Η προοδευτική παράταξη δεν θα γίνει δεκανίκι κανενός», ξεκαθαρίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο Νίκος Ανδρουλάκης. Ερωτώμενος για τα σενάρια μετεκλογικής συνεργασίας του νέου φορέα, ο ευρωβουλευτής και υποψήφιος για την ηγεσία της Δημοκρατικής Παράταξης, υπογραμμίζει ότι δε μπορεί να υπάρξουν συγκλίσεις με ακραία κόμματα.

Ερωτώμενος για τη σύγκρουση με τα κατεστημένα που χρεοκόπησαν τη χώρα αναφέρει το παράδειγμα της άλωσης του κράτους από τα κόμματα. «Να σταματήσει επιτέλους το φαινόμενο της επέλασης των κομματικών στρατών στο δημόσιο με κάθε αλλαγή κυβέρνησης. Για αυτό προτείνω να εφαρμόσουμε διαδικασίες ΑΣΕΠ για την επιλογή όλων των θέσεων ευθύνης στο δημόσιο τομέα και μάλιστα με συγκεκριμένη θητεία ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια του κράτους μετά από κάθε εκλογική διαδικασία».

Ο κ. Ανδρουλάκης τονίζει ότι έχει μόνο πολιτικές διαφορές με τους υπόλοιπους υποψήφιους κι ότι την επόμενη ημέρα πρέπει να προχωρήσουν όλοι μαζί για τη δημιουργία της μεγάλης παράταξης. «Το συνέδριο δεν πρέπει να είναι ένα συνέδριο ποσοστώσεων και πολυκομματικών συσχετισμών αλλά πραγματικά ανοιχτό και δημοκρατικό το οποίο θα καθορίσει τα επόμενα βήματα».

Τέλος, σε ό,τι αφορά την ανανέωση του χώρου της Κεντροαριστεράς επισημαίνει ότι τον ενδιαφέρει η πείρα των παλαιών, ωστόσο, είναι απαραίτητη τη αλλαγή γενιάς και νοοτροπίας. «Η ανανέωση είναι το οξυγόνο της πολιτικής. Αλλαγή γενιάς σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και ότι τελειώνουμε με τη δημαγωγία και το πελατειακό κράτος».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Ανδρουλάκης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

Σε δυο εβδομάδες, κ.Ανδρουλάκη, διεξάγεται ο πρώτος γύρος των εκλογών για την ηγεσία του νέου ενιαίου προοδευτικού φορέα. Για ποιους λόγους να σας ψηφίσουν όσοι θα προσέλθουν στις κάλπες;

Μετά από χρόνια εσωστρέφειας, ο προοδευτικός χώρος έχει ανάγκη από ένα δημιουργικό σοκ, από αλλαγή γενιάς που θα φέρει μπροστά νέους ανθρώπους, απαλλαγμένους από βαρίδια. Η επιλογή μου να θέσω υποψηφιότητα για την ηγεσία του νέου φορέα της Κεντροαριστεράς υπαγορεύεται από την επιθυμία μου να διερευνώ τα όρια της παράταξης μέσω μιας σύγχρονης σοσιαλδημοκρατικής πρότασης. Ευελπιστώ να συνεισφέρω στη συγκρότηση μιας παράταξης που θα συνιστά βαθιά τομή στη συνέχεια του προοδευτικού χώρου. Οι πολίτες που θα συμμετέχουν στην εκλογή ηγεσίας θα μας αξιολογήσουν όλους, επιλέγοντας εκείνον που εκφράζει νέες ιδέες, που προσδίδει δυναμική στην παράταξη, και που δημιουργεί νέες προοπτικές. Έχει έρθει η ώρα να προχωρήσουμε μπροστά.

Τί κόμμα έχετε στον νου σας και ποιες πρωτοβουλίες θα πάρετε στη περίπτωση που εκλεγείτε εσείς αρχηγός; Να διαλυθεί το ΠΑΣΟΚ και τα άλλα κόμματα που εμπλέκονται στο εγχείρημα και πότε;

Όπως είναι γνωστό τα κόμματα που συμμετέχουν σήμερα στη Δημοκρατική Συμπαράταξη, με την εξαίρεση της ΔΗΜΑΡ, έχουν αποφασίσει ότι ο νέος φορέας θα είναι πολυκομματικός στα πρότυπα της Ιταλικής ΕΛΙΑΣ. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και εκεί, σε δεύτερο χρόνο, η ΕΛΙΑ μετεξελίχτηκε στο σημερινό ενιαίο Partido Democratico. Εκτιμώ ότι εκ των πραγμάτων οι εξελίξεις θα οδηγήσουν προς αυτή την κατεύθυνση και στην περίπτωση του νέου φορέα. Πρέπει επίσης να προχωρήσουμε στο ιδρυτικό συνέδριο του νέου φορέα το γρηγορότερο δυνατόν. Η σύνθεση του πρέπει να προκύψει από καθολική ψηφοφορία όλων των ανθρώπων που θα ψηφίσουν στις 12 και 19 Νοεμβρίου ως συνιδρυτές του νέου φορέα. Το συνέδριο δεν πρέπει να είναι ένα συνέδριο ποσοστώσεων και πολυκομματικών συσχετισμών αλλά πραγματικά ανοιχτό και δημοκρατικό το οποίο θα καθορίσει τα επόμενα βήματα.

Μιλάτε σταθερά για την ανάγκη ανανέωσης. Πως την εννοείται; Γιατί έχω ακούσει να σας επικρίνουν ότι με τη προεκλογική σας εκστρατεία που ακολουθείτε φαίνεται να σας ενδιαφέρει να ξεκαθαρίσετε τους λογαριασμούς σας με την κ. Γεννηματά και την σημερινή ηγετική ομάδα του ΠΑΣΟΚ;

Δεν έχω λογαριασμούς να ξεκαθαρίσω με κανέναν από τους συνυποψήφιους μου. Οι διαφορές που έχουμε είναι σε πολιτικό επίπεδο και όχι σε προσωπικό. Για αυτό και πιστεύω ότι την επόμενη μέρα θα προχωρήσουμε όλοι μαζί, όποιο και να είναι το αποτέλεσμα των εκλογών. Το ζητούμενο όμως σήμερα είναι η αλλαγή των πρακτικών και των λογικών που μας έφεραν στην τωρινή κατάσταση. Αυτός ο στόχος εξυπηρετείται καλύτερα μέσω της αλλαγής γενιάς και παραδείγματος. Αλλαγή γενιάς σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και ότι τελειώνουμε με τη δημαγωγία και το πελατειακό κράτος.

Η ανανέωση που λέτε είναι θέμα θέσεων και απόψεων ή θέμα ηλικιακό; Η εμπειρία του παρελθόντος δεν σας ενδιαφέρει;

Φυσικά και με ενδιαφέρει η εμπειρία, η παράταξη άλλωστε έχει παρακαταθήκες και η πείρα όσων προσέφεραν ανιδιοτελώς τα προηγούμενα χρόνια θα είναι πολύτιμη, όμως πρέπει να κοιτάξουμε το μέλλον προχωρώντας σε αλλαγή νοοτροπίας. Η ανανέωση είναι το οξυγόνο της πολιτικής. Η ανανέωση προσώπων, ιδεών και κομμάτων συνιστά αναγεννητική διαδικασία. Διαφορετικά ελλοχεύει ο κίνδυνος της αποτελμάτωσης και της στασιμότητας. Επιθυμία μου είναι η οικοδόμηση μιας μεγάλης προοδευτικής παράταξης στην οποία θα υπάρχει χώρος για όλους: Από τη γενιά των γονιών μας μέχρι και τη γενιά των παιδιών μας.

Εξηγείστε παρακαλώ τι σημαίνει σύγκρουση με όσους είναι υπεύθυνοι για τη χρεοκοπία της χώρας;

Οφείλουμε να αφομοιώσουμε ένα ιστορικό μάθημα από όλη αυτή την περιπέτεια για να μην επαναληφθεί. Νομίζω ότι έχει έρθει η ώρα να υπερβούμε τον κακό μας εαυτό και να αφήσουμε πίσω τις προβληματικές πρακτικές του παρελθόντος. Όλοι συμφωνούν ότι η οικονομική προσαρμογή, παρά το κοινωνικό της κόστος, έχει σχεδόν πραγματοποιηθεί. Αυτό που είναι εξαιρετικά δύσκολο είναι να δημιουργήσουμε θεσμούς που θα εξασφαλίζουν την αξιοκρατία, τη διαφάνεια και τις ίσες ευκαιρίες για όλους. Να σταματήσει επιτέλους το φαινόμενο της επέλασης των κομματικών στρατών στο δημόσιο με κάθε αλλαγή κυβέρνησης. Για αυτό προτείνω να εφαρμόσουμε διαδικασίες ΑΣΕΠ για την επιλογή όλων των θέσεων ευθύνης στο δημόσιο τομέα και μάλιστα με συγκεκριμένη θητεία ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια του κράτους μετά από κάθε εκλογική διαδικασία. Ταυτόχρονα, πρέπει να υπάρξει μια νέα σχέση μεταξύ του κράτους και των επιχειρήσεων που θα βασίζεται σε ξεκάθαρους κανόνες. Δεν είναι δυνατόν το κράτος να περιορίζει το δικαίωμα άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας αλλά πρέπει και οι επιχειρήσεις να σέβονται τους νόμους. Δεν είναι δυνατόν κάποιοι να έχουν τα κέρδη στο εξωτερικό και τις ζημιές στην Ελλάδα.

Ποιο είναι για σας το σύγχρονο κοινωνικό κράτος δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι σε πρόγραμμα προσαρμογής και η εποπτεία θα συνεχίζεται και μετά τη λήξη των Μνημονίων;

Βασικός στόχος πρέπει να είναι η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος. Πρέπει να κατευθύνουμε δαπάνες προς τα εκεί γιατί αν δεν το αντιμετωπίσουμε τίποτα άλλο δεν θα έχει σημασία. Το ευρύτερο δημοσιονομικό πλαίσιο είναι πράγματι περιοριστικό λόγω των προγραμμάτων προσαρμογής αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν επιλογές.

Οι ποσοτικοί στόχοι των εσόδων και εξόδων είναι συμφωνημένοι με τους εταίρους αλλά το ακριβές μείγμα μέτρων για την επίτευξη τους μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τις προτεραιότητες. Θεωρώ ότι, στη συγκυρία που βρισκόμαστε σήμερα, η Ελλάδα έχει ανάγκη από κοινωνικές πολιτικές που λειτουργούν υποστηρικτικά προς την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και ενθαρρύνουν τους έλληνες μετανάστες των τελευταίων ετών να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Ως τέτοιες θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι πολιτικές για την στήριξη των βρεφονηπιακών σταθμών και των υπηρεσιών για ηλικιωμένους μια και διευκολύνουν τις γυναίκες εργαζόμενες να συμμετέχουν στην αγορά εργασίας ενώ ταυτόχρονα θα αποκλιμάκωναν και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ειδική έμφαση πρέπει επίσης να υπάρξει σε υπηρεσίες κατάρτισης για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και τη σύγκλισή των ικανοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις αλλαγές στην αγορά εργασίας.

Λέτε ασκώντας κριτική στον Γ.Παπανδρέου ότι ήταν λάθος η συνεργασία με το ΛΑΟΣ του κ. Καρατζαφέρη . Η συνεργασία με τη ΝΔ του κ. Σαμαρά μετά το 2012 που ήσασταν γραμματέας της Κ.Ε, ήταν λάθος;

Πιστεύω ότι η κυβέρνηση Παπαδήμου θα μπορούσε να είχε λειτουργήσει χωρίς τη συμμετοχή του ΛΑΟΣ μια και δεν υπήρχε θέμα κυβερνητικής πλειοψηφίας. Σε ότι αφορά την κυβέρνηση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ, λάθος ήταν η συμφωνία του 4-2-1 που δημιούργησε κάκιστες εντυπώσεις, εντός και εκτός του κόμματος, και λειτούργησε αποπροσανατολιστικά εκείνη την εποχή. Είχα εκφράσει τις επιφυλάξεις μου ήδη από τότε και με δικό μου ψήφισμα στο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ το 2013, καθιερώθηκε το ασυμβίβαστο μεταξύ κράτους και κόμματος ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα διορισμένο έμμισθο στέλεχος, σε θέση Προέδρου ή Διευθύνοντος Συμβούλου ή Διοικητή κρατικού οργανισμού, να θέσει υποψηφιότητα στην Κ. Ε. Αυτές οι θέσεις μου δεν είναι σημερινές, τις έχω θέσει και στα τελευταία 3 συνέδρια του ΠΑΣΟΚ. Δεν τα αναφέρω σήμερα για να ξύσουμε παλιές πληγές αλλά για αντλήσουμε ασφαλή συμπεράσματα για το μέλλον. Ότι δεν πρέπει να ξανακυβερνήσουμε με κόμματα των άκρων και ότι κάθε κυβερνητική συνεργασία πρέπει να βασίζεται σε ξεκάθαρη προγραμματική συμφωνία χωρίς πελατειακούς όρους διανομής εξουσίας.

Με τον ΣΥΡΙΖΑ ή με τη ΝΔ την επομένη των εκλογών, δεδομένου ότι είναι κοινός τόπος στον ευρύτερο χώρο της προοδευτικής παράταξης να ηττηθεί στρατηγικά ο κ. Τσίπρας και να επανέλθει η Ελλάδα σε ευρωπαϊκή κανονικότητα ;

Η στρατηγική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ στις κάλπες, γιατί η πολιτική ήττα έχει ήδη συντελεσθεί μετά τις παλινωδίες της διαπραγμάτευσης, θα προέλθει από την ψήφο των πολιτών και όχι από σενάρια μετεκλογικών συνεργασιών μεταξύ των κομμάτων. Ο νέος φορέας δεν πρέπει να είναι δεκανίκι κανενός. Οφείλουμε να διεκδικήσουμε τη θετική ψήφο προτίμησης των πολιτών και όχι να πολιτευόμαστε ως απλό συμπλήρωμα κυβερνητικών σχημάτων. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να απορρίπτουμε κάθετα το ενδεχόμενο συμμετοχής σε κυβέρνηση συνεργασίας αλλά αυτή η επιλογή δεν μπορεί να τίθεται διαζευκτικά σήμερα, δυο χρόνια πριν από τις εκλογές. Σε ποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα τα κόμματα επιλέγουν εάν θα συμμετάσχουν στην επόμενη κυβέρνηση στο μέσον της τρέχουσας κοινοβουλευτικής θητείας; Στις άλλες χώρες η συγκρότηση κυβέρνησης συνεργασίας είναι μια σύνθετη διαδικασία που συχνά διαρκεί και αρκετούς μήνες μέχρι να οριστικοποιηθεί το προγραμματικό πλαίσιο λειτουργίας και οι υπόλοιπες λεπτομέρειες.

Το ερώτημα, λοιπόν, δεν έχει πολιτική ουσία σήμερα. Ακόμα περισσότερο όμως αποτελεί περιφρόνηση της επιλογής που θα κληθούν να κάνουν οι ψηφοφόροι το 2019. Άρα, η συμμετοχή σε κυβέρνηση συνεργασίας είναι θεμιτή επιλογή εφόσον υπαγορεύεται από τον συσχετισμό των κοινοβουλευτικών δυναμένων όπως προκύπτει από την εκφρασμένη βούληση των ψηφοφόρων και σε αυτή συμμετέχουν δημοκρατικά κόμματα του συνταγματικού τόξου. Σε κάθε περίπτωση βέβαια πρέπει να έχει ως προϋπόθεση την ύπαρξη προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ των κομμάτων που συμμετέχουν για να μην περιοριστεί σε μια απλή μοιρασιά θέσεων εξουσίας. Εάν δεν καταφέρουμε να εκπληρώσουμε αυτούς τους όρους τότε είναι πολύ προτιμότερο να περιοριστούμε στον ρόλο της λογικής αντιπολίτευσης.

Η ευρωπαϊκή ηγεσία συζητάει προτάσεις για την αναζωογόνηση του ευρωπαϊκού οράματος. Πως κρίνεται τις προτάσεις Μακρόν και τα δεδομένα που διαμορφώνουν τα εκλογικά αποτελέσματα σε Γερμανία, Αυστρία, Τσεχία με την άνοδο των συντηρητικών και των αντιευρωπαϊκών ακροδεξιών δυνάμεων; Συνοπτικά γιατί υποχωρούν οι σοσιαλιστικές και σοσιαλδημοκρατικές δυνάμεις;

Έχουν ξυπνήσει οι παλαιοί δαίμονες της Ευρώπης. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται στην πολιτική ενοποίηση. Οι προτάσεις του Προέδρου Μακρόν όπως και οι αντίστοιχες του Προέδρου Γιούνκερ κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Και οι δυο εκφράζουν την αγωνία τους για το γεγονός ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να συνεχίσει να πορεύεται χωρίς σημαντικές αλλαγές που θα της δώσουν τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται στα πραγματικά προβλήματα των ευρωπαίων πολιτών του σήμερα. Οι ηγέτες των Κρατών-Μελών πρέπει να καταλάβουν ότι στο νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον καμία χώρα δεν μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά από μόνη της, ούτε καν η Γερμανία. Θέλω να ελπίζω ότι τα πρόσφατα εκλογικά αποτελέσματα δεν θα μας αποπροσανατολίσουν από την μεγάλη εικόνα. Εάν αφήσουμε στην άκρη την επιλογή της διάλυσης της Ένωσης που υποστηρίζουν οι εχθροί της Ευρώπης, υπάρχουν δυο βασικές επιλογές για το πώς θα προχωρήσουμε μπροστά. Η πρώτη, εκφράζει τις συντηρητικές δυνάμεις και υποστηρίζει την Ευρώπη των πολλαπλών ταχυτήτων όπου ένας σκληρός πυρήνας οικονομικά ισχυρών κρατών θα προχωρήσει σε περεταίρω ενοποίηση, αφήνοντας πίσω τους υπόλοιπους. Η δεύτερη επιλογή, υποστηριζόμενη από την ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία είναι να προχωρήσουμε όλοι μαζί μπροστά και ταυτόχρονα. Το συμφέρον της Ελλάδας είναι ξεκάθαρο. Μόνο αν προχωρήσουμε όλοι μαζί θα έχουμε πιθανότητες επιτυχίας για τη δημιουργία μίας Ευρώπης με κοινωνική δικαιοσύνη, συνεργασία και αλληλεγγύη.

Εφ όσον εκλεγείτε θα παραιτηθείτε από την Ευρωβουλευτής; Σας ρωτώ γιατί πως θα συνδυάσετε και αρχηγία και Ευρωβουλή;

Στην Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε πολλούς ευρωβουλευτές που ηγούνται κομμάτων στη χώρα τους. Άλλωστε εκεί αποφασίζονται στρατηγικής σημασίας ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα των ευρωπαίων πολιτών. Μάλιστα, ο σημερινός Πρωθυπουργός της Κροατίας, κ. Πλένκοβιτς ήταν, μέχρι την εκλογική νίκη του κόμματος του το 2016, ευρωβουλευτής. Σε κάθε περίπτωση, η θέση του ευρωβουλευτή είναι κοινοβουλευτική, δεν πρόκειται για δημόσιο αξίωμα με καθήκοντα ουδετερότητας. Θα πράξω, λοιπόν όπως και οι υπόλοιποι που κατέχουν ανάλογες θέσεις σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.