Το σχέδιο για νέες γραμμές του μετρό στην Αττική, για την επέκταση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και για νέο σύστημα, με χιλιομετρική χρέωση, στα διόδια αποκαλύπτει με συνέντευξή του στα «Π» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

karamanlis
Κύριε υπουργέ, έχουμε μπει στην τελική ευθεία για τις εθνικές εκλογές. Η απλή αναλογική ανοίγει τον δρόμο για συνεργασίες. Πρέπει κατά τη γνώμη σας να τις επιδιώξει -και με ποιους- η Νέα Δημοκρατία, αν είναι πρώτο κόμμα, ή πρέπει να οδηγηθεί αναγκαστικά η χώρα σε δεύτερες εκλογές;

Η Νέα Δημοκρατία έχει θέσει έναν ξεκάθαρο στόχο: την αυτοδυναμία, ώστε να συνεχίσει την εθνική προσπάθεια των τελευταίων 3,5 ετών. Και αυτό θα γίνει εφόσον το θέλουν και οι πολίτες - όπως πιστεύω ακράδαντα. Οσο για την απλή αναλογική, η εμπειρία δείχνει ότι οδηγεί σε ακυβερνησία. Αυτός ήταν άλλωστε στην πραγματικότητα ο στόχος του ΣΥΡΙΖΑ… Αφού πήρε την εξουσία με ενισχυμένη αναλογική, όταν είδε ότι θα έχανε, έφερε την απλή αναλογική, για να αφήσει μια νάρκη στη Νέα Δημοκρατία, αλλά στην πραγματικότητα στην ίδια τη χώρα. Βλέπετε τι έχει γίνει σε άλλες χώρες με κυβερνήσεις συνεργασίας. Επομένως, στις εκλογές το πρώτο βήμα είναι να εξουδετερώσουμε τη νάρκη της απλής αναλογικής και το επόμενο να μας δώσει ο λαός την αυτοδυναμία για να συνεχίσουμε το έργο μας.

Η Νέα Δημοκρατία έχει συμπληρώσει σχεδόν μισό αιώνα ζωής. Είναι τελικά ένα κόμμα συντηρητικό ή φιλελεύθερο; Υπάρχει εντός του η λεγόμενη «καραμανλική πτέρυγα» και τι χαρακτηριστικά έχει;

Οποιος βρίσκεται στη Νέα Δημοκρατία εξ ορισμού ασπάζεται τις αρχές του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η Ν.Δ. από την ίδρυσή της έως σήμερα είναι ένα κόμμα σίγουρα πολυσυλλεκτικό, αλλά με τον φιλελευθερισμό στον πυρήνα του. Ενα κόμμα λαϊκό, με ευρωπαϊκό προσανατολισμό, πατριωτικό φρόνημα και φιλελεύθερες ιδέες, που στα δύσκολα δείχνει τον ρεαλισμό και την αποφασιστικότητα να παίρνει τις μεγάλες αποφάσεις που χρειάζεται ο τόπος. Πιστεύουμε στον ρυθμιστικό ρόλο του κράτους και στην κοινωνική δικαιοσύνη. Και το αποδείξαμε τόσο κατά την πανδημία όσο και στην ενεργειακή κρίση, στηρίζοντας όσους έχουν ανάγκη.

Τι συμπέρασμα βγάζετε από τη συζήτηση στη Βουλή για την πρόταση δυσπιστίας; (σ.σ.: η συνέντευξη έγινε απόγευμα της Πέμπτης). Πώς απαντάτε στις σκληρές κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ;

Ακούστε μια ενδιαφέρουσα συγκυρία: Η πρόταση δυσπιστίας του κ. Τσίπρα μάς βρήκε με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ επισκεπτόμασταν στην Κρήτη σπουδαία έργα, όπως ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Δηλαδή την ώρα που εμείς μιλάμε με απτά, συγκεκριμένα έργα, που γίνονται πραγματικότητα κι αλλάζουν τη χώρα και την καθημερινότητα των πολιτών, στον ΣΥΡΙΖΑ επιδίδονται ακατάσχετα στη μόνη πολιτική που γνωρίζουν: την αντιπολιτευτική μιζέρια, τον λαϊκισμό και την επικίνδυνη δημαγωγία. Αυτή είναι η διαφορά μας και φαίνεται σε κάθε βήμα μας. Κι έτσι, ο ΣΥΡΙΖΑ, επειδή φοβάται τη σύγκριση, επιδιώκει μια τυφλή σύγκρουση. Μήπως και συσπειρώσει το ακροατήριό του... Όμως αυτό είναι πρόβλημα του ΣΥΡΙΖΑ, όχι της Ν.Δ., και σίγουρα όχι της χώρας. Δεν θα επιτρέψουμε να ρίξει ξανά ο κ. Τσίπρας τη χώρα στο επίπεδο των επιδιώξεών του… Οσο για τις υποκλοπές, υπάρχει κανείς που να µη θέλει να διαλευκανθεί µια τέτοια ιστορία; Σίγουρα όχι. Η κυβέρνηση αντέδρασε άµεσα και θεσµικά. Πήρε νοµοθετικές πρωτοβουλίες. Προφανώς στον ΣΥΡΙΖΑ δεν άρεσε αυτό. Οµως τον τελικό λόγο τον έχει η ∆ικαιοσύνη. Οι πολίτες θέλουν να µάθουν την αλήθεια, αλλά δεν θέλουν να κυλιστεί ο δηµόσιος βίος στον βούρκο. Κι αυτό θα έπρεπε να το σέβονται όλοι.

Χωρίς τυμπανοκρουσίες και πολλά λόγια εκπονήσαμε ένα σχέδιο έργων άνω των 13 δισ. ευρώ. Από αυτά, μέσα σε 3,5 χρόνια δημοπρατήσαμε έργα πάνω από 10 δισ. και συμβασιοποιήσαμε -δηλαδή υλοποιούνται ήδη- έργα σχεδόν 5 δισ.


Να περάσουµε στα θέµατα του χαρτοφυλακίου σας. Ενα έργο ιδιαίτερης γεωπολιτικής σηµασίας είναι το λεγόµενο Sea2Sea, η παράκαµψη των στενών του Βοσπόρου µε τη σιδηροδροµική σύνδεση Ελλάδας - Βουλγαρίας. Θα προχωρήσει το έργο αυτό και πόσο γρήγορα;

Το Sea2Sea έχει προκηρυχθεί και αναµένεται να µπούµε στη φάση των δεσµευτικών προσφορών την άνοιξη, µε στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή του το 2024. Αυτό το mega project θα συνδέσει τα λιµάνια της Βόρειας Ελλάδας και το Αιγαίο µε τον Εύξεινο Πόντο και τον ∆ούναβη. Ετσι θα δηµιουργήσουµε µια χερσαία γέφυρα εµπορευµατικών µεταφορών που θα παρακάµπτει τα Στενά του Βοσπόρου - και καταλαβαίνουµε όλοι πόσο σηµαντικό είναι αυτό για τη χώρα µας. Η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα θα γίνουν λιµάνια εξόδου για όλα τα προϊόντα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Και η Αλεξανδρούπολη θα αναδειχθεί ως κόµβος µεταφορών και υποδοµών, αλλά και ενεργειακός κόµβος της ευρύτερης περιοχής. Στα λόγια όλοι θέλουν να αναβαθµιστεί ο διεθνής ρόλος της πατρίδας µας, όµως στην πράξη αυτό το επιτυγχάνουµε µόνο µε σπουδαία έργα υποδοµών σαν το Sea2Sea.

Με βάση την τελευταία απογραφή, σχεδόν το 40% του πληθυσµού της χώρας κατοικεί στην Αττική. Υπάρχει ανάγκη για νέους οδικούς άξονες, σιδηρόδροµο και περαιτέρω επέκταση του µετρό. Για ποια σχετικά έργα υπάρχει εξασφαλισµένη χρηµατοδότηση και µε ποιο χρονοδιάγραµµα µπορούν αυτά να υλοποιηθούν;

Η κυβέρνηση αυτή, ξέρετε, κάνει κάτι πρωτότυπο: ∆εν έχει ανακοινώσει ποτέ έργο χωρίς εξασφαλισµένη χρηµατοδότηση. Και είναι η πρώτη φορά που τόσο πολλά έργα σχεδιάστηκαν, ωρίµασαν και προχωρούν τόσο γρήγορα. Χωρίς τυµπανοκρουσίες και πολλά λόγια εκπονήσαµε ένα σχέδιο έργων άνω των 13 δισ. ευρώ. Από αυτά µέσα σε 3,5 χρόνια δηµοπρατήσαµε έργα πάνω από 10 δισ. και συµβασιοποιήσαµε -δηλαδή υλοποιούνται ήδη- έργα σχεδόν 5 δισ. Τόσο πολλά έργα να ξεκινούν σε τόσο σύντοµο χρόνο δεν έχουµε ξαναδεί στην Ελλάδα ποτέ στο παρελθόν! Στο πλαίσιο αυτού του προγράµµατος, λοιπόν, έχουµε και έναν ολοκληρωµένο σχεδιασµό για την αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήµατος της Αττικής. Κεντρική θέση έχει η επέκταση του µετρό. Εχουµε και λέµε: Ολοκλήρωση επέκτασης προς Πειραιά. Εναρξη κατασκευής Γραµµής 4. Επέκταση του µετρό προς Ιλιον. Σχεδιάζουµε επίσης την επέκταση προς το «Σταύρος Νιάρχος» και µελετούµε ήδη την επέκταση της Γραµµής 4 προς τα βόρεια. Πολύ σηµαντική είναι όµως και η ανάπτυξη του δικτύου του Προαστιακού. Εντός του επόµενου µήνα αναµένουµε να έχουµε ανάδοχο για τον Προαστιακό ∆υτικής Αττικής και την άνοιξη για τον Προαστιακό προς Λαύριο και Ραφήνα. Επίσης προχωρούµε τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, συνυπολογίζοντας την αστική σήραγγα της Ηλιουπόλεως. Τρέχουµε για να υλοποιήσουµε ένα ρεαλιστικό σχέδιο, πριν η κατάσταση στο Λεκανοπέδιο γίνει αφόρητη.

Είναι απόφασή µας να εφαρµοστεί σε όλο το δίκτυο των παραχωρήσεων η χιλιοµετρική χρέωση. Αυτό είναι το δίκαιο και αυτό συµβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Προχωράµε µε προσοχή, για να µην υπάρξουν προβλήµατα


Σε σηµαντικά οδικά έργα που έχετε σχεδιάσει, όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύµης, η παράκαµψη Χαλκίδας και το Μπράλος - Αµφισσα, δεν έχουν υπογραφεί ακόµη οι συµβάσεις για να «τρέξει» η κατασκευή τους. Πότε θα ξεκινήσουν τα έργα αυτά;

Η παράκαµψη Χαλκίδας και το Μπράλος - Αµφισσα θα υπογραφούν άµεσα, τις επόµενες ηµέρες. Η σύµβαση για την επέκταση της Λεωφόρου Κύµης αναµένεται να υπογραφεί την άνοιξη και τα έργα θα αρχίσουν να κατασκευάζονται το συντοµότερο. Τρία έργα σπουδαία: Η παράκαµψη Χαλκίδας και Ψαχνών θα βελτιώσει κατά πολύ το επίπεδο οδικής ασφάλειας στην Εύβοια. Με το Μπράλος - Αµφισσα θα µπορεί κάποιος να ταξιδέψει οδικώς από Λαµία στην Πάτρα σε λιγότερο από µιάµιση ώρα, χωρίς να περάσει από την Αττική. Και η επέκταση της Λεωφόρου Κύµης θα αποσυµφορήσει την κίνηση σε µεγάλο τµήµα της Αττικής.

Θα προχωρήσετε σε σύστηµα µε αναλογική χρέωση στα διόδια και πότε;

Είναι απόφασή µας να εφαρµοστεί σε όλο το δίκτυο των παραχωρήσεων η χιλιοµετρική χρέωση. Αυτό είναι το δίκαιο και αυτό συµβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Ηδη στην Πελοπόννησο η Ολυµπία Οδός εφαρµόζει σύστηµα αναλογικής χρέωσης και αυτό αποτελεί τον πιλότο για όλη τη χώρα. Προχωράµε µε προσοχή, για να µην υπάρξουν προβλήµατα. Σας θυµίζω όµως ότι εδώ και δύο χρόνια κάναµε κάτι ακόµα πολύ σηµαντικό: Με τον ενιαίο ποµποδέκτη οι οδηγοί πλέον µπορούν να κινηθούν σε όλη τη χώρα µε ένα µόνο e-pass.

Παρά τα κίνητρα, η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα παραµένει σε πολύ χαµηλά επίπεδα. Ποιος είναι ο σχεδιασµός σας;

Εχουµε ήδη κάνει σηµαντικά βήµατα. Πλέον υπάρχουν περισσότερα από 2.000 σηµεία φόρτισης στην Ελλάδα, κυρίως στους αυτοκινητοδρόµους, χάρη και στη συνεργασία µας µε τους παραχωρησιούχους. Η µεγάλη πρόκληση που θα αντιµετωπίσουµε στη δεύτερη κυβερνητική µας θητεία είναι το ζήτηµα της φέρουσας ικανότητας του ηλεκτρικού δικτύου. ∆ηλαδή να µπορούµε να βάλουµε φορτιστές παντού και η ισχύς του δικτύου να «σηκώνει» ταχυφορτιστές, fast chargers. Αν χρειαστεί, εδώ πρέπει να βρούµε και λύσεις εκτός πλαισίου. Επίσης, δίνουµε κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά υπάρχει ένα ζήτηµα που ξεπερνά όλες τις κυβερνήσεις διεθνώς: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι ακόµη φθηνά. Χρειάζονται πολιτικές κινήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να µπορεί µια µέση οικογένεια να έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η ηλεκτροκίνηση πρέπει να γίνει ένας προσβάσιµος τρόπος µεταφορών για όλους.