«Όταν παρουσιάστηκε η πιθανότητα της απόκτησης του Λιονέλ Μέσι, δεν κοιµόµουν για ηµέρες. Είπα στον Ζόρζε Μας (µεγαλοµέτοχο της Ιντερ Μαϊάµι) πως αυτό που θα συµβεί, εάν αποκτηθεί, δεν θα έχει προηγούµενο στα αθλητικά χρονικά. Ο Modric, ο Ramos, ο Griezmann ή ο Busquets δίνουν διαφηµιστική ώθηση, αλλά ο Λέο είναι µια άλλη διάσταση σε εµπορικό επίπεδο. ∆εν είναι γήινος. Για να πάρετε µια ιδέα, το 2024 θα πολλαπλασιάσουµε τα κέρδη της Ιντερ τουλάχιστον επί τέσσερα. Υπάρχει ένα πριν και ένα µετά τον Μέσι για το Μαϊάµι και ολόκληρο το MLS. Τώρα, είµαστε σε έναν άλλο εµπορικό και οικονοµικό πλανήτη». Τα λόγια ανήκουν στον Σαβιέρ Ασένσι. Νυν επιχειρησιακό διευθυντή της Ιντερ Μαϊάµι. Και επί 11 χρόνια διευθυντή µάρκετινγκ της Μπαρτσελόνα.

Όταν προέκυψαν λεπτοµέρειες για το συµβόλαιο του Μέσι, ορισµένοι παρατηρητές αναρωτήθηκαν µήπως οι ιδιοκτήτες του MLS θα ήταν απογοητευµένοι που χορηγοί-υποστηρικτές του πρωταθλήµατος, όπως η Apple, οι Fanatics και η Adidas, έπαιξαν ρόλο στην «τρελή» συµφωνία προκειµένου να δελεάσουν τον Αργεντινό σε οποιαδήποτε οµάδα. Μέχρι στιγµής, η απάντηση ήταν αρνητική, κυρίως επειδή κάθε οµάδα αισθάνεται το όφελος από την υπογραφή του «εξωγήινου».

Το MLS δηµιουργήθηκε έτσι ώστε τα επιχειρηµατικά συµφέροντα των οµάδων να συνδέονται µεταξύ τους, µια δοµή ενιαίας οντότητας που αγκαλιάζει το µερίδιο εσόδων και στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των ζηµιών για κάθε µεµονωµένο ιδιοκτήτη. Ο,τι είναι καλό για µια οµάδα είναι συνήθως καλό για όλους. Ο Μέσι είναι το... καλύτερο που συνέβη.

Η άφιξή του άνοιξε τις δυνατότητες για αυξηµένα έσοδα όχι µόνο για την Ιντερ Μαϊάµι, αλλά για ολόκληρο το πρωτάθληµα, κάτι που είναι σηµαντικό, αν σκεφτεί κανείς ότι η έρευνα του Sportico για πέρυσι είχε τη µέση οµάδα του MLS να αποφέρει έσοδα 57 εκατ. δολαρίων ετησίως, σε σύγκριση µε NFL (545 εκατ. δολάρια), NBA (308 εκατ. δολάρια), MLB (313 εκατ. δολάρια) και NHL (187 εκατ. δολάρια). Νέες έρευνες προβλέπουν πολλαπλασιασµό των κερδών, τόσο µεγάλο που δεν µπορούν να γίνουν ακριβείς εκτιµήσεις. ∆ιότι το «τσουνάµι» που έφερε ο «Pulga» σε αυτόν τον σχεδόν ενάµιση µήνα παρουσίας του στο αµερικανικό soccer είναι πρωτοφανές.

Τα παραδείγµατα, άπειρα. Μετά τη νίκη της Iντερ Μαϊάµι µε 4-0 επί της Ατλάντα Γιουνάιτεντ, πριν από λίγες εβδοµάδες, ο δεξιός µπακ DeAndre Yedlin εµφανίστηκε στις κάµερες µε ένα ζευγάρι ροζ και µαύρα ακουστικά «Beats by Dre» στο κεφάλι του. Hταν ένα δώρο στους συµπαίκτες, είπε, από τον Μέσι. Λεπτοµέρεια; Η «Beats by Dre» ανήκει στην Apple. Που ουσιαστικά «έφερε» τον Αργεντινό στην Αµερική.

Η προσκόλληση της MLS σε brands όπως ο Μπέκαµ και ο Μέσι έχει αποδειχθεί εξαιρετικά πολύτιµη. Αυτό ήταν εµφανές στις πρώτες ηµέρες του Λέο στο MLS. Για τους εµπορικούς εταίρους του, ο αντίκτυπος ήταν άµεσος. Ο Tor Southard, ανώτερος διευθυντής της Adidas Soccer στη Βόρεια Αµερική, δήλωσε ότι η εταιρεία έχει δει «απίστευτη ζήτηση» για τις φανέλες του Μέσι και ότι «οι συνεργάτες λιανικής ανέφεραν ρεκόρ πωλήσεων µίας ηµέρας για την ηµέρα κυκλοφορίας». Οι φανέλες του Μέσι διατίθενται κατόπιν παραγγελίας στο ∆ιαδίκτυο και εξαντλούνται στα καταστήµατα της οµάδας στο «DRV PNK Stadium» τις ηµέρες των αγώνων. Σηµείωση: Η Adidas υπέγραψε συµβόλαιο ζωής µε τον Μέσι το 2017.

Στο MLS, η αποτίµηση του Μέσι υπερβαίνει τις πωλήσεις εισιτηρίων για έναν αγώνα ή ακόµα και τις πωλήσεις φανέλας και συνδροµών. Υπάρχει, επίσης, µια αποτίµηση ευκαιρίας. Ο Μέσι ανοίγει πόρτες σε νέο κοινό. Η ώθησή του µπορεί να φανεί απλώς κοιτάζοντας την ανάπτυξη της Ιντερ Μαϊάµι στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είχε λιγότερους από 1 εκατοµµύριο ακολούθους στο Instagram. Σήµερα, έχει 15 εκατοµµύρια. Οι οµάδες του MLS που φιλοξενούν την Ιντερ Μαϊάµι, µόλις ο Μέσι ανακοίνωσε ότι θα παίξει στις ΗΠΑ, εκτόξευσαν τις πωλήσεις εισιτηρίων. Και οι τιµές δεκαπλασιάστηκαν!

Οι Chicago Fire είναι επί του παρόντος σε ρυθµό για να σηµειώσουν ρεκόρ πρωταθλήµατος για τα περισσότερα ακαθάριστα έσοδα από έναν αγώνα. Πριν από την ανακοίνωση του Μέσι, στις 7 Ιουνίου, η οµάδα είχε πουλήσει περίπου 8.000 εισιτήρια για το µεσοβδόµαδο παιχνίδι της µε την Ιντερ Μαϊάµι στις 4 Οκτωβρίου. Πούλησε 10.000 περισσότερα µέσα σε περίπου 10 ώρες µετά την ανακοίνωση του Μέσι, σε τιµή 12 φορές µεγαλύτερη! Πηγές του MLS αναφέρουν πως η «φτωχότερη» οµάδα του πρωταθλήµατος µόνο από αυτό το παιχνίδι θα φτάσει έσοδα µεταξύ 7 και 10 εκατ. δολαρίων. Περισσότερα έσοδα από όλα τα εντός έδρας παιχνίδια της σεζόν µαζί.

ΑΝΟΙΞΕ ΤΟ ∆ΙΑΖΩΜΑ

Η Ατλάντα Γιουνάιτεντ άνοιξε το πάνω διάζωµα του σταδίου της («Mercedes-Benz», χωρητικότητας 71.000 θέσεων για ποδόσφαιρο) και πούλησε το απόθεµα των 25.000 θέσεων µε µέση τιµή περίπου 150 δολάρια - προσθέτοντας περίπου 4 εκατ. δολάρια σε ακαθάριστα έσοδα. Αυτό, παρά το γεγονός ότι ο Μέσι µπορεί να µην παίξει καν, επειδή η Ατλάντα Γιουνάιτεντ έχει επιφάνεια τεχνητού χλοοτάπητα! Αλλά και µόνο η πιθανότητα να είναι εκεί, έστω και στον πάγκο, προκαλεί αλλοφροσύνη. Τέτοια που το MLS ανέβασε την αξία του ως «προϊόν» κατά 23%. Σε µόλις 45 ηµέρες. Μάλιστα, ακόµα και οι Αµερικανοί, που... γέννησαν το marketing στα σπορ, δεν µπορούν να διαχειριστούν την εµπορική πυρηνική βόµβα που «έσκασε» στα χέρια τους.

Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Secret» της εφημερίδας «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 2/9