Η πρόβλεψη και η πρόγνωση για διάφορες µορφές καρκίνου αποτελούσαν ανέκαθεν ένα από τα πιο μεγάλα όνειρα της διεθνούς ιατρικής επιστηµονικής κοινότητας και όλα τα σχετικά νέα σε αυτόν τον τοµέα προκαλούν αισιοδοξία. Τα πραγματικά ευχάριστα μαντάτα έρχονται τώρα από τις ΗΠΑ και μία ερευνητική ομάδα από το Mass General Brigham, το Ινστιτούτο Wyss του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και το Ινστιτούτο Dana-Farber για τον καρκίνο, σε συνεργασία με συναδέλφους από πολλά ερευνητικά κέντρα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μίας νέας έρευνας της ως άνω ομάδας, που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό «Cancer Discovery», ένα υπερευαίσθητο τεστ αίματος είναι ικανό να ανιχνεύσει μια πρωτεΐνη που εντοπίζεται μόνο στους καρκινικούς ιστούς, αποτελώντας βιοδείκτη πολλών τύπων καρκίνου. Εάν η αποτελεσματικότητά του επιβεβαιωθεί, αναμένεται να φέρει επανάσταση στη διάγνωση αλλά και τη διαχείριση της νόσου. Στα πλεονεκτήματα της εξέτασης πιστώνονται το χαμηλό κόστος της και το γεγονός ότι μπορεί να εξάγει ασφαλή συμπεράσματα ακόμη και με μισή σταγόνα αίμα.

Δείγματα ασθενών με διαφορετικούς τύπους καρκίνου

Οι ερευνητές συνέλεξαν και εξέτασαν δείγματα αίματος ασθενών με διαφορετικούς τύπους καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου των ωοθηκών και του παχέος εντέρου, αξιοποιώντας την τεχνολογία ανίχνευσης μεμονωμένων μορίων SIMOA, η οποία αναπτύχθηκε στο εργαστήριο του δρος David Walt από το Τμήμα Παθολογίας του Brigham and Women’s Hospital και ιδρυτικό μέλος του Mass General Brigham. Το τεστ είναι σχεδιασμένο να ανιχνεύει την πρωτεΐνη ORF1p, που -όπως είναι γνωστό- εντοπίζεται σε πολλούς καρκινικούς ιστούς, όχι όμως σε υγιείς, με αποτέλεσμα να «μαρτυρά» την ύπαρξη κάποιας μορφής καρκίνου στον οργανισμό.
Την ίδια στιγμή, άδεια κυκλοφορίας χορηγήθηκε ήδη στις ΗΠΑ στο πρώτο τεστ, το οποίο, αναλύοντας το DNA, µπορεί να εντοπίσει επικίνδυνες γονιδιακές µεταλλάξεις, οι οποίες σχετίζονται µε διάφορους τύπους καρκίνου. Συγκεκριµένα, ο Οργανισµός Τροφίµων και Φαρµάκων των ΗΠΑ (FDA) προχώρησε στην έγκριση του πρώτου διαγνωστικού τεστ, το οποίο έχει τη δυνατότητα να ανιχνεύσει εκατοντάδες γονιδιακές µεταλλάξεις που σχετίζονται µε αυξηµένο κίνδυνο ανάπτυξης πολλών µορφών καρκίνου.
Το τεστ µπορεί, επίσης, να ανιχνεύσει δυνητικά καρκινογόνες, κληρονοµούµενες µεταλλάξεις σε ανθρώπους που ήδη έχουν διαγνωστεί µε καρκίνο. Όπως ανακοίνωσε ο FDA, το τεστ είναι το πρώτο του είδους στο οποίο χορηγεί άδεια κυκλοφορίας. Αναλύει το γενετικό υλικό (DNA), το οποίο εξάγεται από δείγµα αίµατος, για να εντοπίσει 47 γονίδια τα οποία σχετίζονται µε αυξηµένο κίνδυνο για ανάπτυξη καρκίνου. Η ανάλυση γίνεται µε την προηγµένη τεχνολογία της αλληλούχησης επόµενης γενιάς (NGS). Αυτή προσδιορίζει τις αλληλουχίες DNA και RNA και ανιχνεύει µε υψηλή ακρίβεια και ταχύτητα τις παθογόνες µεταλλάξεις. Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή.