Τα ρέστα τους δίνουν τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης προκειμένου να αντιμετωπίσουν το υπαρξιακό πρόβλημα που προέκυψε μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου και έχει να κάνει με τη θέση που θα έχει πλέον ο ΣΥΡΙΖΑ στον πολιτικό χάρτη της χώρας.

Μόνο που η λύση αυτήν τη φορά δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα εύκολη και απλή, καθώς τα χαμηλά ποσοστά που σημείωσε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην κάλπη της απλής αναλογικής είναι αρκετά δύσκολο να ανατραπούν. Τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μέχρι πριν από μερικές ημέρες βρίσκονταν ακόμη υπό την επήρεια του σοκ, καθώς δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι ακριβώς συνέβη και τα πράγματα πήραν αυτή την ιδιαίτερα άσχημη τροπή για το κόμμα τους.

Ανάλυση

Στη συνεδρίαση της διευρυμένης Εκτελεστικής Γραμματείας την περασμένη Παρασκευή, ο επικοινωνιολόγος-αναλυτής Γιάννης Δημάκης εξήγησε, πάντως, στους παρευρισκομένους με τον πιο σαφή τρόπο τους λόγους για τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ βρέθηκε σε αυτήν τη δύσκολη θέση. Λάθος αφήγημα, λάθος τακτική, λάθος δηλώσεις, λάθος αντιμετώπιση των κρίσεων. Με λίγα λόγια, όλα λάθος. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσοι ήταν παρόντες σε αυτήν τη συνάντηση έφυγαν μουδιασμένοι, καθώς για πρώτη φορά άκουσαν με τόσο συγκεκριμένο τρόπο τα λάθη τους και είδαν μέσα από τους αριθμούς που τους παρουσίασε ο Γιάννης Δημάκης τα ποσοστά που έχαναν έπειτα από κάθε αστοχία.

Σοκαρισμένος από τη βαριά ήττα, αλλά αποφασισμένος να δώσει τη μάχη μέχρι τέλους εμφανίζεται και ο Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος με συνοπτικές διαδικασίες άλλαξε την εκλογική επιτροπή, βάζοντας μέσα νέα πρόσωπα, που κυρίως διακρίνονται για την επαγγελματική τους παρουσία. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, μετέφρασε το μήνυμα των εκλογών ως μια παρότρυνση των ψηφοφόρων να τα αλλάξει όλα. Συνεργάτες, επικοινωνιολόγους, αφήγημα, διακύβευμα, στόχους.

Εργατολόγος

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι επικεφαλής αυτής της επιτροπής ορίστηκε ο γνωστός εργατολόγος Διονύσης Τεμπονέρας, ο οποίος, πέρα από το βαρύ όνομα που κουβαλάει -για τον προοδευτικό και αριστερό χώρο-, ξεχωρίζει για τον ήρεμο και δομημένο λόγο του, αλλά και τον δυναμικό χαρακτήρα του. Η τακτική που θα ακολουθήσει η Κουμουνδούρου θέλει τα στελέχη της να κάνουν στοχευμένες κινήσεις σε περιοχές και κοινά. Στο επίκεντρο θα βρεθούν οι περιφέρειες όπου στις εκλογές του 2019 ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν πρώτος, ενώ σήμερα καταποντίστηκε.

Ακόμα και οι ίδιοι άνθρωποι επιθυμούν να επιβεβαιώσουν τη βασική εκλογική αρχή ότι οι εκλογές κερδίζονται με θετικά μηνύματα, ενώ στόχος των στελεχών που βρίσκονται κοντά στον Αλέξη Τσίπρα είναι να εμπεδωθεί στην κοινωνία η ανησυχία για μια Ν.Δ. παντοδύναμη, σε αντιπαραβολή με τα όσα έγιναν την περασμένη τετραετία. Οι δυτικές συνοικίες και η Α’ και Β’ περιφέρεια του Πειραιά βρίσκονται πρώτες στις επιλογές του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς, όπως φαίνεται, το «φάλτσο» του Γιώργου Κατρούγκαλου για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών στοίχισε πολύ σε αυτές τις περιοχές.

Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο Αλ. Τσίπρας ξεκίνησε αυτή την εκλογική μάχη από τη Νίκαια. Οι νομαρχιακές οργανώσεις του κόμματος καλούνται τώρα να κάνουν όλα όσα δεν έκαναν επί τρία χρόνια, προσεγγίζοντας τους πολίτες και την κοινωνία. Ηδη η Εφη Αχτσιόγλου περιόδευσε σε Πιερία και Χαλκιδική, ενώ ο Κώστας Ζαχαριάδης και ο Γρηγόρης Θεοδωράκης βρέθηκαν στην Αιτωλοακαρνανία, για να δώσουν οδηγίες και κατευθύνσεις.

Εισηγήσεις

Μοιραία, στην Κουμουνδούρου άρχισε και η συζήτηση για αλλαγή των ψηφοδελτίων, όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και στην επαρχία. Από την πρώτη στιγμή ο Αλ. Τσίπρας δέχθηκε εισηγήσεις στα ψηφοδέλτια που θα καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτήν την εκλογική μάχη να κάνει αλλαγές. Το σκεπτικό της πρότασης αυτής έχει να κάνει με τον τρόπο εκλογής των νέων βουλευτών, που, όπως είναι γνωστό, θα γίνει με λίστα.

«Η παρουσίαση νέων προσώπων θα έδινε έναν αέρα ανανέωσης στο κόμμα», υποστήριξαν οι εμπνευστές της. Ακούστηκαν, μάλιστα, και συγκεκριμένα ονόματα που θα μπορούσαν να βγουν από τα ψηφοδέλτια, όπως της Θεανώς Φωτίου και του Θοδωρή Δρίτσα.

Παράλληλα, η Κουμουνδούρου προσέλαβε τον πανεπιστημιακό Νίκο Μαραντζίδη, ο οποίος θα παρακολουθεί τις δημοσκοπήσεις - που πιθανότατα θα κάνει η εταιρεία PRORATA και τα focus groups της Κουμουνδούρου. Ακόμα, θα συμμετέχει στις αναλύσεις για τον σχεδιασμό, θα προτείνει τις κινήσεις με βάση την εικόνα που θα εισπράττεται, ενώ θα λαμβάνει μέρος και στον «πρωινό καφέ».

Ειδικός

Ακόμα, προσελήφθη ειδικός, ο οποίος θα διαχειρίζεται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και εκεί -εκ του αποτελέσματος- ο Αλέξης Τσίπρας δεν τα πήγε ιδιαίτερα καλά. Οσο για την απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ να μη βγαίνουν όλα τα στελέχη στα ΜΜΕ, προκειμένου να αποφευχθεί το λάθος -απόφαση που από τη συντριπτική πλειονότητα των στελεχών κρίνεται σωστή-, ο τρόπος που πέρασε στους πολίτες δημιούργησε νέα προβλήματα για το πού θέλει να το πάει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Τα στελέχη του, ωστόσο, επεσήμαναν ότι «ο στόχος μας είναι να αναδείξουμε έναν καθαρό και ενιαίο λόγο και να πείσουμε τους πολίτες και εκείνους που δεν μας ψήφισαν στις κάλπες της 21ης Μαΐου ότι είμαστε εκείνη η δύναμη η οποία θα υπερασπιστεί τα λαϊκά και κοινωνικά συμφέροντα, τα δημόσια αγαθά και το κοινωνικό κράτος και που θα σταθεί στο πλευρό της κοινωνίας, απέναντι σε οποιαδήποτε μορφή παραβίασης των εργασιακών δικαιωμάτων».

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 2 Ιουνίου 2023