Βασική κυβερνητική προτεραιότητα αποτελεί η διαµόρφωση µιας νέας πολιτικής νόµιµης µετανάστευσης, βασισµένη στη σύναψη διµερών συµφωνιών µετανάστευσης και κινητικότητας, διά της ενταξιακής πολιτικής προσφύγων και µεταναστών που εφαρµόζει το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, µέσω της απασχόλησής τους στη χώρα µας στον αγροτικό, τον κατασκευαστικό, τον τουριστικό και τον µεταποιητικό κλάδο, όπου καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, αλλά και στην παροχή φροντίδας σε ευπαθείς οµάδες.

Διαβάστε επίσης: Σχολιάζοντας το "πέρασµα" στην Ινδία και τη "στάση" στο Κατάρ

Αλλωστε, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στην Ινδία, µετά τη συνάντησή του µε τον Ινδό οµόλογό του, Ναρέντρα Μόντι, προανήγγειλε την οριστικοποίηση συµφώνου για νόµιµη µετανάστευση µε την Ινδία, προκειµένου να καλυφθούν τα κενά που καταγράφονται στην αγορά εργασίας σε κρίσιµους τοµείς για την ελληνική οικονοµία, όπως ο πρωτογενής τοµέας, ο κατασκευαστικός και ο κλάδος του τουρισµού. Ως προς το σχέδιο συµφωνίας µε την Ινδία, οι σχετικές συζητήσεις µε την ινδική πλευρά είχαν ξεκινήσει τον Νοέµβριο του 2023, ενώ την περασµένη εβδοµάδα εστάλη στην πλευρά της Ινδίας το νέο σχέδιο συµφωνίας και αναµένεται να συνεχιστούν άµεσα οι συζητήσεις, ώστε να ολοκληρωθεί η συµφωνία.

Οι διµερείς συµφωνίες της Ελλάδας για τη νόμιμη μετανάστευση

Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Κυριακάτικης Απογευµατινής», το Μνηµόνιο Συνεργασίας Ελλάδας - Ινδίας καλύπτει τους τοµείς της εποχικής εργασίας στην αγροτική οικονοµία και τον τουρισµό, και της εξαρτηµένης εργασίας (χαµηλή, µέση ειδίκευση και υψηλή εξειδίκευση).

Υπό αυτό το πρίσµα, στο πλαίσιο της πολιτικής που εφαρµόζει η Ελλάδα για τη νόµιµη µετανάστευση έχουν συναφθεί και βρίσκονται στα πρώτα στάδια υλοποίησης ή προβλέπεται να υλοποιηθούν το αµέσως επόµενο χρονικό διάστηµα οι εξής διµερείς συµφωνίες: Αρχικά το «Μνηµόνιο Κατανόησης µεταξύ της Ελληνικής ∆ηµοκρατίας και του Μπανγκλαντές για τη µετανάστευση και την κινητικότητα», το οποίο υπεγράφη στις 9 Φεβρουαρίου 2022 στη Dhaka (Bangladesh) µεταξύ της κυβέρνησης της Ελληνικής ∆ηµοκρατίας και της κυβέρνησης της Λαϊκής ∆ηµοκρατίας του Μπανγκλαντές και κυρώθηκε µε τις διατάξεις του ν. 4959/2022 (Α' 144).

Για τη διαδικασία νοµιµοποίησης, το πρώτο στάδιο καταγραφής των Μπανγκλαντεσιανών που διαµένουν στην Ελλάδα από τις προξενικές του Μπανγκλαντές ξεκίνησε στις 11 Ιανουαρίου 2023 και ολοκληρώθηκε στο τέλος του έτους. Εχουν καταγραφεί 10.800 πολίτες Μπανγκλαντές και η πλειονότητα αυτών, πλέον των 9.000, έχουν υποβάλει αίτηµα για τη χορήγηση άδειας διαµονής. Ως προς τη διαδικασία νέων εισόδων εποχικών εργαζοµένων έχει ενεργοποιηθεί από πλευράς υπουργείου Εξωτερικών η λειτουργία εξωτερικού παρόχου στην Dhaka, ώστε αυτός να λαµβάνει τις αιτήσεις για τις εθνικές θεωρήσεις για λογαριασµό των Αρχών µας στο Νέο ∆ελχί και η σχετική διαδικασία αναµένεται να ξεκινήσει άµεσα.

Παράλληλα, κυρώθηκε από τη Βουλή και ετέθη σε ισχύ τη 17η Ιανουαρίου η διµερής Συµφωνία Ελλάδας - Αιγύπτου, που προβλέπει ευέλικτη διαδικασία διαβούλευσης, µέσω των προξενικών αρχών, για τον προσδιορισµό, ανά έτος, του αριθµού των θέσεων εργασίας στην αγροτική οικονοµία που µπορεί να καλυφθεί από πολίτες της Αιγύπτου και επιτρέπει την ταχεία διαδικασία εισδοχής πολιτών τρίτων χωρών, οι οποίοι θα απασχοληθούν στην αγροτική οικονοµία, υπό τους περιορισµούς της ενωσιακής και εθνικής νοµοθεσίας, σύµφωνα µε τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ενώ κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο οι αρµόδιες ελληνικές αρχές βρίσκονται σε διαβουλεύσεις µε την αιγυπτιακή πλευρά για την εφαρµογή της Συµφωνίας. Τέλος, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (ΥΜΑ), πέραν από το προαναφερθέν Μνηµόνιο Κατανόησης µε την Ινδία, έχει ολοκληρώσει τα σχέδια Μνηµονίων Κατανόησης και δροµολογεί συνεργασίες µε τις Φιλιππίνες, το Βιετνάµ, τη Γεωργία και τη Μολδαβία.

Συνεργασίες για την ένταξη πολιτών τρίτων χώρων

Την ίδια ώρα, πέραν από τις διµερείς συνεργασίες για τη νόµιµη µετανάστευση, το ΥΜΑ εφαρµόζει ένα συνολικό πλαίσιο για την ένταξη των πολιτών Τρίτων Χωρών, εκπονώντας την Εθνική Στρατηγική για την Ενταξη Πολιτών Τρίτων Χωρών, που εφαρµόζεται µε τη συνεργασία φορέων και υπηρεσιών σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Η Εθνική Στρατηγική αφορά την ένταξη των αιτούντων άσυλο και των αναγνωρισµένων δικαιούχων διεθνούς προστασίας και εισάγει µία διαδικασία προ-ένταξης για όσους διαθέτουν προσφυγικό προφίλ. Τα κυριότερα προγράµµατα που υλοποιούνται στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής είναι το πρόγραµµα HELIOS (Hellenic Integration Support for Beneficiaries of International and Temporary Protection), το οποίο υλοποιείται από τον ∆ιεθνή Οργανισµό Μετανάστευσης (∆ΟΜ) από τον Ιούλιο του 2019. Σηµαντική είναι επίσης η δράση για την «Προώθηση της ένταξης του προσφυγικού πληθυσµού στην αγορά εργασίας», στο πλαίσιο του Ταµείου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, µε τους ωφελούµενους να ανέρχονται συνολικά σε 18.000 άτοµα.

∆ράσεις για τα παιδιά μεταναστών

Ακόµη µία δράση στο πλαίσιο της πολιτικής ένταξης είναι το Πρόγραµµα UNICEF (United Nations Children’s Fund) µε τίτλο: «Ολα τα παιδιά στην Εκπαίδευση», µε στόχο να προσεγγίσει, να διευκολύνει και να υποστηρίξει τα παιδιά µεταναστών και προσφύγων ως προς τη βελτίωση της σχολικής ετοιµότητας. Επιπλέον, το ΥΜΑ συνέταξε τον Οδηγό Πληροφόρησης για ∆ικαιούχους ∆ιεθνούς Προστασίας, σε συνεργασία µε την Υπατη Αρµοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR), ενώ επίσης τρέχει την παρακολούθηση και επέκταση της λειτουργίας των Κέντρων Ενταξης Μεταναστών (ΚΕΜ), αλλά και την παρακολούθηση της λειτουργίας των Συµβουλίων Ενταξης Μεταναστών και Προσφύγων (ΣΕΜΠ), όπως και τη συµµετοχή στις εργασίες του ∆ικτύου Πόλεων για την Ενταξη.

Σηµαντικές για την ενταξιακή πολιτική προσφύγων και µεταναστών είναι οι δράσεις ενίσχυσης της διαπολιτισµικής µεσολάβησης και διαπολιτισµικές δράσεις και το «HELP DESK» Κοινωνικής Ενταξης, ενώ στο πλαίσιο της νέας προγραµµατικής περιόδου 2021-2027, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, µέσω της ∆ιεύθυνσης Κοινωνικής Ενταξης, έχει υποβάλει από τον Απρίλιο του 2021 προτάσεις προς ένταξη τόσο στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταµείο (ΕΚΤ) όσο και στο Ταµείο Ασύλου Μετανάστευσης και Ενταξης (ΤΑΜΕ) που αποτελούν τις κύριες χρηµατοδοτικές πηγές για τη δηµόσια πολιτική κοινωνικής ένταξης. Οι εν λόγω προτάσεις, ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ, σχετίζονται µε συνολικά 23 δράσεις οι οποίες κατανεµήθηκαν ανά Ταµείο µε βάση τις επιλεξιµότητες των προαναφερθεισών χρηµατοδοτικών πηγών, καθώς και των σχετικών αναγκαίων πρόσφορων όρων οι οποίοι τίθενται στο πλαίσιο του νέου χρηµατοδοτικού Κανονισµού των Ταµείων.


* Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής