Αμέσως μετά τη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ στις 19 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η ευρωπαϊκή ναυτική αποστολή «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις της ευρωπαϊκής αντιπροσωπείας γίνεται σαφές ότι η ευρωπαϊκή αποστολή δεν προβλέπει επιθέσεις στο έδαφος της Υεμένης.

Διαβάστε επίσης: Ισλανδία: Εντυπωσιακές δορυφορικές εικόνες από την ηφαιστειακή έκρηξη - Φόβοι για καταστροφές σε κρίσιμες υποδομές

Η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» έχει δύο στόχους: Πρώτον, να λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγοντας στον κίνδυνο που αντιπροσωπεύει η εκτόξευση πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών από τους Χούθι στην Υεμένη. Από την άλλη, έχει μια πιο στρατηγική πτυχή, η οποία αφορά τον ρόλο που μπορεί να αναλάβει η Ευρώπη σε μια πολύ σημαντική περιοχή, όπως αυτή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν. Πρέπει να αποδείξει η Ευρώπη ότι μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα σώμα στρατηγικά για την προστασία των εμπορικών θαλάσσιων διαύλων που την αφορούν άμεσα, αλλά και για να δώσει ένα σήμα παρουσίας στη διεθνή σκηνή σε μια περιοχή πολύ κοντά στα συμφέροντα της Γηραιάς Ηπείρου, όπως τονίζουν με έμφαση διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες.

Η συμμετοχή της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αυτή επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα, επισφραγίστηκε τόσο με την δήλωση του Νίκου Δένδια όσο και του Ιταλού Υπουργού Εξωτερικών, Aντόνιο Ταγιάνι, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Corriere della Sera πριν από μερικές μέρες. Πρόσθεσε, δε, ότι η Ιταλία θα συμμετέχει, αρχικά, με το αντιτορπιλικό Caio Duilio. Οι υπουργοί Εξωτερικών έχουν καταλήξει και τυπικά στη διοικητική δομή της ναυτικής αποστολής, η οποία θα είναι διττή: Τη θαλάσσια επιχειρησιακή ευθύνη θα έχει Ιταλός ναύαρχος, ενώ η χερσαία διοίκηση της επιχείρησης θα ασκείται από την Ελλάδα στη Λάρισα. Μοντέλο και για τις «Ασπίδες» είναι η επιχείρηση «Ειρήνη» για την τήρηση του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη. Σύμφωνα με τα επιχειρησιακά πρωτόκολλα, η διοίκηση θα εναλλάσσεται εκ περιτροπής από τις υπόλοιπες χώρες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν. Αυτό σημαίνει ότι σε επόμενη φάση, ανάλογα βεβαίως και με τη διάρκεια της επιχείρησης, κάποια στιγμή την εν πλω διοίκηση θα αναλάβει και η Ελλάδα. Είναι σύνηθες πάντως οι μεγάλες δυνάμεις να ασκούν την διοίκηση εν πλω.

Ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική Ζοζέπ Μπορέλ θεωρεί ότι οι περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα μπορούν να αρχίσουν στις 17 Φεβρουαρίου. Για την έναρξη λοιπόν της επιχείρησης «Ασπίδες» αναμένεται το «πράσινο φως» από τους υπουργούς Εξωτερικών της ΕΕ, που εκτιμάται ότι θα δοθεί κατά την επόμενη συνάντησή τους. Στην αποστολή έχουν δηλώσει ότι θα συμμετέχουν η Γαλλία, η Ιταλία και η Ελλάδα. Από το λιμάνι του Βίλελμσχαφεν ήδη απέπλευσε την Πέμπτη η γερμανική φρεγάτα Hessen με προορισμό τη Μεσόγειο και στη συνέχεια την Ερυθρά Θάλασσα.. Για τη συμμετοχή της φρεγάτας εκκρεμεί η έγκριση του γερμανικού Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου, η οποία όμως θεωρείται τυπική υπόθεση και αναμένεται να δοθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Σύμφωνα με το γερμανικό Σύνταγμα, το Κοινοβούλιο θα πρέπει να εγκρίνει οποιαδήποτε αποστολή των γερμανικών ενόπλων δυνάμεων στο εξωτερικό.

Δίπλα στην γερμανική φρεγάτα F-221 «Hessen», έρχεται να προστεθεί τo ιταλικό αντιτορπιλικό D-554 «Caio Duillio», και η γαλλική φρεγάτα D-653 «Languedoc». Όλα αυτά τα πολεμικά πλοία αποτελούν μια τρομακτική αρμάδα με τεράστιες ικανότητες αντιαεροπορικής κάλυψης, αντιπυραυλικής προστασίας και ηλεκτρονικών αντιμέτρων έναντι προηγμένων, μη επανδρωμένων οχημάτων και πυραύλων. Τις ναυτικές αυτές δυνάμεις θα πλαισιώσει και η ελληνική φρεγάτα F-453 «ΥΔΡΑ» του πολεμικού ναυτικού που έχει κάνει όλες τις απαραίτητες προετοιμασίες για τις απαιτήσεις της αποστολής. Επίσης το πλήρωμα της φρεγάτας έχει σχεδόν ολοκληρώσει την προετοιμασία της τόσο μηχανολογικά όσο και στα οπλικά της συστήματα ώστε να αποπλεύσει στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.

“ΑΣΠΙΔΑ” στην Οικονομία

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αλλάξει τη ναυτιλιακή αγορά, τις εμπορικές σχέσεις και τις αλυσίδες μεταφορών. Το γεγονός αυτό επηρεάζει τόσο το κόστος μεταφοράς με δεξαμενόπλοια. Τουλάχιστον 100 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν 60 εκατομμύρια βαρέλια αργού και άλλων προϊόντων πετρελαίου, έχουν εκτραπεί από την Ερυθρά Θάλασσα μετά τις πρώτες επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης, σύμφωνα με εκτίμηση του Bloomberg. Οι Ευρωπαίοι φαίνονται πλέον αποφασισμένοι να αποτρέψουν νέες επιθέσεις των Χούθι σε πλοία δυτικών συμφερόντων, οι οποίες όχι μόνο πλήττουν την ελεύθερη ναυσιπλοΐα, αλλά επιπλέον προκαλούν κλυδωνισμούς στην παγκόσμια οικονομία και σοβαρό κόστος λόγω παράκαμψης της Διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος φτάνει τα 360 εκατομμύρια ευρώ την ώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στην Ευρώπη έχει εκτιναχθεί στα ύψη καθώς ένα κοντέινερ τον Δεκέμβριο του 2023 στοίχιζε μόλις 1.500 δολάρια έφθασε τον Ιανουάριο του 2024 για τον ίδιο προορισμό, να στοιχίζει πάνω από 5.000 δολάρια.