχω χρόνο πια να στενοχωριέµαι για ανούσια δηµοσιεύµατα, την αλήθεια τη γνωρίζω εγώ, ο σύζυγός µου και όλοι οι άνθρωποι που είναι δίπλα µας και µας στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια.

Σε συνέντευξή του στην «Α» της Κυριακής ο Αδωνις Γεωργιάδης είχε δηλώσει πως σας συµβουλεύεται. Κάνετε κι εσείς το ίδιο;

Με συµβουλεύεται ίσως για την καθηµερινότητά του, σε προσωπικό επίπεδο, σίγουρα όχι σε σχέση µε την πολιτική. Εγώ φυσικά και τον συµβουλεύοµαι, εκείνος µου ανέθεσε µια επιχείρηση για την οποία δεν ήξερα σχεδόν τίποτα!

Προλαβαίνετε µέσα στην ηµέρα να περάσετε λίγο χρόνο οι δυο σας;

Κάθε µέρα όχι, αλλά όταν φεύγουµε προσπαθούµε να περνάµε όσο περισσότερο χρόνο µπορούµε και οι δυο µας και µε τα παιδιά µας.

Ποια είναι η αγαπηµένη συνήθεια που έχετε ως οικογένεια;

Η πιο αγαπηµένη µας συνήθεια είναι να βλέπουµε µια ταινία όλοι µαζί και να συζητάµε µετά, ή να βγαίνουµε έξω όλοι µαζί. Τώρα ειδικά που τα τρία από τα τέσσερα παιδιά είναι ενήλικοι, είναι δυσεύρετες οι στιγµές που µπορούµε να περάσουµε όλοι µαζί και γι’ αυτό είναι και τόσο πολύτιµες.

Είκοσι χρόνια κοινής πορείας και συνεχίζετε! Τι κρατάτε από όλα όσα έχετε ζήσει και έχετε δηµιουργήσει µαζί;

Είκοσι χρόνια, ούτε πιστεύω το πόσο γρήγορα πέρασαν! Κρατώ τα πάντα: την οικογένεια κυρίως, τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες στην επαγγελµατική και την προσωπική µας ζωή, όλα αυτά που µας έδεσαν και µας κρατούν ενωµένους.

Είστε άνθρωπος που ζηλεύετε; Ζηλεύετε για παράδειγµα τον κύριο Γεωργιάδη;

∆εν ζηλεύω γενικώς, αλλά σε ανθρώπινο επίπεδο, όπως όλοι οι άνθρωποι πιστεύω, ενίοτε ζηλεύω. Οπως κι εκείνος εξάλλου! Ο Αδωνις Γεωργιάδης είναι ένας από τους πιο προβεβληµένους υπουργούς που κάνουν και έργο.

Σας µιλάει ο κόσµος για εκείνον;

Ναι, µου µιλούν συχνά πολλοί άνθρωποι που έχουν ευεργετηθεί από το έργο του και αισθάνοµαι πολύ υπερήφανη για όσα έχει δηµιουργήσει από το µηδέν.

Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή» της Κυριακής.
*Φωτογραφία: NDPPHOTO