Επανεξέταση των μέτρων, διορθωτικές κινήσεις και λύσεις ανάγκης, μη οριζόντιες, ζητούν οι ιδιώτες θεατρικοί παραγωγοί της χώρας, καθώς, όπως υποστηρίζουν μέσω της Ενωσης Θεατρικών Παραγωγών (ΕΝ.ΘΕ.ΠΑ), αν δεν προχωρήσει η κυβέρνηση σε διορθωτικά μέτρα το πιο ζωντανό κύτταρο του πολιτισμού αλλά και της ψυχαγωγίας κινδυνεύει με λουκέτο.
Το ΔΣ της ΕΝ.ΘΕ.ΠΑ. (Διονύσης Παναγιωτάκης, Γρηγόρης Βαλτινός, Μιχάλης Αδάμ, Γεράσιμος Σκαφίδας, Νίκος Αρτικόπουλος, Μίλτος Σωτηριάδης, Παναγιώτης Γεώργας), ξεκαθαρίζοντας πως δεν αποτελεί συνδικαλιστικό όργανο, ζητά να παρθεί άμεσα μια σωστή πολιτική απόφαση ανακοινώνοντας ότι ο κλάδος θα αντέξει να παραμείνει σε υπολειτουργία το πολύ μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου.

«Αν δεν μας στηρίξει το κράτος, θα αναγκαστούμε να κλείσουμε», τόνισε ο Διονύσης Παναγιωτάκης, πρόεδρος της ΕΝ.ΘΕ.ΠΑ. στη σχετική Συνέντευξη Τύπου που δόθηκε την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου στο Θέατρο «Δημήτρης Χορν». «Ανοίξαμε με την ελπίδα οτι θα υπήρχαν συμπληρωματικά μέτρα στήριξης. Φτάνουμε στα τέλη Οκτωβρίου και δεν έχουμε τίποτα». 
Για τις επαφές που έχουν γίνει με την κυβέρνηση είπε πως έχουν προηγηθεί πολλές συζητήσεις τόσο με το υπουργείο Πολιτισμού όσο και με το υπουργείο Ανάπτυξης.
«Ενώ μας ακούν, μας καταλαβαίνουν, τα πράγματα δεν προχωράνε τόσο γρήγορα όσο απαιτούν οι καταστάσεις. Τα θέατρα ανοίγουν χωρίς να ξέρουμε ποια τελικά είναι τα μέτρα στήριξης», πρόσθεσε και ξεκαθάρισε πως με πληρότητα 30% το θέατρο δεν είναι βιώσιμο.
ενθεπα_2

Επιπλέον, ο κ. Παναγιωτάκης είπε πως θα προχωρήσει σε επαφές με την Ενωση Ιδιοκτητών Ακινήτων ωστε να βρεθεί μια λύση που θα κοινοποιηθεί στην κυβέρνηση όσον αφορά το τεράστιο ζήτημα των ενοικίων. Οι θεατρικοί επιχειρηματίες είναι - όπως δήλωσε - ξεκρέμαστοι, εφόσον το θέμα έχει αφεθεί στη δικαιοδοσία ιδιοκτήτη-ενοικιαστή.

Από τα όσα είπαν οι θεατρικοί παραγωγοί, βγήκε ξανά στην επιφάνεια πως στη σημερινή εποχή το ευρύ κοινό, αλλά και οι άνθρωποι που βρίσκονται σε νευραλγικά πόστα του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου δεν είναι εξοικειωμένοι με την ιδιότητα του θεάτρου. Δυστυχώς, οι άνθρωποι του θεάτρου βλέπουν τους ισχυρούς να αγνοούν το γεγονός πως μέχρι να φτάσει η στιγμή που θα ανέβει η αυλαία στη σκηνή, έχει εργαστεί για ώρες, εβδομάδες, μήνες μπορεί και χρόνο ολόκληρο μια ολόκληρη αλυσίδα εργαζομένων: διαφημιστές, φωτογράφοι, τεχνικοί, ταξιθέτες, κ.ο.κ.

Έχουν εξαγγελθεί κάποια ποσά, αλλά είναι όλα παγωμένα

Ο Γρηγόρης Βαλτινός τοποθετήθηκε σχετικά: «Στο θέατρο, βάζεις τώρα, ένα τεράστιο κεφάλαιο, το οποίο όμως θα σου αποδώσει μετά από πέντε και έξι μήνες. Το κεφάλαιο όμως το θελεις τώρα! Ζητάμε άμεσα βοήθεια. Έχουν εξαγγελθεί κάποια ποσά, αλλά είναι όλα παγωμένα».
Ακόμη, τόνισε πως πριν να παρθούν οι αποφάσεις από το κράτος, είχε γίνει επανειλημμένα η πρόταση στους αρμόδιους να πραγματοποιούνται επαφές και τακτικές ενημερώσεις. «Πιστεύουμε πως αν οι αρμόδιοι ήταν καλά ενημερωμένοι δεν θα έπαιρναν τις αποφάσεις που πήραν. Δεν γίνεται μπουζούκια-θέατρο να εφαρμόζουν την ίδια τακτική του 30%», συμπέρανε κρίνοντας και εκείνος μη βιώσιμη τη συγκεκριμένη κίνηση.
Ενας βασικός τροφοδότης του θεάτρου είναι η προπώληση με τα χρήματα της οποίας πληρώνονται οι άμεσες υποχρεώσεις. «Η προπώληση μας δείχνει το ενδιαφέρον που δημιουργείται για μια παράσταση, ώστε να ξέρουμε περίπου πόσο να την κρατήσουμε σε διάρκεια ή αν θα αλλάξουμε έργο», εξήγησε ο κ. Βαλτινός, εκφράζοντας την απορία πώς είναι δυνατόν να πωλούνται εισητήρια ένα μήνα πριν, ενώ από βδομάδα, σε βδομάδα να αλλάζει η πληρότητα των αιθουσων.
«Η επίσημη απάντηση που πήραμε ήταν να ελαχιστοποιήσουμε τον χρόνο της προπώλησης! Σαν να λέμε δηλαδή, γυρίζουμε στο χάρτινο εισιτήριο του τύπου πόσοι είστε, περάστε! Τα προβληματα  είναι τεράστια... Για αυτό ζητάμε μία αύξηση της πληρότητας και μη οριζόντια μέτρα σε σχέση με άλλους χώρους».
ενθεπα_πανελ


Ο κόσμος δεν κινδυνεύει από το θέατρο

Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με καθαρά τεχνοκρατικούς όρους και να αφήσει πίσω η κυβέρνηση την άποψη πως το θέατρο είναι μια περιττή πολυτέλεια, συνέστησε από την πλευρά του ο Παναγιώτης Γεώργας τονίζοντας πως η αμεσότητα που βιώνουν μαζί ταυτόχρονα ηθοποιοί και θεατές σε μια θεατρική αίθουσα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αντικατασταθεί ούτε από τον κινηματογράφο, ούτε από την τηλεόραση. «Μας έκλεισαν πρώτους, μας ξανάνοιξαν, μας πάνε πάλι για κλείσιμο… Ο κόσμος δεν κινδυνεύει από το θέατρο, αυτό πρέπει να γίνει σαφές και είναι η πραγματικότητα», τόνισε θέτοντας ως αδικία και αστοχία το γεγονός ότι κρίνεται επικίνδυνη η θεατρική αίθουσα την ώρα που οι πολίτες συγχρωτίζονται στην εστίαση, την αερομεταφορά, την κρουαζιέρα ή τα δικαστήρια.

Διαβεβαιώνοντας το κοινό σχετικά με την ασφάλεια της δημόσιας υγείας η ΕΝ.ΘΕ.ΠΑ., πέρα από την τήρηση της ελεγχόμενης προσέλευσης και την χρήση μάσκας, δεσμεύεται για την εξασφάλιση απολύμανσης σε όλους τους χώρους, για την παροχή αντισηπτικού υγρού, και την κατάργηση του διαλείμματος προς αποφυγή συγχρωτισμού.
ενθεοα_απολ

Οι περισσότερες παραγωγές είναι ιδιωτικές

Το παράπονό του για υποτίμηση στον χώρο του θεάτρου εξέφρασε και ο Μιχάλης Αδάμ, κάνοντας σαφές πως χρειάζεται άμεσα μια πολιτική απόφαση και όχι μια απόφαση λοιμωξιολόγων. «Δεν είναι μόνο το Εθνικό Θέατρο, το Ίδρυμα Νιάρχος ή το Ωνασης, κλπ. Οι περισσότερες παραγωγές είναι ιδιωτικές. Χωρίς αυτές, το θέατρο θα ήταν φτωχό σήμερα» παρατήρησε λέγοντας πως σε ολα τα μερη της Ευρώπης με μεγαλύτερο επιδημιολογικό πρόβλημα ο κλάδος του θεατρου συνεχίζει να εργαζεται με πληρότητα 50%.
«Ακόμα και τώρα που το Παρίσι είναι σε καθεστώς απαγόρευσης κυκλοφορίας κατά τις βραδινές ώρες, η Γαλλική κυβέρνηση πήρε την απόφαση να παίζονται νωρίτερα οι θεατρικές παραστάσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως το θέατρο είναι πολύ πιο ασφαλής χώρος σε σύγκριση με έναν χώρο εστίασης, ένα μέσο μαζικής μεταφοράς ή ένα εμπορικό κέντρο.
Ως προς τη βοήθεια που έλαβε κατά τους προηγούμενους μήνες ο κλάδος ο κ. Αδάμ λέει πως είναι ανύπαρκτη, και πως για αυτό το λόγο βγαίνει μπροστά η ΕΝ.ΘΕ.ΠΑ., για να διεκδικήσει όσα χρειάζονται οι ιδιώτες παραγωγοί.

Είναι αντιληπτό, πως όπως και σε άλλους κλάδους κάποιοι επιχειρηματίες ενδέχεται να αντέξουν έστω και με πληρότητα 30%, αλλά σύμφωνα με τον Διονύση Παναγιωτάκη, οι περισσότεροι και ιδίως τα μέλη της Ενωσης Θεατρικών Παραγωγών δεν θα μπορέσουν να αντέξουν.
«Σαφώς, κάποιοι επιχειρηματίες θα κρατήσουν ανοιχτά τα θεατρα με ένα 30%. Αλλοι και με 0%, που μπορεί να κάνουν το χόμπι τους. Εμείς δεν βγαίνουμε!», επέμεινε δίνοντας τελευταία πίστωση χρόνου την 15η Νοεμβρίου 2020.
ενθεπα3

Σε σχετική επιστολή που έστειλε προς την κυβέρνηση η ΕΝ.ΘΕ.ΠΑ. για να παραμείνουν ανοιχτά τα θέατρα, μικρά και μεγάλα, ζητά τα εξής:

1. Επιδότηση του 40% των θέσεων των θεάτρων, με 15€ ανά θέση και για έως και 8 παραστάσεις την εβδομάδα. Ο αριθμός των θέσεων θα προκύπτει από τις άδειες λειτουργίας των θεάτρων. Δικαιούχοι της επιδότησης θα είναι όσοι είχαν ενεργή θεατρική παραγωγή στις 8/3/2020. Σε περίπτωση lockdown και για όσο διάστημα ισχύσει αυτό, να υπάρξει επιδότηση του 25% των θέσεων των θεάτρων και για 8 παραστάσεις ανά εβδομάδα.

2. Επιδότηση του 25% των θέσεων των θεάτρων που θα παραμείνουν κλειστά για τη σαιζόν 2020-2021, και για 8 παραστάσεις ανά εβδομάδα.

3. Επιδότηση ποσού 5.000.000 € για τις θεατρικές επιχειρήσεις με βάση το προσωπικό που απασχολούσαν στις 8/3/2020. Πιο συγκεκριμένα η επιδότηση για κάθε επιχείρηση θα υπολογίζεται με βάση την αναλογία του αριθμού των εργαζομένων της επιχείρησης αυτής στις 8/3/2020, σε σχέση με τον αριθμό των εργαζομένων κατά την ίδια ημερομηνία, του συνόλου των επιχειρήσεων που είναι δικαιούχοι. Δικαιούχοι θα είναι όσες επιχειρήσεις είχαν ενεργή θεατρική παραγωγή στις 8/3/2020.

4. Να υπάρξει απαλλαγή των δημοτικών τελών όχι μόνο για το διάστημα που υπήρχε η απαγόρευση λειτουργίας των θεάτρων, αλλά ολόκληρο το διάστημα μέχρι τις 30/4/2021.

5. Πάγωμα των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων των θεατρικών επιχειρήσεων έως τις 30/4/2021. Το πάγωμα θα πρέπει να αφορά τις τρέχουσες υποχρεώσεις, τις ρυθμισμένες υποχρεώσεις και τις υποχρεώσεις που έχουν παραταθεί από τα πλαίσια στήριξης λόγω της πανδημίας.

6. Παροχή ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας έως τις 30/4/2021 σε όσες επιχειρήσεις ήταν ασφαλιστικά και φορολογικά ενήμερες στις 8/3/2020.

7. Διατήρηση της έκπτωσης του 40% για τις μισθώσεις θεατρικών χώρων, έως τις 30/4/2021.

8. Οι ανωτέρω υπ’ αριθμόν 5, 6 και 7 ελαφρύνσεις, να ισχύσουν και για όσους υπήρξαν εργαζόμενοι με εξαρτημένη εργασία σε θεατρική επιχείρηση κάποια στιγμή εντός του διαστήματος από 1/10/2019 έως και 30/4/2021


ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com