Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και ένα σωματείο της Hellenic Train τις τελευταίες ημέρες καταβάλλουν συστηματικά προσπάθειες προκειμένου να παραμείνει ο ελληνικός σιδηρόδρομος κλειστός.

Και ως ένα σημείο η διπλή αυτή παγίδα που έχουν στήσει σε κυβέρνηση και ΟΣΕ έχει λειτουργήσει, με την έννοια ότι την Τετάρτη δεν λειτούργησαν όλες οι γραμμές που είχαν προαναγγείλει η κυβέρνηση και ο ΟΣΕ.

Κυρίως, ήταν οι γραμμές της Βόρειας Ελλάδας και η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη για τις εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, που, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, δεν λειτούργησαν. Συγκεκριμένα, δεν λειτούργησαν οι γραμμές:
  • Θεσσαλονίκη - Φλώρινα.
  • Θεσσαλονίκη - Δράμα.
  • Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
  • Αθήνα - Θεσσαλονίκη (εμπορευματικά τρένα, παρόλο που ξεκίνησαν τα δρομολόγια Θεσσαλονίκη - Ειδομένη για εμπορευματικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train και της Rail Cargo).

Τα αδύνατα δυνατά

Δύο παράγοντες έκαναν τα αδύνατα δυνατά τις προηγούμενες ημέρες ώστε ο ελληνικός σιδηρόδρομος να μην επανεκκινήσει. Οι δύο αυτοί παράγοντες δεν είναι άλλοι από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και την πρόεδρό της, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, καθώς και το βαθύ «ροζ» σωματείο της Hellenic Train, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ). Η ΡΑΣ και η πρόεδρός της, κ. Τσιαπαρίκου, προσπάθησαν να θέσουν εμπόδια στην επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Αίφνης, και μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ανακάλυψε θέμα ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Σύμφωνα με το πόρισμα, το οποίο έφερε 17 ημέρες μετά το δυστύχημα, υπήρξαν «ενδείξεις» ότι μια ομάδα σταθμαρχών στον ΟΣΕ δεν έλαβαν την κατάλληλη κατάρτιση για να ασκήσουν τα καθήκοντά τους.

«Με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει (σ.σ. η ΡΑΣ), διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες - κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και, ως εκ τούτου, ανεπαρκής», ανέφερε χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση που διένειμε. Η ανακοίνωση αυτή ήρθε σχεδόν 17 ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα και αφού η κυβέρνηση και ο ΟΣΕ είχαν ξεκινήσει τη διαδικασία αντίστροφης μέτρησης για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.

Οι άνθρωποι του ΟΣΕ χαρακτήρισαν το εξώδικο της ΡΑΣ ως «τρικλοποδιά», η οποία στόχο είχε τον τορπιλισμό της επιστροφής στην κανονικότητα. Μάλιστα, το πόρισμα βασιζόταν σε «ενδείξεις» και όχι σε αποδείξεις ότι υπήρξε πλημμελής κατάρτιση των σταθμαρχών.

Προσωπικό

Το εξώδικο της ΡΑΣ «χτύπησε» τον ΟΣΕ στο ευαίσθητο σημείο του, καθώς υπάρχει έλλειψη προσωπικού, ειδικά τώρα, που επιβάλλεται η λειτουργία των σταθμών με δύο σταθμάρχες. Ο ΟΣΕ θα απαντήσει στην αίτηση της Ρυθμιστικής Αρχής με τα σχετικά έγγραφα. Θεωρεί, δε, ότι δεν τίθεται θέμα πλημμελούς κατάρτισης και ότι τήρησε απαρέγκλιτα το πρόγραμμα κατάρτισης και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας που έχει θεσπίσει η Ρυθμιστική Αρχή.

Σε περίπτωση, ωστόσο, που δεν ικανοποιηθεί το προεδρείο της ΡΑΣ, τότε ο ΟΣΕ θα πρέπει να μην αξιοποιήσει το προσωπικό των σταθμαρχών που εκπαιδεύτηκαν μαζί με τον μοιραίο σταθμάρχη. Στελέχη του, πάντως, σημείωσαν ότι η ΡΑΣ αποτελεί το «μακρύ χέρι» του ΣΥΡΙΖΑ στους σιδηροδρόμους της χώρας. Στη σχετική, δε, ανακοίνωση-απάντηση προς τη ΡΑΣ, ο ΟΣΕ υπογράμμισε ότι δεν είναι ώρα «διάχυσης ευθυνών» για το τραγικό δυστύχημα, αλλά «απόδοσης ευθυνών».

«Ροζ» σωματείο

Ωστόσο, δεν είναι μόνον οι «τρικλοποδιές» της προέδρου της ΡΑΣ στον ΟΣΕ και την κυβέρνηση. Ο ΟΣΕ βρίσκεται αντιμέτωπος με τη «διπλή παγίδα» της αξιωματικής αντιπολίτευσης που συμπληρώνει η ΠΕΠΕ. Πρόκειται για το «ροζ» σωματείο των μηχανοδηγών της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και νυν Hellenic Train, με επικεφαλής το «πρωτοπαλίκαρο» του Αλέξη Τσίπρα και πρώην «πρωτοπαλίκαρο» του Χρίστου Βερελή, Κώστα Γενηδούνια.

Ο τελευταίος είναι πανταχού παρών στις επαφές του προέδρου Αλ. Τσίπρα με τον σιδηρόδρομο (και όχι μόνον) και είναι ο άνθρωπος που συνόδευσε τον αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ στην «εξόρμησή» του την περασμένη Δευτέρα στα γιαπιά του ΟΣΕ στη Λάρισα. Επίσης, ο Κώστας Γενηδούνιας είναι ο βασικός πολέμιος της επανέναρξης λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου.

«Να μας πουν (σ.σ. κυβέρνηση και ΟΣΕ) αναλυτικά τι έχουν προτείνει. Δεν διαβάζουμε τίποτα για τις σήραγγες, για τις επικοινωνίες. Για τη γραμμή προς Στρυμόνα, Φλώρινα, Δράμα, δεν ακούσαμε αν οι διαβάσεις θα λειτουργούν. Τι πιστεύουν; Ότι θα ξεκινήσουμε την Τρίτη, αν μας δώσει κάποιος χαρτί ότι δεν λειτουργούν; Δεν θα ξεκινήσουμε», δήλωσε σε τηλεοπτικό σταθμό στις 16 Μαρτίου, μία ημέρα προτού η κ. Τσιαπαρίκου αποστείλει το εξώδικο στον ΟΣΕ.

Ήταν η αιτία

Ο κ. Γενηδούνιας ήταν η αιτία που την περασμένη Δευτέρα δεν συναντήθηκαν τα σωματεία του ΟΣΕ με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο προετοιμασίας της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου. Επίσης, ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ ήταν εκείνος που απέστειλε ανακοίνωση δύο ημέρες πριν από την έναρξη των δρομολογίων, θέτοντας εννέα όρους προς τον ΟΣΕ σχετικά με την ασφαλή επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου.

Πρόκειται για όρους που, αν έπρεπε να γίνουν πράξη, ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα έπρεπε να μείνει κλειστός 8-9 μήνες, όπως αναφέρουν στελέχη του ΟΣΕ. Σημειώνεται ότι η ΠΕΠΕ είναι το κατεξοχήν «ροζ» σωματείο στη χώρα. Τα 8 από τα 11 μέλη του προεδρείου της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (μηχανοδηγοί τρένων) είναι μέλη της παράταξης «Συνεξέλιξη», που εκφράζει τον ΣΥΡΙΖΑ.

Προφανώς καθόλου τυχαίο

Σχεδόν 220 από τους 280 εργαζομένους ψηφίζουν τη «Συνεξέλιξη» του κ. Γενηδούνια. Τυχαίο; Προφανώς όχι. Η απόλυση και επαναπρόσληψη των εργαζομένων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017, όταν αγοράστηκε από τους Ιταλούς η εταιρεία, λέγεται ότι έγινε με «μπιλιετάκια» του τότε υπουργού Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη. Ειδικά στους μηχανοδηγούς, που ήταν δύσκολο να βρεθούν από την αγορά, έγινε συστηματική προσπάθεια να πιάσουν δουλειά οι άνθρωποι που πρόσκεινταν στον ΣΥΡΙΖΑ. Εξάλλου, τα περισσότερα χρόνια στον ΟΣΕ κυριαρχούσε η ΠΑΣΚΕ, πολλά μέλη της οποίας, όπως κ. Γενηδούνιας, προσχώρησαν μετά το 2010 στον ΣΥΡΙΖΑ.

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 24 Μαρτίου 2023.