Ο θόρυβος γύρω από την ταινία «Joker», που τις τελευταίες ηµέρες έχει πάρει µεγάλες κοινωνικές αλλά και πολιτικές διαστάσεις, γιγαντώνεται...

Όλα ξεκίνησαν την προηγούµενη Κυριακή, όταν αστυνοµικοί, έπειτα από επώνυµη καταγγελία, επενέβησαν σε κινηµατογράφο γνωστού εµπορικού κέντρου για να ελέγξουν αν υπήρχαν ανήλικοι στην αίθουσα. Το ίδιο περιστατικό έλαβε χώρα και λίγες ώρες αργότερα σε κινηµατογράφο των Πατησίων. Και στις δύο περιπτώσεις οι άνδρες της Αµέσου ∆ράσεως έκαναν εξακρίβωση στοιχείων και αποµάκρυναν από την αίθουσες 19 ανήλικους, 4 από τους οποίους παρακολουθούσαν την ταινία συνοδευόµενοι από τους γονείς τους.

Μάλιστα, στην περίπτωση του εµπορικού κέντρου, σχηµατίστηκε δικογραφία σε βάρος του υπευθύνου, αλλά αφέθηκε ελεύθερος µε προφορική εντολή του εισαγγελέα. Ο εκπρόσωπος της ΕΛ.ΑΣ. ανέφερε πως και στις δύο περιπτώσεις έγιναν τηλεφωνικές καταγγελίες από διαφορετικές γυναίκες, οι οποίες δήλωσαν ότι είναι υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισµού. Από την πλευρά τους, οι δύο υπάλληλοι µέλη της Πρωτοβάθµιας Γνωµοδοτικής Επιτροπή υποστήριξαν ότι ενήργησαν βάσει των αρµοδιοτήτων τους και έπειτα από εντολή της προϊσταµένης τους.

Η υπουργός Πολιτισµού, Λίνα Μενδώνη, καταδίκασε από την πρώτη στιγµή µε κάθε τρόπο το γεγονός, ανακοινώνοντας παράλληλα την έναρξη Ε∆Ε για να διαδιαλευκανθεί πώς έγινε ο χειρισµός του θέµατος και αν ήξερε η αρµόδια τµηµατάρχης, κ. Αλεξοµανωλάκη, µε ποιον τρόπο ενήργησαν οι δύο υπάλληλοι.

ΔΙΑΜΑΧΗ
Το θέµα γρήγορα µετατράπηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ σε προϊόν πολιτικής αντιπαράθεσης. Ο πρώτος που έριξε λάδι στη φωτιά ήταν ο Αλέξης Τσίπρας. «Η προσπάθεια που κάνει η αξιωµατική αντιπολίτευση να χειριστεί το θέµα πολιτικά είναι ατυχής», είπε χαρακτηριστικά η κ. Μενδώνη, εξαπολύοντας πυρά κατά του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ επίθεση κατά του κ. Τσίπρα εξαπέλυσε και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Στο περιστατικό αναφέρθηκε και ο αρµόδιος τοµεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Ραγκούσης, καταλογίζοντας ευθύνες στην κυβέρνηση, αν και ο ίδιος µαζί µε άλλους συναδέλφους του υπουργούς του ΠΑΣΟΚ ήταν αυτοί που το 2010 είχαν καταρτίσει τον σχετικό νόµο, ο οποίος επιβάλλει πρόστιµο έως 10.000 ευρώ σε εκείνους που επιτρέπουν την είσοδο ανηλίκων σε ακατάλληλες ταινίες.

Την ίδια ώρα, η ελληνική διαµάχη για την ταινία έγινε θέµα στο Euronews, ενώ ιδιοκτήτες κινηµατογράφων άρχισαν να λαµβάνουν αυστηρά µέτρα για την ταινία, η οποία είναι ακατάλληλη για ανηλίκους. Πάντως, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδηµίας Κινηµατογράφου, Γιώργος Τσεµπερόπουλος, µιλώντας στα «Π», τόνισε: «∆εν τίθεται θέµα καταλληλότητας. Η ταινία αυτή στη Γαλλία επιτρέπεται από 12 χρονών και άνω, ενώ στη Γερµανία άνω των 16 και στην Ελλάδα άνω των 18», αποκάλυψε, ενώ ανέφερε πως «έχουµε έναν νόµο που δεν σου επιτρέπει να δεις ένα έργο στα 18 χρόνια, ενώ 17 χρονών µπορείς να ψηφίσεις». «Είχα πάρα πολλά χρόνια να θαυµάσω έναν ηθοποιό ο οποίος είχε κάνει τόσο µεγάλη δουλειά, από τον ψυχισµό του µέχρι και το κορµί του, για να βγάλει αυτόν τον ρόλο - δεν τον έβγαλε µόνο µε την τεχνική. Είναι µια ταινία που δεν έχει καµία σχέση µε τα παραµύθια των µεγάλων budget», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Την ίδια ώρα, πάντως, ο αµερικανικός στρατός έχει προειδοποιήσει για «την πιθανότητα µαζικών πυροβολισµών» - ενώ οι συγγενείς θυµάτων ένοπλης επίθεσης σε κινηµατογράφο των ΗΠΑ το 2012 έστειλαν επιστολή διαµαρτυρίας στην εταιρεία παραγωγής Warner Bros.

JOKER


Από την πλευρά των ψυχολόγων και των κοινωνιολόγων, πάντως, οι απόψεις ποικίλλουν για την ψυχοκοινωνική διάσταση του ζητήµατος. Ο ψυχίατρος ∆ηµήτρης Σούρας, µιλώντας στα «Π», ανέφερε: «Τα παιδιά από πολύ µικρή ηλικία έχουν ερεθίσµατα. Από µια ταινία που θίγει κοινωνικά θέµατα δεν πρόκειται να κινδυνέψουν ή να οδηγηθούν στη βία. Το ζήτηµα για τους ανηλίκους δεν είναι µια χολιγουντιανή ταινία και τι προβάλλεται. Εχουν διαµορφώσει ήδη τον χαρακτήρα τους. Το ζήτηµα είναι τι δουλειά έχουν κάνει οι γονείς. Όταν κάτι το διαφηµίζεις µε τέτοιο έντονο τρόπο και το «απαγορεύεις», τότε η περιέργεια διεγείρεται περισσότερο. Υπάρχουν σίγουρα και πολλά παιδιά που δεν θα επιθυµούσαν να δουν τη συγκεκριµένη ταινία. Oπως και ενήλικοι. Τώρα, όµως, σίγουρα θα θέλουν να τη δουν όλοι».

Από την πλευρά της, η κοινωνιολόγος ∆ροσιά Ζορµπά αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρχουν ολοκληρωµένες προσωπικότητες. «Είναι κάτι που θα χτίσουν από την παιδική ηλικία οι γονείς. Ενήλικοι και ανήλικοι δέχονται καθηµερινά πολλά ερεθίσµατα και πιέσεις. Οι προσωπικότητες, όµως, που διαµορφώνονται πρέπει να είναι ολοκληρωµένες για να µπορούν να αντεπεξέλθουν και να ερµηνεύσουν σωστά, όχι µόνο τα ερεθίσµατα αυτά, αλλά και τις εµπειρίες», λέει εξηγώντας πως καταστάσεις στρες και βίας δεν είναι ξένες για τους 16χρονους, αντίθετα πολύ οικείες.

Να εστιάσουµε στη βία γύρω µας και όχι στη βία που υπάρχει σε ένα πανί, συστήνει ο κλινικός ψυχολόγος ∆ηµήτρης Μπούκουρας. «Η ταινία στάθηκε µια καλή αφορµή για να γίνει µια προσπάθεια αποπροσανατολισµού από τα πραγµατικά προβλήµατα της κοινωνίας µε θέµατα που τραβούν την προσοχή του κόσµου. Ετσι, το µυαλό εκπαιδεύεται και δεν θέλει να βλέπει τα πραγµατικά προβλήµατα. Αυτό πραγµατικά είναι επικίνδυνο και όχι µια ταινία», κρίνει, τονίζοντας πως «το θέµα που πρέπει να απασχολεί είναι η βία γύρω µας και όχι αυτή που υπάρχει ή όχι στο πανί».

30_life_coach
Πώς, όµως, πρέπει οι ενήλικοι να αντιµετωπίσουν το φαινόµενο «Joker»; Απευθυνθήκαµε στη life coach, MSc, PMP, Μαρία Μαστρογιάννη: «Αν τα πράγµατα ήταν στατικά, κανείς µας δε θα ωρίµαζε, κανείς µας δεν θα ξεπερνούσε τη ζώνη της άνεσής του και κανείς δεν θα πήγαινε την ύπαρξή του παρακάτω.

Η περίπτωση του “Joker” είναι µια τέτοια «αφορµή», για να δούµε πώς θα το χειριστούµε µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πώς θα το κάνουµε αυτό πρακτικά; Θα στραφούµε στο σύστηµα των αξιών µας. Την αγάπη, στην οικογένεια, τη φιλία, τη χαρά, την αρµονία και όλα αυτά που πιστεύουµε πρέπει να τα ξεσκονίσουµε από το ντουλάπι και να τα βγάλουµε µπροστά. Ολα αυτά, και κυρίως την εµπιστοσύνη ότι όλα θα βρουν τον δρόµο τους όπως πρέπει, γιατί οι αξίες µας και γενικά το αξιακό µας σύστηµα δεν έχει κανέναν φόβο από καµία αφορµή», κατέληξε.

Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ του «Joker» έχει, όµως, και ελληνική υπογραφή, καθώς στο καστ της ταινίας αλλά και στο τεχνικό κοµµάτι συµµετείχαν Ελληνες στην καταγωγή επαγγελµατίες που συνεισέφεραν και εκείνοι στην ταινία-αριστούργηµα.

Ο Alex Xenos, που ενσάρκωσε έναν από τους ανθρώπους της αφρόκρεµας της Gotham City, ήταν ένας από τους Ελληνες που έλαβαν µέρος στην ταινία. Γεννήθηκε στο Σάο Πάολο από Ελληνες γονείς, που µετανάστευσαν από την Αθήνα λόγω του εµφυλίου πολέµου. Πέρασε το πρώτο µέρος της ζωής του στη Βραζιλία και στη συνέχεια στην Ελλάδα όπου ολοκλήρωσε το ∆ηµοτικό στην Αθήνα στα τέλη του ’60. Ο ίδιος έχει συµµετάσχει σε πολλές ταινίες και σειρές είτε µε µικρό είτε µε µεγάλο ρόλο. Κάποιες από τις µεγάλου budget ταινίες στο καστ των οποίων έχει συµπεριληφθεί είναι οι «John Wick 2» και «John Wick 3», «Blind», «Ocean’s Eight», «Going in Style» και «Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows», αλλά και σε τηλεοπτικές σειρές, όπως το «Show Me a Hero» της HBO και το «The Perfect Murder».

emmanuel_pappas



Ο Alex Xenos, o Emmanuel Pappas και η Kay Georgiou συμμετείχαν στο καστ και στο τεχνικό κομμάτι της ταινίας
Στο τεχνικό κοµµάτι του έργου τη δική του προσφορά έκανε και ο ελληνικής καταγωγής Emmanuel Pappas (φωτ. επάνω), ο οποίος διετέλεσε Physical Production Coordinator της ταινίας. Γεννηµένος στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, ο Emmanuel γεννήθηκε από Ελληνες γονείς από την Αίγυπτο, οι οποίοι µετανάστευσαν στην Αυστραλία τη δεκαετία του ’60. Είναι απόφοιτος του πανεπιστηµίου Griffi th στο Μπρίσµπεϊν, όπου σπούδασε επικοινωνίες µε κορυφαίες εταιρείες στις επιχειρήσεις, τον κινηµατογράφο και το µάρκετινγκ. Το 2014 εντάχθηκε στη Warner Bros., για να εργαστεί στη Feature Productions, όπου συνεχίζει να εργάζεται. Eχει διατελέσει συντονιστής στο τεχνικό κοµµάτι σε πολλές ταινίες blockbuster.


Στο κοµµάτι του hairstyling, η ελληνικής καταγωγής Kay Georgiou (αριστερά στην κάτω φωτ.) ήταν εκείνη η οποία επιµελήθηκε τα απαιτητικά χτενίσµατα των ηθοποιών της ταινίας, µε αποκορύφωµα την πράσινη χαίτη του Joaquin Phoenix. Η ταλαντούχα στυλίστρια επέλεξε κοµµάτια µαλλιών για να αποφασίσει για το ακριβές σχήµα και το µήκος πριν φτάσει στο ψαλίδι για να κόψει τα πραγµατικά µαλλιά του Phoenix.

kay_georgiou
*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 25/10