Για το αίτημα που κατέθεσε στον πρόεδρο της Βουλής, Κώστα Τασούλα, με το οποίο ανοίγει ο ίδιος τον δρόμο για τη διερεύνηση τυχόν εμπλοκής του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Στον Αέρα» με τη δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη, ο Χρήστος Σπίρτζης.

Υπενθυμίζεται πως με επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Βουλής, Κώστα Τασούλα, και με κοινοποίηση προς όλες τις κοινοβουλευτικές ομάδες, ο κ. Σπίρτζης επικαλείται το Άρθρο 86 παρ. 5 του Συντάγματος, ανοίγοντας ο ίδιος τον δρόμο για τη διερεύνηση τυχόν εμπλοκής του στην τραγωδία των Τεμπών.

«Η κυβέρνηση παίζει το θέατρο του παράλογου. Έχετε δει πολλούς πρώην υπουργούς να λένε: ‘’θέλω να διερευνηθώ;’’» σημείωσε, αρχικά, ο Χρήστος Σπίρτζης.

Και συνέχισε: «Καλό θα είναι να σκεφτόμαστε λίγο τι λέμε, όσοι διατυπώνουμε δημόσιο λόγο. Ζήτησα να διερευνηθώ από ειδική επιτροπή της Βουλής που προβλέπει διάταξη του συντάγματος που θα μετέχουν ανώτατοι δικαστικοί επομένως καλό είναι οι αντιδράσεις που έχει η κυβέρνηση γιατί δεν ζήτησα τη διερεύνηση κάποιου υπουργού ή στελέχους της ΝΔ, τη δική μου ζήτησα, να είναι πιο σοβαρές, να μην τους πιάνει πανικός».

Χρήστος Σπίρτζης: ''Οφείλω για το έργο που έκανα στο υπουργείο Υποδομών να ανοίξει η διερεύνηση για το πρόσωπό μου''


Αναφορικά με το γιατί προχώρησε σε αυτή την κίνηση, είπε: «Το έκανα γιατί υπάρχουν οι συγγενείς των θυμάτων, που δίνουν έναν αγώνα με αξιοπρέπεια, για να δικαιωθούν. Και δεύτερον, η ΝΔ έχει κάνει από τη δεύτερη ημέρα του δυστυχήματος 8 καμπάνιες για το πρόσωπό μου, ξεκινώντας από το «που είναι ο Σπίρτζης» λες και εγώ ήμουν αρμόδιος υπουργός εκείνη τη στιγμή και έπρεπε να βγω να μιλήσω.

«Επομένως, οφείλω και για τη δική μου τιμή, για το έργο που έκανα στο υπουργείο Υποδομών να ανοίξω όλες τις πιθανότητες θεσμικά που μπορώ για να υπάρχει διερεύνηση» τόνισε χαρακτηριστικά ο Χρήστος Σπίρτζης.

Στη συνέχεια, αναφορικά με το εάν με αυτή την κίνηση πιέζει εμμέσως και τον κ. Καραμανλή, είπε: «Όποιος δεν θέλει να ελέγχεται, να μη γίνει υπουργός».

Σχετικά με τα όσα είπε, νωρίτερα, σήμερα ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, ο Χρήστος Σπίρτζης είπε: «Ο κ. Φλωρίδης ας κάνει την αυτοκριτική του που μας έχει γυρίσει στο 1950 για τα δικαστικά, να φέρει μια πρόταση στη Βουλή για την συνταγματική αναθεώρηση και την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Να φέρει τον νόμο τον εφαρμοστικό που 1,5 εκατομμύριο συμπολίτες μας ζητούν να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και ας αφήσει τη φθηνή ρητορική, γιατί είναι υπουργός Δικαιοσύνης».

«Κάθε άνθρωπος οφείλει να συνδράμει στο να ''ρίχτει άπλετο φως'' σε κάθε πτυχή του σιδηροδρόμου και ας μη συνδέεται με την τραγωδία» ανέφερε ακόμη.

O Χρήστος Σπίρτζης στην Νίκη Λυμπεράκη "Στον αέρα" 22-03-24

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του Χρήστου Σπίρτζη στα Παραπολιτικά 90,1: 

Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι έχει ουσία το αίτημά του για άρση της ασυλίας του ή είναι κίνηση εντυπώσεων, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση:

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η κυβέρνηση παίζει το θέατρο του παραλόγου. Έχετε δει πολλούς πρώην υπουργούς να λένε «θέλω να διερευνηθώ»; Νομίζω ότι καλό θα είναι όσοι διατυπώνουμε δημόσιο λόγο να σκεφτόμαστε τι λέμε. Ζήτησα να διερευνηθώ από ειδική επιτροπή της Βουλής που προβλέπει διάταξη του συντάγματος που θα μετέχουν ανώτατοι δικαστικοί επομένως καλό είναι οι αντιδράσεις που έχει η κυβέρνηση γιατί δεν ζήτησα τη διερεύνηση κάποιου υπουργού ή στελέχους της ΝΔ, τη δική μου ζήτησα, να είναι πιο σοβαρές, να μην τους πιάνει πανικός.

Ερωτηθείς στην περίπτωση που γίνει δεκτό το αίτημά του αν ισχύει ότι λόγω παραγραφής δεν θα υπάρξουν συνέπειες

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το σύνταγμα λεει αν για οποιοδήποτε άλλο λόγο -στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή- δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της κυβέρνησης ή υφυπουργός η Βουλή μπορεί ύστερα από αίτηση του ίδιου ή των κληρονόμων του να συστήσει ειδική επιτροπή στην οποία μπορούν να μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί για τον έλεγχο της κατηγορίας. Είναι μια σαφέστατη διατύπωση.

ΔΗΜ: Γιατί το κάνατε;

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο ένας λόγος είναι ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή οι συγγενείς των θυμάτων και οι γονείς που δίνουν έναν αγώνα με μεγάλη αξιοπρέπεια για να δικαιωθούν. Έναν αγώνα ζωής. Έχασαν τα παιδιά τους και νομίζω ότι εκεί πρέπει να συμβάλουμε όλοι για να φωτιστεί κάθε πτυχή είτε του σιδηροδρόμου είτε του δυστυχήματος των Τεμπών και νομίζω ότι αυτο πρέπει να το κάνουμε όχι στα λόγια αλλά έμπρακτα. Και το δεύτερο είναι γιατί η ΝΔ έχει από τη δεύτερη μέρα του δυστυχήματος κάνει οκτώ καμπάνιες για το πρόσωπό μου ξεκινώντας από το «που είναι ο Σπίρτζης» λες και εγώ ήμουν αρμόδιος υπουργός εκείνη τη στιγμή και έπρεπε να βγω να μιλήσω. Επομένως οφείλω και για τη δική μου τιμή, για το έργο που έκανα στο υπουργείο υποδομών να ανοίξω όλες τις πιθανότητες θεσμικά που μπορώ για να υπάρχει διερεύνηση. Επομένως έχουμε μια επιστολή από την ευρωπαϊκή εισαγγελία, έρχεται στη Βουλή με δύο προτάσεις, μια του ΣΥΡΙΖΑ και μια του ΠΑΣΟΚ, τις απορρίπτει η ΝΔ και τις δύο. Στην συνέχεια έχουμε την εξεταστική επιτροπή, δεν έβγαλε διερεύνηση για κάποιο πολιτικό πρόσωπο πάλι με ευθύνη της ΝΔ. Η τοποθέτησή μου και στην προανακριτική και στην εξεταστική ήταν υπέρ του να γίνει προανακριτική και να διερευνηθούν οι όποιες τυχόν ευθύνες υπάρχουν για μένα καταρχάς. Για μένα λεω δεν λεω για κάποιον άλλο

ΔΗΜ: Εμμέσως όμως πιέζεται και τον κ.Καραμανλή

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με συγχωρείται αλλά όποιος δεν θέλει να ελέγχεται και έχει διατελέσει υπουργός να μην γίνει υπουργός ή να μην υπηρετεί σε δημόσιες θέσεις.

Κληθείς να σχολιάσει τις δηλώσεις του κ. Φλωρίδη

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο κ. Φλωρίδης ας κάνει την αυτοκριτική του που μας έχει γυρίσει στο 1950 για τα δικαστικά, να φέρει μια πρόταση στη Βουλή για την συνταγματική αναθεώρηση και την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Να φέρει τον νόμο τον εφαρμοστικό που 1,5 εκατομμύριο συμπολίτες μας ζητούν να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και ας αφήσει τη φθηνή ρητορική γιατί είναι υπουργός Δικαιοσύνης.

Ερωτηθείς για τις δηλώσεις στελεχών της ΝΔ για τον κ. Καραμανλή

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Νομίζω ότι κάθε ανθρωπος ανεξάρτητα σε ποιο κόμμα και σε ποια παράταξη είναι, κάθε δημόσιο πρόσωπο οφείλει να συνδράμει στο να ριχτεί άπλετο φως σε κάθε πτυχή του σιδηροδρόμου και ας μην συνδέεται με την τραγωδία των Τεμπών ή σε κάθε στοιχείο σε σχέση με την τραγωδία των Τεμπών.

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ μπήκα στο κάδρο από τη ΝΔ όταν επιχείρησε να κάνει διάχυση ευθυνών για διαχρονικές ευθύνες

ΔΗΜ: Μπήκατε και από την ευρωπαϊκή εισαγγελία για την 717

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με ανώνυμη επιστολή.

ΔΗΜ: Εννοείτε η ΝΔ έστειλε την ανώνυμη επιστολή;

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν ξερω ποιος έστειλε την ανώνυμη επιστολή ούτε με ενδιαφέρει το θέμα είναι για την ευρωπαϊκή Εισαγγελία ότι έστειλε μια επιστολή στη Βουλή, ζήτησε να διερευνηθεί αν υπάρχουν ευθύνες για μένα και αν έχω υποπέσει στην παράβαση καθήκοντος χωρίς όμως να τεκμηριώνει αυτό που ζητάει και χωρίς να κάνει μια έρευνα στο σύνολό της ενώ και το ελεγκτικό συνέδριο και η ΕΔΕΛ και οι εισαγγελείς της χώρας έχουν εντοπίσει πολύ μεγάλες παραλείψεις στη σύμβαση 717 το ’14 η ευρωπαϊκή εισαγγελία ούτε το έπιασε αυτό. Παρότι η ευρωπαϊκή εισαγγελία έχει κάνει μια πλημμελή ... δεν γίνεται να υπάρχει μια τέτοια επιστολή και καθένας που αναφέρεται είτε είναι πολιτικό πρόσωπο ή οποιοσδήποτε άλλος να μην έχει το δικαίωμα της ακρόασης και της απολογίας.

ΔΗΜ: Εσεις μπαίνετε στο κάδρο από την ευρωπαϊκή εισαγγελία όχι για το δυστύχημα των Τεμπών αλλά για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 συνδέονται αυτά τα δύο;

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Διαφωνώ με αυτό, δεν νομίζω ότι κάθε έργο που είναι σε εξέλιξη το οποίο μπορεί να καθυστερήσει ή να μην ολοκληρωθεί για εκατομμύρια λόγους μπορεί να συνδεθεί με οποιοδήποτε δυστύχημα. Αν ήταν έτσι από τον Γ.Σουφλιά που έβγαλε τους διαγωνισμούς και έκανε τις συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους μέχρι εμένα που τους τελειώσαμε θα έπρεπε η μισή Ελλάδα να είναι φυλακή. Αυτό που οφείλεις να κάνεις ως πολιτική ηγεσία είναι οποιοδήποτε σύστημα λειτουργεί είτε είναι ο σιδηρόδρομος είτε το οδικό δίκτυο είτε η αεροπλοΐα να λειτουργεί με ασφάλεια. Άρα το πρόβλημα κατά την άποψή μου ήταν ότι δεν λήφθηκαν πρόσθετα μέτρα ενώ είχε καεί το σύστημα τηλεδιοίκησης της Λάρισας και τα πρόσθετα μέτρα ήταν αυτά που πήρε ο κ. Γεραπετρίτης μέσα σε μια εβδομάδα μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Δηλαδή να μειώσει την ταχύτητα, να έχει ικανό αριθμό εργαζομένων, σταθμαρχών με εμπειρία στους κεντρικούς σταθμούς, να μειώσει τα δρομολόγια. Επομένως να έχεις μια λειτουργία του σιδηροδρόμου ναι μεν μειωμένη σε ταχύτητες, σε χωρητικότητα κλπ αλλά ασφαλή.

ΔΗΜ: Πάντως ο ανακριτής Λάρισας που χειρίζεται την υπόθεση ζητά να συσχετιστούν οι δύο. Εσείς τι πιστεύετε αν είχαμε την 717 ολοκληρωμένη από το 2016 θα συνέβαιναν τα Τέμπη;

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πως θα την είχαμε το ‘16; Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε και ότι η σύμβαση αν ολοκληρωθεί θα είχαμε και λειτουργικό σύστημα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης έτσι δεν είναι;

ΔΗΜ: Αν τα είχαμε αυτά θα συνέβαιναν τα Τέμπη;

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 το 2016 δεν θα είχαμε σύστημα που θα λειτουργούσε φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης γιατί είχαμε μια σύμβαση η οποία προέβλεπε υλικά που δεν παράγονταν πια...

ΔΗΜ: Άρα λέτε ότι δεν συνδέονται

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια, αυτό λεω.

ΔΗΜ: Αυτο το έργο καταλαβαίνω ότι έσπασε στα δύο δηλαδή ήταν μια κοινοπραξία η μια εταιρεία πήρε ένα κομμάτι γεωγραφικά η άλλη πήρε ένα άλλο.

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι αυτά μπορεί να τα έκανε η κοινοπραξία μόνη της, για την ΕΡΓΟΣΕ ή για οποιαδήποτε δημόσια αρχή δεν μπορεί να γίνει αυτό. Αυτό που μπορεί να κάνει ένας δημόσιος φορέας όταν έχει μια σύμβαση με μια κοινοπραξία είναι να αντιμετωπίζει την κοινοπραξία ενιαία και νομίζω ότι αυτό έκανε και η ΕΡΓΟΣΕ τουλάχιστον μέχρι το ’19.

ΔΗΜ: Η ΕΡΓΟΣΕ μπορεί να την αντιμετώπιζε ενιαία εμείς όμως ξέρουμε από το ρεπορτάζ ότι ήταν δύο εταιρείες η κοινοπραξία μετά κάθισαν κάτω και είπαν εσύ πάρε αυτό το κομμάτι εγώ θα πάρω άλλα και μετά η κάθε μια έβαζε το δικό της σύστημα και η μια δεν ενέκρινε τις τεχνικές μελέτες της άλλης. Τα συστήματα που έβαζαν δεν μιλούσαν μεταξύ τους

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, τα συστήματα που δεν μιλούσαν μεταξύ τους ήταν στην σύμβαση την αρχική στην 717 και προφανώς δεν είχαν αντιμετωπιστεί -εκ του αποτελέσματος σας λεω και από τους ελέγχους που έγιναν στη συνέχεια- ότι δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους άρα έπρεπε να αντικατασταθούν. Ήταν ένα από τα κενά που είχε η σύμβαση 717. Το 2016 διαπιστώθηκε μετά από αλληλογραφία με τους κατασκευαστικούς οίκους ότι αυτά τα συστήματα σταμάτησαν να παράγονται πριν από 15 χρόνια δηλαδή δεν υπήρχαν ανταλλακτικά, δεν υπήρχαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας που έπρεπε να υπάρχουν αυτά ήταν προβλήματα της αρχικής σύμβασης του 2014 και εκεί είναι και τα ελλείμματα της διερεύνησης που κάνει η ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Από εκεί και πέρα κατά την άποψή μου υπήρχαν δύο δρόμοι για την ΕΡΓΟΣΕ , ο ένας δρόμος ήταν να παλέψει να γίνει μια συμπληρωματική σύμβαση για να μπορέσει να ολοκληρωθεί και λειτουργικά αυτό το έργο και δυστυχώς αυτό είναι μια διαδικασία χρονοβόρα γιατί έχει πάρα πολλούς ελέγχους, πάρα πολλές υπηρεσίες ελέγχων. Βγήκαν τρεις αποφάσεις του ελεγκτικού συνεδρίου για να προχωρήσει. Έγινε έλεγχος από την ΕΔΕΛ ...

ΔΗΜ: Εσείς πότε καταλάβατε ότι αντί να έχουν ένα ενιαίο σύστημα όπως προβλεπότανε και στη σύμβαση, ο καθένας έβαζε τα δικά του

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έγινε αυτό επί ημερών μας, κάνετε λάθος διότι μετά τον έλεγχο της ΕΔΕΛ και δεν μ’ ενδιέφερε κιόλας και να σας το πω διαφορετικά· αν εσείς αναθέσετε σε δύο εταιρείες που κάνουν κοινοπραξία να σας φτιάξουν το σπίτι κάνετε μια σύμβαση με την κοινοπραξία δεν σας ενδιαφέρει αν αυτή η κοινοπραξία θα δώσει υπεργολαβία τα μπετά σε έναν εργολάβο...

ΔΗΜ: Αρκεί να είναι λειτουργικό εδώ δεν ήταν λειτουργικό

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν το έλεγε ούτε αυτό η σύμβαση, εκεί έρχεται η ΕΔΕΛ, τα αποτελέσματα του ελέγχου, βρίσκουν διαχειριστικά άρτια τη διαχείριση της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και βρίσκουν δύο μεγάλα ελλείμματα το ένα είναι της αρχικής σύμβασης με αυτά που προανέφερα και το δεύτερο είναι ότι δεν υπογράφει η δανειοπάροχος εταιρεία τις μελέτες. Στη συνέχεια η ΕΡΓΟΣΕ ζητάει από την κοινοπραξία, όχι από τη μια από τις δυο εταιρείες, τις μελέτες υπογεγραμμένες από τη δανειοπαροχο, αρνείται η κοινοπραξία και ξεκινάει τη διαδικασία έκπτωσης της κοινοπραξίας .

ΔΗΜ: Να σταθούμε λίγο στην επιλογή, είναι ακριβές ότι η ΤΟΜΗ δεν είχε τέτοια εμπειρία για να αναλάβει ένα τέτοιο έργο

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν δεν είχε την εμπειρία να αναλάβει ένα τέτοιο έργο προφανώς θα έπρεπε να αποκλειστεί στη φάση του διαγωνισμού έτσι δεν είναι; Δηλαδή όταν βγαίνει ένας τέτοιος διαγωνισμός ορίζεται ποια είναι η εμπειρία που πρέπει να έχουν οι εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό...

ΔΗΜ: Η ΤΟΜΗ δεν είχε εξειδίκευση σε αυτά τα συστήματα και έκανε αυτό που στη γλώσσα των δημοσίων έργων ονομάζεται «δάνεια εμπειρία», δηλαδή έρχομαι να κάνω τη δουλειά με τις μελέτες που θα κάνει άλλη εταιρεία

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν κάνει μια κοινοπραξία λοιπόν δύο εταιρείες που η μια είναι μια από τις 3-4 εταιρείες στον κόσμο που κάνει τέτοια συστήματα και συμμετέχουν στο διαγωνισμό και φαντάζομαι ότι τον κερδίζουν με την καλύτερη προσφορά που δίνουν. Αυτά έγιναν το 2014 δηλαδή κυβερνηση Σαμαρά. Ποιος ήταν διευθύνων σύμβουλός τότε στην ΕΡΓΟΣΕ; Ο κ. Σπηλιωπουλος που στη συνέχεια τοποθετήθηκε διευθύνων σύμβουλος στον ΟΣΕ από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ποιον δεν κάλεσε η πλειοψηφία στην εξεταστική ενώ υπήρχε πρόταση; Τον κ. Σπηλιώπουλο. Εγώ δεν θα λαϊκίσω, εγώ θα λέω την αλήθεια, είχε ευθύνες ο κ. Χρυσοχοϊδης που ήταν τότε υπουργός Μεταφορών που έγινε η σύμβαση; Η απάντηση είναι όχι διοτι δεν είχε αρμοδιότητα όπως δεν είχα και εγώ δηλαδή δεν θα βρείτε μια επιστολή από το 2015 μέχρι το 2019 για την 717 προς την ΕΡΓΟΣΕ λόγω μη αρμοδιότητας.

ΔΗΜ: Ποιος είχε την αρμοδιότητα;

Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ. Η προϊσταμένη αρχή των έργων της ΕΡΓΟΣΕ είναι το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ. Πότε έγινε αυτός ο νόμος; Έγινε επί υπουργίας του κ. Στυλιανίδη. Γιατί έγινε αυτό; Γιατί όταν μεγάλοι δημόσιοι οργανισμοί όπως ήταν ο ΟΣΕ όπως ήταν η ΔΕΗ και ο ΟΤΕ άρχισαν να μπαίνουν στη λογική της απελευθέρωσης της ευρωπαϊκής επιτροπής δεν φρόντισαν να κάνουν διοικητικές δομές στα υπουργεία που να παίζουν το ρόλο της δημόσιας υπηρεσίας που παίζαν αυτοί οι οργανισμοί. Η πρώτη φορά που έγινε αυτό είναι στο προεδρικό διάταγμα του ’17 στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ώστε να μπορεί το υπουργείο να επιβλέπει τους οργανισμούς των Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Επομένως είναι πολύ εύκολο να λέμε φταίει ο Χρυσοχοϊδης, ο Σπίρτζης, ο ένας και ο άλλος. Όλοι οφείλουμε να κινηθούμε στη λογική του να διερευνηθεί πρώτα και κύρια ο εαυτός μας.