H χρήση του ∆ιαδικτύου στη χώρα µας είναι πλέον καθολική, ενώ συνεχώς αυξάνεται και ο βαθµός αξιοποίησης των δυνατοτήτων που δίνονται στους πολίτες για επικοινωνία, ενηµέρωση, κοινωνικοποίηση, ψυχαγωγία, εκπαίδευση, αγορές, εξυπηρέτηση από δηµόσιες υπηρεσίες. Οι τελευταίες έρευνες µάλιστα επιβεβαιώνουν ότι το Internet αξιοποιείται καθηµερινά ή σχεδόν καθηµερινά από όλες τις ηλικίες και το κύριο µέσο που χρησιµοποιείται είναι τα smartphones.

Το 2023, σύµφωνα µε έρευνα της ΕΛ.ΣΤΑΤ., πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο είχε το 86,9% των νοικοκυριών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό την προηγούµενη χρονιά ήταν 85,5% και προ δεκαετίας 56,3%. Καθηµερινή ή σχεδόν καθηµερινή χρήση του Internet πραγµατοποιείται από το 94,1% όσων χρησιµοποίησαν το ∆ιαδίκτυο το α΄ τρίµηνο του 2023. Xρήση του Internet το α΄ τρίµηνο του 2023 έκανε το 85% του πληθυσµού ηλικίας 16-74 ετών, καταγράφοντας αύξηση 2,2% σε σύγκριση µε το 2022. Οι κυριότερες δραστηριότητες κατά το «σερφάρισµα» είναι η online ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφηµερίδες, περιοδικά και η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (89,2% και 89,1%, αντίστοιχα).

Stoixeia_Internet1

Ηλικίες

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία της Focus Bari σχετικά µε τις ηλικίες που χρησιµοποιούν καθηµερινά το ∆ιαδίκτυο. Η χρήση του Internet στην Ελλάδα εµφανίζει θεαµατική άνοδο στις ηλικίες άνω των 55 ετών, σύµφωνα µε την τελευταία πανελλαδική έρευνα «Focus on Tech Life». Το α' τρίµηνο του 2023 το 94% των πολιτών ηλικίας 55-64 δήλωσαν ότι είναι χρήστες του ∆ιαδικτύου, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στους 65-74 είναι επίσης υψηλό, φτάνοντας στο 84%. Μεγάλοι fans του ∆ιαδικτύου αναδεικνύονται και τα παιδιά ηλικίας 5 έως 12 ετών, µε το ποσοστό αυτών που «σερφάρουν» στο Internet -σύµφωνα µε τη Focus Bari- να φθάνει το 87%. Ο µέσος όρος που αφιερώνουν οι µικροί µας φίλοι στο ∆ιαδίκτυο είναι 1,4 ώρα την ηµέρα, µε τα αγόρια ηλικίας 10-12 ετών να καταναλώνουν τον περισσότερο χρόνο (1,7 ώρα/ηµέρα). Με ποσοστό 44% στα κορίτσια «κερδίζει» το tablet ως µέσο σύνδεσης, ενώ το 42% των αγοριών προτιµά να συνδέεται στο ∆ιαδίκτυο από το smartphone. Οπως προκύπτει από την έρευνα, τα παιδιά χρησιµοποιούν το ∆ιαδίκτυο κυρίως για να αναζητήσουν ψυχαγωγικό περιεχόµενο (60%) και ακολουθούν τα διαδικτυακά παιχνίδια (29%) και η αναζήτηση πληροφοριών διδακτικού/σχολικού περιεχοµένου (26%).

∆ραστηριότητες

Σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., για το τελευταίο έτος (α΄ τρίµηνο 2022 - α΄ τρίµηνο 2023), οι δραστηριότητες που κατέγραψαν τη µεγαλύτερη αύξηση είναι η πώληση αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. στο e-Bay, Facebook Marketplace, Shpock) (+14,9%) και η αποστολή γνώµης για θέµατα κοινωνικά ή πολιτικά (π.χ. σε ιστοσελίδες ή στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως Facebook, Χ, Instagram, YouTube) (+10,9%). Οι µεγαλύτερες µειώσεις καταγράφηκαν στη συµµετοχή σε on-line διαβουλεύσεις ή ψηφοφορίες για κοινωνικά ή πολιτικά θέµατα (-29,5%) και στην αναζήτηση πληροφοριών υγείας (-15,9%). Το 55,3% του πληθυσµού ηλικίας 16-74 ετών, που έχουν οποτεδήποτε χρησιµοποιήσει έστω και µία φορά το ∆ιαδίκτυο, πραγµατοποίησαν, κατά το α΄ τρίµηνο του 2023, κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών µέσω του ∆ιαδικτύου, για προσωπική χρήση. Σε σύγκριση µε το αντίστοιχο ποσοστό ένα έτος πριν (53,2%) καταγράφεται αύξηση 4,0%, ενώ αύξηση 104,8% καταγράφεται σε σύγκριση µε το 2013. Στον συνολικό πληθυσµό της χώρας ηλικίας 16-74 ετών, το 67,0% -σύµφωνα µε την ΕΛ.ΣΤΑΤ.- έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2022-Μαρτίου 2023, για προσωπικούς λόγους. ∆εν παρατηρείται στατιστικά σηµαντική αλλαγή (+0,9%) σε σχέση µε τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022 (66,4%).

Stoixeia_Internet2

Επίσηµα έγγραφα και ραντεβού

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. του προηγούµενου έτους, µεγάλο µέρος των χρηστών του ∆ιαδικτύου το αξιοποίησε για να λάβει κάποιο επίσηµο έγγραφο, να κλείσει κάποιο ραντεβού σε δηµόσια υπηρεσία, ή να υποβάλει φορολογική δήλωση. Περίπου 6 στους 10 (61,8%) έλαβαν στον προσωπικό τους λογαριασµό επίσηµα έγγραφα (πληρωµή φόρου, αντίγραφο ποινικού µητρώου, ληξιαρχικές πράξεις και πιστοποιητικά δηµοτολογίου, βεβαίωση εµβολιασµού, αποτέλεσµα rapid test, ειδοποίηση και υπενθύµιση για ραντεβού εµβολιασµού, παραπεµπτικό συνταγογράφησης, αποτέλεσµα πανελλαδικών εξετάσεων κ.ά.) µέσω ιστοσελίδας ή εφαρµογής δηµόσιας υπηρεσίας ή αρχής. Ως προσωπικός λογαριασµός θεωρείται το προσωπικό email, το ψηφιακό γραµµατοκιβώτιο στη θυρίδα πολίτη (my.gov.gr) ή/και στην Ανεξάρτητη Αρχή ∆ηµοσίων Εσόδων («myAADE»), το κινητό τηλέφωνο µέσω SMS που λαµβάνεται, αλλά και εφαρµογές στο κινητό, όπως το «myhealth» app. Ακόµη, το 39,1% έκλεισαν ραντεβού µε δηµόσια υπηρεσία µέσω ιστοσελίδας ή εφαρµογής, για προσωπικούς λόγους. Ως χαρακτηριστικά παραδείγµατα αναφέρονται ραντεβού µε ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕ∆, Εφορία (ΑΑ∆Ε), µε ιατρό του ΕΣΥ σε Μονάδα Πρωτοβάθµιας Μονάδας Υγείας - συµπεριλαµβανοµένου του ραντεβού για εµβολιασµό κατά της COVID-19. Σύµφωνα µε την ΕΛ.ΣΤΑΤ., το ποσοστό των πολιτών ηλικίας 16-74 ετών, που χρησιµοποίησαν το ∆ιαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023 για να υποβάλουν οι ίδιοι, online, τη φορολογική τους δήλωση φτάνει το 12%. Καταγράφεται µείωση 12,4% σε σχέση µε το προηγούµενο έτος.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής