«Λος Άντζελες εμπιστευτικό»; «Αισιοδοξία, το σίκουελ»; «Σύντομα στους κινηματογράφους»; Kανείς δεν γνωρίζει ποιος τίτλος ταιριάζει καλύτερα. Για το τώρα και το μετά. Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Εχουν στόχο να τερματίσουν την απεργία των ηθοποιών, των κινηματογραφικών στούντιο και των σωματείων, στην Αμερική που επιμένει, ξενυχτά, δακρύζει, ψυχαγωγεί, διεκδικεί.

Και ναι, το Χόλιγουντ είναι γεμάτο από παραμυθάδες, αλλά ακόμα κι εκείνοι δυσκολεύονται σήμερα να γράψουν ένα τέλος για την ιστορική απεργία. Οι σεναριογράφοι επέστρεψαν στη νέα «κανονικότητα» έπειτα από 148 ημέρες απεργίας, δηλαδή στα γραφεία τους, στη δράση, χωρίς όμως να γνωρίζουν ακόμη ακριβώς τι μπορούν να κάνουν. Είναι κάτι που έχει να συμβεί εδώ και 60 χρόνια. Δημοφιλείς σειρές, ταινίες, υπερπαραγωγές, συμφωνίες αξίας εκατομμυρίων δολαρίων βρίσκονται στον αέρα.

Tι διεκδικούν; Aύξηση του βασικού μισθού, όπως και στις πληρωμές δικαιωμάτων για περιεχόμενο streaming, πληρωμές για τις επαναλήψεις, αλλά και εγγυήσεις ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα παρεμβαίνει στα συγγραφικά δικαιώματα και τις αμοιβές των σεναριογράφων. Πρωταγωνιστές και κομπάρσοι γίνονται στο ίδιο έργο θεατές, με παραγωγές που αναμένουν το «πράσινο φως» για να ξεκινήσουν. Γιατί η απεργία στο Χόλιγουντ επηρεάζει τους πάντες: από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής μέχρι τους κομμωτές και τα εστιατόρια. Ολοι θέλουν να επιστρέψουν επειγόντως στο πόστο τους. Aναρωτιέστε γιατί δεν ακούσαμε τίποτα για την 75η ετήσια απονομή των βραβείων Emmy; Γιατί δεν έγινε ποτέ. Φεστιβάλ, κινηματογραφικές πρεμιέρες, γυρίσματα, έχουν όλα παγώσει.

Οι περισσότεροι αγωνίζονται για να επιβιώσουν, δεν μπορούν να αντέξουν άλλο τα υψηλά ενοίκια του Λος Αντζελες, κανένας εργοδότης δεν θα προσλάβει κάποιον που γνωρίζει πως θα παραιτηθεί μόλις μπορέσει να ξαναμπεί στη ρουτίνα του. Αλλά και οι πιο πλούσιοι και επιτυχημένοι της ιστορίας έχουν βαρεθεί. Κι ας μην το παραδέχονται, για να μην προκαλούν. Η Κέιτ Γουίνσλετ, που υποδύεται τη Λι Μίλερ, μοντέλο και φωτογράφο στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, στην ταινία «Lee», πλήρωσε τους μισθούς όλου του συνεργείου για δύο εβδομάδες, προκειμένου να παραμείνει η παραγωγή σε εξέλιξη.

Και μετά τι γίνεται; Μπορεί να πραγματοποιήθηκε συμφωνία πριν από λίγες ημέρες ανάμεσα στο Σωματείο Σεναριογράφων της Αμερικής και τα μεγάλα στούντιο παραγωγής, όμως το Χόλιγουντ δεν θα μπορέσει να επιστρέψει αμέσως στη δουλειά του. Η παραγωγή δεν θα μπορέσει να ξαναρχίσει, όσο τουλάχιστον 160.000 ηθοποιοί εξακολουθούν να διαδηλώνουν. Θα συνεχίσει να είναι μια ανώμαλη και εξαιρετικά σκοτεινή διαδρομή. Οι μοναδικές εκπομπές που θα μπορούσαν να ξαναρχίσουν την παραγωγή σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι εκείνες που δεν έχουν ηθοποιούς ως βασικούς παρουσιαστές, όπως οι βραδινές και ημερήσιες εκπομπές λόγου. Οι ηθοποιοί κάθονται εδώ και μήνες στον πάγκο. Μαζί με περισσότερους από 100.000 εργαζόμενους, ανάμεσά τους χειριστές κάμερας, δημοσιογράφους, μακιγιέρ, κατασκευαστές σκηνικών, ενδυματολόγους, τεχνικούς φωτισμού και κινηματογραφιστές, τόσο στο Λος Αντζελες όσο και τη Νέα Υόρκη.

Τα φλας στους σκηνοθέτες

Ποιοι είναι εκείνοι που απολαμβάνουν το γκρο πλαν; Kαθώς οι απεργοί σταρ δεν επιτρέπεται να προωθούν τις ταινίες που βγαίνουν στις αίθουσες ή τις πρεμιέρες, οι σκηνοθέτες έχουν απροσδόκητα, μπορεί και αμήχανα, τα φώτα της δημοσιότητας στραμμένα πάνω τους. Το ζήσαμε στα Φεστιβάλ της Βενετίας, του Τορόντο και στις δημοσιογραφικές περιοδείες που κάποτε οργανώνονταν γύρω από τους αστέρες του κινηματογράφου. Καθώς ο Ντένζελ Ουάσινγκτον, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα του Χόλιγουντ, και η συμπρωταγωνίστριά του, Ντακότα Φάνινγκ, δεν μπόρεσαν να προωθήσουν το τρίτο μέρος της σειράς ταινιών «Equalizer», ο σκηνοθέτης, Αντουάν Φουκουά, μίλησε για μια παράξενη εποχή.

Καθώς «άνοιγε» το κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ του Τορόντο, ένα μέλος του προσωπικού προειδοποίησε τον Τύπο και τους θεατές να μην εκπλαγούν, διότι δεν θα αναγνώριζαν ορισμένους από τους ανθρώπους που πόζαραν για φωτογραφίες, διαβεβαιώνοντάς τους όμως ότι σχετίζονταν με τις ταινίες. Ο Ατόμ Εγκογιάν, ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης που προωθεί σόλο την ταινία «Seven Veils», χωρίς την πρωταγωνίστρια, Αμάντα Σέιφριντ, δίπλα του, δήλωσε: «Η βιομηχανία περνάει από μνημειώδεις μεταβάσεις».

Και ο Γιώργος Λάνθιμος, ο μεγάλος νικητής του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, που απέσπασε Χρυσό Λέοντα για την ταινία «Poor Things», δεν είχε δίπλα του κανέναν από τους ηθοποιούς για να πανηγυρίσουν μαζί. Ο 80χρονος Μάρτιν Σκορσέζε δηλώνει απογοητευμένος γιατί βρέθηκε το προπερασμένο Σάββατο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Λονδίνο και δεν είχε δίπλα του τους ηθοποιούς της ταινίας «Killers of the flower moon» για να μιλήσουν για τα γυρίσματα, την εμπειρία, να επικοινωνήσουν το τελευταίο πρότζεκτ του Αμερικανού σκηνοθέτη. Ούτε ο Λεονάρντο ντι Κάπριο ούτε ο Ρόμπερτ ντε Νίρο. «Θα ήταν ωραίο να βγάλουμε μια φωτογραφία όλοι μαζί, να πουν τι πέρασαν μαζί μου. Η ταινία πήρε χρόνια για να ολοκληρωθεί», είπε ο Μάρτιν Σκορσέζε. «Είναι ένα ιδιαίτερο φιλμ για μένα και εύχομαι να έμαθα κάτι από αυτό». Η πρόβα τζενεράλε έγινε. Μένει τώρα να δούμε και την παράσταση. Προτεινόμενος τίτλος; «The show must go on».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής