Αµεσες λύσεις για να αποφευχθεί ένα νέο σοβαρό περιστατικό βίας σε σχολείο, όπως συνέβη στις αρχές της εβδοµάδας στο 41ο Γυµνάσιο Αθηνών, στην Κυψέλη, όπου ένας 19χρονος εισέβαλε και χτύπησε µε σφυρί και µαχαίρι έναν µαθητή και τον διευθυντή του σχολείου, αναζητά η κυβέρνηση.

Διαβάστε ακόμα: Συγκλονίζει ο μαθητής που δέχθηκε επίθεση με σφυρί σε σχολείο: "Δεν ξέρω πόσες φορές με χτύπησε"

Αυξάνονται τα περιστατικά βίας ανηλίκων

Τα περιστατικά βίας εντός και εκτός σχολικών συγκροτηµάτων τα τελευταία δύο χρόνια έχουν χτυπήσει «κόκκινο», µε τις Αρχές, µέσα στο 2024, να έχουν συλλάβει ήδη 204 ανήλικους. Αριθµός εξωπραγµατικός που ανησυχεί ιδιαίτερα τους αστυνοµικούς. Και δεν είναι µόνο ο αριθµός των συλλήψεων, είναι η υπέρµετρη βία που πλέον χρησιµοποιούν οι ανήλικοι, που συχνά εντοπίζονται να κουβαλούν σιδηρογροθιές, στιλέτα, σουγιάδες, ενώ σε µια περίπτωση έχει εντοπιστεί και µια µατσέτα. Πρόκειται για όπλα που όπως έχει αποδειχθεί δεν διστάζουν οι αµούστακοι κακοποιοί να τραβήξουν για να επιτεθούν στα θύµατά τους.

Σιδηρογροθιές, στιλέτα, σουγιάδες, μέχρι και... ματσέτα έχουν εντοπιστεί να φέρουν και να χρησιμοποιούν οι ανήλικοι

Αποφασισµένος να «χύσει αίµα»

Ως προς την υπόθεση του 19χρονου Γεωργιανού, που πήγε αποφασισµένος να «χύσει αίµα» στο 41ο Γυµνάσιο στην Κυψέλη για να εκδικηθεί για τον εκφοβισµό που φέρεται να είχε υποστεί ο ανήλικος αδελφός του, οι αστυνοµικοί που χειρίζονται την υπόθεση µιλούν για πραγµατική τύχη, αφού εάν ο κατηγορούµενος είχε πρόσβαση σε όπλο, τότε τα πράγµατα θα είχαν λάβει µια διαφορετική, τραγική τροπή.

Αξιωµατούχοι του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. προβληµατίζονται για το πώς θα προφυλαχθούν τα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο και εξαιτίας κακοποιών στοιχείων µπορεί να βρεθούν στο επίκεντρο αιµατηρών επεισοδίων. «Στο συγκεκριµένο σχολείο, όπου συνέβη το µοιραίο, υπήρχαν την ώρα του περιστατικού δύο φύλακες, σε δύο διαφορετικά σηµεία. Ο µεν πρώτος στην είσοδο, που θεώρησε πως ο 19χρονος είναι µαθητής του σχολείου, ο δε δεύτερος βρισκόταν στην άλλη πλευρά του συγκροτήµατος. Πολλά παιδιά που φοιτούν στο συγκεκριµένο σχολείο είναι γεννηµένα σε άλλες χώρες και υπάρχουν µαθητές Γυµνασίου που είναι 17 και 18 ετών. Επίσης, το συγκεκριµένο σχολικό συγκρότηµα έχει εκατοντάδες µαθητές, γεγονός που δεν βοήθησε ώστε ο φύλακας να γνωρίζει εάν ο 19χρονος που µπήκε µαζί µε άλλους µαθητές, λίγο µετά το τέλος της προσευχής, ήταν όντως µαθητής ή εξωσχολικός», υποστηρίζει αξιωµατικός που συµµετέχει στις έρευνες.

Η πιθανή λύση

Η χορήγηση καρτών εισόδου, την οποία θα επιδεικνύουν οι εισερχόµενοι µαθητές στον φύλακα, θα µπορούσε να είναι η λύση του προβλήµατος, αναφέρουν αξιωµατικοί της ΕΛ.ΑΣ., που θεωρούν ότι µπορεί να είναι η µοναδική ενδεδειγµένη κίνηση, ώστε να µην υπάρξουν ακραία µέτρα. Η πρόταση αυτή θα συζητηθεί τις επόµενες ηµέρες µε αρµόδιους αξιωµατούχους των εµπλεκόµενων υπουργείων και κρατικών υπηρεσιών, ως µέτρο αντιµετώπισης τέτοιων καταστάσεων.

Δεν µπορούν να υπάρχουν αστυνοµικοί έξω από κάθε σχολείο, αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, καθ’ όλη την διάρκεια των µαθηµάτων, ούτε είναι εφικτό από πλευράς δυναµικού της ΕΛ.ΑΣ. ούτε είναι ορθό για την ψυχολογία των παιδιών.

«Από τις αλάνες στην εκπαίδευση»

Σύµφωνα µε τον καθηγητή Εγκληµατολογίας του Πανεπιστηµίου Πατρών, Χρήστο Τσουραµάνη, οι καταστάσεις που παρουσιάζονται τα δύο τελευταία χρόνια στη χώρα µας, για τη βία των ανηλίκων, έχουν ξεφύγει από κάθε ανεκτό όριο:

«Πρόκειται για πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδοµένα περιστατικά, αφού η βία ανηλίκων στο σχολεία γίνεται σε χώρους όπου τα παιδιά πηγαίνουν για τη διδασκαλία µαθηµάτων και όχι σε αλάνες. Το πρόβληµα οφείλεται κατά κύριο λόγο στην οικογένεια, κατά την άποψή µου αλλά και της ευρύτερης επιστηµονικής κοινότητας, και στη συνέχεια στα σχολεία. Μέσω µιας ευρύτερης κοινωνικής πολιτικής ευρύτερης, χρειάζονται εκπαίδευση οι καθηγητές πώς να αντιµετωπίζουν τη βία των µαθητών, πώς να επικοινωνούν µε τους ανήλικους για να λύνουν προβλήµατα, στο µέτρο του εφικτού. Οµως, πρωταρχικό ρόλο πρέπει να διαδραµατίσουν ειδικά προγράµµατα για τους γονείς, αυτή είναι η επιτοµή της αντιµετώπισης της βίας ανηλίκων. Πρέπει να καταλάβουν κάποιοι γονείς πώς πρέπει να γίνεται η ανατροφή των παιδιών, ώστε να µην είναι τόσο επιθετικά. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως δεν γίνεται να εκφράζουν τη βία στο απόλυτο σηµείο, παρά µόνο για άµυνα, και όχι για να προκαλούν.

Η χρήση της κάρτας εισόδου στα σχολεία είναι πιθανόν µια σοβαρή πρόταση για τη λύση ενός µέρους του προβλήµατος και θα έπρεπε να εφαρµοστεί. Να έχουν, δηλαδή, οι µαθητές, οι καθηγητές και οι γονείς την κάρτα τους όταν επισκέπτονται το σχολείο, προκειµένου να µπορούν να µπουν στις σχολικές εγκαταστάσεις. Είναι απολύτως κατανοητό πως ένα τέτοιο µέτρο θα απέτρεπε έναν ξένο να εισέλθει, άρα θα αντιµετωπιζόταν για παράδειγµα και η περίπτωση του 19χρονου στην Κυψέλη.

Δυστυχώς, µου κάνει εντύπωση πως ένα χαρακτηριστικό των κοινωνιών του παρελθόντος εµφανίζεται και στη σηµερινή, πολιτισµένη κοινωνία. Πράγµατα που συνέβαιναν στην πρωτόγονη κοινωνία να επαναλαµβάνονται στον 21ο αιώνα. Πρέπει να αντιληφθούµε όλοι πως φορείς κοινωνικοποίησης είναι η οικογένεια, το σχολείο και οι παρέες. Θα πρέπει να... φιλτράρονται οι παρέες από τους γονείς, να ξέρουν µε ποιον κάνουν παρέα τα παιδιά τους, µε ποιο ν συνοµιλούν στα κινητά τους τηλέφωνα».

*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή» της Κυριακής