Στην κατεύθυνση της ταχύτατης όσο και λεπτομερέστατης δυνατής διακρίβωσης των αιτιών που οδήγησαν στην ανείπωτη, εθνικών διαστάσεων, τραγωδία των Τεμπών είναι δεσμευμένη η κυβέρνηση, όπως υπογράμμισε από την πρώτη στιγμή ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ταυτόχρονα, το Μέγαρο Μαξίμου επιστρατεύει όλες του τις δυνάμεις, προκειμένου να κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες, ώστε να καταγραφεί άμεσο και μετρήσιμο αποτέλεσμα στο πεδίο του ουσιαστικού εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Όπως το έθεσε, εξάλλου, στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού, η συγγνώμη, η ανάληψη ευθύνης και η αυτοκριτική για τις αβελτηρίες που δεν κατόρθωσε να θεραπεύσει η παρούσα κυβέρνηση θα μείνουν εν πολλοίς κενές περιεχομένου, εάν δεν αντιληφθούν οι πολίτες, και σύντομα, ότι η κυβέρνηση διαθέτει το ενδεδειγμένο σχέδιο αλλά και την πολιτική βούληση να παρέμβει στον πολύπαθο χώρο των σιδηροδρόμων, να λύσει τον γόρδιο δεσμό συμβάσεων που επί χρόνια δεν εκτελούνται και να δώσει εντέλει πειστικές απαντήσεις.

Όπως τόνισε και προχθές ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, «η κυβέρνηση δεν έχει τίποτε να φοβηθεί από την αλήθεια», εξ ου και, όπως μεταδίδουν κυβερνητικές πηγές, ανελήφθη η πρωτοβουλία της σύστασης υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.

Σαφείς εντολές

Στο φόντο του ζητούμενου της αντικειμενικής και διαφανούς διερεύνησης των αιτιών της τραγωδίας, ο υπουργός Επικρατείας και νέος υπουργός Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, επικοινώνησε, κατά πληροφορίες, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, και εν προκειμένω με τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και το ΚΚΕ, ώστε να δώσουν τις προτάσεις τους σε ό,τι αφορά τα πρόσωπα που θα στελεχώσουν την Επιτροπή αλλά και τη διευκόλυνση του έργου της. Οι πρωθυπουργικές εντολές, εξάλλου, είναι σαφείς: Το έργο, άρα και το πόρισμα της Επιτροπής θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε κάθε περίπτωση πριν από τις εκλογές. Όπως ενημέρωσε εγκαίρως η «Απογευματινή», πρόθεση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να αποκατασταθεί τάχιστα η αξιοπιστία των ελληνικών σιδηροδρόμων αλλά και να εμπεδωθεί εκ νέου η εμπιστοσύνη των πολιτών στα τρένα.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει δώσει σαφείς εντολές να ολοκληρωθεί τάχιστα η περιβόητη πλέον σύμβαση του 2014, ενώ διαμηνύει προς την κατεύθυνση των αναδόχων ότι θα πρέπει να ξεπεραστούν ενδεχόμενα conflicts, προκειμένου τις επόμενες εβδομάδες να εγκατασταθούν σε όλο το μήκος του δικτύου τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.
Επιπλέον και μέχρι να εγκατασταθούν τα συγκεκριμένα συστήματα ασφαλείας, από την κυβέρνηση προκρίνουν τη θεσμοθέτηση επιπρόσθετων δικλίδων ασφαλείας, όπως η ενδυνάμωση των υφιστάμενων πρωτοκόλλων αλλά και η ενίσχυση σε έμψυχο δυναμικό και υποδομές, ιδίως στα «τυφλά» σημεία του δικτύου.

Τις προηγούμενες ημέρες, στις κλειστές συσκέψεις στο Μαξίμου είχε τεθεί η ιδέα της αναστολής λειτουργίας τμημάτων ή ακόμα και ολόκληρου του σιδηροδρομικού δικτύου, έως ότου συμπεριληφθούν στο υφιστάμενο πρωτόκολλο ασφαλείας επιπρόσθετες δικλίδες ασφαλείας.

Κυβερνητικά στελέχη αφήνουν να εννοηθεί πως προκρίνεται η ιδέα της αναστολής λειτουργίας της γραμμής Αθήνας - Θεσσαλονίκης για περίπου έναν μήνα. Επιπροσθέτως, στα «τυφλά» σημεία του δικτύου αναμένεται να ενισχυθούν οι βάρδιες των σταθμαρχών και με δεύτερο άτομο τουλάχιστον, όπου αυτό κρίνεται επιβεβλημένο.

Σώμα εσωτερικών ελεγκτών

Καλά ενημερωμένες κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν ότι ακόμα ένα άμεσο μέτρο στην κατεύθυνση της εμπέδωσης της ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο θα είναι η δημιουργία σώματος εσωτερικών ελεγκτών, οι οποίοι θα προβαίνουν σε σαρωτικούς ελέγχους, ώστε πρωτόκολλα ασφαλείας και βάρδιες να είναι ακριβώς όπως έχουν οριστεί. Σκέψεις υπάρχουν, επίσης, και για την επαναφορά του ενιαίου συντονιστικού κέντρου του ΟΣΕ, που λειτουργούσε έως το 2020.

*Σπύρος Μουρελάτος / Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή