Στον εκσυγχρονισµό της στρατιωτικής θητείας µέσω του προγράµµατος «Θητεία-ευκαιρία» στοχεύει το υπουργείο Εθνικής Αµυνας. Σκοπός είναι µέσα από την αξιοποίηση των υφιστάµενων δυνατοτήτων, την πλήρη εκµετάλλευση της τεχνολογίας και τη σύνδεση του χρόνου της θητείας µε την αγορά εργασίας η στρατιωτική θητεία να µη θεωρείται από τους στρατεύσιµους χάσιµο χρόνου, αλλά µια ευκαιρία για να λάβουν περαιτέρω εκπαίδευση και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες. Μάλιστα, µε το πέρας της θητείας τους θα έχουν και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, οι οποίες θα µπορούν να αξιοποιηθούν µετέπειτα στον δηµόσιο και τον ιδιωτικό τοµέα.

Για να προκύψει το µοντέλο στρατιωτικής θητείας που θα ακολουθηθεί στη χώρα µας, χρειάστηκε να εξεταστούν διάφορα ανάλογα µοντέλα άλλων χωρών, που να συνδυάζουν αποτελεσµατικά την εκπαίδευση µε την κατάρτιση. Μια χώρα µε παρόµοια χαρακτηριστικά µε τα δικά µας είναι η Φινλανδία. Το µοντέλο της περιλαµβάνει 6-12 µήνες στρατιωτική θητεία, ενώ παρέχεται και η δυνατότητα online εκπαίδευσης παράλληλα µε την εκπαίδευση στα στρατόπεδα.

Φιλοδοξία του υπουργείου Εθνικής Αµυνας είναι το νέο µοντέλο της στρατιωτικής θητείας να παρέχει τη δυνατότητα διαµόρφωσης ενός ακαδηµαϊκού προφίλ από τους στρατεύσιµους, το οποίο θα περιλαµβάνει γραµµατικές γνώσεις, δεξιότητες, εργασιακή εµπειρία και επιδιώξεις οι οποίες θα παραµετροποιούνται µε βάση τις απαιτήσεις των ειδικοτήτων - µια διαδικασία που θα είναι µερικώς αυτοµατοποιηµένη, ενώ θα δίνεται έµφαση σε ειδικότητες που εµφανίζουν µεγάλη ζήτηση, ειδικά στους τεχνικούς κλάδους.

Οι τρεις άξονες

Σε καµία περίπτωση δεν πρόκειται να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της στρατιωτικής εκπαίδευσης, υπογραµµίζουν υψηλόβαθµες πηγές από το υπουργείο Αµυνας. Αλλωστε, αυτός είναι και ο πρώτος πυλώνας του νέου προγράµµατος. Οµως, παράλληλα θα εφαρµοστεί το πρόγραµµα οριζόντιων και κάθετων δεξιοτήτων.

  • Αρχικά θα επιδιωχθεί, όπου αυτό είναι εφικτό, να εξοικονοµηθεί χρόνος από την εκπαίδευση επί του πεδίου, αξιοποιώντας τα νέα µέσα για τη διδακτέα ύλη των στρατιωτικών αντικειµένων και µε εξέταση των οπλιτών επί των θεωρητικών αντικειµένων (όπου δεν υπάρχουν ειδικές απαιτήσεις).
  • Ταυτόχρονα, οι οριζόντιες δεξιότητες θα αφορούν το σύνολο των οπλιτών, µε στόχο την αναβάθµιση των ψηφιακών δεξιοτήτων και τη διαχείριση έκτακτων αναγκών, ενώ εξετάζεται και η εκπαίδευση για παροχή πρώτων βοηθειών, η εκµάθηση ξένων γλωσσών κ.ά.
  • Ο τρίτος πυλώνας του νέου προγράµµατος θα έχει εθελοντικό χαρακτήρα, µε τους στρατεύσιµους να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στα Κέντρα ∆ιά Βίου Μάθησης των Ενόπλων ∆υνάµεων, τα οποία είναι έτοιµα και µένει µόνο να λειτουργήσουν. Μάλιστα, η εκπαίδευση των στρατεύσιµων θα συνδέεται και µε τα ΙΕΚ.
Στο πλαίσιο των κάθετων δεξιοτήτων περιλαµβάνεται η αναβάθµιση των ψηφιακών ικανοτήτων µε βάση τον ψηφιακό µετασχηµατισµό του κράτους, µε πόρους που θα εξασφαλιστούν από το Ταµείο Ανάκαµψης και από άλλα προγράµµατα. Στόχος είναι να εξαλειφθεί ο ψηφιακός «αναλφαβητισµός» των νέων και να γίνει πιο εύκολη η πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας.

Ορισµένες από τις ειδικότητες που θα µπορούν να λάβουν οι στρατεύσιµοι είναι οι εξής: βοηθός φαρµακοποιού, βοηθός οδοντιάτρου, µάγειρας και αρτοποιός


Οι στρατεύσιµοι κατά την είσοδό τους στον Στρατό θα προµηθεύονται ηλεκτρονικές συσκευές, ενώ για όλα τα προγράµµατα εκπαίδευσης θα υπάρχει ένας ανεξάρτητος ελεγκτής, που θα ελέγχει το πρόγραµµα σπουδών και το περιεχόµενο. Το αντικείµενο φοίτησης συναρτάται µε την ειδικότητα των οπλιτών και θα οδηγεί σε πιστοποίηση.

Βεβαίωση εργασιακής εµπειρίας

Ενδεικτικά, ορισµένες από τις ειδικότητες που θα µπορούν να λάβουν οι στρατεύσιµοι είναι οι εξής: βοηθός φαρµακοποιού, βοηθός οδοντιάτρου, µάγειρας, αρτοποιός και άλλες, που µπορεί κανείς να παρακολουθήσει στα ΙΕΚ του υπουργείου Παιδείας.

Οι οπλίτες, προκειµένου να έχουν καλύτερες ευκαιρίες στη συνέχεια στην αγορά εργασίας, θα λαµβάνουν βεβαίωση εργασιακής εµπειρίας που χορηγείται από τις Ενοπλες ∆υνάµεις και αποτελεί τυπικό προσόν τόσο για τον δηµόσιο όσο και για τον ιδιωτικό τοµέα.

Ετσι, λοιπόν, το προφίλ των στρατευσίµων θα έχει αναπτυχθεί µε γνώσεις και δεξιότητες µέσα από τα προγράµµατα κατάρτισης που θα έχουν παρακολουθήσει, ενώ θα έχουν λάβει και τίτλους σπουδών, που θα τους συνοδεύουν στις επαγγελµατικές τους επιδιώξεις.

Ολοκληρώνοντας οι έφεδροι τη στρατιωτική τους θητεία και εφόσον έχουν παρακολουθήσει το πρόγραµµα των κάθετων δεξιοτήτων, θα έχουν πρόσβαση σε ενώσεις εργοδοτών και διαδικτυακούς τόπους εύρεσης εργασίας.

Δένδιας: «Άµεσο αντίκρισµα στην επαγγελµατική αποκατάσταση µέσω µοριοδότησης»

«Η στρατιωτική θητεία στην Ελλάδα αποτελεί βασικό πυλώνα της Εθνικής Αµυνας. Είναι η αυτονόητη προσφορά κάθε Ελληνα στην κοινωνία και την πατρίδα. Φιλοδοξούµε να καταστεί παράλληλα µια εξαιρετικά χρήσιµη περίοδος κατάρτισης και απόκτησης πιστοποιηµένων δεξιοτήτων µέσω της υλοποίησης του προγράµµατος “Θητεία-ευκαιρία”. Ο εκσυγχρονισµός της θητείας µε την ενσωµάτωση της απόκτησης δεξιοτήτων θα την καταστήσει περισσότερο ελκυστική, ώστε να µη θεωρείται από ορισµένους χαµένος χρόνος», δηλώνει στα «Π» ο υπουργός Αµυνας, Νίκος ∆ένδιας, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: «Μέσω του συγκεκριµένου προγράµµατος στοχεύουµε επίσης να συµβάλουµε στην κοινωνική συνοχή και την οικονοµική ανάπτυξη, δίνοντας νέες ευκαιρίες επαγγελµατικής απασχόλησης στους νέους της χώρας µας. Επιθυµία µας είναι ο νέος να αντιµετωπίζει µε επιπλέον εφόδια το νέο στάδιο της ζωής που ανοίγεται µπροστά του, µετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας. Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό µας, το πρόγραµµα θα περιλαµβάνει τόσο οριζόντιες δεξιότητες για όλους, όπως η εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες, όσο και κάθετες, εθελοντικού χαρακτήρα, όπως η εκπαίδευση σε ειδικότητες που οδηγούν σε επαγγελµατική αποκατάσταση και η φοίτηση σε Κέντρα ∆ιά Βίου Μάθησης των Ενόπλων ∆υνάµεων. Να σηµειωθεί ότι θα δοθεί έµφαση σε ειδικότητες για τις οποίες υπάρχει µεγάλη ζήτηση στην αγορά εργασίας, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη προσφορά εξειδικευµένων επαγγελµατιών. Η πιστοποίηση της απόκτησης των δεξιοτήτων κατά τη στρατιωτική θητεία φιλοδοξούµε να έχει άµεσο αντίκρισµα στην επαγγελµατική αποκατάσταση µέσω της µοριοδότησης στις προκηρύξεις συναφών αντικειµένων από το ∆ηµόσιο, αλλά και µέσω της σύνδεσης µε την αγορά εργασίας στον ιδιωτικό τοµέα, µε συγκεκριµένες δράσεις».

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 5/8