Η έξαρση της σχολικής βίας, που έχει πυροδοτηθεί μόλις λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, με «θύματα» μαθητές, ανησυχεί το υπουργείο Παιδείας, το οποίο σχεδιάζει άμεσα μέτρα προκειμένου να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα που δυναμιτίζουν επικίνδυνα το κλίμα στη σχολική ζωή. Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ανακοίνωσε ότι αναπτύσσεται ειδικό πρόγραμμα για τον σχολικό εκφοβισμό και εθνική στρατηγική κατά της βίας των ανηλίκων.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι αποφασισμένη να κινηθεί άμεσα για την αντιμετώπιση του φαινομένου της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, με στόχο τη στήριξη των ίδιων των σχολικών κοινοτήτων. Οπως λέει στην «ΑτΚ» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Κατσαρός, «καταρτίζεται εθνικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της σχολικής βίας, μέσα στο οποίο θα ενταχθεί η ψηφιακή πλατφόρμα για καταγγελίες περιστατικών βίας στα σχολεία, η οποία ήδη προβλέπεται με νόμο του υπουργείου Παιδείας».

Προσπάθεια κατά της σχολικής βίας

Οπως εξηγεί ο κ. Κατσαρός, «θα καταρτίσουμε το πρόγραμμα ‘‘Ζούμε αρμονικά, μαζί σπάμε τη σιωπή’’, που έχει ήδη ξεκινήσει το υπουργείο Παιδείας και στόχος είναι να ολοκληρώσουμε την προσπάθεια για προστασία των δικαιωμάτων όλων των παιδιών και των ομάδων στα σχολεία που είναι ευάλωτες σε ρητορική μίσους. Το υπουργείο θα φτιάξει μία ‘‘ομπρέλα’’ και τα σχολεία με τους εκπαιδευτικούς θα παίξουν και αυτά τον ρόλο τους στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού».

Ευαισθητοποίηση

Ηδη στα σχολεία βρίσκονται 3.500 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί που έχουν ως αποστολή να πραγματοποιούν επισκέψεις στο σύνολο των σχολείων που καλύπτουν. Στο ίδιος μήκος κύματος υπάρχουν προγράμματα, ακόμα και μέσα από το μάθημα της Λογοτεχνίας, από το Νηπιαγωγείο έως και το Γυμνάσιο, για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών, με τα οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προσδοκά ότι θα αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικότερο τρόπο τα φαινόμενα βίας και σχολικού εκφοβισμού. Επίσης, θα συνεχιστούν οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών.

Σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, θα λειτουργήσουν ομάδες δράσης, αποτελούμενες από τον διευθυντή Εκπαίδευσης, έναν σύμβουλο Εκπαίδευσης, έναν ψυχολόγο και έναν κοινωνικό λειτουργό, ώστε να υπάρχει εποπτεία του προγράμματος κατά της σχολικής βίας σε τοπικό επίπεδο. Το συνολικό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και στελέχη της εκπαίδευσης, με στόχο την πρόληψη, αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού. Σημαντικό ρόλο αναμένεται να έχει ο σύμβουλος Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικός δηλαδή στον οποίο θα «ανοίγονται» ευκολότερα οι μαθητές για θέματα που δημιουργούν «σκηνικό» εκφοβισμού στη σχολική κοινότητα. Στόχος είναι σε κάθε σχολείο ο διευθυντής και ένας εκπαιδευτικός να είναι υπεύθυνοι αντιμετώπισης των κρουσμάτων και να λειτουργούν ως σημείο αναφοράς και ενημέρωσης για θέματα σχολικού εκφοβισμού

Ειδική στήριξη

Σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία του Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, από παλαιότερο πανελλαδικό δείγμα στην ερώτηση «έχεις ασκήσει βία;», το 34,01% απαντά θετικά και το 65,69% αρνητικά. Την ίδια στιγμή, το 32% αξιολογεί τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές, το 34,69% απαντά ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απαντά αρνητικά. Ως προς τον τόπο του επεισοδίου, το 56% απαντά ότι το περιστατικό βίας συνέβη στο προαύλιο του σχολείου, το 18% εκτός σχολείου κατά τη διάρκεια περιπάτου ή εκδρομής, το 13% σε άλλο σημείο, το 9% στην αίθουσα διδασκαλίας και από 2% απαντούν στο εργαστήριο και στο γραφείο των καθηγητών.

O ειδικοί υπογραμμίζουν ότι τα παιδιά αυτά χρειάζονται ειδική στήριξη, ώστε όταν δημιουργείται ένα «σκηνικό βίας» να υπάρχουν άτομα που να γνωρίζουν πώς να το χειριστούν και να προασπίσουν την ασφάλεια των μαθητών.

Η σιωπή των θυμάτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Παιδείας, ένα μεγάλο ποσοστό των θυμάτων σιωπά. Πολύ μικρό ποσοστό θυμάτων εκφοβισμού απευθύνονται σε ενήλικους, ενώ περίπου το 97% των παιδιών εκτιμάται ότι φοβούνται να αναφέρουν περιστατικά σχολικού διαδικτυακού εκφοβισμού στους εκπαιδευτικούς. Για τον λόγο αυτόν για την αντιμετώπιση του φαινομένου δρομολογείται η δημιουργία πλατφόρμας για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας, ανώνυμα ή επώνυμα από μαθητές, αλλά και επώνυμα από γονείς.

Η ένταση της βίας πολλές φορές φτάνει σε ακραία σημεία, με χαρακτηριστική περίπτωση μαρτυρίες που κάνουν λόγο για 12χρονη η οποία έσβησε τσιγάρο στο στήθος 13χρονης στη Νέα Ευκαρπία Θεσσαλονίκης, ενώ στις ανησυχητικές διαστάσεις βίας στα σχολεία προστέθηκε πρόσφατο περιστατικό σε σχολεία της Κηφισιάς, όπου μαθητές φέρεται ότι ενεπλάκησαν σε αιματηρή συμπλοκή μεταξύ ανηλίκων.

Η μακρά «λίστα» των περιστατικών βίας περιλαμβάνει και την καταγγελία στο Αστυνομικό Τμήμα Ηρακλείου, ότι μαθητής επιτέθηκε με σουγιά σε μαθήτρια μέσα στα σχολικά εργαστήρια της πόλης, ενώ μια άλλη πτυχή της ιστορίας του σχολικού εκφοβισμού είναι ο ξυλοδαρμός, όπως στην περίπτωση 12χρονου σε σχολείο του Πειραιά, σύμφωνα με καταγγελίες της μητέρας του.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή