Σοκ και δέος προκαλούν στο πανελλήνιο όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Μάλιστα, στο προσκήνιο της νομικής διερεύνησης γύρω από το πώς και το γιατί συνέβη η τραγωδία στα Τέμπη τίθενται, επισήμως πλέον, τρία ακόμη πρόσωπα - εκτός από το σταθμάρχη της μοιραίας βάρδιας, Βασίλη Σαμαρά. Ειδικότερα, ο Εφέτης Ανακριτής Λάρισας έχει καλέσει σε απολογία, την Παρασκευή το πρωί, τον επιθεωρητή κυκλοφορίας ο οποίος κατένειμε το προσωπικό του ΟΣΕ στις βάρδιες, καθώς και τους δύο σταθμάρχες οι οποίοι προηγήθηκαν του Σαμαρά στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Να σημειωθεί πως υπό την έννοια ότι τα προαναφερθέντα τρία πρόσωπα εξετάζονται σαν ύποπτα για συνενοχή με τον καθαυτό υπεύθυνο Σαμαρά, εις βάρος τους ενδέχεται να ασκηθεί δίωξη για πολλαπλά και ιδιαιτέρως σοβαρά αδικήματα, όπως τη διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, η οποία επισύρει ποινή έως ισόβιας κάθειρξης στην περίπτωση μεγάλου αριθμού θανάτων. Συναφείς είναι ακόμη οι κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και πρόκληση σωματικών βλαβών.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες από το περιβάλλον των συνηγόρων τους, ο επιθεωρητής και οι δύο σταθμάρχες οι οποίοι έφυγαν από τον σταθμό πριν από τη λήξη του κανονικού ωραρίου τους, αφήνοντας μόνο του τον άπειρο Σαμαρά, σκοπεύουν να ζητήσουν προθεσμία, για να ενημερωθούν για τις κατηγορίες που θα αντιμετωπίσουν και να προετοιμάσουν αντιστοίχως την απολογία τους.

Στο μεταξύ, ο Βασίλης Σαμαράς, που ήδη έχει προφυλακιστεί φέρεται να ισχυρίζεται προς υπεράσπισή του ότι δεν είχε ιδέα από τηλεδιοίκηση, εφόσον δεν είχε εκπαιδευτεί ποτέ σε τέτοιου είδους μέσα. Επομένως, δεν είχε ουσιαστικά επαφή με τον πίνακα χάραξης πορείας που λειτουργεί στο σταθμαρχείο Λάρισας. Δηλαδή, με έμμεσο τρόπο ο Σαμαράς επιχειρεί να μετακυλίσει τις ευθύνες για το δυστύχημα στους ανωτέρους του εντός ΟΣΕ.

Ακόμη, φημολογείται πως ο Σαμαράς πρόκειται να ζητήσει την ανάθεση σε γραφολόγο η διεξαγωγή εξειδικευμένης έρευνας στις καταχωρίσεις οι οποίες έγιναν στο βιβλίο παράδοσης-παραλαβής βαρδιών του σταθμαρχείου Λαρίσης. Το στοιχείο - «κλειδί» είναι μια εγγραφή, η οποία έχει σβηστεί με μπλάνκο, σε διόρθωση η οποία αφορά την ώρα 22:30 της Τρίτης. Ο Σαμαράς ζητά να αποκαλυφθεί ποιος έχει κάνει τη διόρθωση, πότε και, κυρίως, σε τι αφορούσε.

Σημειώνεται πως ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος έχει ζητήσει από τον μεταβατικό διοικητή και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΣΕ Α.Ε. Παναγιώτη Τερεζάκη την αποστολή όλων των φακέλων για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία και οπουδήποτε στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την παραγγελία του κ. Ντογιάκου, η διοίκηση του ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή για το πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, πού έγιναν, πόσα θύματα υπήρχαν, πόσοι έχασαν τη ζωή τους, πόσοι τραυματίστηκαν και τι έγινε τελικά με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.

Η απόφαση για αναδρομική διερεύνηση αποσκοπεί στο να διαπιστωθεί, εάν εν τέλει οι ευθύνες που αποδόθηκαν για τα δυστυχήματα της τελευταίας 15ετιας ήταν οι προσήκουσες. Ή μήπως, εκτός από εκείνους που πιθανώς διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν ή αθωώθηκαν υπήρχαν και άλλοι οι οποίοι έμειναν εκτός της έρευνας. Στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να γίνει αναψηλάφηση στις σχετικές δικογραφίες.

Η αρχή αυτή έγινε με το φάκελο του δυστυχήματος στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, τον οποίον μελετά ο κ. Ντογιάκος. Εκεί υπήρξαν τέσσερα θύματα που έχασαν τη ζωή τους και δέκα τραυματίες, αλλά μόνο ο ένας από τους μηχανοδηγούς οδηγήθηκε σε δίκη, όπου και αθωώθηκε.

Την ίδια ώρα, ο Χαράλαμπος Βουρλιώτης, επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος, με τη χαρακτηριστική δήλωσή του «ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», αναζητά απαντήσεις για τα οικονομικά, τις συμφωνίες κ.ο.κ. του ΟΣΕ εντός της παρελθούσας 15ετίας. Το διάστημα αυτό ενδιαφέρει, καθώς μετά από την παρέλευσή του τα τυχόν διαπραχθέντα κακουργήματα παραγράφονται.

Στα άτομα που αναμένεται να ελεγχθούν από την Αρχή συμπεριλαμβάνονται πρόσωπα που διετέλεσαν σε θέσεις ευθύνης τα προηγούμενα χρόνια σε διάφορους οργανισμούς, οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα με τη λειτουργία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα. Ο νέος εφέτης λαμβάνει μια ογκωδέστατη δικογραφία, κάποιων χιλιάδων σελίδων. Αυτό όμως επιτάσσει η εις βάθος διερεύνηση όλων των σιδηροδρομικών δυστυχημάτων, των αιτίων και των ευθυνών που προκύπτουν.