Ο ζεϊμπέκικος χορός ως τεκμήριο λαϊκότητας των εραστών της κυβερνητικής και κομματικής εξουσίας αποτελούσε ανέκαθεν αναπόσπαστο κομμάτι της τέχνης του «πολιτεύεσθαι» με μάγκικες γυροβολιές και αποθεωτικά παλαμάκια, ώστε το τελικό επικοινωνιακό αποτέλεσμα να έχει θετικό πρόσημο για τον εκάστοτε χορευτή... Αρχηγό, υπουργό, βουλευτή, πολιτευτή.

Ως γνωστόν, ο Ανδρέας Παπανδρέου υπήρξε ο αυθεντικός πρόδρομος της πολιτικής μόδας του ζεϊμπέκικου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι σε ατομικό επίπεδο το «ανακάλυψε» όταν επέστρεψε στην Ελλάδα μετά τη δικτατορία για να ιδρύσει το ΠΑΣΟΚ. Η φήμη λέει ότι τα πρώτα του μαθήματα στις κοφτές, κλειστές στροφές τα πήρε από συγκρατούμενούς του, όταν φυλακίστηκε προσωρινά από το καθεστώς του Ι. Μεταξά, με προπολεμικά άσματα των Μ. Βαμβακάρη και Γ. Παπαϊωάννου. Τους τελευταίους, όπως και τον Β. Τσιτσάνη, τους άκουγε φανατικά και την περίοδο που βρισκόταν στις ΗΠΑ. Παρά το γεγονός ότι τη δεκαετία του ’80 οι μυστικές έξοδοί του στα μπουζούκια, στις οποίες τον συνόδευαν συνήθως οι Α. Δροσογιάννης, Μ. Ζιάγκας, Γ. Κατσιφάρας, Μ. Παπασταύρου και Γ. Λούβαρης, συνδέθηκαν με την αείμνηστη Ρ. Σακελλαρίου, η οποία δέσποζε εκείνη την περίοδο στη νυχτερινή Αθήνα, εν τούτοις τα αγαπημένα του άσματα δεν ήταν το «Αυτός ο άνθρωπος αυτός», αλλά δύο τραγούδια του Β. Τσιτσάνη... Το «Είμαι αητός χωρίς φτερά» και το «Πάλιωσε το σακάκι μου».

Το πρώτο σηκώθηκε και το χόρεψε ένα χειμωνιάτικο βράδυ το 1976 στο «Περιβόλι του Ουρανού», όπου πήγε μαζί με τον Γ. Κατσιφάρα, τον Μ. Κουτσόγιωργα και τον Θ. Τσούρα. Ο Ανδρέας Παπανδρέου, φέρνοντας το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση και τον «λαό στην εξουσία», χορεύοντας για χάρη του ζεϊμπέκικο, άνοιξε ολόκληρη πολιτισμική σχολή και τα ψυχαγωγικά νυχτοπερπατήματά του έγιναν πρότυπο για τους πολιτικούς του απογόνους.

Καθώς η ζωή απεχθάνεται τις απομιμήσεις, κάπως έτσι φτάσαμε από τον Ακη Τσοχατζόπουλο, που παρίστανε τον χαρισματικό διάδοχο του Ανδρέα Παπανδρέου στο ζεϊμπέκικο, και στον σημερινό αναπληρωτή υπουργό Υγείας, Π. Πολάκη, ο οποίος προ ημερών έκανε τη δική του «λεζάντα» στο μαγαζί όπου εμφανίζεται ο Στ. Κραουνάκης, χορεύοντας το «Η ζωή εδώ τελειώνει», με σκοπό να «ζηλέψουν και να σκάσουν οι εχθροί μας». Αν και ο Στ. Κραουνάκης εμφανίζεται εδώ και αρκετούς μήνες στο συγκεκριμένο μαγαζί, ο Π. Πολάκης επέλεξε να τον τιμήσει με την παρέα του έχοντας προηγουμένως εισπράξει θετικά λόγια από τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη στο επεισόδιο που είχε με τους δημοσιογράφους προ ημερών, όταν τον ρωτούσαν για το σκάνδαλο με το πλαστό πτυχίο ενός διοικητή νοσοκομείου και τους θανάτους δύο παιδιών στο νοσοκομείο Λαμίας. Η φράση του Π. Πολάκη «Σας έχω, όλοι σας και μόνος μου», απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους, προκάλεσε ρίγη ενθουσιασμού στον γνωστό μουσικοσυνθέτη και ραδιοφωνικό παραγωγό στον σταθμό «Κόκκινο» του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος την επομένη δήλωσε δημοσίως: «Τον αγαπώ, τον καραγουστάρω». Η δημόσια φιλοφρόνησή του προς το πρόσωπο του Π. Πολάκη ήταν αρκετή για να του ανταποδώσει τα ευχαριστήρια ο τελευταίος με μια δυναμική εμφάνιση στο μαγαζί όπου εμφανίζεται. 

Τα στιγμιότυπα

Ασχέτως, όμως, ψηφοθηρικών σκοπιμοτήτων ή επικοινωνιακά υστερόβουλων κινήσεων, τα στιγμιότυπα με πολιτικούς-χορευτές σε ρυθμούς ζεϊμπέκικους συνθέτουν την εικόνα μιας ιδιότυπης διασκεδαστικής ώσμωσης, με κοινές αναφορές σε μουσικά ακούσματα, που υπερβαίνει τις διαχωριστικές γραμμές των ιδεολογικών συνόρων.

Στο «Περιβόλι του Ουρανού» κάποτε ο Α. Τσοχατζόπουλος και ο Κ. Σκανδαλίδης έριχναν τις στροφές τους, έχοντας από κάτω ως χειροκροτητή τον πρώην αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας Κ. Καραμανλή. Ο δε Κ. Σκανδαλίδης, που επίσης ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων γλεντζέδων της πολιτικής, είχε αφήσει εποχή στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με τις εμφανίσεις του στον Νότη Σφακιανάκη και τη Δ. Βανδή, δίνοντας ρεσιτάλ χορού στο αγαπημένο του άσμα «Νυχτολούλουδο».

Ο Αντ. Σαμαράς, όταν αποχώρησε από τη Ν.Δ. και τα έσπασε με τον αείμνηστο Κ. Μητσοτάκη για το «Μακεδονικό», έριξε τις στροφές του σε εκδήλωση που τραγουδούσε ο Μ. Μητσιάς με το «Αυτά τα χέρια είναι δικά σου, και τα έχεις στείλει για να με δικάσουν».

Η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής, Φ. Γεννηματά, κάθε χρόνο στη γιορτή της χορεύει ενώπιον των προσκεκλημένων της το «Αυτός ο άνθρωπος αυτός» της Ρ. Σακελλαρίου ή το «Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας».

Δεινός χορευτής, δίνοντας ρεσιτάλ ανδροπρεπούς φιγούρας στον ζεϊμπέκικο χορό, είναι και ο γραμματέας της Κ.Ε. του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπας, προτιμώντας το «Φεγγάρι μάγια μου ’κανες», σε στίχους Ε. Θαλασσινού και μουσική Μ. Θεοδωράκη. Ο επικεφαλής της Λαϊκής Ενότητας, Π. Λαφαζάνης, στις νυχτερινές του εξορμήσεις με τους συντρόφους του, όταν έρθει στο κέφι, ζητά για να χορέψει το «Εννέα όγδοα στης Καισαριανής τον Κήπο», του Π. Τερζή.

Τη «Ρόζα» του Δ. Μητροπάνου έχει χορέψει δημοσίως, και μάλιστα ανήμερα της εκλογής της στην Περιφέρεια Αττικής, η Ρ. Δούρου, το «Δεν θέλω τα ματάκια σου για μένανε να κλαίνε», του Β. Τσιτσάνη, προτιμά η υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ο. Γεροβασίλη, ενώ ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Π. Καμμένος, εσχάτως εμφανίστηκε και αυτός στα μπουζούκια και υπό την τραγουδιστική καθοδήγηση του Στ. Γονίδη επέλεξε να ρίξει τις στροφές του στο άκουσμα του άσματος «Απ’ τα ψηλά στα χαμηλά και απ’ τα πολλά στα λίγα».

Τα ντέρτια, τα λουλούδια και το τραγούδι

Ο πρώην πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου, ως υπουργός Εξωτερικών στην κυβέρνηση του Κ. Σημίτη στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ενέταξε τον ζεϊμπέκικο χορό στη διπλωματική ατζέντα για την προώθηση της ελληνοτουρκικής φιλίας με τον τότε ομόλογό του, Ισμαήλ Τζεμ. Φυσικά, εκείνα τα ντέρτια του αποδείχτηκε πως δεν είχαν χαρακτήρα ευκαιριακής συγκυρίας για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της εξωτερικής πολιτικής, καθώς ο ίδιος, ακόμα και τώρα, αν βρεθεί σε γλέντι, θα σηκωθεί να χορέψει το αγαπημένο του άσμα «Συννεφιασμένη Κυριακή», του Β. Τσιτσάνη.

Μεγάλος γλεντζές και «λουλουδορίχτης» υπήρξε κατά την ένδοξη πολιτική του καριέρα και ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Δ. Τσοβόλας, ο οποίος, πριν φτάσει στο σημείο ο αείμνηστος Α. Παπανδρέου να του πει «Τσοβόλα δώσ’ τα όλα», την περίοδο που ήταν υπουργός Οικονομικών, το είχε κάνει ήδη στο νυχτερινό κέντρο «Νταλίκες», ιδιοκτησίας του αείμνηστου «μπαρμπαγιάννη» Μητσάνη, όπου μεσουρανούσε ο Ν. Νικολόπουλος μαζί με την Ελ. Αρβανιτάκη και τον Θ. Κομνηνό. Παραπονούμενους δεν άφηνε και άλλους καλλιτέχνες, όπως τη Γλυκερία και τον Γ. Γερολυμάτο.

Εν τω μεταξύ, τις επόμενες ημέρες και με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ανδρέα Παπανδρέου, ένας όμιλος που φέρει το όνομα του ηγέτη του ΠΑΣΟΚ πρόκειται να κυκλοφορήσει στη μνήμη του ένα ζεϊμπέκικο τραγούδι, σε μουσική Σ. Ζερβού και στίχους Α. Ανδρουλιδάκη. Ο τελευταίος ανήκε στον τομέα κινητοποιήσεων του ΠΑΣΟΚ και στον πυρήνα των τελευταίων πιστών του Α. Παπανδρέου μέχρι τον θάνατό του, το 1996. Το ζεϊμπέκικο στη μνήμη του Ανδρέα Παπανδρέου, που πρόκειται να κυκλοφορήσει προσεχώς με ερμηνευτή-έκπληξη, είναι το εξής:

Ασκιάνωτος ο ήλιος στους μπαξέδες, τις μέρες αλλαγής αναπολεί, τρατάρει τσικουδιά στους καφενέδες, παρέα η δικιά σου η μορφή. Ωσάν του χρόνου τους ιππότες, σπάνε του νου μας τη σιωπή. Μ’ ένα ζεϊμπέκικο βαρύ κι αντρίκιο, το άδικο έκανες δικό μας δίκιο. Με τον λαό σου κοινή πορεία, στο ραντεβού σου στην Ιστορία. Αντρέα ζεις, Αντρέα ζεις, εσύ τη σκέψη οδηγείς, Αντρέα ζεις, Αντρέα ζεις, στο αίμα μας κυκλοφορείς. Χόρευε η καρδιά συρτάκι, έρωτες άλλης εποχής. Σαν τον Ζορμπά του Καζαντζάκη, υπέρβαση έκανες ζωής. Κι έρχεται η φωνή σαν νότες, μιας εποχής νοσταλγικής. Μ’ ένα ζεϊμπέκικο βαρύ κι αντρίκιο, το άδικο έκανες δικό μας δίκιο. Με τον λαό σου κοινή πορεία, στο ραντεβού σου στην Ιστορία.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 9/2/2019