Ο ι ένορκοι του οµοσπονδιακού δικαστηρίου στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας καταδίκασαν δύο µηχανικούς του χηµικού τάνκερ «Green Sky», επειδή ρύπαινε µε χρήση «µαγικού σωλήνα». Ειδικότερα, ο Herbert Julian, πρώτος µηχανικός του πλοίου από τις 3 Αυγούστου 2015 έως τον Σεπτέµβριο του 2015, καταδικάστηκε για δύο κακουργήµατα, ένα σε σχέση µε την παραβίαση της νοµοθεσίας για τη ρύπανση και ένα για παρεµπόδιση της ∆ικαιοσύνης, ενώ ο Παναγιώτης Κουτουκάκης, πρώτος µηχανικός από την 1η Φεβρουαρίου 2015 έως τις 3 Αυγούστου 2014, καταδικάστηκε για ένα κακούργηµα σχετιζόµενο µε τη ρύπανση και ένα σχετιζόµενο µε παραποίηση αρχείων.

Προηγουµένως, η Aegean Shipping Management S.A. του οµίλου της Aegean, συµφερόντων του ∆. Μελισσανίδη, είχε δηλώσει ενοχή στην παραβίαση της νοµοθεσίας για τη ρύπανση και στην παρεµπόδιση της ∆ικαιοσύνης. Σύµφωνα µε το αµερικανικό ποινικό σύστηµα, οι ποινές θα ανακοινωθούν σε επόµενη φάση.

Κατά τον Jeff Wood, στέλεχος της ∆ιεύθυνσης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων του αµερικανικού υπουργείου ∆ικαιοσύνης, «η υπόθεση περιλάµβανε πολύ σοβαρές παραβιάσεις των αµερικανικών και των διεθνών νόµων, που είναι κοµβικοί για την προστασία των ωκεανών από τη ρύπανση, και συνειδητές προσπάθειες να παραπλανήσουν την Ακτοφυλακή για αυτές τις εγκληµατικές ενέργειες».

To «Green Sky» είναι ένα χηµικό τάνκερ µε σηµαία Λιβερίας, που ανήκει στην Aegeansun GammaInc και το διαχειρίζεται η Aegean Shipping Management S.A. Τα πλοία αυτού του είδους παράγουν µεγάλες ποσότητες νερού µολυσµένου µε πετρέλαιο και είναι υποχρεωµένα να τις περνούν από έναν διαχωριστή πετρελαίου και νερού, πριν τις απορρίψουν. Ωστόσο, όπως αποδείχτηκε στην ακροαµατική διαδικασία, στο «Green Sky», που είχε ασυνήθιστα πολλές εσωτερικές διαρροές και παρήγε µεγαλύτερες ποσότητες υγρών αποβλήτων µε πετρέλαιο από το συνηθισµένο, απέρριπταν κατευθείαν προς τη θάλασσα αυτές τις ποσότητες µολυσµένου νερού, χωρίς να αποτυπώνουν τις σχετικές απορρίψεις στο αρχείο πετρελαίου του πλοίου, όπως ήταν υποχρεωµένοι.

Οι παράνοµες αυτές απορρίψεις και η πλαστογράφηση των σχετικών ηµερολογίων αφορούσαν όλη την περίοδο από τον Φεβρουάριο έως τον Αύγουστο του 2015.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια της δίκης έδειξαν ότι οι πρώτοι µηχανικοί συγκάλυψαν τις παράνοµες απορρίψεις µολυσµένου νερού που γίνονταν µέσα από ένα σύστηµα παράκαµψης του διαχωριστή νερού – πετρελαίου, που ονοµάζεται «µαγικός σωλήνας». Ταυτόχρονα, πλαστογραφούσαν το ηµερολόγιο πετρελαίου του πλοίου για να συγκαλύπτουν τις παράνοµες απορρίψεις. Οι περισσότερες από αυτές έγιναν σε διεθνή ύδατα, όµως στη δίκη τεκµηριώθηκε ότι τουλάχιστον δύο έγιναν εντός της Αποκλειστικής Οικονοµικής Ζώνης των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού από την Πασκαγκούλα του Μισισιπή στο Χιούστον του Τέξας, τον Μάιο του 2015.

Οταν το πλοίο έφτασε στις 26 Αυγούστου του 2015 στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, η αµερικανική Ακτοφυλακή εντόπισε τα παραποιηµένα αρχεία. Σύµφωνα µε ανακοίνωση του αµερικανικού υπουργείου ∆ικαιοσύνης, η έρευνα για τυχόν παράνοµη δραστηριότητα στο πλοίο ξεκίνησε όταν ναύτες από το µηχανοστάσιο δήλωσαν στην αµερικανική Ακτοφυλακή ότι σε διάφορες περιστάσεις είχαν διαταχθεί να παρακάµψουν τον διαχωριστή πετρελαίου και νερού του πλοίου. Στη βάση της σχετικής έρευνας αρχικά απαγγέλθηκαν κατηγορίες για περιβαλλοντικά αδικήµατα και για συνωµοσία. Η έρευνα των αµερικανικών Αρχών έδειξε ότι ο Π. Κουτουκάκης είχε ενηµέρωση ότι το πλοίο ήταν υπό διερεύνηση για πιθανή τέλεση παράνοµων πράξεων. Τέθηκε αρχικά σε κράτηση ως κύριος µάρτυρας, αλλά τελικά του απαγγέλθηκαν κατηγορίες και για συµµετοχή στις παράνοµες απορρίψεις και στην παραποίηση των σχετικών εγγράφων, ενώ του απαγορεύτηκε η έξοδος από τις ΗΠΑ. Επιπλέον, ο Η. Julian καταδικάστηκε για παραποίηση αρχείων σε σχέση µε το ηµερολόγιο µετρήσεων δεξαµενών (sounding log), που επιτρέπει να ελεγχθεί το αληθές των καταγραφών στο αρχείο καυσίµων. Στη δίκη υπήρξαν µαρτυρίες ότι ο Η. Julian έκρυψε το ηµερολόγιο µετρήσεων δεξαµενών και στη συνέχεια είπε ψέµατα στην Ακτοφυλακή ως προς το εάν το πλοίο διέθετε τέτοιο ηµερολόγιο.

Παραδοχή του αδικήµατος

Πριν από την έναρξη της δίκης, η εταιρεία που διαχειριζόταν το πλοίο, η Aegean Shipping Management SA, παραδέχτηκε την ενοχή της σε ένα αδίκηµα ως προς τη ρύπανση και σε ένα ως προς την παρεµπόδιση της ∆ικαιοσύνης σε σχέση µε το πώς παρουσίασε εσφαλµένα την πραγµατικότητα ο πλοίαρχος του πλοίου κατά τον έλεγχο από την αµερικανική Ακτοφυλακή τον Αύγουστο του 2015. Στη δίκη αποκαλύφθηκε ότι ως τµήµα της συµφωνίας παραδοχής ενοχής µε τις αµερικανικές Αρχές η εταιρεία συµφώνησε να καταβάλει 2 εκατοµµύρια δολάρια ως πρόστιµο και ως κοινωνική εργασία. Στη δίκη αθωώθηκε ο δεύτερος µηχανικός, Νικόλαος Μπουνόβας, ενώ ο πλοίαρχος Genaro Anciano, που ήταν µάρτυρας στη δίκη, είχε ήδη παραδεχτεί από τον Φεβρουάριο του 2016 την ενοχή του σε ένα αδίκηµα παρεµπόδισης της ∆ικαιοσύνης µέσα από πλαστές και παραπλανητικές δηλώσεις, σε µια προσπάθεια να παρεµποδίσει τις προσπάθειες της Ακτοφυλακής να διερευνήσει τις κατηγορίες για παράκαµψη του διαχωριστή. Το Τσάρλεστον είναι ένα από τα µεγαλύτερα λιµάνια στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ και για τις αµερικανικές Αρχές η δίωξη και η ποινική καταδίκη όσων ρυπαίνουν, µέσα από υποθέσεις όπως του «Green Sky», στέλνουν ένα µήνυµα στις ναυτιλιακές εταιρείες να σέβονται το περιβάλλον.