Η Τουρκία εδώ και πολύ καιρό προσπαθεί να βελτιώσει τις εγχώριες κατασκευαστικές της ικανότητες, με την κορωνίδα των εξοπλιστικών της προγραμμάτων να αποτελεί το νέο εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος TF (Turkish Fighter) KAAN. Για την ιστορία το όνομα «KAAN» αποτελεί παράφραση του τίτλου «Χαν» που έφεραν οι πολέμαρχοι των Μογγόλων...

Ο Τούρκος πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν, ελπίζει ότι η πλατφόρμα του KAAN θα ενταχθεί στον τουρκικό αεροπορικό στόλο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας. Το αεροσκάφος θα είναι ένα Stealth (αόρατο στα ραντάρ), δικινητήριο μαχητικό που προορίζεται να αντικαταστήσει τον γερασμένο στόλο των F-16 και των Phantom F-4 της χώρας. Νωρίτερα φέτος, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής του αεροσκάφους, Turkish Aerospace Industries (TAI), ανέφερε ότι η ανάπτυξη της πλατφόρμας προχωρούσε ταχύτερα από το χρονοδιάγραμμα. Τις αισιόδοξες προβλέψεις του τουρκικού επιτελείου βέβαια δεν τις συμμερίζονται ξένοι ειδικοί αναλυτές, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι το πρόγραμμα του τουρκικού μαχητικού έχει ακόμα μακρύ δρόμο

Το ιστορικό

Για περισσότερο από μια δεκαετία, η Επιτροπή Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας άρχισε να κάνει σχέδια για την ανάπτυξη μιας νέας αεροπορικής πλατφόρμας (μαχητικού) που θα μπορούσε να κοιτάει στα ίσα τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη και να διαθέτει τεχνολογία Stealth. Μία από τις απαιτήσεις για το μαχητικό αυτό ήταν να μπορεί να επιχειρεί από κοινού με τα αμερικανικά F-35 Lightning II που θα παραλάμβανε η Άγκυρα. Ωστόσο, το 2019, οι ΗΠΑ απέκλεισαν την Άγκυρα από το πρόγραμμα συμπαραγωγής των F-35, αφού η χώρα προμηθεύτηκε τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας S-400.

Οι Αμερικανοί δεν μπορούσαν να τους διαθέσουν το F-35 και αυτό να συνυπάρχει έτσι με ένα εχθρικό σύστημα (S-400) που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ρωσικό όχημα συλλογής πληροφοριών. Έτσι, οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις υπέγραψαν συμφωνία με την TAI, αντίστοιχη της δίκης μας ΕΑΒ, για την εκπόνηση πρωτότυπων σχεδίων για ένα νέο μαχητικό. Η εταιρεία αυτή και η TUSAS Engine Industries εργάστηκαν από κοινού, προκειμένου να σχεδιάσουν ένα μαχητικό που θα ενσωματώνει τα πιο σύγχρονα συστήματα, διατηρώντας ταυτόχρονα χαμηλό κόστος.

Τον περασμένο Μάρτιο, φωτογραφίες του νέου μαχητικού της Τουρκίας κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν η Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας δημοσίευσε εικόνες του δυνητικά ολοκληρωμένου πρωτοτύπου του μαχητικού. Όπως περιγράφεται από σύγχρονα αμυντικά μέσα ενημέρωσης, το μαχητικό φαίνεται να διαθέτει μια διαμόρφωση αισθητήρα τοποθετημένη στο μπροστινό άκρο του, η οποία πιθανόν μπορεί να περιλαμβάνει ένα ραντάρ αναζήτησης και παρακολούθησης υπέρυθρων.

Οι κινητήρες

Η κατασκευάστρια εταιρεία σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει κινητήρες turbofan F110 για να κινούν το μαχητικό της, καθώς αυτοί ήδη συναρμολογούνται με άδεια στη χώρα. Ωστόσο, στις προθέσεις της Άγκυρας ήταν να αντικατασταθούν αυτοί οι κινητήρες με εναλλακτικές λύσεις εγχώριας παραγωγής. Πριν από το 2019, η βρετανική εταιρεία κατασκευής (και) κινητήρων αεροσκαφών Rolls-Royce είχε συμφωνήσει να συνεργαστεί με την τουρκική αμυντική εταιρεία Kale Group για τη δημιουργία του νέου κινητήρα του τουρκικού μαχητικού. Ωστόσο, η συμφωνία δεν προχώρησε, καθώς η Άγκυρα ήθελε να αποκτήσει τον κώδικα στο πρόγραμμα κατασκευής των κινητήρων.

Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές ξένων χωρών, το μαχητικό TF-X θα είναι εξοπλισμένο με ραντάρ αιχμής, θα μπορεί να δικτυωθεί με άλλα αεροσκάφη, θα διαθέτει έλεγχο drones και θα έχει δυνατότητες επίθεσης αέρος - εδάφους, φέροντας όλα τα σύγχρονα όπλα. Σύμφωνα με άλλες αναφορές, το νέο μαχητικό θα διαθέτει πολύ προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και θα φιλοξενεί αναγνώριση φωνής. Εκτός όμως από συστήματα ήχου υψηλής ποιότητας θα διαθέτει και νέα γραφικά στις πολλαπλές οθόνες πλοήγησης και ελέγχου, όλα κατασκευασμένα από τουρκικές εταιρείες, οι οποίες πλέον έχουν αποκτήσει σημαντική τεχνογνωσία στα αντικείμενα αυτά.

Ο στρατηγικός στόχος

Ο στόχος της Άγκυρας είναι να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής σύγχρονων αεροσκαφών, ώστε να απογαλακτιστεί από τις μεγάλες χώρες-προμηθευτές. Στόχος της είναι να μπορεί να κατασκευάζει αυτόνομα όλα τα όπλα που χρειάζεται, ενώ παράλληλα, κάνοντας εξαγωγές στον εμπορικό τομέα, θα μπορεί να αποκτά κέρδη που θα ενισχύουν την οικονομία της.

Όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι το τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος είναι ένα υπερφιλόδοξο σχέδιο, το οποίο όμως στηρίζεται σε γερές βάσεις. Έτσι, κατά τα πρότυπα της ανάπτυξης και παραγωγής τού μη επανδρωμένου αεροσκάφους Bayraktar TB2, που την έχει τοποθετήσει ως μια από τις πρώτες δυνάμεις παγκοσμίως σε αυτό τον τομέα, η Τουρκία σχεδιάζει το μελλοντικό της πολεμικό αεροσκάφος βασιζόμενη σε μια ακμάζουσα πολεμική βιομηχανία.

Η Άγκυρα επιμένει στα F-16 και βλέπει τα Eurofighter

Εμμένει η Άγκυρα για τα F-16, με τον Γιασάρ Γκιουλέρ να δηλώνει ότι παρακολουθεί με προσοχή την όλη διαδικασία για τον εκσυγχρονισμό των τουρκικών μαχητικών. Οι τεχνικές συναντήσεις με τις ΗΠΑ έχουν ολοκληρωθεί και οι Τούρκοι αναμένουν τη λήψη θετικών και συγκεκριμένων αποφάσεων το συντομότερο δυνατό. Επίσης, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας δήλωσε ότι η παρθενική δοκιμαστική πτήση του μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς Kaan θα πραγματοποιηθεί στις 27 Δεκεμβρίου, ενώ σχεδιάζεται η ένταξή του στο οπλοστάσιο της τουρκικής Αεροπορίας έως το 2032. Η Τουρκία παρ’ όλα αυτά συνεχίζει να υπαινίσσεται σταθερά την άρνησή της για την επέκταση του ΝΑΤΟ, υποστηρίζοντας ότι τουρκικό Kοινοβούλιο δεν θα επικυρώσει την είσοδο της Σουηδίας, εκτός εάν το Κογκρέσο των ΗΠΑ εγκρίνει την πώληση των μαχητικών αεροσκαφών.

Ο Γκιουλέρ επανέλαβε επίσης το ενδιαφέρον της Τουρκίας για τα αεροσκάφη Eurofighter ως εναλλακτική λύση. «Ενώ η διαδικασία προμήθειας και εκσυγχρονισμού των F-16 συνεχίζεται, το μόνο αεροσκάφος που εξετάζουμε είναι το Eurofighter, το οποίο βλέπουμε ως την καλύτερη εναλλακτική και εξαιρετικά αποτελεσματική», δήλωσε.

«Η υποστήριξη και η προσέγγιση του Ηνωμένου Βασιλείου στο θέμα αυτό είναι σημαντική ως παράδειγμα για άλλους συμμάχους. Η Ισπανία μάς παρέχει επίσης παρόμοια υποστήριξη» είπε, εκφράζοντας την ενόχλησή του για τη στάση της Γερμανίας. Για τους ξένους αναλυτές οι επιφυλάξεις της Γερμανίας συνδέονται και με τις ανησυχίες της για τις δραστηριότητες γεώτρησης φυσικού αερίου από την Τουρκία στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο Γκιουλέρ τόνισε τη σημασία της υποστήριξης και της προσέγγισης του Ηνωμένου Βασιλείου στην αγορά των Eurofighter ως «παράδειγμα για άλλους συμμάχους του ΝΑΤΟ». Να σημειώσουμε ότι το Eurofighter παράγεται από κοινού από τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Ιταλία σε κοινοπραξία και απαιτείται η ομόφωνη γνώμη των εταίρων για την πώλησή του.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Απογευματινή"