Τα «Χαµένα κορµιά» («Poor Things») του Γιώργου Λάνθιµου απέσπασαν τέσσερα Oscar και καταχειροκροτήθηκαν διεθνώς, αλλά τα «Αδέσποτα κορµιά» («Stray Bodies») της Ελίνας Ψύκου προκαλούν σάλο.

Αφορµή, αρχικά η αφίσα του φιλµ, που προβλήθηκε προχθές, σε παγκόσµια πρώτη, στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ της Θεσσαλονίκης. Οι αντιδράσεις ξεκίνησαν από το πόστερ της, που σχεδίασε ο Νίκος Πάστρας, απεικονίζοντας µια έγκυο γυναίκα εσταυρωµένη, µε πληγές στο σώµα της, η οποία παραπέµπει στην Παναγία. Το δε γεγονός πως πάνω στον σταυρό γράφει ΙΝΒΙ (Ιησούς Ναζωραίος Βασιλεύς των Ιουδαίων) καθιστά σαφή την πρόθεση της δηµιουργού: να συζητηθεί. Και να προβοκάρει.

Κατακρίθηκε έντονα από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης

∆εν χρειάζεται δεύτερη και τρίτη ανάγνωση. «Προκλητικό», «ιεροσυλία», «ασέβεια στον χριστιανισµό», «ακραίο άνευ λόγου», ήταν µερικά από τα σχόλια που διαβάσαµε στα social. Το X ιδίως έχει «οργιάσει». «∆είχνει ένα σώµα που συνδυάζει τη γέννηση, τον θάνατο και τα ανθρώπινα πάθη», σύµφωνα µε τη δηµιουργό του. Το έργο κατακρίθηκε, αναπόφευκτα, από τη Μητρόπολη, ενώ µία ώρα πριν από την επίσηµη προβολή του αστυνοµικές δυνάµεις απέκλεισαν την περιοχή, καθώς η πρεµιέρα συνοδεύτηκε µε πορεία. Η προβολή τελικά πραγµατοποιήθηκε σε αποφορτισµένο, ήρεµο κλίµα, µε ελάχιστους συγκεντρωµένους έξω από τον κινηµατογράφο «Ολύµπιον».

«Το σώµα µας είναι πολιτικό και πρέπει να είναι ελεύθερο», λέει η πρωταγωνίστρια-Γκάια στην αρχή της ταινίας. Το στόρι ακολουθεί τρεις γυναίκες µε διαφορετικές εµπειρίες σχετικά µε την εγκυµοσύνη. Η Ρόµπιν είναι έγκυος, αλλά δεν θέλει να γίνει µητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν µπορεί. Η Κική θέλει να πεθάνει µε αξιοπρέπεια. Η άµβλωση όµως, η εξωσωµατική γονιµοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα δεν είναι νόµιµες στις χώρες τους. Το φιλµ θα προβληθεί σήµερα στις 14.30 στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης» και online (στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ). Μέσα στον µήνα, στο φεστιβάλ CPH:DOX στην Κοπεγχάγη. Όσο για την Ψύκου, έχει βραβευτεί στο Φόρουµ της Μπερλινάλε, το 2013, για την «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» και τον «Γιο της Σοφίας», το 2017, στο Tribeca, ενώ τώρα ετοιµάζει την τρίτη της µεγάλου µήκους ταινία µυθοπλασίας «Κληρονοµικοί φόβοι και άλλες ψευδαισθήσεις» και την πρώτη της µίνι σειρά «Ο βοηθός του ιατροδικαστή» (βασισµένη στο οµώνυµο βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού).


Μητροπολίτης Φιλόθεος: Δεν ήταν πιστοί έξω από το «Ολύμπιον»

«Δεν κήρυξα κανέναν ιερό πόλεμο», εξήγησε χθες ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, μιλώντας για τη διαφωνία του σχετικά με την αφίσα του ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου «Αδέσποτα κορμιά», που απεικονίζει μία εσταυρωμένη ημίγυμνη έγκυο γυναίκα. Μιλώντας στον ΑΝΤ1 και αναφερόμενος στην επιστολή του, εξήγησε: «Δεν υπήρξε ούτε επιστολή γεμάτη οργή ούτε τίποτα. Κατέθεσα μια μαρτυρία και τίποτα παραπάνω. Την αφίσα αυτή τη θεωρώ προσβλητική, γιατί απεικονίζει το πρόσωπο της Παναγίας πάνω στον σταυρό με τον τρόπο τον οποίο το απεικονίζει και εξέφρασα την άποψή μου». Μάλιστα, αναφερόμενος στο κάλεσμα για τη συγκέντρωση έξω από το κινηματοθέατρο «Ολύμπιον» είπε ότι «δεν ήταν πιστοί, ήταν μέλη ακροδεξιών οργανώσεων. Είχαν βγάλει και μία αφίσα “Ιερός Λόχος”, δεν έχουν σχέση με την Εκκλησία». Θυμίζουμε ότι στην επιστολή του ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ζήτησε να μην αναρτηθεί δημόσια η αφίσα, λέγοντας πως «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης». Φρόντισε ωστόσο να ξεκαθαρίσει πως οι αντιρρήσεις εστιάζουν όχι στην ίδια την ταινία αλλά στην αφίσα της. Η αφίσα του ντοκιμαντέρ, το οποίο καταγράφει το αίτημα των γυναικών της Ευρώπης για αυτοδιαχείριση του σώματός τους, διεκδικώντας το δικαίωμά τους στην έκτρωση, την εξωσωματική γονιμοποίηση, αλλά και την ευθανασία, αναρτήθηκε για πρώτη φορά πριν από έναν περίπου μήνα στον προσωπικό λογαριασμό της Ελίνας Ψύκου στο Facebook.

*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»