Τα πρώτα βήµατα συγκρότησής του στο ελληνικό έδαφος ξεκινά το κίνηµα DiΕΜ25 του Γιάνη Βαρουφάκη, διαλέγοντας τον δρόµο της αυτοοργάνωσης από τα κάτω και χωρίς διάθεση συνεργασίας µε τα άλλα κόµµατα ή προσωπικότητες που διεκδικούν την αντιµνηµονιακή ταυτότητα.

Στις 29 Απριλίου, από τη Θεσσαλονίκη και το Βελλίδειο ξεκινά τη µεγάλη πορεία του το κίνηµα DiΕΜ25. Οπως δηλώνει αποκλειστικά στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιάνης Βαρουφάκης, «τώρα, αυτές τις µέρες, αφού το DiEM25 έχει εγκαθιδρυθεί σε όλη σχεδόν την Ευρώπη και έχει καταθέσει την πιο συναρπαστική, ρεαλιστική και συνάµα ριζοσπαστική πρόταση οικονοµικής και κοινωνικής πολιτικής (το European New Deal – τη Νέα Συµφωνία για την Ευρώπη), είναι έτοιµο να επιστρέψει στις ρίζες του, στην Ελλάδα». Ωστόσο, αυτή η πρώτη εµφάνιση δεν θα έχει τα τυπικά χαρακτηριστικά µιας κοµµατικής συγκέντρωσης, στην οποία θα κυριαρχεί η προσωπικότητα του αρχηγού. Σε αντίθεση µε άλλα κινήµατα, που διαχωρίζουν τους «οµιλητές» από το «κοινό», εδώ θέλουν να δώσουν τον λόγο στο κοινό. Υστερα από ένα εισαγωγικό βίντεο, που θα διασυνδεθεί το κεντρικό DiEM25, µέσα από εικόνες και ήχους, µε το Βερολίνο, το Λονδίνο, τη Ρώµη, το Παρίσι, τη Βαρκελώνη κ.λπ., η εκδήλωση θα βασιστεί σε σύντοµες και πολυφωνικές οµιλίες από τα ίδια τα µέλη του κινήµατος, είτε διά ζώσης είτε βιντεοσκοπηµένα. Το επόµενο βήµα θα γίνει στις 17 Μαΐου, στο Σπόρτινγκ, ενώ θα ακολουθήσουν αντίστοιχες συγκεντρώσεις σε άλλα µέρη στην Ελλάδα, ξεκινώντας από το Ηράκλειο Κρήτης. Το µουσικό θέµα της εκδήλωσης θα το ετοιµάσει ο γνωστός συνθέτης και εκ των ιδρυτικών µελών του DiEM25, Brian Eno, ενώ για την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα υπάρξει και µουσική συνεισφορά του Ελληνα συνθέτη Σταµάτη Κραουνάκη. Ο ίδιος ο Γιάνης Βαρουφάκης, σε αποκλειστικές δηλώσεις του στα «Π», δεν κρύβει την οργή του για αυτό που έγινε στην Ελλάδα. «Το καλοκαίρι του 2015, ο πιο σκληροπυρηνικός ακόλουθος του κ. Σόιµπλε στο Eurogroup, ο υπουργός Οικονοµικών της Σλοβακίας, είχε πει πως “η σκληρή αντιµετώπιση της ελληνικής προσπάθειας απεγκλωβισµού της χώρας από τα Μνηµόνια ήταν απαραίτητη λόγω της Ελληνικής Ανοιξης”. Εννοούσε ότι η απόφαση ενός λαού να αποδράσει από τη χρεοδουλοπαροικία έπρεπε να πνιγεί. Η Ελληνική Ανοιξη έπρεπε να κατασταλεί, όπως είχε πνιγεί η Ανοιξη της Πράγας – όπερ και εγένετο. Οµως, αυτό το πνεύµα της Ελληνικής Ανοιξης δεν έσβησε το καλοκαίρι εκείνο. Μεταλαµπαδεύτηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη και το DiEM25 είναι το αποτέλεσµα».

Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Βαρουφάκης δεν κρύβει σε όσους συνοµιλούν µαζί του την οργή του για τη στάση που κράτησαν η ηγετική οµάδα του ΣΥΡΙΖΑ και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας και αναπολεί µε µελαγχολία την εποχή της ελπίδας και συνάµα της ενότητας µιας αγωνιζόµενης κοινωνίας. Θεωρεί, όµως, ότι το πνεύµα της Ελληνικής Ανοιξης µπορεί να έρθει ξανά στο προσκήνιο: «Στόχος του DiEM25 ήταν να διασώσει το πνεύµα της Ελληνικής Ανοιξης, να το µετατρέψει σε κίνηµα πανευρωπαϊκό, που θα αποτελέσει την προοδευτική απάντηση στον συνδυασµό του βαθέος ευρωπαϊκού κατεστηµένου και της εθνικιστικής διεθνούς, που διαλύουν την Ευρώπη και βυθίζουν τους συµπολίτες µας στην απόγνωση, και -τέλοςνα το επιστρέψει ενισχυµένο στην Ελλάδα, για να επιστρέψει και η ελπίδα στη χώρα που το γέννησε».

ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ Ε.Ε.

Ως προς την πολιτική πρόταση, ο Γιάνης Βαρουφάκης θεωρεί ότι πρέπει να προκριθεί το «εντός της Ε.Ε. και εναντίον της Ε.Ε.», διαφωνώντας µε απόψεις που, προτάσσοντας τη ρήξη, κινδυνεύουν να καταλήξουν στην εθνικιστική αναδίπλωση, θέση που τον διαχωρίζει από τον υπόλοιπο «αντιµνηµονιακό» χώρο στην Ελλάδα, που κατεξοχήν ορίζει την απαλλαγή από τη λιτότητα ως ανάκτηση πλευρών εθνικής κυριαρχίας. Κατά τη γνώµη του, «όσο σαθρά κι αν είναι τα θεµέλια της Ε.Ε., όσο κι αν θεµελιώθηκε ως καρτέλ βιοµηχάνων και τραπεζιτών, όσο αυταρχική κι αν είναι, η αποδόµηση της Ευρώπης γιγαντώνει τη µισαλλοδοξία, ενισχύει τον αποπληθωρισµό και πριµοδοτεί τις πιο µισανθρωπικές πολιτικές δυνάµεις της ηπείρου». Η πολιτική αυτή κατεύθυνση δίνει µια γραµµή «εποικοδοµητικής ανυπακοής παντού». Αυτό σηµαίνει ότι «προτάσσουµε µετριοπαθείς εποικοδοµητικές λύσεις-προτάσεις και, όταν θα µας τις απορρίψουν, τους λέµε ένα τρανταχτό πανευρωπαϊκό “όχι”. Οπως την 5η Ιουλίου 2015».

Νέο βιβλίο  τον Μάιο

Ο Γιάνης Βαρουφάκης αυτή την περίοδο ετοιµάζεται για την κυκλοφορία του βιβλίου του, στο οποίο θα αποτιµά την πορεία της διαπραγµάτευσης, όπως την έζησε από µέσα. Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στις 4 Μαΐου και θα έχει τίτλο «Adults in the Room». Ας µην ξεχνάµε ότι βρίσκεται συχνά-πυκνά στο στόχαστρο και από την αντιπολίτευση και εµµέσως κάποιες φορές από την κυβέρνηση και είναι λογικό να θέλει να πει τη δική του εκδοχή και να αποκαταστήσει τα πράγµατα. Ως προς το DiEM25, το βλέπει ως ένα ανάχωµα απέναντι σε µια ∆ηµοκρατία που, κατά τη γνώµη του, «δολοφονείται» στην Ευρώπη. Είναι ένα διεθνές κίνηµα και όχι ένα κόµµα µε τον κλασικό ορισµό. Στηρίζεται σε σηµαντικές προσωπικότητες, αλλά διεκδικεί να κάνει πράξη και την αυτοοργάνωση. Για αυτό και σε άλλες χώρες περιορίζεται στην υποστήριξη υποψηφίων, παρά στην αυτοτελή παρουσία. Αλλωστε, αντιµετωπίζει την ίδια την προοπτική του DiEM25 µε έναν συνδυασµό αυτοσαρκασµού και αισθήµατος ευθύνης: «Το DiEM25 µάλλον θα αποτύχει. Ετσι πιστεύουν πολλοί σύντροφοί µας. Και όταν τους ρωτώ “Καλά, τότε γιατί είστε µαζί µας;”, µου απαντούν: “Επειδή θέλουµε να είµαστε µαζί µε εκείνους που θα κληθούν να µαζέψουν τα συντρίµµια µετά την κατάρρευση”». Ακόµη και στην Ελλάδα, όπου όλα δείχνουν ότι θέλει να προχωρήσει πιο αποφασιστικά σε κάτι που θα µοιάζει µε οργάνωση ή κοµµατικό σχηµατισµό, είναι αποφασισµένος να δώσει την πρωτοβουλία στα ίδια τα µέλη. Το «µπαλάκι» είναι σε αυτά για να κρίνουν εάν συντρέχουν οι όροι για ένα επόµενο βήµα συγκρότησης και να κάνουν πράξη την αυτοοργάνωση, συµπεριλαµβανοµένων των πρακτικών πλευρών, καθώς το κίνηµα δεν έχει εξωτερικούς πόρους ή χρηµατοδότες. Το σίγουρο είναι ότι στην οπτική του Γ. Βαρουφάκη αυτή τη στιγµή είναι τα ίδια τα µέλη και όχι άλλα κόµµατα ή προσωπικότητες. ∆εν επιθυµεί, δηλαδή, συνεργασία ή σύµπλευση µε τους υπόλοιπους πολιτικούς φο-
ρείς που διεκδικούν την ταυτότητα του «αντιµνη- µονιακού», θεωρώντας ότι απαιτούνται νέα σχήµατα και καινούργιες πρακτικές.