Σε τροχιά ανάπτυξης βρίσκεται ο Πειραιάς, με δύο μεγάλα έργα πνοής να υλοποιούνται και να αλλάζουν τη φυσιογνωμία της πόλης. Ειδικότερα, κατά μήκος της παράκτιας ζώνης στην Πειραϊκή, αλλά και στο Μικρολίμανο, ο δήμος του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας επιχειρεί δύο αναπλάσεις που αποτελούν χρόνιο αίτημα των κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής, οι οποίοι έβλεπαν για δεκαετίες αυτό το μοναδικού κάλλους παραλιακό μέτωπο να μένει αναξιοποίητο.

Αυτό πλέον αλλάζει, με δύο παράλληλες αναπλάσεις που συνδέονται με ενίσχυση πρασίνου, ενεργειακή αναβάθμιση και σχεδιασμό νέου αστικού εξοπλισμού, στις οποίες δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση της προσβασιμότητας, καθώς και στη διαμόρφωση σημείων ενδιαφέροντος και διασύνδεση αυτών.

Η περιοχή της νοτιοδυτικής παραλίας της βραχώδους Πειραϊκής Χερσονήσου είναι ένα τοπίο με ιδιαίτερο χαρακτήρα και φυσική ομορφιά.  Η ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής, που έχει μήκος περίπου 3.500μ. και έκταση περίπου 35.000 τ.μ., έχει ως βασικό στόχο την ενίσχυση και την υποστήριξη των δυνατοτήτων της περιοχής, ώστε ο επιβλητικός περίπατος από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων έως τη Φρεαττύδα να γίνει πιο ευχάριστος και εύκολος. Ο σχεδιασμός των αστικών παρεμβάσεων στην περιοχή υπηρετεί ένα πλαίσιο στόχων για την ανάδειξη και την αστική αναζωογόνηση.

Σκοπός του έργου αυτού είναι η ανάδειξη του Κονώνειου Τείχους και η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου, ώστε να καταστεί υπερτοπικός πόλος έλξης και αναψυχής.  Παράλληλα, προτείνεται από τους εμπνευστές του μεγάλου αυτού έργου υποδομής ο περιορισμός του πλάτους του οδοστρώματος στην ελάχιστη απαραίτητη διάσταση, χωρίς όμως να μειώνεται ο αριθμός των χώρων στάθμευσης κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, ενώ παράλληλα κρίνεται απαραίτητη η οργάνωση των θέσεων στάθμευσης και η διεύρυνση του πεζοδρόμου στην πλευρά της ακτογραμμής σε βάρος του σημερινού οδοστρώματος.

Σε τελική ευθεία μπαίνει, όμως, και η ανάπλαση του Μικρολίμανου, που αποτελεί την κατάληξη του λόφου της Καστέλλας. Το Μικρολίμανο είναι ουσιαστικά μια «προκυμαία» ανάμεσα στο Πασαλιμάνι και το Ν. Φάληρο, βορειοανατολικά της Πειραϊκής Χερσονήσου, με θέα την είσοδο του Σαρωνικού Κόλπου, η οποία κατά την αρχαιότητα χαρακτηριζόταν ως πολεμικός λιμένας της αρχαίας Αθήνας.

Το έργο αυτό έχει συνολικό προϋπολογισμό 5.700.000 ευρώ και υλοποιείται με πόρους της Περιφέρειας, ενώ η μελέτη ανάπλασης περιλαμβάνει την Ακτή Κουμουνδούρου, τις οδούς Ν. Βότση και Επιδαύρου και τον ελεύθερο χώρο στα «Προσφυγικά», συνολικής έκτασης 15.600 τ.μ. Η συγκεκριμένη μελέτη συμμορφώνεται και υλοποιεί την απόφαση του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία καθαιρούνται οι αυθαίρετες κατασκευές και διαμορφώσεις επί του παραλιακού μετώπου, προκειμένου αυτό να λειτουργήσει ως ένας δημόσιος -κοινόχρηστος χώρος περιπάτου και αναψυχής.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η μονοδρόμηση της κύριας οδού, η οποία γίνεται ήπιας κυκλοφορίας, η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, η κατασκευή καθισμάτων, η σκίαση και η δενδροφύτευση κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, ποδηλατόδρομος και δύο χώροι στάθμευσης. Στο άνω τμήμα διαμορφώνεται χώρος για οργανωμένη ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων από τα καταστήματα.

«ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ»

«Οι αναπλάσεις στην Πειραϊκή, στην Ακτή Δηλαβέρη και στο Μικρολίμανο αποτελούσαν δέσμευση της δημοτικής Αρχής, λέγοντας πως οι παρεμβάσεις αυτές ήταν ένα διαχρονικό αίτημα της πόλης και των κατοίκων», τόνισε μιλώντας στα «Π» ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, και συνέχισε επισημαίνοντας πως «όταν αναλάβαμε, τον Σεπτέμβριο του 2014, δεν υπήρχε καμία μελέτη για τις αναπλάσεις του παραλιακού μετώπου του Πειραιά. Με επιμονή, σκληρή δουλειά και στρατηγικό σχεδιασμό καταφέραμε να τις δρομολογήσουμε, καθώς επιθυμούσαμε να συνδέσουμε τη θητεία μας με έργα πνοής που θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία της πόλης, θα την κάνουν πιο όμορφη, φιλική και σύγχρονη. Σε αυτήν την προσπάθεια αντιμετωπίσαμε δυσκολίες λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών και των καθυστερήσεων που υπήρξαν από την κεντρική Διοίκηση, αλλά τις ξεπεράσαμε. Στο Μικρολίμανο υπάρχει πλέον ανάδοχος και η ανάπλαση ξεκινάει, ενώ για τις αναπλάσεις στην Πειραϊκή και στην Ακτή Δηλαβέρη έχουν εξασφαλιστεί οι χρηματοδοτήσεις μέσω της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης και δρομολογούνται. Για τη δημοτική Αρχή κι εμένα προσωπικά τα μεγάλα αυτά έργα ήταν ένα στοίχημα το οποίο κερδίσαμε, καθώς επιλύονται πλέον παθογένειες δεκαετιών. Ο Πειραιάς βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης. Ο Πειραιάς αλλάζει», κατέληξε.

Το ρεπορτάζ δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ