“Μετά την καταστροφή που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel θέλουμε δυο ακόμη χρόνια για να ολοκληρωθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης”, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή “Εκείνη και εγώ”, με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Μιλώντας για τα μεγάλα έργα υποδομών, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως προχωρούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση του Ε65 και του Μετρό Θεσσαλονίκης. Σε ότι έχει να κάνει με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε-65) ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως θα δοθεί πριν το Πάσχα ενώ για το Μετρό Θεσσαλονίκης σημείωσε πως θα λειτουργήσει τον Νοέμβριο του 2024.

O Χρήστος Σταϊκούρας στους Θανάση Φουσκίδη & Στέλλα Γκαντώνα        21-03-24

Μεταξύ άλλων, τόνισε:

Ερωτηθείς αν θα αποκαλυφθεί η αλήθεια για τα Τέμπη ή αν θα συνεχίσουν να κουβαλάνε το στίγμα της συγκάλυψης όπως τους κατηγορούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Τα κόμματα έκαναν διαφορετικά πορίσματα μεταξύ τους. Οκτώ διαφορετικές προσεγγίσεις που υποστηρίζουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι προσπαθούμε να συγκαλύψουμε. Είναι προφανές ότι εμπιστευόμαστε την ελληνική Δικαιοσύνη και η Δικαιοσύνη θα κρίνει την συγκεκριμένη υπόθεση. Η ευθύνη μας είναι να διασφαλίσουμε όσο μπορούμε περισσότερο και να ενισχύσουμε την ασφάλεια των μεταφορών και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε συστηματικά και μεθοδικά. Δεν είναι κάτι εύκολο αλλά είναι κάτι το οποίο κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Έχουμε ολοκληρώσει τη σύμβαση 717 δηλαδή τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη αλλά καταστράφηκε το τμήμα περίπου από το Δομοκό μέχρι τη Λάρισα εξαιτίας του Daniel αλλά η 717 ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο. Η σύμβαση για την εγκατάσταση αυτόματης προστασίας συρμών επί της γραμμής δηλαδή το ETCS και αυτό ολοκληρώθηκε όπως είχαμε δεσμευτεί τον Νοέμβριο του ’23 όμως εξαιτίας φυσικών καταστροφών στην περιοχή της Θεσσαλίας και εν μέρει της Στερεάς Ελλάδος καταστράφηκε ολοσχερώς και το κομμάτι της υποδομής αλλά και της τηλεδιοίκησης, αυτό σημαίνει ότι για να υπάρξει αποκατάσταση στο συγκεκριμένο τμήμα απαιτείται περίπου μια διετία και ένα κόστος της τάξεως των 400 εκ. €. Όμως στο συγκεκριμένο τμήμα έχουν ληφθεί μέτρα και μέριμνα από τους σιδηροδρομικούς φορείς έτσι ώστε όταν ανεβαίνει ένα τρένο να μην κατεβαίνει ένα άλλο γιατί ούτως ή άλλως έχουμε και μονή γραμμή εκεί. Εκτός δηλαδή του προβλήματος που έχουμε με τα συστήματα τηλεδιοίκησης στην εν λόγω περιοχή έχουμε και μια γραμμή γιατί η άλλη καταστράφηκε ολοσχερώς. Παράλληλα ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του ’23 η τοποθέτηση 300 καμερών συνεχούς παρακολούθησης των συρμών, ενισχύθηκε οικονομικά ο ΟΣΕ από τα 45 εκ. στα 75 εκ., και στο ζήτημα το οποίο αφορά τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών που ασχολείται με την υπόθεση των Τεμπών τουλάχιστον σε ότι αφορά τις ευθύνες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το τι πρέπει να κάνουμε, στελεχώθηκε και μάλιστα βρέθηκαν και αναγκαίοι εμπειρογνώμονες.

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Το τελευταίο χρονικό διάστημα βλέπουν το φως της δημοσιότητας διάφορα περιστατικά προς αυτή την κατεύθυνση επίλυσης των προβλημάτων σε αυτά τα περιστατικά αλλά και σε πολλά άλλα έχουμε κινηθεί κατά τον βέλτιστο εφικτό τρόπο. Προσωπικά έχω αποταθεί προς τους αρμόδιους τόσο για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων όσο και για μια σειρά άλλα ζητήματα όπως είναι οι διαβάσεις, οι φωτοσημάνσεις κ.ο.κ. Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας δύο-τρία περιστατικά τα οπόια αφορούσαν παραβίαση του κόκκινού. Το πόρισμα που έχω πάρει μιλάει ευθέως για σφάλματα των μηχανοδηγών. Άρα όλα αυτά απαιτούν και αυξημένη ατομική και συλλογική ευθύνη όλων των εμπλεκομένων στην αλυσίδα του σιδηροδρομικού έργου.

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Κινούμαστε προς την κατεύθυνσή να περιορίσουμε τις δυσλειτουργίες οι οποίες υφίστανται για παράδειγμα τρέχει διαγωνισμός από το 2022 -αρχές ’23 για την κάλυψη 117 θέσεων στον ΟΣΕ μέσω ΑΣΕΠ. Η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, αναμένουμε να ολοκληρωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα με κατάρτιση προσωρινών πινάκων υποψηφίων που θα περάσουν από πρακτική δοκιμασία και ιατρικές εξετάσεις. Άρα τείνουμε προς την κατεύθυνση ενίσχυσης με ανθρώπινο κεφάλαιο αλλά εξακολουθούμε επειδή υπάρχουν συγκεκριμένοι περιορισμοί σε όλο το ελληνικό κράτος, να έχουμε και αρκετά σημαντικό αριθμό εργαζομένων με μπλοκάκια. Έχουμε προχωρήσει στην αναβάθμιση κάποιου τροχαίου υλικού αλλά εξακολουθούμε να έχουμε περιστατικά στα οποία εξαιτίας του τροχαίου υλικού κάποια τρένα δεν ξεκινούν προς τον προορισμό τους. Προσπαθώ να σας πω ότι αυτή η διαδικασία δεν είναι μια διαδικασία που μπορεί να τελειώσει από τη μια μέρα στην άλλη.

Ερωτηθείς για την πολύ μικρή συμμετοχή βουλευτών της ΝΔ στη χθεσινή συζήτηση στη Βουλή

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Έχουν δοθεί πλήρεις απαντήσεις από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο οι οποίες με καλύπτουν απόλυτα.

Ερωτηθείς αν επίκειται νέα αύξηση διοδίων

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Δεν προβλέπεται περαιτέρω αύξηση των διοδίων φέτος. Οι συμβάσεις πρέπει να υλοποιηθούν αλλά πετύχαμε σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους η αύξηση που έγινε φέτος να είναι πολύ μικρότερη, λιγότερη από το 50% , αυτής που προέβλεπε η ίδια η σύμβαση. Υπενθυμίζω ότι τα διόδια αυξάνονται κάθε χρόνο κατά το ύψος του πληθωρισμού του προηγούμενου Σεπτεμβρίου και πρόπερσι ο πληθωρισμός ήταν 12%. Δεν αυξήθηκαν καθόλου τα διόδια το ’23 και το ’24 αυξήθηκαν πολύ λιγότερο.

Αναφορικά με τον στόλο των λεωφορείων

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εκτιμούμε από το τέλος του επόμενου μήνα όπως είχαμε δεσμευτεί από τον Σεπτέμβριο του ’23. Ταυτόχρονα υπογράψαμε δύο συμβάσεις για 100 και 200 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου μόνο για την Αθήνα. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος του ’25 θα έχουμε 440 καινούργια λεωφορεία πιο «πράσινα» στην Αθήνα και 110 νέα λεωφορεία στην Θεσσαλονίκη οπότε εν πολλοίς θα έχουμε πετύχει την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα βελτιώσουμε την καθημερινότητα του πολίτη και σε ότι αφορά τη συχνότητα που περνάνε τα λεωφορεία γιατί αντικαθιστώντας παλιότερο στόχο δεν θα έχουμε περισσότερο στόλο θα πρέπει συνεπώς να ενισχύσουμε και τον στόλο άρα κινούμε μια διαδικασία για 750 λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη εκτός αυτών που κυκλοφορούνε με leasing ή εκτός αυτών που παρέχονται από τον ιδιωτικό τομέα δηλαδή από τα ΚΤΕΛ στην περιοχή της Αττικής.

Για τη γραμμή 4 του Μετρό

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Το έργο της γραμμής 4 είχε προγραμματιστεί ούτως ή άλλως για το τέλος της δεκαετίας αυτής αυτό που έχει γίνει και επισκεφτήκαμε πρόσφατα είναι τους δύο μετροπόντικες, την Αθηνά και τη Νίκη. Η Αθηνά έχει ξεκινήσει από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό και η Νίκη ξεκινά από το Γαλάτσι προς τον Ευαγγελισμό, θα διανοίξουν αντίστοιχα 5,1 χλμ και 7,2 χλμ. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ανοίξει περίπου 1 χλμ και εκτιμούμε ότι θα έχει τελειώσει τις εργασίες του το καλοκαίρι του ’25 και ο δεύτερος μετροπόντικας θα έχει τελειώσει περίπου την Ανοιξη του ’26. Αυτό σημαίνει ότι όλη η σήραγγα περίπου μέχρι την Άνοιξη του ’26 θα έχει ολοκληρωθεί και θα απομένουν οι σταθμοί που ούτως ή άλλως ξεκινούν εργασίες επί αυτών.

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Φέτος παραδώσαμε το Άκτιο-Αβρακία, παραδίνουμε τον Ε65 κατά πάσα πιθανότητα πριν την Μεγάλη Εβδομάδα. Τον Νοέμβριο του ’24 παραδίδουμε το μετρό στη Θεσσαλονίκη και εκτιμούμε ότι το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι του ’25 θα έχουμε παραδώσει και όλο το Πάτρα -Πύργος.