«Η ανάδειξη και η προώθηση του πολιτισμικού πλούτου, η προστασία και ανάδειξη του φυσικού πλούτου και η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών παραγωγής και κατανάλωσης στον τουρισμό αποτελούν σύγχρονες επιταγές και προτεραιότητές μας», τονίζει στην πρώτη της συνέντευξη ως υπουργός Τουρισμού η Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία ταυτόχρονα στέλνει το μήνυμα: «Ενα από τα πράγματα που θα πρέπει να δούμε πολύ σοβαρά το επόμενο διάστημα είναι αυτό της βραχυχρόνιας μίσθωσης».

Ποιοι είναι οι βασικοί σας στόχοι στο υπουργείο Τουρισμού; Χρειάζεται αναπροσαρμογή το ελληνικό τουριστικό προϊόν και προς ποια κατεύθυνση;

Ο κεντρικός μας στόχος είναι ένας και ξεκάθαρος: Θέλουμε ισχυρό, ανταγωνιστικό, αλλά πάνω από όλα βιώσιμο τουρισμό. Γιατί αυτό σημαίνει ισχυρή και ανταγωνιστική οικονομία. Σημαίνει εισόδημα, θέσεις εργασίας, κοινωνική συνοχή. Ολα αυτά πάντα με το μυαλό στο μέτρο, που δεν πρέπει να χαθεί. Στις αναγκαίες ισορροπίες που πρέπει να ακολουθούν όλες τις πολιτικές μας. Και φυσικά στις αναπροσαρμογές, στις διορθωτικές κινήσεις και στις απαντήσεις που πρέπει να δοθούν σε μια σειρά προβλήματα που υπάρχουν, όπως είναι η μείωση της εποχικότητας, ο σεβασμός στο περιβάλλον, η ρύθμιση της γεωγραφικής συγκέντρωσης που παρατηρείται, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, τα εργασιακά ζητήματα και, φυσικά, ο σεβασμός στις τοπικές κοινωνίες. Το μέτρο, που είπαμε και πριν και που πρέπει πάντα να έχουμε στον νου μας. Η ανάδειξη και η προώθηση του πολιτισμικού πλούτου, η προστασία και η ανάδειξη του φυσικού πλούτου και η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών παραγωγής και κατανάλωσης στον τουρισμό αποτελούν σύγχρονες επιταγές και προτεραιότητές μας.

Πλησιάζουμε στα μέσα Ιουλίου. Ποιες είναι οι ενδείξεις που έχετε για τη φετινή τουριστική σεζόν σε σχέση με την περασμένη χρονιά, σε επίπεδο αφίξεων αλλά και εισπράξεων;

Μετά από τρία χρόνια αναταράξεων λόγω της πανδημίας, φέτος επιστρέφουμε σε μια κανονική χρονιά. Τι σημαίνει αυτό; Λειτουργούμε χωρίς τους περιορισμούς των προηγούμενων χρόνων, με τους ανταγωνιστές μας και αυτούς σε πλήρη δράση. Σε αυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον, λοιπόν, η Ελλάδα προβλέπεται ότι θα έχει και φέτος μια καλή τουριστική χρονιά. Με έσοδα και εισόδημα που θα στηρίξουν και πάλι την εθνική οικονομία. Οπως ξέρετε και από το παρελθόν, αποφεύγω συστηματικά να χρησιμοποιώ αριθμούς, να κάνω προβλέψεις ή να πανηγυρίζω για ρεκόρ. Οι στόχοι μας ξεπερνούν μια καλή χρονιά και κοιτάνε τις μακροχρόνιες τάσεις, τη μεγάλη εικόνα που διαμορφώνεται. Ο τουρισμός δεν θέλει ούτε πανηγυρισμούς ούτε εφησυχασμούς. Το χειρότερο που μπορείς να κάνεις είναι να τον βάλεις στον αυτόματο πιλότο και να νομίζεις ότι όλα γίνονται από μόνα τους. Ακόμα και οι καλές χρονιές κρύβουν κινδύνους, προβλήματα, στα οποία οφείλεις να βρίσκεις διαρκώς λύσεις. 


Τις τελευταίες ημέρες απασχόλησαν έντονα τον δημόσιο διάλογο τα περιστατικά με τον σερβιτόρο στη Ρόδο και με τον μάγειρα στην Κρήτη, που κάηκε από λάδι. Ποια είναι η δική σας θέση;

Είναι δύο διαφορετικά περιστατικά, πολύ δυσάρεστα, που δίνουν την αφορμή να ανοίξει η συζήτηση σε ένα μείζον ζήτημα. Αυτό που αφορά τις εργασιακές σχέσεις στον τουρισμό. Δεν πρέπει να γενικεύουμε. Ομως οφείλουμε ως Πολιτεία, και αυτή η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να το κάνει, να δούμε με αυστηρότητα το θέμα της τήρησης των εργασιακών κανόνων. Ενα από τα πλεονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού είναι το ανθρώπινο στοιχείο, οι εργαζόμενοί του. Αυτό μας λένε όλες οι έρευνες. Ικανοποιημένος, σωστά αμειβόμενος και σε σωστές συνθήκες εργαζόμενος σημαίνει και ικανοποιημένος επισκέπτης. Σύγχρονος, ποιοτικός τουρισμός χωρίς καλές συνθήκες εργασίας δεν νοείται.

Πολλές επιχειρήσεις και φορείς στον ευρύτερο χώρο του τουρισμού υποστηρίζουν ότι υπάρχουν συνολικά δεκάδες χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας. Πού οφείλεται αυτό και τι μπορεί να γίνει από πλευράς Πολιτείας;

Η έλλειψη εργαζομένων είναι πρόβλημα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση και στην Ελλάδα, φυσικά. Εντάθηκε με την πανδημία, όταν μεγάλος αριθμός εργαζομένων άλλαξε οικονομικούς κλάδους. Στον τουρισμό έχουμε καθαρή εικόνα των αναγκών που υπάρχουν από τη χαρτογράφηση των ελλείψεων ανά ειδικότητα. Οι αιτίες που γεννούν αυτό το φαινόμενο είναι πολλές, το ίδιο πολλές όμως είναι και οι στρεβλώσεις που παρατηρούνται στην αγορά εργασίας. Και εδώ χρειάζεται μια συνολική αντιμετώπιση. Από τη διασφάλιση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων και φυσικά τις αμοιβές τους μέχρι και τον τρόπο μετάκλησης εργαζομένων από τρίτες χώρες. Δεν είναι μόνο η κυβέρνηση που πρέπει να δράσει. Είναι και οι επιχειρηματίες του τουρισμού που θα πρέπει να προσφέρουν περισσότερα για να προσελκύσουν και πάλι κόσμο στον τουρισμό.


Θα υπάρξει κάποια ρύθμιση σχετικά με τη βραχυχρόνια μίσθωση τύπου Airbnb και πάνω σε ποια λογική;

Ενα από τα πράγματα που θα πρέπει να δούμε πολύ σοβαρά το επόμενο διάστημα είναι αυτό της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Οπως είπαμε και στην αρχή, η φιλοσοφία μας στηρίζεται στην έννοια του μέτρου, της ισορροπίας. Η μεγάλη ανάπτυξη του Airbnb έχει διαταράξει αρκετές φορές αυτό το μέτρο. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Γειτονιές της Αθήνας με απλησίαστα ενοίκια, νησιά όπου δύσκολα δημόσιοι λειτουργοί βρίσκουν σπίτι για να εργαστούν, επιχειρηματίες που δεν βρίσκουν στέγη για τους εποχικά εργαζομένους τους. Χρειάζεται λοιπόν να ανοίξουμε έναν ειλικρινή διάλογο, να μελετήσουμε καλές πρακτικές από το εξωτερικό, όπου υπάρχουν, και να βρούμε λύσεις προς όφελος της κοινωνίας. Γιατί μια ισόρροπη ανάπτυξη είναι πάνω από όλα προς όφελος των πολλών.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 8/7