Σε διαδικασία αναζήτησης της κατάλληλης γραμμής που θα τηρηθεί απέναντι σε βουλευτές, υπουργούς και κυβερνητικούς αξιωματούχους που υπερψήφισαν το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο και το δικαίωμα στην τεκνοθεσία για τα ομόφυλα ζευγάρια βρίσκονται οι ιεράρχες. Σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές, στους κόλπους της Ιεραρχίας έχουν διαμορφωθεί δύο κυρίαρχες απόψεις, χωρίς όμως να έχουν την ίδια δυναμική.

«Οριακή» άποψη

Η άποψη που χαρακτηρίζεται από αρκετούς, εντός και εκτός Εκκλησίας, «οριακή» ανήκει στον μητροπολίτη Πειραιώς, κ. Σεραφείμ, και διατυπώθηκε έπειτα από έκτακτη Ιερατική Σύναξη, που συνήλθε στις 22 Φεβρουαρίου, στη Μητρόπολη Πειραιά, με θέμα την αντιμετώπιση των συνεπειών από την ψήφιση του νόμου για τον γάμο ατόμων του ιδίου φύλου. Αποτέλεσμα ήταν η απόφαση να τεθούν εκτός Εκκλησίας μέσω της διακοπής κοινωνίας όσοι βουλευτές της εκλογικής περιφέρειας Πειραιά ψήφισαν το σχετικό νομοσχέδιο, καθώς και να μην τους απευθύνεται καμία πρόσκληση για συμμετοχή στις εκδηλώσεις ενοριών της μητρόπολης. Η εν λόγω απόφαση, ωστόσο, αφήνει ένα σχεδόν ανέφικτο «παραθυράκι» ανάκλησής της, κάνοντας λόγο για «έμπρακτη μεταμέλειά τους, η οποία θα αποδεικνύεται από την ακύρωση» του «αίσχιστου νομοθετήματος» στη Βουλή.

Η απόφαση της Ιερατικής Σύναξης της Μητρόπολης Πειραιά θεωρήθηκε από την πλειονότητα των ιεραρχών ιδιαίτερα προωθημένη και, όπως αναφέρουν εκκλησιαστικές πηγές, απόδειξη του παραπάνω αποτελεί το γεγονός ότι οι ανάλογες αντιδράσεις ήταν μεμονωμένες και σε περιορισμένη κλίμακα.

Στην Περιφέρεια Α’ Πειραιά και Νήσων, ιερέας-θεολόγος, εφημέριος των ενοριών Καρβουνάδας, Κεραμωτού και Αγ. Ηλία Κυθήρων κοινοποίησε προς τους βουλευτές της Ν.Δ. Κώστα Κατσαφάδο, Δόμνα Μιχαηλίδου και Νίκο Βλαχάκο πράξη αναθεματισμού τους, εξαπολύοντας βαρύ κατηγορώ, ενώ ιερέας στα Τρίκαλα κήρυξε «ανεπιθύμητους» τους βουλευτές στην ενορία του χωριού της Αγ. Κυριακής μετά την ψήφιση του επίμαχου νομοσχεδίου. Ακόμα πιο περιορισμένη και εκτός ορίων θεωρείται από τους περισσότερους η επίθεση που εξαπέλυσε ο αρχιμανδρίτης του Ι.Ν. Αγίας Μαρίνας Ηλιούπολης εναντίον του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. Νοτίου Τομέα, Παύλου Χρηστίδη, την αποχώρηση του οποίου ζήτησε από κοπή βασιλόπιτας. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, που εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία στηλιτεύει τη συμπεριφορά του ιερωμένου, ο οποίος «στοχοποιεί ακόμα και την οικογένεια του βουλευτή με φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Υπέρ μιας πιο σταθμισμένης στάσης απέναντι στους πολιτικούς η πλειονότητα των ιεραρχών

Στον αντίποδα, η πλειονότητα των ιεραρχών τάσσεται υπέρ μιας, ναι μεν σκληρής, αλλά πιο σταθμισμένης στάσης απέναντι στους πολιτικούς, ανάλογα με τη στάση που τήρησαν στην ψηφοφορία και κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή.

Οπως σημειώνουν οι ίδιες εκκλησιαστικές πηγές, η παραπάνω γραμμή δομείται γύρω από τα επιχειρήματα που ανέπτυξε την Τετάρτη ο μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου, κ. Παντελεήμων, με δηλώσεις του σε ιστότοπο της Θράκης.

Αναφορικά με το ζήτημα της Θείας Κοινωνίας σε κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους που ψήφισαν το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών σημείωσε με νόημα: «Η Εκκλησία πρέπει να ενώνει τους ανθρώπους. Βέβαια, θα χειροκροτήσουμε αυτούς που υπέγραψαν; Δεν θα τους χειροκροτήσουμε. Θα πρέπει κανείς να κρατήσει μια στάση σοβαρότητος και να τους δείξει με έναν τρόπο ποιμαντικό ότι αυτό που έκαναν δεν ήταν ό,τι το καλύτερο». Σε αντίστοιχη ερώτηση αναφορικά με τη στάση που θα τηρήσει η Εκκλησία και εν προκειμένω η Μητρόπολη Ξάνθης απέναντι σε κάποιον βουλευτή που υπερψήφισε το επίμαχο νομοσχέδιο ενόψει της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και των ημερών του Πάσχα, σχολίασε: «Θα τον στείλουμε στον πνευματικό. Στον εξομολόγο. Είναι πάντως προβλήματα τα οποία αναφύονται μετά την ψήφιση αυτού του νόμου. Διάβαζα σε μια δήλωση του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας ότι “το αφύσικο δεν γίνεται φυσικό με νόμους”. Το φυσικό είναι φυσικό και το αφύσικο είναι αφύσικο. Και, βέβαια, πρέπει να πούμε ότι η Εκκλησία είναι Μάνα και δεν καταδικάζει. Αδυναμίες έχουμε όλοι οι άνθρωποι. Αλλά δεν μπορούμε τις αδυναμίες μας να τις κάνουμε δικαιώματα και να τις κάνουμε θεσμούς. Εκεί είναι το πρόβλημα».

Οπως αναφέρουν εκκλησιαστικοί παράγοντες, η στάση που θα τηρηθεί από τους ιεράρχες το επόμενο διάστημα αναμένεται να αποτυπώσει με ξεκάθαρο τρόπο τη δυσαρέσκεια της Ιεραρχίας. Επιδίωξη είναι να μη μονοπωληθεί το ενδιαφέρον από ακραίες αντιδράσεις, αλλά από ποιμαντικό έργο, που θα μιλάει για την ουσία του ζητήματος και τις προεκτάσεις του.