Επίκαιρη ερώτηση σχετικά με την παράταση της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" υπέβαλε ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Σερρών, κ. Κώστας Καραμανλής από κοινού με τον αναπληρωτή τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτή Μαγνησίας, κ. Χρήστο Μπουκώρο, με αφορμή την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών 

«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τον Σεπτέμβριο του 2017 υπέγραψε την παράταση για 20 έτη της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών με αντίτιμο 483 εκ. ευρώ συν Φ.Π.Α. Την ανακοίνωσε, μάλιστα πανηγυρικά», δήλωσε ο κ. Καραμανλής προσθέτοντας ότι «στη συνέχεια παρενέβη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διαφώνησε καθώς ουσιαστικά η επέκταση της παραχώρησης ισοδυναμούσε με απευθείας ανάθεση. Τελικά, η παράταση της παραχώρησης επαναπροκηρύχθηκε και ανακοινώθηκε νέα συμφωνία με αντίτιμο δυόμισι φορές μεγαλύτερο από το αρχικό, δηλαδή 1 δισ. 115 εκ. ευρώ συν Φ.Π.Α.!».

Με την επίκαιρη ερώτησή τους οι δύο βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ζητούν από τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, απαντήσεις ως προς το αρχικό χαμηλό τίμημα που είχε υπογράψει η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο του 2017 το οποίο ήταν κατά 650 εκατ. ευρώ μικρότερο από αυτό που συμφωνήθηκε φέτος.

Αναλυτικά η επίκαιρη ερώτηση :

"Κύριοι Υπουργοί,

Προ μηνός, στις 14 Σεπτεμβρίου 2018, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου [ΤΑΙΠΕΔ] έκανε δεκτή τη νέα προσφορά που υπέβαλε η εταιρεία "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών" ΑΕ [ΔΑΑ] για την επέκταση – κατά 20 έτη [μέχρι τις 11/6/2046] – της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας.

Η νέα προσφορά της ΔΑΑ προβλέπει συνολικό τίμημα ύψους 1.382,6 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ, ενώ το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,115 δισ. ευρώ.

Το ενδιαφέρον που προκύπτει είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε επανεγκρίνει την προσφορά του ΔΑΑ, πέρσι στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, και μάλιστα είχε υπογραφεί και η Σύμβαση Παράτασης από τον Υπουργό Οικονομικών, το ΤΑΙΠΕΔ και την ΔΑΑ.

Μάλιστα, είχε εκδοθεί και σχετικό δελτίο τύπου, το οποίο ανέφερε πως "η υπογραφή της παράτασης αποστέλλει ηχηρό μήνυμα εμπιστοσύνης, εντός και εκτός Ελλάδας, για την ελληνική οικονομία και συνιστά αναγνώριση μιας από τις πλέον επιτυχημένες συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα".


Το τότε – του 2017 – συνολικό τίμημα για την παράταση ανέρχονταν στα 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ, ενώ το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχονταν σε 483,87 εκατ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, το τίμημα που είχε υπογράψει η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο του 2017 ήταν κατά 650 εκατ. ευρώ μικρότερο από αυτό που συμφωνήθηκε φέτος.
Όπως είναι λογικό, μια τέτοια διαφοροποίηση στο τίμημα για την 20ετή παράταση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών εγείρει πολλά ερωτήματα, και συγκεκριμένα:

* Ποια ήταν η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία που είχε ακολουθηθεί την περίοδο 2016-2017 και οδήγησε στη Συμφωνία της 30ης Σεπτεμβρίου 2017; Σε περίπτωση που δεν είχε ακολουθηθεί διεθνής διαγωνισμός, για ποιο λόγο ελήφθη μια τέτοια απόφαση που αντιτίθεται στο ευρωπαϊκό δίκαιο;

* Σε ποια μελέτη βασίσθηκε το ελληνικό δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ για τον καθορισμό του τιμήματος της παράτασης παραχώρησης του "ΕΛ. Βενιζέλος" 600 εκατ. ευρώ και σε ποια μελέτη βασίσθηκε σήμερα για το τίμημα των σε 1.382,6 εκατ. ευρώ;

* Ποια ήταν η άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαδικασία που είχε επιλέξει η κυβέρνηση και οδήγησαν στη Συμφωνία της 30ης Σεπτεμβρίου 2017;
Ποια ήταν η άποψη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Commission (DG COMP) για το ύψος του τιμήματος των 600 εκατ. ευρώ;

* Θεωρείτε ότι η κυβέρνησή σας υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, όταν μόλις πριν από ένα έτος είχε αποδεχθεί την παράταση της παραχώρησης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας με το μισό τίμημα απ’όσο τελικά συμφωνήθηκε;"