Το ταμπλό του Παρισιού δεν έφερε θετικές εκπλήξεις για το ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης κάτι που έδειξαν ξεκάθαρα τα αποτελέσματα της δημοπρασίας του οίκου FauveParis στη γαλλική πρωτεύουσα. Τα νέα χαμηλά επιβεβαιώνουν τη μεγάλη αστάθεια που μαστίζει το εμπόριο ελληνικών έργων τέχνης ενισχύοντας τις προσπάθειες για κινήσεις στη διεθνή art market.
Απογοήτευση επικράτησε για το έργο του Νίκου Κεσσανλή(1930-2004) με τίτλο «Les Grecs Aussi» (κολάζ και φωτομοντάζ, 122x92εκ.) χρονολογημένο το 1996 υπογεγραμμένο κάτω δεξιά «Nikos». Το βασικό υλικό του έργου είναι το απόκομμα ελληνικής εφημερίδα με τίτλο «Ηταν όλου τους εκεί» και υπέρτιτλο «1936-1996 Εξήντα χρόνια από τον Ισπανικό εμφύλιο». Στο πολυκαιρισμένο χαρτί διακρίνονται οι παρεμβάσεις του Κεσσανλή με μαύρο μελάνι. Το συγκεκριμένο έργο προήλθε από την συλλογή του κριτικού τέχνης Raoul-Jean Moulin (1934-2014). Η τιμή της εκτίμησής του αποτελούσε μεγάλη ευκαιρία καθώς κυμαινόταν μεταξύ 2.000 και 3.000 ευρώ. Αναμενόταν λοιπόν όχι μόνο να υπάρξουν τα προβλεπόμενα χτυπήματα, αλλά και να ξεπεράσει ακόμα και την υψηλή τιμή. Ωστόσο, τα αποτελέσματα διέψευσαν τα προγνωστικά και τις εκτιμήσεις της ομάδας του οίκου αφήνοντας στα αζήτητα το έργο του Κεσσανλή το οποίο επέστρεψε στον ιδιοκτήτη του.

ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Συγκρατημένα χαμόγελα έφερε το έργο του Χρήστου Παλλαντζά με τίτλο «Interieur» (λάδι σε καμβά, 45x55εκ.), χρονολογημένο το 1991 και υπογεγραμμένο στο δεξί κάτω μέρος. Αγοράστηκε στο reserved price, έναντι 635 ευρώ, λίγο χαμηλότερα από τις αρχικές τιμές εκτίμησης που κυμαίνονταν από 800 έως 1.200 ευρώ. Για το νέο ιδιοκτήτη, η απόκτηση του έργου αποτελεί αναμφίβολα μια πολύ καλή ευκαιρία για τους εξής λόγους: πρώτον αγοράστηκε χαμηλά και αυτό είναι πολύ σημαντικό τη στιγμή που ο Παλλαντζάς είναι από τις υπογραφές της σύγχρονης Ελληνικής τέχνης που διατηρούν περιθώριο ανόδου στις τιμές των έργων τους. Δεύτερον, τα έργα τέχνης του Παλλαντζά κινούνται εκτός από την εγχώρια και στην κυπριακή αγορά τέχνης, ενώ θέση κατέχουν σε Παρίσι και Λονδίνο. Ο τρίτος λόγος είναι πως το έργο αυτό, σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου, ανήκε στην προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Γεωργούλη (1924-2006), προέδρου της πανεπιστημιακής εστίας στο Παρίσι (Cité Universitaire).

Παρόμοιο κλίμα επικράτησε και για το άτιτλο γλυπτό του Κωνσταντίνου Ανδρέου (1917-2007) χρονολογίας 1959, ένα και μοναδικό κομμάτι, και μεγάλων διαστάσεων (220x62x56εκ.) που πουλήθηκε στη χαμηλή εκτίμηση, προς 10.795 ευρώ. Το συγκεκριμένο έργο είχε συμπεριληφθεί και στην έκθεση των εννέα σπουδαίων αφαιρετικών Ελλήνων εικαστικών της γενιάς του ’50 που έγινε στο μουσείο Orangerie στο Παρίσι φέτος τον Σεπτέμβριο.

Στα θετικά των συναλλαγών συγκαταλέγεται και το έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη (1892-1981) με τίτλο «Αποκοιμισμένο παιδί» (παστέλ πάνω σε χαρτί, 29x24εκ.). Εχει χρονολογία το 1919 και είναι υπογεγραμμένο κάτω αριστερά. Πωλήθηκε προς 762 ευρώ, κάτω από την αρχική του εκτίμηση που κυμαινόταν από 800 έως 1.200 ευρώ. Στα σύν το γεγονός πως όπως πληροφορούν τα στελέχη του οίκου ανήκε στη συλλογή του Δημητρίου Μάξιμου (1873-1955) επιχειρηματία και εξωκοινοβουλευτικού πρωθυπουργού της Ελλάδας το 1947.
Από τις σελίδες Luxury & Art Market των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ.