Σοβαρό θέμα προκύπτει με τη δήλωση περιουσιακής κατάστασης του υπουργού Εθνικής Αμυνας Πάνου Καμμένου για το έτος χρήσης 2015. Εκτός από το αυτοκίνητο του αιμοσταγούς δικτάτορα της Ουγκάντα Αμίρ Νταντά, το οποίο φέρεται να πούλησε αντί 100.000 ευρώ (!) στην εταιρεία Times Navigation του επιχειρηματία Γιάννη Καραγεώργη, η λεπτομερής ανάγνωση στο «πόθεν έσχες» του συγκυβερνήτη του Αλέξη Τσίπρα προκαλεί πολλά ερωτηματικά για την αγορά του εντεκάμετρου σκάφους του, το οποίο για πρώτη φορά είδαμε σε δημοσιεύματα να το κινεί τον Αύγουστο του 2015, εν μέσω capital controls.

Ο κ. Καμμένος εμφανίζεται να αγοράζει το 2015 σχεδόν «τζάμπα» το υπερσύγχρονο αμερικανικό σκάφος Grady-White Canyon 366 (του 2011) με την ονομασία «Julestoo», το οποίο φοράει τρεις εξωλέμβιους κινητήρες Yamaha four-stroke.

Το «deal» που κατόρθωσε να επιτύχει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας δύσκολα συναντάται στα ναυτιλιακά χρονικά. Οι λόγοι πολλοί και απλοί. Στη δήλωση «πόθεν έσχες» ο κ. Καμμένος αναφέρει ως αξία κτήσης του 60% το ποσόν των 45.000 ευρώ.

Αν ακολουθήσει κάποιος τη λογική του, η συνολική αξία του σκάφους δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 75.000 ευρώ. Η κατάσταση θα ήταν ιδιαίτερα διασκεδαστική εάν οι αντιπρόσωποι του λαού στο ελληνικό Κοινοβούλιο δεν ήταν υποχρεωμένοι να καταθέτουν ακριβείς δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης. Στην περίπτωση του σκάφους λοιπόν ο κ. Καμμένος φέρεται να πέτυχε αυτό που άπαντες στη ναυτιλιακή αγορά χαρακτηρίζουν ως ακατόρθωτο:

Να αγοράσει το υπερσύγχρονο σκάφος του σε τιμή που δεν υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο (εκτός βέβαια και αν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του σκάφους ήθελε για κάποιον λόγο να το «χαρίσει»)!

Εστω λοιπόν, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, ότι ο υπουργός Αμυνας αγόρασε το συγκεκριμένο σκάφος μεταχειρισμένο το 2015. Το φθηνότερο μεταχειρισμένο σκάφος του συγκεκριμένου τύπου παγκοσμίως, αν κάνει κανείς μια έρευνα αγοράς, κοστίζει πάνω από 250.000 δολάρια σήμερα. Μάλιστα, στην τιμή κτήσης δεν συμπεριλαμβάνονται οι αναβαθμισμένοι κινητήρες, οι εξτρά εξοπλισμοί, το κόστος μεταφοράς του στην Ελλάδα, οι τελωνειακοί δασμοί που αναλογούν και ο ΦΠΑ επί του συνολικού κόστους.

Εάν κάποιος τα συνυπολογίσει όλα αυτά, η αξία ίσως και να ξεπερνά τα 350.000 δολάρια. Αρα ο υπουργός Εθνικής Αμυνας φαίνεται να τράβηξε τον πρώτο λαχνό του λαχείου νικώντας όλους τους νόμους της αγοράς, αφού να σημειωθεί ότι μόνο οι τρεις εξωλέμβιοι κινητήρες του σκάφους κοστίζουν περισσότερα από 100.000 ευρώ!

Η υπόθεση όμως είναι ακόμη πιο περίπλοκη, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν ότι θα πρέπει να δοθούν σαφείς και πειστικές απαντήσεις για τον τρόπο με τον οποίο έχουν ενεργήσει κρατικοί υπάλληλοι κατά τη διάρκεια του εκτελωνισμού - και όχι μόνο. Παραδείγματος χάρη, πραγματοποιήθηκε δασμολογικός έλεγχος-εκτίμηση του σκάφους;

Τι είδους τιμολόγια παρουσιάστηκαν στις αρμόδιες αρχές; Το «Julestoo» είναι δηλωμένο ως ιδιωτικό ή επαγγελματικό σκάφος; Εχει ελεγχθεί εάν το υπόλοιπο 40% της ιδιοκτησίας ανήκει σε Ναυτιλιακή Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής (ΝΕΠΑ) που απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος και οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου; Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα τα οποία εγείρονται γύρω από το «Julestoo», το οποίο ο υπουργός Εθνικής Αμυνας χρησιμοποιεί συχνά για τις κοντινές -και όχι μόνο- αποδράσεις του.    

 

11,15 ΜΕΤΡΑ ΜΕ ΤΡΕΙΣ ΕΞΩΛΕΜΒΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 300 ΛΙΤΡΑ ΤΗΝ ΩΡΑ

  Πρόκειται για ένα αμερικανικό σκάφος Canyon 366. Εχει μήκος 11,15 μέτρων και είναι χειροποίητα κατασκευασμένο από επικολλητά λαμιναρισμένα φύλλα gelcoat που υποστηρίζεται από ρητίνη βινυλεστερίνης. Κάθε στρώμα fiberglass τοποθετείται με το χέρι. Ολα τα δομικά στοιχεία του σκάφους είναι χυτευμένα από υαλοβάμβακα και άλλα σύνθετα υλικά, γεμισμένα με αφρό επίπλευσης και ενθυλακωμένα σε ρητίνη και υαλοβάμβακα.

Οι τραβέρσες -δομικά στοιχεία σε κάθε νέο σκάφος- ενισχύονται με ένα στερεό αλουμινένιο στήριγμα γωνίας για τη διανομή φορτίων ροπής. Τα διαφράγματα και οι εγκάρσιες «τιράντες» και οι τραβέρσες παίρνουν πρόσθετη αντοχή από αυτά τα στηρίγματα αλουμινίου. Φέρει τρεις κινητήρες μεγάλου κυβισμού, εξωλέμβιες μηχανές Yamaha, με ντεπόζιτα καυσίμου αμόλυβδης βενζίνας περίπου 1.500 λίτρων, και αναπτύσσει πολύ μεγάλες ταχύτητες, που ξεπερνούν και τους 50 κόμβους, με την κατανάλωση να φθάνει ανά ώρα χρήσης τα 300 λίτρα.    

Η λιμουζίνα του Αμίν Ντάντα

 Δεν μπήκε καν στον κόπο να απαντήσει. Κι όμως, για τον κ. Πάνο Καμμένο η αγοραπωλησία της Mercedes του διαβόητου πάλαι ποτέ δικτάτορα της Ουγκάντα, Αμίν Νταντά, έχει περίεργη αρχή, αδιευκρίνιστη συνέχεια και γκρίζο τέλος. Ολα άρχισαν όταν στη φετινή δήλωση «πόθεν έσχες» του υπουργού Αμυνας στη Βουλή, αποκαλύφθηκε η πώληση, τον Δεκέμβριο του 2015, του επίμαχου αυτοκινήτου με κινητήρα 5.547 κυβικών, με χρονιά πρώτης κυκλοφορίας το 1975, αντί 100.000 ευρώ.

Ερώτημα πρώτο:

πώς βρέθηκε αυτό το αυτοκίνητο στην κατοχή του κ. Καμμένου; Το ερώτημα καθίσταται ακόμα πιο επιτακτικό αν συγκρίνει κανείς παλαιότερες δηλώσεις «πόθεν έσχες» του ιδίου. Εκεί δεν εμφανίζεται η Mercedes του Αμίν Νταντά, αλλά ένα αυτοκίνητο διαφορετικού κυβισμού! Οπως αποκαλύπτει η δημοσιογράφος κυρία Χριστίνα Ταχιάου στο Protagon.gr, αντί του αυτοκινήτου των 5.547 κυβικών ο κ. Καμμένος δήλωνε παλιότερα ένα αυτοκίνητο πρώτης κυκλοφορίας 1978, που απέκτησε το 1995 με κινητήρα 4.970 κυβικών.

«Πρόκειται για το ίδιο αυτοκίνητο;» αναρωτιέται η κυρία Ταχιάου και προσθέτει: «Εάν όμως πρόκειται, ας μας εξηγήσει κάποιος πώς είναι δυνατόν ένα αυτοκίνητο που επί χρόνια δηλωνόταν με κυβισμό στα 4.970, να πουλήθηκε με κυβισμό στα 5.547». Άλλωστε, όπως αναγράφεται στη δήλωση του κ. Καμμένου για το 2014, «το αυτοκίνητο των 4.970 κυβικών βρίσκεται σε ακινησία, λόγω αδυναμίας πώλησής του».

Τελικά όμως τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το ερώτημα πώς ο κ. υπουργός συντηρούσε το υψηλών απαιτήσεων αυτοκίνητο ώστε να το διατηρεί σε καλή κατάσταση και να πουληθεί. Αλλά αυτό, βεβαίως, αφορά τον ίδιο και την οικονομική του δυνατότητα… Εάν παραμένει μυστήριο το πώς αποκτήθηκε το αυτοκίνητο αυτό από τον κ. Καμμένο, έκπληξη στους γνώστες της αγοράς αυτοκινήτου παρουσιάζει τόσο η τιμή που «έπιασε» κατά την πώλησή του όσο και το πρόσωπο που προσφέρθηκε να το αγοράσει.

Στη δήλωση «πόθεν έσχες» αναγράφεται η τιμή πώλησης του αυτοκινήτου, που ανέρχεται στα 100.000 ευρώ. Υψηλό τίμημα για το αυτοκίνητο ενός πρώην δικτάτορα, καθώς και μόνο αυτή η συσχέτιση απομειώνει δραματικά την αξία του στην όποια συναλλαγή ή στις δημοπρασίες. Αλλωστε, ένα τέτοιο όχημα αξίας θα ήταν γνωστό στους επαΐοντες των μεταβιβάσεων αυτοκινήτων με αξία ή αντίκες. Αλλά ακόμα και εάν ήταν αυτοκίνητο συλλεκτικής αξίας, δεν θα ξεπερνούσε στην αγορά τις λίγες χιλιάδες ευρώ. Εξαίρεση αποτελούν μοντέλα που σχετίζονται με κατόχους εκατομμυριούχους ή ακόμη και με ταινίες που άφησαν εποχή, όπως το ανασχεδιασμένο μοντέλο της Aston Martin, προορισμένο ειδικά για την τελευταία ταινία του «007», που πουλήθηκε σε δημοπρασία αντί 3.000.000 ευρώ.

Ομως, η Mercedes του κ. Καμμένου ανήκε στον Αμίν Νταντά και όχι στον Τζέιμς Μποντ. Ας δούμε, όμως, και την τελική πράξη αγοραπωλησίας, που έκανε τον υπουργό Αμυνας κατά 100.000 ευρώ πλουσιότερο. Οπως αποκάλυψε ο τηλεοπτικός σταθμός ΣΚΑΪ, το όχημα αγόρασε ο εφοπλιστής και επιστήθιος φίλος του υπουργού Αμυνας, κ. Γιάννης Καραγιώργης.

Ο… απλοχέρης εφοπλιστής εμφανίστηκε στο προσκήνιο το 2011, με την εξαγορά περιφερειακών καναλιών και στόχο τη δημιουργία ενός πανελλαδικού τηλεοπτικού δικτύου -εννοείται, φιλικά διακείμενου στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Μάλιστα, είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στον περσινό αποτυχημένο τηλεοπτικό διαγωνισμό. Ο κ. Καραγιώργης είχε δικαστικές περιπέτειες, όταν το 2016 είχε εκδοθεί εναντίον του διεθνές ένταλμα σύλληψης με αίτημα των ολλανδικών αρχών.

Ωστόσο, η πιο θορυβώδης παρουσία του κ. Καραγιώργη σχετίζεται με τον επεισοδιακό γάμο του, με κουμπάρο τον δισεκατομμυριούχο Κοσταντίν Μαλοβέφ. Ο κ. Μαλοβέφ πήρε μέρος στο γαμήλιο πάρτι στη Ρωσία όχι όμως και στη γαμήλια τελετή στην Ελλάδα, καθώς το όνομά του υπήρχε στις λίστες απαγόρευσης εισόδου σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Ήταν όμως καλεσμένος ο κ. Πάνος Καμμένος.

Πηγή: Κυριακάτικη Ελευθερία του Τύπου