Νέα «Διαύγεια», νέο Taxis και τέλος στην ταλαιπωρία και στη γραφειοκρατία από το Δημόσιο θα φέρει η επόμενη τετραετία διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και τα ψηφιακά έργα που θα έχουν υλοποιηθεί μέχρι το 2027, επισημαίνει στα «Π» ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών.

Ο κ. Χριστόπουλος τονίζει μάλιστα πως οι προτάσεις που έχει καταθέσει ο Αλέξης Τσίπρας για την ψηφιοποίηση του Δημοσίου υλοποιούνται ήδη από την κυβέρνηση.

Η συνέντευξη

-Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευθεί ότι, εφόσον επανεκλεγεί, το Δημόσιο θα έχει γίνει μέχρι το 2027 κατά 100% ψηφιακό. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

-Πρακτικά σημαίνει τέλος στην ταλαιπωρία και τη γραφειοκρατία, αφού το σύνολο των διαδικασιών που διεκπεραιώνει ένας πολίτης σε γκισέ θα μπορεί να διεκπεραιωθεί ηλεκτρονικά γρήγορα και με ασφάλεια. Ηδη έχουμε ψηφιοποιήσει αυτή την τετραετία το 30% των περίπου 5.000 διαδικασιών που έχουμε καταγράψει πως υπάρχουν στο ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών «Μίτος». Κι αυτό είναι κάτι που σχεδόν καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει κάνει ακόμη. Ο ρυθμός ψηφιοποίησης αναμένουμε να επιταχυνθεί κατά την επόμενη τετραετία, καθώς όλοι οι δημόσιοι φορείς έχουν κατανοήσει την αξία
Ηδη έχουμε ψηφιοποιήσει αυτή την τετραετία το 30% των περίπου 5.000 διαδικασιών που έχουμε καταγράψει πως υπάρχουν στο ελληνικό Δημόσιο
του ψηφιακού μετασχηματισμού και επιδιώκουν την απλούστευση και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών τους. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να επιτύχουμε τον στόχο, ειδικώς αν λάβουμε υπόψη πως σιγά-σιγά θα παραδίδονται και θα τίθενται σε λειτουργία και μεγάλα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου που ήδη υλοποιούνται, όπως π.χ. η νέα «Διαύγεια» ή το νέο Taxis, τα οποία χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Καταπολέμηση της γραφειοκρατίας σημαίνει λιγότερες χαμένες ώρες για πολίτες και επιχειρήσεις, ώρες που μπορούν να επενδυθούν σε πιο παραγωγικές εργασίες και δραστηριότητες, διατηρώντας και δίνοντας περαιτέρω ώθηση στην αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.

-Η ελληνική Δημόσια Διοίκηση έχει παραδοσιακά μια σειρά από διαδικασίες, πολλές φορές αλληλοσυγκρουόμενες, που ταλαιπωρούν πολίτες και επιχειρήσεις. Κατά τη μεταφορά των υπηρεσιών στο Διαδίκτυο απλουστεύονται οι διαδικασίες ή μεταφέρονται ως έχουν;

-Μέσω του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών στόχος μας είναι ο πλήρης ανασχεδιασμός μιας διαδικασίας πριν αυτή ψηφιοποιηθεί. Για παράδειγμα, η ψηφιακή γέννηση, η έναρξη ατομικής επιχείρησης, οι διαδικασίες για τα διπλώματα και τις άδειες οδήγησης, όλες ανασχεδιάστηκαν και απλουστεύθηκαν με κατάργηση βημάτων και δικαιολογητικών πριν ενταχθούν στο gov.gr. Το ίδιο συνέβη και με πιστοποιητικά, όπως αυτό της φερεγγυότητας, το
Η ψηφιακή γέννηση, η έναρξη ατομικής επιχείρησης, οι διαδικασίες για τα διπλώματα και τις άδειες οδήγησης, όλες ανασχεδιάστηκαν και απλουστεύθηκαν
οποίο κατήργησε 25 προϋπάρχοντα πιστοποιητικά. Αυτή ήταν και είναι η φιλοσοφία μας. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και η ψηφιοποίηση μιας διαδικασίας από μόνη της αποτελεί απλούστευση. Διότι ο πολίτης μπορεί απλά να διεκπεραιώσει μια διαδικασία από το σπίτι του, ηλεκτρονικά. Ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, όπου δεν υπάρχει ριζικός ανασχεδιασμός της διαδικασίας, η ψηφιοποίησή της και μόνο μειώνει το διοικητικό βάρος προς πολίτες και επιχειρήσεις σε μεγάλο βαθμό. Για παράδειγμα, η ψηφιοποίηση των υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων μείωσε το διοικητικό βάρος προς πολίτες και επιχειρήσεις κατά 113 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Παρατηρητηρίου για τη Γραφειοκρατία.

-Πώς κρίνετε την πρόταση του κ. Τσίπρα για ψηφιακό κεντρικό σύστημα αδειοδοτήσεων, αλλά και παρακολούθησης των δημόσιων έργων; 

-Πολύ καλή, αφού ο κ. Τσίπρας προτείνει έργα που ήδη υλοποιεί η κυβέρνηση. Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ασκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ), που θα ψηφιοποιεί το σύνολο της αδειοδότησης και του ελέγχου των επιχειρήσεων, τείνει προς την ολοκλήρωσή του εντός του 2023 και
Οι συνεργάτες του κ. Τσίπρα πρέπει να «ιδρώσουν» λίγο παραπάνω
ήδη στη φάση της πιλοτικής λειτουργίας του έχει σχεδόν 5.000 χρήστες, ενώ απευθύνεται σε 40 οικονομικές δραστηριότητες. Επιπλέον, το έργο για την υλοποίηση ενός νέου συστήματος ηλεκτρονικών δημόσιων συμβάσεων για την υποστήριξη ενός πλήρους κύκλου δημόσιων προμηθειών έχει ήδη προκηρυχθεί και βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης. Συνεπώς, πιστεύω πως οι συνεργάτες του κ. Τσίπρα πρέπει να «ιδρώσουν» λίγο παραπάνω για να σκεφτούν νέες ιδέες και προτάσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Δημοσίου, ώστε να μην τον εκθέτουν αναπαράγοντας ως πρόταση έργα που ήδη υλοποιούμε.

-Ποιες άλλες κινήσεις πρέπει να γίνουν ώστε το Δημόσιο να γίνει πιο σύγχρονο και λειτουργικό;  

-Η τεχνολογία είναι κρίσιμος πυλώνας εκσυγχρονισμού του κράτους, αλλά δεν είναι ο μόνος. Ενα σύγχρονο Δημόσιο πρέπει να μπορεί να προσαρμόζει τις δομές και τις διαδικασίες του πολύ πιο γρήγορα, για να ανταποκρίνεται στις ταχύτατες αλλαγές. Για παράδειγμα, η αναβάθμιση των ΚΕΠ, προκειμένου να γίνουν το
Πρέπει να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και την κατάρτιση
μοναδικό, σύγχρονο σημείο εξυπηρέτησης του πολίτη με το Δημόσιο, αλλά και το Ενιαίο Τηλεφωνικό Κέντρο Εξυπηρέτησης αποτελούν τέτοιες προσαρμογές, που βελτιώνουν την οργάνωση των σχέσεων κράτους - πολίτη. Και, βεβαίως, το ανθρώπινο δυναμικό. Πρέπει να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, προκειμένου να μπορεί το Δημόσιο να σχεδιάζει και να υλοποιεί πολιτικές κοντά στις σύγχρονες απαιτήσεις των πολιτών.

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 20 Μαΐου 2023.