Για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία και τα μέτρα στήριξης των νέων μίλησε ο Παύλος Μαρινάκης. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο τρίτο Thessaloniki Metropolitan Summit, που διοργανώνουν ο Economist και το powergame.gr, αναφέρθηκε αρχικά στην ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική της ελληνικής οικονομίας.

Μεταξύ άλλων, o Παύλος Μαρινάκης έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι η Ελλάδα παρουσιάζει τη δεύτερη ταχύτερη ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έχοντας πετύχει να αυξήσει τον μέσο μισθό κατά 15% και κατά 20% τον κατώτατο. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, «αυτά είναι καλά νέα, όχι όμως αρκετά».

Ο Παύλος Μαρινάκης σημείωσε ότι οι πολίτες βιώνουν μια παρατεταμένη πληθωριστική κρίση, αντιμετωπίζοντας μια συνεχιζόμενη ακρίβεια που μειώνει την αγοραστική τους δύναμη. Όπως είπε, είναι σημαντικό ότι μειώθηκαν οι συντελεστές της ανεργίας -ειδικά στους νέους έχουν πέσουν κατά 10 μονάδες-, ωστόσο η Ελλάδα παραμένει η χώρα με την υψηλότερη ανεργία στην Ευρώπη. «Δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός. Δεν μπορούμε να πανηγυρίζουμε όταν βιώνουμε τόσες πολλές κρίσεις», ξεκαθάρισε.

Ευρισκόμενος στο ίδιο πάνελ με τον Δημήτρη Μάντζο, κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., ο Παύλος Μαρινάκης σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι πλέον «μια χώρα που έχει βάλει τάξη στα του οίκου της», εστιάζοντας στο γεγονός ότι η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έχει πετύχει δύο βασικά πράγματα:

  • Αξιοπιστία: «Αυτά που λέει τα εννοεί και τα εφαρμόζει, το οποίο, εκτός από την οικονομική του σημασία, έχει αντίκτυπο και στους νέους».
  • Δημοσιονομική πειθαρχία: «Η Ελλάδα είναι μια χώρα που είχε μάθει να ζει με το ποιος θα τάξει τα περισσότερα. Αυτή η κυβέρνηση, όμως, δεν χρεώνει τις επόμενες γενιές για να γίνει αρεστή».

Μαρινάκης: Στοίχημα η ακρίβεια και οι καλύτεροι μισθοί

Αναφερόμενος στην «επόμενη ημέρα» για την ελληνική οικονομία, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε ότι «το πιο σημαντικό που πρέπει να γίνει ύστερα από μια τετραετία που σταθήκαμε στα πόδια μας, είναι αυτά τα καλά νέα να περάσουν όλο και πιο πολύ στην καθημερινότητα των πολιτών». Και πρόσθεσε ότι η μεγαλύτερη μάχη είναι η ακρίβεια και σε δεύτερο επίπεδο οι μισθοί.

Αφού επανέλαβε τη δέσμευση Μητσοτάκη για μέσο μισθό στα 1.500 ευρώ και για ενίσχυση των προσπαθειών ώστε οι νέοι να βρίσκουν πιο εύκολα κατοικία (ήδη έχει διπλασιαστεί το πρόγραμμα «Σπίτι μου»), ο Παύλος Μαρινάκης εστίασε στο πρόβλημα του δημογραφικού. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ξεκαθάρισε ότι αποτελεί ένα ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί και ένας από τους βασικούς παράγοντες είναι «οι νέοι να έχουν ασφάλεια και καλύτερες μισθολογικές συνθήκες».

Τα μέτρα για την Παιδεία, οι 27.000 διορισμοί εκπαιδευτικών και τα μη κρατικά Πανεπιστήμια

Στον τομέα της Παιδείας ο Παύλος Μαρινάκης παρουσίασε ορισμένες ενέργειες της κυβέρνησης ώστε να μειωθούν οι κοινωνικές ανισότητες και να ενισχυθεί το εκπαιδευτικό σύστημα με πράξεις και όχι με λόγια. «Δώσαμε βάση να κλείσουμε τις τρύπες που υπήρχαν στο εκπαιδευτικό σύστημα λόγω μνημονίων. Η Ελλάδα είχε πάνω από 10 χρόνια να διορίσει μόνιμους εκπαιδευτικούς. Για εμάς δεν ήταν αυτονόητο ότι είχαμε 27.000 διορισμούς εκπαιδευτικών. Επίσης, είναι η πρώτη φορά μετά τη Μεταπολίτευση που είχαμε διορισμούς στην ειδική αγωγή», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι η αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία έφθασε το 13% την προηγούμενη τετραετία.

Όπως είπε, για την κυβέρνηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη «η Δημόσια Εκπαίδευση αποτέλεσε προτεραιότητα. Και συνεχίζουμε σε αυτήν την κατεύθυνση, με διπλασιασμό του προσωπικού στην παράλληλη εκπαίδευση».

Κάλεσμα Μαρινάκη για το Άρθρο 16

Για το ζήτημα της αναθεώρησης του Συντάγματος και το Άρθρο 16, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος απηύθυνε κάλεσμα για συναίνεση και συνεννόηση μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων. «Ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι να βγάλουμε από τη σκληρή αντιπαράθεση τα ζητήματα Παιδείας», είπε με νόημα, φέρνοντας ως παράδειγμα τις «κινητοποιήσεις άνευ αιτημάτων του παρελθόντος, τα εξάμηνα που χάθηκαν και το κύμα του λαϊκισμού που δεν μας έδωσε τίποτα».

Παράλληλα αναφέρθηκε στον σχεδιασμό της κυβέρνησης να κάνει πράξη την προεκλογική δέσμευση για μη κρατικά πανεπιστημία υψηλών προδιαγραφών. Επίσης, εστίασε την προσοχή στο γεγονός ότι όλες οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία πρέπει να έχουν ως γνώμονα «αυτό που διδάσκεται να ακουμπά όσο το δυνατόν περισσότερο στην πραγματικότητα» και «στη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων», ώστε όλοι οι μαθητές και φοιτητές να έχουν πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση. «Όχι μαθητές δύο και τριών κατηγοριών», αλλά «κοινωνική πολιτική με πράξεις», κατέληξε ο Παύλος Μαρινάκης στο Third Thessaloniki Metropolitan Summit.

Μάντζος: «Πρέπει να δούμε πίσω από τους αριθμούς της ανεργίας»

Από τη μεριά του ο Δημήτρης Μάντζος σημείωσε ότι ακόμα υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ώστε οι νέοι στην Ελλάδα να αισθανθούν ασφάλεια και σιγουριά. Όπως είπε, οι νέοι στην Ελλάδα είναι από τους ελάχιστους στην Ευρώπη που καλούνται να ζήσουν με χαμηλότερο εισόδημα από τους γονείς τους. «Υπάρχει απώλεια εισοδήματος και αγοραστικής δύναμης. Παραμένουμε στους ουραγούς όσον αφορά στην καταναλωτική δύναμη των πολιτών και είμαστε “πρωταθλητές” στην ανεργία των νέων, ειδικά των πτυχιούχων», ανέφερε. «Πρέπει να δούμε πίσω από τους αριθμούς της ανεργίας», πρόσθεσε, φέρνοντας ως παράδειγμα πόσες από αυτές τις ευέλικτες μορφές εργασίας που δημιουργούνται και αμείβονται με το μισό του κατώτατου μισθού λειτουργούν προς τη σωστή κατεύθυνση ενίσχυσης των πολιτικών για τους νέους.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε επίσης στο δημογραφικό, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει από τα χειρότερα ρεκόρ όσον αφορά την πτώση του φυσικού πληθυσμού. Μαζί με το δημογραφικό, πηγαίνει και το brain drain, το οποίο «ήταν ραγδαίο την περίοδο της οικονομικής κρίσης, έχει ανακοπεί, ωστόσο παραμένει παράγοντας ανάσχεσης της οικονομικής ανάπτυξης».

Μάντζος: Το ασανσέρ της Παιδείας έχει χαλάσει

Για την Παιδεία ο Δημήτρης Μάντζος, αφού υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα λειτουργούσε πάντα ως «ασανσέρ κοινωνικής κινητικότητας», εκτίμησε ότι αυτό «φαίνεται να έχει χαλάσει τα τελευταία χρόνια». Όπως είπε, «ένα ζητούμενο, το οποίο ήταν κεκτημένο, μια κατάκτηση της χώρας και της Δημοκρατίας μας», δείχνει να μη λειτουργεί, μεγαλώνοντας τις κοινωνικές ανισότητες.

«Χρειάζεται μια ειλικρινής και ανοιχτή συζήτηση από την προσχολική εκπαίδευση μέχρι την ανώτατη και τη διδακτορική», συνέχισε, αναφερόμενος ειδικά στους δείκτες του προγράμματος PISA που δείχνουν ότι οι μαθητές έχουν χαμηλούς βαθμούς ακόμη και στα θεμελιώδη, «στα βασικά, ως απόρροια των κοινωνικών και οικονομικών δυσκολιών», οι οποίες δεν τους επιτρέπουν να αντεπεξέλθουν σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα.

«Λέμε “ναι” στην καλύτερη χρηματοδότηση. Όμως, σε επίπεδο Ε.Ε., είμαστε τελευταίοι στις δημόσιες δαπάνες στην Παιδεία», είπε ακόμη ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, υπογραμμίζοντας ότι τα περισσότερα κονδύλια σε ετήσια βάση καταλήγουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, την έρευνα και την καινοτομία, αφήνοντας «παραπονούμενες την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, εκεί που μπαίνουν οι βάσεις και δίνονται τα πρώτα ερεθίσματα και τα πρώτα εργαλεία για τη μετέπειτα ζωή των πολιτών».

Η αλλαγή του Άρθρου 16 δεν είναι πανάκεια

Για το Άρθρο 16 και τη συνταγματική αναθεώρηση από το 2025, ο Δημήτρης Μάντζος σημείωσε ότι «δεν μπορεί το συγκεκριμένο άρθρο να είναι πανάκεια και η συνολική συζήτηση για την Παιδεία να περιστραφεί γύρω από αυτό». «Αλίμονο αν θεωρήσουμε ότι με μία πράξη θα λυθεί το ζήτημα της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Δεν λύθηκε με την Πανεπιστημιακή Αστυνομία, ούτε με τη μεταρρύθμιση του ασύλου», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οποιαδήποτε συζήτηση περί αναθεώρησης του Άρθρου 16 πρέπει να πληροί δύο προϋποθέσεις:

  • Ισχυρή εποπτεία και ρύθμιση μη κερδοσκοπικών ιδιωτικών πανεπιστημίων, με έμφαση στο ποιοτικό πρόγραμμα σπουδών και τους καθηγητές.
  • Ισχυρότερη χρηματοδότηση στα δημόσια πανεπιστήμια.

«Καλό είναι ότι έγιναν προσλήψεις αλλά αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει αντικειμενικό σύστημα monitoring για τα κενά σε προσωπικό και κτιριακές υποδομές στα σχολεία. Στο εξωτερικό μιλούν για τεχνητή νοημοσύνη στην Παιδεία και εμείς εδώ δεν έχουμε λύσει ακόμα τα βασικά», τόνισε.

Η εργασιακή φτώχεια και τα 6+1 μέτρα για τη στήριξη των νέων

Κλείνοντας, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ έκανε λόγο για «εργασιακή φτώχεια», υπογραμμίζοντας ότι η ανεργία μειώνεται, αλλά οι μισθοί δεν αυξάνονται. Γι’ αυτό και πρότεινε τα ακόλουθα μέτρα:

  1. Πραγματική ανάπτυξη. Η Ελλάδα έχει ανάγκη από αναπτυξιακούς ρυθμούς που αφήνουν προστιθέμενη αξία και δημιουργούν καλές δουλειές για τους νέους.
  2. Συλλογικές συμβάσεις εργασίας: Οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να μπορούν να αυτορυθμίζονται χωρίς τον έλεγχο του κράτους για να έρθει ο κατώτατος μισθός σε πραγματικά ρεαλιστικά και κοινωνικά επίπεδα.
  3. Αντιμετώπιση κόστους διαβίωσης μέσω μιας γενναίας στεγαστικής πολιτικής με νεόδμητα και ανακαινισμένα σπίτια.
  4. Αναθεώρηση του συστήματος φοιτητικής στέγης.
  5. Επιδότηση εργοδοτικού κόστους μέσω ΕΣΠΑ για τέσσερα χρόνια σε νεοπροσλαμβανόμενους νέους και γυναίκες.
  6. Προγράμματα στήριξης νεοφυών επιχειρήσεων και clusters.
  7. Νέοι αγρότες. Ειδικά μετά τη θεομηνία στη Θεσσαλία, την πλουτοπαραγωγική καρδιά της χώρας, πρέπει να στηριχτούν για να παραμείνουν και να συνεχίσουν να παράγουν.

«Αυτές είναι πολιτικές πέρα και πάνω από κόμματα, αυτή είναι η επιταγή του μέλλοντος και η ανάγκη της νέας γενιάς», κατέληξε ο Δημήτρης Μάντζος, ο οποίος βρέθηκε στο ίδιο πάνελ με τον Παύλο Μαρινάκη στο Third Thessaloniki Metropolitan Summit, που διοργανώνουν ο Economist και το powergame.gr.