Πολυεπίπεδες ήταν οι επαφές Ελλάδας και Ινδίας που έγιναν την περασµένη εβδοµάδα κατά την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στην ασιατική χώρα.

Πέρα από την ανταπόδοση της επίσκεψης του Ινδού πρωθυπουργού, Ναρέντρα Μόντι, στην Αθήνα τον Αύγουστο του 2023, η επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη, συνοδεία περίπου 70 επιχειρηµατιών, είχε απτά αποτελέσµατα σε τρεις τοµείς που «καίνε» την Ελλάδα:

-Υπογραφή του Συµφώνου Μετανάστευσης και Κινητικότητας.

-∆ιασφάλιση της συµµετοχής της χώρας στον ινδοευρωπαϊκό άξονα IMEC, τον οποίο προωθούν η Ινδία αλλά και οι ΗΠΑ.

-Περαιτέρω διεύρυνση του διµερούς εµπορίου.

Σύµφωνο Μετανάστευσης και Κινητικότητας

Πρώτιστο µέληµα του πρωθυπουργού είναι η διασφάλιση ανθρώπινου δυναµικού που θα διατηρήσει την ανάπτυξη της χώρας σε υψηλά επίπεδα. Η αγορά εργασίας στην Ελλάδα πάσχει από εργατικά χέρια, µε έµφαση στους τοµείς των κατασκευών, του τουρισµού, αλλά και του πρωτογενούς τοµέα. Από την άλλη πλευρά η Ινδία διαθέτει άφθονο εργατικό δυναµικό, όλων των κατηγοριών κατάρτισης και εξειδίκευσης. Ταυτόχρονα έχει τεράστια ανεργία, αφού περισσότερο από το 50% των ενηλίκων στη χώρα δεν έχει µόνιµη εργασία. Υπό αυτό το πρίσµα, η Ελλάδα συνιστά λύση για την Ινδία, τόσο στο πρόβληµα της ανεργίας όσο και του υπερπληθυσµού.

Το Σύµφωνο Μετανάστευσης Ελλάδας-Ινδίας αναµένεται να οριστικοποιηθεί τις επόµενες εβδοµάδες και να υπογραφεί µέσα στον Μάρτιο. «Επιδιώκουµε όσο το δυνατόν πιο σύντοµα µια συµφωνία κινητικότητας για τη µετανάστευση», είπε ο κ. Μητσοτάκης στη συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθµό «Times Now» της Ινδίας. «Θέλουµε», πρόσθεσε, «να δώσουµε τη δυνατότητα σε νέους Ινδούς που θέλουν να εργαστούν στην Ελλάδα, να µπορούν να το κάνουν». Σηµειώνεται ότι η Ελλάδα και η Ινδία έχουν υπογράψει πρωτόκολλο συνεργασίας από το 2022, ενώ τον περασµένο Νοέµβριο εγκρίθηκε στην ελληνική Βουλή µνηµόνιο συνεργασίας στον αγροτικό τοµέα, έχοντας κυρίως στο στόχαστρό του τους εργάτες γης.

Ο άξονας IMEC

O ινδοευρωπαϊκός άξονας IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor) αποτελεί τον νέο ανταγωνιστικό διάδροµο στον ∆ρόµο του Μεταξιού της Κίνας. Πρόκειται για έναν άξονα που ενισχύουν η ∆ύση και κυρίως οι ΗΠΑ, καθώς θα διέρχεται µέσω Σ. Αραβίας και Ισραήλ, παρακάµπτοντας τη διώρυγα του Σουέζ. Ο άξονας αυτός µας ενδιαφέρει, καθώς περιλαµβάνει την Ελλάδα. Επίσης δεν θα είναι µόνον ένας άξονας αγαθών και εµπορευµάτων, αλλά αναµένεται να αποτελέσει έναν ενεργειακό άξονα µεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνου, αλλά και τηλεπικοινωνιακό άξονα. Οι Ινδοί εποµένως έχουν κάθε λόγο να ενδιαφέρονται για ελληνικά λιµάνια, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται ακόµη και το κινεζικών συµφερόντων λιµάνι του Πειραιά.

Για τον λόγο αυτόν στην πρωθυπουργική αποστολή στην Ινδία συµµετείχε και ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕ∆, ∆ηµήτρης Πολίτης, ως πιο αρµόδιος για την αξιοποίηση των λιµένων της χώρας. Υπενθυµίζεται ότι στα σκαριά βρίσκεται η αξιοποίηση των λιµένων Λαυρίου και Πάτρας. Επίσης στα σκαριά βρίσκονται οι προκηρύξεις δύο µεγάλων κέντρων logistics της χώρας, στη Φυλή (Αττική) και στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου (Θεσσαλονίκη), που πιθανώς να ενδιαφέρουν τους Ινδούς. «Το project IMEC», είπε ο Κ. Μητσοτάκης στην οµιλία του στο Ελληνο-Ινδικό Επιχειρηµατικό Φόρουµ, «τελικά θα οδηγήσει µε τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην Ελλάδα. Και γι’ αυτόν τον λόγο», πρόσθεσε, «οι ελληνικές υποδοµές, τα λιµάνια, τα κέντρα logistics, η ενίσχυση των εφοδιαστικών µας αλυσίδων αποκτούν τόσο µεγάλη σηµασία».

∆ιµερές εµπόριο

H Ινδία είναι η ανερχόµενη δύναµη στον πλανήτη. Η στήριξη που λαµβάνει από τον δυτικό κόσµο είναι µεγάλη, ειδικά µετά τη ρήξη των αµερικανοκινεζικών σχέσεων. Η Apple για παράδειγµα µετακινεί από την Κίνα στην Ινδία τα εργοστάσια παραγωγής των κινητών και άλλων προϊόντων της. Η Ελλάδα θέλει να επωφεληθεί από τη αναβάθµιση αυτή της Ινδίας. Ηδη το διµερές εµπόριο έχει αναβαθµιστεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια. Σύµφωνα µε τα στοιχεία που έδωσε το Εµπορικό και Βιοµηχανικό Επιµελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), από περίπου 500-600 εκατ. ευρώ που ήταν στην περίοδο 2016 και 2017, πέρυσι το διµερές εµπόριο πλησίασε τα 2 δισ. ευρώ. Μάλιστα τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι και πλεονασµατική στο διµερές εµπόριό της µε την Ινδία. Μητσοτάκης και Μόντι συµφώνησαν στις συναντήσεις τους το διµερές αυτό εµπόριο έως το 2030 να διπλασιαστεί. Μάλιστα ο Ελληνας πρωθυπουργός ευχήθηκε αυτό να συµβεί πριν από το 2030. Επίσης κάλεσε τους Ινδούς επιχειρηµατίες να δηµιουργήσουν απευθείας πτήσεις στην Ελλάδα, να εξετάσουν κοινές συµπαραγωγές οπτικο ακουστικών έργων, να επιδιώξουν συνεργασίες στον τοµέα της τεχνολογίας, όπου η Ινδία έχει να επιδείξει µεγάλα βήµατα τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής