Ακούραστος δάσκαλος της θεατρικής Τέχνης έτσι όπως την διδάχτηκε δίπλα στον Κάρολο Κουν επί 21 συναπτά έτη, ο Γιάννης Μόρτζος, ο ηθοποιός που συμπληρώνει φέτος 57 χρόνια στο σανίδι, υπομένει σιωπηλά το κλείσιμο των θεάτρων λόγω της πανδημίας, αλλά δηλώνει πανέτοιμος να ανέβει ξανά στη σκηνή την επόμενη της επανεκκίνησής τους.

Τηλεοπτικά τον συναντούμε φέτος σε ένα από τα πιο πετυχημένα σήριαλ της τηλεόρασης, το «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο» στην ΕΡΤ1, το οποίο σηματοδοτεί την αλλαγή πλεύσης της κρατικής τηλεόρασης, ενώ αυτόν τον καιρό διαβάζει ιστορία και παράλληλα μελετάει την ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, γιατί ετοιμάζει μια νέα παράσταση με τίτλο «Η δίκη του Καραϊσκάκη»

Ο ίδιος μιλώντας στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ αναφέρεται σε όλα, την τηλεόραση, το θέατρο, την πανδημία και τα μέτρα στήριξης των καλλιτεχνών.

Με ποιο τρόπο θεωρείτε ότι έχει επηρεάσει η γενικευμένη ‘’κρίση’’ το ελληνικό θέατρο; Πόση «ζημιά» έκανε ο εγκλεισμός στον χώρο του Πολιτισμού;

Πιστεύω πως το θέατρο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια χειμερία νάρκη. Έτσι θα το έλεγα εγώ. Όλοι άνθρωποι του θεάτρου είναι έτοιμοι για ένα καινούριο ξεκίνημα μόλις δοθεί η ευκαιρία.

Το θέατρο έχει λείψει στον κόσμο;

Ναι βέβαια. Αυτό μου λένε όλοι οι γνωστοί και φίλοι. Μου λένε πότε θα ξαναδούμε θέατρο για να βγούμε από τα σπίτια μας. Γιαυτό όταν θα φύγει από τη ζωή μας αυτό το κακό, ο κόσμος θα ξεχυθεί στις αίθουσες και θα τις γεμίζει καθημερινά.

Και πως πιστεύτε πως θα επανέλθει στα καλά του το θέατρο; Μέσω της στήριξης του κοσμου;

Μόνο από την στήριξη του κόσμου θα ξανασταθεί στα πόδια του το θέατρο. Εάν οι θεατές δεν υποστηρίζουν κάτι, δεν γίνεται τίποτα στην Τέχνη. Αλλά επειδή έχει στερηθεί όλη η κοινωνία τη θεατρική πράξη να συγκινηθεί και να γελάσει, θα γίνει σαν μια έκρηξη όταν ανοίξουν.

Εσείς πως βιώνετε την κρίση στο επάγγελμα;

Κάνοντας υπομονή, τίποτα άλλο. Διάβαζω συνέχεια και κάνω νέα σχέδια. Είμαι έτοιμος την επομένη που θα ανοίξουν τα θέατρα, να βρεθώ με όλους τους συνεργάτες επί σκηνής.

Φέτος συμμετέχετε σε ένα από τα πιο πετυχημένα σήριαλ της τηλεόρασης το "Χαιρέτα μου τον Πλάτανο" στην ΕΡΤ1. Τι σηματοδοτεί για την κρατική τηλεόραση αυτή η επιτυχία;

Τα τελευταία χρόνια δεν είχαμε δει επιτυχίες στην κρατική τηλεόραση γιατί η ΕΡΤ δεν αποφάσιζε και περιόριζε το πρόγραμμά της σε ανούσιες ψυχαγωγικές εκπομπές. Φέτος αποφάσισαν να αλλάξουν πορεία επειδή κατάλαβαν ότι ο ρόλος της τηλεόρασης είναι ψυχαγωγικός και ενημερωτικός. Η επιτυχία του Πλατάνου, είναι ένα έναυσμα να καταλάβει η ΕΡΤ, ότι μόνο έτσι θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τα ιδιωτικά κανάλια. Η συνταγή για την επιτυχία είναι πως ο τηλεθεατής θέλει καλή ψυχαγωγία, να αισθανθεί δηλαδή ότι ξεφεύγει από την καθημερινότητα.

Τι είναι για εσάς ο ρόλος του Βαγγέλα;

Είναι μια εκτόνωση για μένα. Είχα να κάνω τηλεόραση πολλά χρόνια γιατί δεν με ικανοποιούσαν αυτά που μου πρότειναν. Αυτή η πρόταση ήταν πολύ δελεαστική και μου άρεσαν και οι συνεργάτες. Και αγαπώ πολύ την κωμωδία. Είναι μια κωμωδία εύπεπτη με ωραίους διαλόγους, γρήγορους ρυθμούς και ωραίο σασπένς.

Πως βλέπετε το σημερινό τηλεοπτικό πεδίο της χώρας;

Είναι σε καλύτερο δρόμο από ότι στο παρελθόν. Όμως απεχθάνομαι τα ριάλιτυ γιατί υποβιβάζουν τη νοημοσύνη του κόσμου.

Ως ηθοποιός είστε της σχολής του Κουν. Τι σας ώθησε τότε να γίνετε ηθοποιός; 

Το ένστικτό μου με πήγαινε ολοταχώς προς τα εκεί γιατί πριν γίνω ηθοποιός είχα κάνει πολλές δουλειές για την επιβίωσή μου. Έχω περάσει από εργάτης, ξυλουργός, μπογιατζής για να ζώ. Όταν όμως ήρθα στην Αθήνα στα 18 μου, άρχισα να βλέπω θέατρο μόνος μου. Και έβλεπα τα πάντα, όλα τα είδη. Και κάποια στιγμή είπα ότι πρέπει να βρω δρόμο. Κάποια στιγμή, καθώς έβλεπα μια παράσταση του Κουν είπα θέλω να πάρω μια κουβέρτα να κοιμάμαι εδώ, να μην ξαναφύγω. Και είπα μέσα μου αυτό θα κάνω.

Είστε επαγγελματίας ηθοποιός από πολύ μικρή ηλικία. Έχετε ζήσει αμέτρητες επιτυχίες και χαρές. Ποιές είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες στο επάγγελμα που κάνετε;

Οι δυσκολίες ήταν πάντα οικονομικές. Και έχω παράπονο, που ποτέ δεν είχα καμία υποστήριξη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Οσες φορές έκανα αίτημα για επιχορήγηση με απέρριπταν. Έχω μεγάλη πικρία. Και δυστυχώς αναγκάστηκα να αναστήλω φέτος τη λειτουργία του θεάτρου μου.

Από τον Κουν ποια πράγματα δεν ξεχάσατε ποτέ στην πορεία σας;

Την επίμονη εργασία, το δόσιμο στη δουλειά αυτή ψυχή τε και σώματι και το ότι αυτό που θέλω να κάνω θα το κάνω οπωσδήποτε. Την επιμονή δηλαδή, τη στοχοπρωσήλωση. Και βέβαια άρχισα και τη μελέτη, το διάβασμα. Αυτόν τον καιρό διαβάζω ιστορία και συγκεκριμένα Θουκυδίδη. Και παράλληλα διαβάζω και ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Και έχουν πολύ ανοίξει τα μάτια μου.

Έχετε καταγωγή από τη Σάμο. Με τους Τούρκους εκεί τι γίνεται; Οι Σαμιώτες φοβούνται;

Τίποτα δεν βοφούνται οι Σαμιώτες. Έχουν ηθικό ακμαιότατον. Και όταν ακούνε όσα λέει ο Ερντογάν, λένε «Μολών λαβέ». Εκπροσωπώ όλους τους Σαμιώτες και προσπαθώ να τους βοηθάω όσο μπορώ. Ανυπομονώ να πάω το καλοκαίρι. Οι Τούρκοι μόνο φοβερίζουν με στόχο να πάρουν χρήματα από την Ε.Ε. Δημιουργούν φοβέρες για οικονομικούς λόγους.

Έχετε περάσει και από το Υπουργείο Πολιτισμού επί Μελίνας. Τώρα πως βλέπετε τη λειτουργία του; Η πολιτική που εφαρμόζει για το Θέατρο και τον Κινηματογράφο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση;

Το Υπουργείο δεν εφαρμόζει καμιά πολιτική για το Θέατρο. Και επι ΣΥΡΙΖΑ οι χρηματοδοτήσεις φαίνεται πως γίνονταν με κομματικά κριτήρια.

Σας ικανοποιούν τα μέτρα της κ. Μενδώνη για τη στήριξη των καλλιτεχνών λόγω πανδημίας;

Αυτά είναι ημίμετρα. Το θέμα δεν είναι να δώσει κάποια ποσά για τώρα. Το θέμα είναι να καταρτίσει ένα πρόγραμμα για την μετά Covid εποχή. Ώστε αμέσως να δώσει το έναυσμα να ανοίξουν τα θέατρα σε όλη την Ελλάδα με τις καλύτερες προδιαγραφές. Να τα ενισχύσει τότε πραγματικά. Πρέπει να ανοίξουν τα 16 ΔΗΠΕΘΕ της χώρας και τα μεγάλα Φεστιβάλ να μην προβάλουν συνέχεια τους ίδιους καλλιτέχνες.

Τελευταία βλέπουμε πως κάποιες θεατρικές παραστάσεις προβάλονται από το διαδίκτυο. Το λεγόμενο LIVE STREAMING πιστεύετε πως είναι προσωρινό ή θα μείνει για πάντα; Ανοίγει μια νέα αγορά;

Αυτά είναι απαράδεκτα πράγματα γιατί το θέατρο πέρα από τη σκηνή δεν έχει κανένα λόγο. Δεν γίνεται θέατρο μέσω διαδικτύου. Και όταν ανοίξουν τα θέατρα αυτό θα εξαφανιστεί. Είναι ένας τρόπος για να βγάζουν κάποιοι τώρα κάποια χρήματα.

Τι ετοιμάζετε να παρουσιάσετε όταν ανοίξουν τα θέατρα;

Έχω έτοιμο ένα έργο που λέγεται «η Δίκη του Καραϊσκάκη» και μου το έγραψε ο Γιώργος Χριστοδούλου. Θέλω να το ανεβάσω αν μπορέσω μέσα στο 2021 στα πλαίσια των εκδηλώσεων που θα γίνουν για την Επανάσταση. Πρόκειται για μια μαύρη σελίδα της Ελληνικής Επανάστασης.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε κάθε φορά τα έργα που θα ανεβάσετε ή θα σκηνοθετήσετε;

Πριν ανεβάσω ένα έργο μελετάω τι μπορεί να έχει μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό. Πάντα αφουγκράζομαι το κοινό. Δεν με ενδιαφέρει να ικανοποιήσω τον εαυτό μου, αλλά το θεατή.

Είστε πάνω στο σανίδι περίπου 60 χρόνια. Τι σας έχει μάθει όλη αυτή η διαδρομή; Σε ποια στοιχεία στηρίζεται η τόσο μεγάλη πείρα σας;

Καθημερινά το μυαλό μου και οι αισθήσεις μου λειτουργούν σαν να είμαι στο θέατρο. Υπάρχουν συνέχεια μέσα στο μυαλό μου σχέδια για το θέατρο. Και δεν ασχολούμαι με τίποτα άλλο. Κάποτε ασχολιόμουν και με την πολιτική, αλλά όταν είδα ότι δεν μου ταιριάζει, την έκοψα.

Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που δίνετε στους ηθοποιούς που σκηνοθετείτε;

Σε κάθε ηθοποιό λέω "Μελέτησε σε βάθος τον ρόλο σου και μην ασχολείσαι με τίποτα άλλο. Δώσε στο έπακρον τον εαυτό σου. Γιατί η θεατρική πράξη είναι ιερή υπόθεση".

Θα κάνετε το εμβόλιο για τον Κορωνοϊό;

Περιμένω τη σειρά μου. Όποιος αρνείται να κάνει το εμβόλιο είναι ανόητος. Καταδικάζω τον αρνητικό ρόλο που έπιαξαν κάποιοι στην τηλεόραση κατά των μέτρων για τον Κορονοϊο.