Η «δεύτερη ευκαιρία», που θα προστατεύει τα ευάλωτα νοικοκυριά και θα βοηθάει την αναδιάρθρωση βιώσιµων επιχειρήσεων, βρίσκεται στην καρδιά της πρότασης της Ν.∆. για τα «κόκκινα» δάνεια. Την ίδια ώρα, σύµφωνα µε πληροφορίες, οµάδα τεχνοκρατών υπό τον γραµµατέα Προγράµµατος του κόµµατος, Γ. Στεργίου, επεξεργάζεται το διάδοχο νοµοθετικό πλαίσιο του Νόµου Κατσέλη, που θα παρουσιάσει σύντοµα η αξιωµατική αντιπολίτευση. «Πρέπει να µάθουµε από τα λάθη και τις αδυναµίες του Ν. Κατσέλη, ώστε να µην προσελκύουµε, για παράδειγµα, κακοπληρωτές και να δηµιουργήσουµε ένα πλαίσιο για τα υπερχρεωµένα νοικοκυριά όπως έχουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, από τις οποίες µελετάµε και τις καλές πρακτικές», επισηµαίνει στα «Π» κορυφαίο κοµµατικό στέλεχος που συµµετέχει στη διαµόρφωση της «γαλάζιας» πρότασης.

Το ίδιο στέλεχος τονίζει πως χρειάζεται ένας αποτελεσµατικός εξωδικαστικός µηχανισµός και υποστηρίζει πως ο σηµερινός όχι απλά δεν λειτουργεί, αλλά «ρυθµίσεις, που παλιά γίνονταν σε επίπεδο εφόρου, τις περνάνε µέσω εξωδικαστικού για να δείξουν ότι υπάρχει κινητικότητα».

Ο Κυρ. Μητσοτάκης είχε προ ηµερών συνάντηση µε τον Γ. Στουρνάρα, κατά την οποία χαρακτήρισε τη ρευστότητα των τραπεζών «αναγκαία προτεραιότητα για την ανάκαµψη της οικονοµίας» και επισήµανε στον διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος ότι «χρειάζεται µια τολµηρή, αλλά δίκαιη ρύθµιση των “κόκκινων” δανείων για την πραγµατική ελάφρυνση των νοικοκυριών και τη βιωσιµότητα των επιχειρήσεων». Η συνάντηση, στην οποία συµµετείχαν ο τοµεάρχης Οικονοµικών της Ν.∆. , Χρ. Σταϊκούρας, και ο διευθυντής του γραφείου του κ. Μητσοτάκη, Στ. Πέτσας, διεξήχθη σε πολύ καλό κλίµα και ανάµεσα στις δύο πλευρές σηµειώθηκε σύγκλιση απόψεων γύρω από το σχέδιο της ΤτΕ για τη ρύθµιση των «κόκκινων» δανείων. Η Πειραιώς, ωστόσο, έχει διαµορφώσει τη δική της πρόταση για τα «κόκκινα» δάνεια, η οποία, όπως τονίζουν στελέχη του οικονοµικού επιτελείου της Ν.∆., είναι περισσότερο πολιτική και όχι τεχνική (όπως της ΤτΕ).

Στο επίκεντρό της, δηλαδή, βρίσκεται η αρχή ότι η Πολιτεία οφείλει να έχει ένα πλαίσιο που θα ρυθµίζει τη σχέση φυσικών και νοµικών προσώπων µε τους πιστωτές τους, ανεξάρτητα από το πού ανήκουν τα δάνειά τους - αν, δηλαδή, βρίσκονται στα χέρια μιας τράπεζας ή κάποιου fund ή σε μια εταιρεία ειδικού σκοπού. Η διακηρυγμένη θέση του Κυρ. Μητσοτάκη είναι ότι η Ν.Δ., εφόσον έρθει στην εξουσία, θα δώσει τη δυνατότητα σε όσους χρωστούν μέχρι 3.000 ευρώ είτε στις εφορίες είτε στα ασφαλιστικά ταμεία (δηλαδή τα 4/5 των οφειλετών), να μπορούν να ρυθμίσουν την οφειλή τους σε 120 δόσεις, με ελάχιστη καταβολή 20 ευρώ τον μήνα. Παράλληλα, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές θα εντοπιστούν και δεν θα μπουν σε καμία ευνοϊκή ρύθμιση.

«Γιατί να το κάνουμε αυτό: Για να μπορούν να εξυπηρετούν τις τρέχουσες οφειλές τους, χωρίς τα παλιά χρέη να υπονομεύουν τη δυνατότητά τους να πάρουν ξανά τη ζωή τους στα χέρια τους. Ομως, με τους στρατηγικούς κακοπληρωτές θα είμαστε αμείλικτοι. Ξέρουμε πώς να τους εντοπίσουμε. Τους συμβουλεύω να σπεύσουν να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους», έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ν.Δ.

Αναδιάρθρωση

Για τις επιχειρήσεις, η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας περιλαμβάνει:

1. Απλοποιημένη εξωδικαστική επίλυση για επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 2.500.000 ευρώ. Προτείνεται η θεσμοθέτηση μίας απλοποιημένης εξωδικαστικής επίλυσης καθυστερούμενων οφειλών, όπου τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεώνονται να προτείνουν αναδιάρθρωση των χρεών του οφειλέτη με βάση τις προβλέψεις που έχουν ήδη γίνει από τις ίδιες τις τράπεζες. Εφόσον στη συμφωνία που θα επιτευχθεί μεταξύ του οφειλέτη και της τράπεζας προβλέπεται και διαγραφή χρέους, αυτή θα συμπαρασύρει αυτόματα και αναλογικά τις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία (εξαιρούνται πρόστιμα που αφορούν φοροδιαφυγή ή απάτη σε βάρος του Δημοσίου ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης). Η κύρια οφειλή προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία θα ρυθμίζεται σε δόσεις.

2. Ταχεία δικαστική επίλυση για όλες τις επιχειρήσεις. Για μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς και για εκείνες που δεν καλύπτονται από την εξωδικαστική επίλυση, χρειάζεται άμεσα και για προσδιορισμένο χρονικό διάστημα να θεσμοθετηθεί μια ταχεία δικαστική διαδικασία ρύθμισης οφειλών πριν από την προσφυγή στις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα. Αρκεί, απλώς, η αναβίωση του κεφ. 3 του Νόμου Δένδια (Ν. 4307/2014). Προϋποθέτει πρωτοβουλία του οφειλέτη και κατόπιν, προκειμένου να υποβληθεί προς το αρμόδιο δικαστήριο η σχετική αίτηση, απαιτείται η συναίνεση των πιστωτών που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 50,1% του συνόλου των απαιτήσεων.

3. Αναμόρφωση της πτωχευτικής διαδικασίας. Η Ν.Δ. επιδιώκει οι προτεινόμενες αναδιαρθρώσεις των επιχειρηματικών δανείων να λειτουργήσουν υπέρ της επιχείρησης και των εργαζομένων, αλλά όχι υπέρ των μετόχων, που έχουν ευθύνες για κακοδιοίκηση. Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Η πτωχευτική διαδικασία από τη μία θα αντιμετωπίζει αυστηρότερα τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και από την άλλη θα διευκολύνει όσους «έπεσαν» ώστε να ξανασηκωθούν και να γίνουν πάλι παραγωγικοί. Στόχος της παρέμβασης είναι η διαδικασία ρευστοποίησης της πτωχευτικής περιουσίας και η εξόφληση των πιστωτών να ολοκληρώνεται εντός 24 μηνών και η παρέλευση τριετίας από την πτώχευση να απαλλάσσει τον οφειλέτη από όλα τα χρέη του, εκτός εάν εν τω μεταξύ έχει διαπιστωθεί δόλος κατά την πτώχευση, ώστε να μπορεί να επανέλθει ταχύτερα στην οικονομική δραστηριότητα.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 24/11/2018