Η Boeing διέθετε τη φήµη µιας από τις πιο αξιόπιστες εταιρείες στον κόσµο. Τα τελευταία έξι χρόνια και ειδικότερα ο τελευταίος µήνας αρκούσαν για να ανατραπούν τα δεδοµένα και η άλλοτε µεγάλη εταιρεία πλέον βρίσκεται αντιµέτωπη µε ένα µέλλον αβεβαιότητας. Μέσα σε µόλις ένα δεκαήµερο συνέβησαν πέντε περιστατικά µε τα Boeing 777-300, µε τους φλεγόµενους τροχούς και τις αναγκαστικές προσγειώσεις να προκαλούν τρόµο στους επιβάτες παγκοσµίως, ενώ στη µακρά λίστα των συµβάντων έρχεται να προστεθεί ο θάνατος πρώην -επί 32 χρόνια- υπαλλήλου της εταιρείας, µετά τις αποκαλύψεις που έκανε για αυθαιρεσίες της εταιρείας. Μετά τα γεγονότα, η µετοχή της Boeing έχει υποχωρήσει κατά 27%, λαµβάνοντας έτσι τη δεύτερη χειρότερη απόδοση στον S&P 500, πίσω µόνο από την Tesla.

Η «κολασµένη» εβδοµάδα

Εντός 10 ηµερών κατεγράφη πληθώρα προβληµάτων που ανέκυψαν στα αεροσκάφη. Στις 4 Μαρτίου, ένα Boeing 737 πραγµατοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο Τέξας, λίγα λεπτά µετά την απογείωσή του, αφού τυλίχτηκε στις φλόγες ένας από τους κινητήρες του. Στις 7 Μαρτίου, αεροσκάφος της United Airlines προχώρησε σε αναγκαστική προσγείωση όταν ρόδα του Boeing 777-20 έπεσε µετά την απογείωση. Την επόµενη ηµέρα, η πτήση 821 της ίδιας εταιρείας, µετά την απογείωσή της από το αεροδρόµιο του Σαν Φρανσίσκο µε προορισµό την πόλη του Μεξικού, προσγειώθηκε στο Λος Αντζελες λόγω προβλήµατος µε το υδραυλικό σύστηµα του αεροσκάφους, ενώ την ίδια µέρα πτήση της United Airlines βγήκε από τον διάδροµο προσγείωσης στο αεροδρόµιο George Bush του Χιούστον, αναγκάζοντας τους επιβάτες να αποµακρυνθούν. Τέλος, το µεσηµέρι της Τετάρτης αεροσκάφος υπέστη διαρροή καυσίµων στον αέρα, µε τους 183 επιβάτες και το πλήρωµα που επέβαιναν να είναι καλά στην υγεία τους.

Τα άνωθεν περιστατικά φαίνεται πως δεν αποτελούν µία «συγκυρία» των τελευταίων εβδοµάδων, καθώς και στο παρελθόν η Boeing έχει βρεθεί «στη δίνη του κυκλώνα» µε αφορµή καταγγελίες πρώην εργαζοµένων της για παραλείψεις. Ειδικότερα το 2018 και το 2019 τα θανατηφόρα δυστυχήµατα σε Ινδονησία και Αιθιοπία έφεραν στην επιφάνεια περισσότερους καταγγέλλοντες στο Κογκρέσο, που υποστήριξαν ότι οι πολύ γρήγοροι ρυθµοί προγραµµάτων παραγωγής των αεροσκαφών εγκυµονούν κινδύνους τόσο σε θέµατα ασφάλειας όσο και ποιότητας στα εργοστάσιά της. Ο κολοσσός, µετά τα δυστυχήµατα µε τους 346 νεκρούς, βρέθηκε αντιµέτωπος µε µία βαθιά κρίση, ενώ νωπές είναι ακόµη οι µνήµες από το περιστατικό της 5ης Ιανουαρίου και την πτήση της Alaska Airlines, όπου, σύµφωνα µε ειδικούς, αποκολλήθηκε τµήµα του σκάφους εξαιτίας ελαττωµατικής εγκατάστασης της πόρτας. Παράλληλα, πριν από µία δεκαετία η εταιρεία και η αµερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ήρθαν σε συµφωνία για το ζήτηµα ύπαρξης εν δυνάµει επικίνδυνων αντικειµένων στα αεροσκάφη της Boeing.

Ερωτηµατικά

Ο 62χρονος Τζον Μπαρνέτ, επί δεκαετίες υπάλληλος της εταιρείας, βρέθηκε νεκρός στις 9 Μαρτίου µε τραύµα από όπλο που φέρεται να αποδίδεται στον ίδιο, σύµφωνα µε την ανακοίνωση του ιατροδικαστή. «Λάδι στη φωτιά» των συνθηκών του θανάτου του όµως δίνουν καταγγελίες που είχε κάνει ο ίδιος στη FAA, όπου ανέφερε ότι κατά την κατασκευή των αεροσκαφών εντός τους παρέµεναν µεταλλικά ξύσµατα, τα οποία θα µπορούσαν να κόψουν ηλεκτρικά καλώδια. Τον Ιανουάριο, ο Μπαρνέτ δήλωσε στο ΤΜΖ την άποψή του για την τεχνική βλάβη που έφερε την απώλεια της πόρτας κατά τη διάρκεια της πτήσης της Alaska Airlines, ενώ έπειτα από την αποχώρησή του από τον όµιλο, µιλώντας στους «New York Times» και σε ντοκιµαντέρ του Netflix, εξέφρασε τις ανησυχίες του για τα θανατηφόρα δυστυχήµατα του 2018 και του 2019. Εκτοξεύοντας «πυρά» κατά της Boeing, ανέφερε πως για πολλά χρόνια αισθανόταν περήφανος ως µέλος της εταιρείας, όµως «η κουλτούρα της άρχισε να αλλάζει», όταν σταµάτησε να ανταποκρίνεται στις περιπτώσεις που οι υπάλληλοι εντόπιζαν προβλήµατα. ∆εν παρέλειψε να τονίσει ότι οι υπάλληλοι βρίσκονταν σε καθεστώς πίεσης, µε συνέπεια να τοποθετούν κακής ποιότητας εξαρτήµατα σε αεροσκάφη, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα προβλήµατα µε τα συστήµατα οξυγόνου και αναπνευστικών µασκών. Τότε, η FAA αποκάλυψε ότι η εταιρεία είχε αποτύχει σε 33 από τους 89 ελέγχους που είχαν πραγµατοποιηθεί σε εξέταση παραγωγής της 737 Max.

Ενας εκ των δικηγόρων του, µιλώντας στο BBC, έκανε γνωστό ότι ο ίδιος βρισκόταν στα µέσα κατάθεσης σε µήνυση πληροφοριοδοτών στο Charleston αναφορικά µε την παραγωγή του αεροπλάνου 787 Dreamliner. Συγκεκριµένα, ο ίδιος θα ολοκλήρωνε την κατάθεσή του σε σχέση µε µήνυση που είχε υποβάλει κατά του οµίλου το 2017 και ισχυριζόταν ότι τιµωρήθηκε από την εταιρεία λόγω των ανησυχιών που είχε εκδηλώσει στην παραγωγή των αεροσκαφών. Με τη σειρά της, η Boeing αρνήθηκε ότι «τιµώρησε» τον άνδρα, αλλά χρειάστηκε τη δικαστική συνδροµή για την απόρριψη των ισχυρισµών του.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή της Κυριακής