staikouras_vouli_omilia
Πολιτική

Σταϊκούρας στα Παραπολιτικά 90,1: Προετοιμαζόμαστε και για δυσμενές σενάριο ενόψει χειμώνα - Τι είπε για πιθανά νέα μέτρα στήριξης

«Έχουμε ένα σχέδιο που περιλαμβάνει υγροποιημένο φυσικό αέριο, λιγνιτικές μονάδες και περισσότερο ντίζελ», αποκάλυψε ο υπουργός Οικονομικών

«Το βασικό σενάριο για την Ευρώπη είναι η μη διακοπή της ροής του φυσικού αερίου. Όμως οι αγορές προεξοφλούν σημαντικές αναταράξεις στο συγκεκριμένο πεδίο, οπότε προετοιμαζόμαστε και για το δυσμενές σενάριο», τόνισε στα Παραπολιτικά 90,1 ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Παράλληλα, τόνισε ότι στην ΕΕ θα παρουσιαστούν από την Κομισιόν «κάποιες προτάσεις στις 20 του μήνα απέναντι στις προκλήσεις μέσα στο 2022».

Πολιτική σταθερότητα

«Η Ευρώπη μπορεί να πάρει αποφάσεις, όπως έγινε με την υγειονομική κρίση, που αποφάσισε τη διοχέτευση 1,3 τρισ. ευρώ για την ανακούφιση των ευρωπαϊκών χωρών», πρόσθεσε ο υπουργός. Επίσης, τόνισε ότι το μείζον σήμερα είναι η ενεργειακή ασφάλεια, όχι μόνο οι επιπτώσεις και ο πληθωρισμός. «Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα έχει μεγαλύτερες συνέπειες για κάποιες χώρες και φυσικά για τη χώρα μας», είπε χαρακτηριστικά.

«Έχουμε ένα σχέδιο που περιλαμβάνει υγροποιημένο φυσικό αέριο, λιγνιτικές μονάδες, περισσότερο ντίζελ κ.οκ.», αποκάλυψε ο κ. Σταϊκούρας. «Το ένα κομμάτι είναι η ενεργειακή ασφάλεια και η κυβέρνηση έχει κάνει ό,τι πρέπει για να εξασφαλιστεί για τη χώρα», σημείωσε αρχικά ο υπουργός και πρόσθεσε: «Το δεύτερο είναι ο πληθωρισμός ως αποτέλεσμα της εκτόξευσης των τιμών, που σημαίνει μείωση στο υφιστάμενο εισόδημα, το οποίο όμως φρόντισε η κυβέρνηση για στηρίξει το προηγούμενο διάστημα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα 43 δις που δόθηκαν στην υγειονομική κρίση, η σημαντική συρρίκνωση της ανεργίας, η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού, η συνεχιζόμενη αύξηση των καταθέσεων και οι μειώσεις φόρων ήταν γραμμή άμυνας.

«Να μη λησμονούμε τι έχει γίνει για να ενισχυθεί το πορτοφόλι του πολίτη. Φέτος οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα δεν πληρώνουν εισφορά αλληλεγγύης. Αυτό είναι 750 εκατ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό. Είναι προτιμότερο να μειώνεις με μόνιμο τρόπο φόρους παρά επιδόματα», είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Για τον ΕΝΦΙΑ

Επιπλέον, σημείωσε ότι σήμερα στον ΕΝΦΙΑ έχουν βεβαιωθεί 2,3 δις. ευρώ μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023 κι έχουν εισπραχθεί 1,1 δις., περίπου το 50% του ΕΝΦΙΑ, για αυτό υπάρχει «εξαιρετική εκτέλεση του προϋπολογισμού».

Στην επιστρεπτέα προκαταβολή -μετά τις παρατάσεις και τα γενναία κουρέματα- έχουν μπει στο σύστημα 175.517 επιχειρήσεις εκ των οποίων 61.052 έχουν πληρώσει το σύνολο των οφειλών. «Έχουμε εισπράξει ήδη των 206 εκατ. ευρώ από τις επιστρεπτέες στα μέσα του μήνα», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

«Φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων με την πρώτη δόση στο τέλος του μήνα έχει βεβαιωθεί 1,8 δις. κι έχουμε εισπράξει 523 εκατ. ευρώ. Στον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων η βεβαίωση είναι 1,3 δις. και έχουμε εισπράξει 188 εκατ. Οι πολίτες είναι συνεπείς στις φορολογικές υποχρεώσεις τους, κάτι που οφείλεται στη μείωση των φόρων», πρόσθεσε στη συνέχεια.

Δημοσιονομικός χώρος

«Αυτή τη στιγμή έχουμε μια εικόνα που πρέπει να επιβεβαιωθεί. Πρέπει να δούμε πού οφείλονται, για να επιστρέψουμε στην κοινωνία το μέρισμα. Αν οφείλονται στο ότι οι πολίτες πλήρωσαν εμπροσθοβαρώς μεγάλο κομμάτι του ΕΝΦΙΑ, περίπου το 50% του ΕΝΦΙΑ έχει πληρωθεί, τα  έσοδα που θα μας λείψουν στο μέλλον, καθώς είχαμε προϋπολογίσει στις 10 δόσεις. Αν τα έσοδα οφείλονται στο ότι έχουμε υψηλότερη ανάπτυξη, στον τουρισμό, επομένως έχουν πιο μόνιμα χαρακτηριστικά, θα εκτιμηθούν, θα ποσοτικοποιηθούν και στο σύνολό τους θα αποδοθούν στην κοινωνία. Ο υψηλότερος ΦΠΑ έχει ήδη επιστρέψει στην κοινωνία», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Φορολογικά έσοδα

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα υψηλότερα φορολογικά έσοδα επιστρέφονται στην κοινωνία, κάτι που θα υπάρξει και τον Σεπτέμβριο. Το πόσο και του πού θα διοχετευθεί θα εξεταστεί τον Σεπτέμβριο.

Όπως τόνισε, εξαρτάται και από τις εξελίξεις στην ενέργεια τον χειμώνα, διότι μπορεί ο κρατικός προϋπολογισμός να χρειαστεί να ενισχύσει περισσότερο από τα 6 δις. που έχει εκτιμήσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις για ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο.

«Πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε με την παρέμβαση για τα καύσιμα από τον Σεπτέμβριο για το τελευταίο τρίμηνο του έτους, οπότε δεν έχουμε ακόμα εικόνα. Δημοσιονομικός χώρος θα υπάρξει, αφού η εκτίμηση του προϋπολογισμού είναι καλή, και θα διοχετευτεί στην κοινωνία. Το πού θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες στην πραγματική οικονομία τον Σεπτέμβριο», σημείωσε.

Πληθωρισμός

Η λογική της κυβέρνησης είναι της μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και σε δεύτερο επίπεδο της αύξησης των δαπανών, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, ο οποίος είπε: «Η κρίση που υπάρχει στον πληθωρισμό είναι υψηλότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις παγκοσμίως. Στη χώρα μας το πρώτο 5μηνο είχαμε αρνητικό πληθωρισμό. Εκτιμάται ότι θα έχουμε υψηλότερο πληθωρισμό, το 2023 ωστόσο το ποσοστό θα πέσει το μισό. Οφείλουμε να στηρίξουμε το διαθέσιμο του πολίτη και να χτίσουμε ταμειακά διαθέσιμα».



Η συνέντευξη

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για τις εισροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία για το φετινό χειμώνα: Το βασικό σενάριο με το οποίο λειτουργεί η Ευρώπη είναι ένα σενάριο μη διακοπής ροής φυσικού αερίου. Αυτό αναδείχτηκε την προηγούμενη εβδομάδα όταν η ευρωπαϊκή επιτροπή παρουσίασε τις νέες εκτιμήσεις της για την πορεία των ευρωπαϊκών οικονομιών το 2022-’23. Όμως ταυτόχρονα οι αγορές προεξοφλούν σημαντικές αναταράξεις σε αυτό το πεδίο άρα η Ευρώπη ετοιμάζεται, όπως και η χώρα μας εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, και για δυσμενέστερα σενάρια ακόμα και για διακοπή  της ροής φυσικού αερίου. Το βασικό σενάριο δεν είναι αυτό αλλά έχει προεξοφληθεί ότι μπορεί να οδηγηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση άρα ενεργούν όλοι και με το δυσμενές σενάριο για να είμαστε έτοιμοι προς αυτή την κατεύθυνση.  Απόδειξη αυτού είναι ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα παρουσιαστούν κάποιες πρωτοβουλίες και προτάσεις στις 20 του μήνα για να  δούμε ποιο είναι το πλαίσιο το οποίο η ευρωπαϊκή επιτροπη εκτιμά ότι πρέπει να  ακολουθήσουν τα κράτη μέλη για να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και κινδύνους μέσα στο ’22 αλλά και τα επόμενα χρόνια.

Για το αν μπορεί η Ευρώπη να πάρει κοινές αποφάσεις μέσα στο ασταθές πολιτικό περιβάλλον που υπάρχει: Νομίζω ότι μπορεί αν και έχει δείξει μεγαλύτερη διστακτικότητα σε σχέση με αυτό που προσδοκούμε. Η εκτίμησή μου εδράζεται στο πρόσφατο παρελθόν, όταν είχαμε την υγειονομική κρίση σε δύο μήνες οι υπουργοί οικονομικών αποφασίσαμε γενναία πακέτα στήριξης της τάξεως 500-600 εκατομμυρίων € και  δύο μήνες μετά οι ευρωπαίοι ηγέτες αποφάσισαν τη δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης και  Ανθεκτικότητας. Άρα ουσιαστικά για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης εκτός των εμβολίων και πολλών άλλων θεμάτων που δεν άπτονται άμεσα του πεδίου της οικονομίας αλλά άπτονται της δημόσιας υγείας η Ευρώπη αποφάσισε τη διοχέτευση 1,3 τρις ευρώ έτσι ώστε να ανακουφιστούν νοικοκυριά  και επιχειρήσεις και να αναπτυχθούν γρήγορα οι ευρωπαϊκές οικονομίες άρα πολύ πρόσφατα η Ευρώπη υπέδειξε και ανέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά. Δυστυχώς τα ίδια αντανακλαστικά δεν αναδεικνύονται στη σημερινή εποχή κυρίως σε ότι αφορά την αντιμετώπιση της ρίζας του προβλήματος  για αυτό και το μείζον ζήτημα σήμερα στην Ευρώπη είναι η ενεργειακή ασφάλεια. Το βασικό αντικείμενο συζήτησης δεν είναι οι επιπτώσεις του ενεργειακού προβλήματος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, προφανώς είναι μεγάλο πρόβλημα είναι πληθωρισμός αλλά αυτές είναι οι επιπτώσεις, το βασικό ζητούμενο τώρα είναι η ενεργειακή ασφάλεια.  Ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να πλήξει περισσότερο ορισμένες χώρες θα έχει όμως συνέπειες για όλες και για την Ελλάδα. Η ευρωπαϊκή επιτροπή καταρτίζει και θα παρουσιάσει νέο σχέδιο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και τα δυσμενή σενάρια, η χώρα μας λαμβάνει κατάλληλα μέτρα ώστε να διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλειά της γνωρίζοντας ότι ο χειμώνας μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολος.  Και αυτό αφορά και LNG και λιγνιτικές μονάδες και χρήση περισσότερου diesel  κοκ. Η ελληνική κυβέρνηση έχει κάνει αυτό που πρέπει να κάνει για να εξασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια και στο δυσμενέστερο σενάριο, με συνδυασμό πολλών μέτρων και παραγόντων. Το κομμάτι των επιπτώσεων είναι κυρίως στο πεδίο του πληθωρισμού δηλαδή στο πορτοφόλι του κάθε έλληνα πολίτη όπως διαμορφώνεται μέσα από την εκτόξευση των τιμών. Είναι μείωση στο υφιστάμενο διαθέσιμο εισόδημα το οποίο όμως φρόντισε η κυβέρνηση να στηρίξει γενναία το προηγούμενο χρονικό διάστημα άρα η όποια αποτίμηση της στιγμής πρέπει να ενσωματώσει και το τι έχει κάνει η ελληνική πολιτεία για τα νοικοκυριά και τις  επιχειρήσεις το προηγούμενο χρονικό διάστημα.  Δηλαδή τα 43 δις τα οποία δόθηκαν το προηγούμενο διάστημα για την υγειονομική κρίση, η σημαντική συρρίκνωση της ανεργίας, η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού, η σημαντική συνεχιζόμενη αύξηση των καταθέσεων όλα αυτά είναι στοιχεία τα οποία ήταν γραμμές άμυνας για να μπορέσει το ελληνικό νοικοκυριό να ανταπεξέλθει στη συγκυρία. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει προβλημα, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να αναληφθούν πρωτοβουλίες από την ελληνική πολιτεία για αυτο και παίρνουμε τα μέτρα και για την ενέργεια  στο σπίτι του κάθε πολίτη αλλά και για τα καύσιμα και μια σειρά από  άλλες πρωτοβουλίες. Αλλά  στη συνολική συζήτηση να μην λησμονούμε τι έχει γίνει το οποίο ενισχύει το πορτοφόλι του πολίτη και προφανώς οι μειώσεις φόρων. Και φέτος οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα δεν πληρώνουν εισφορά αλληλεγγύης αυτό σημαίνει ότι ο κάθε εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα έχει στην αρχή αυτή το οποίο θα πλήρωνε τα προηγούμενα χρόνια, αυτό για τον κρατικό προϋπολογισμό είναι 750 εκατομμύρια €.

Ερώτηση: Δεν τα αφήνει στην άκρη, καλύπτει τρύπες από την αύξηση των τιμών στην ενέργεια, την αύξηση των τιμών  

Απάντηση: Θα μπορούσαμε να μην έχουμε τη μείωση του φόρου  άρα ο πολίτης να πληρώνει υψηλότερους φόρους και να έχει η πολιτεία δώσει περισσότερα επιδόματα για να βοηθήσει στη τρέχουσα συγκυρία, το αποτέλεσμα θα ήτανε το ίδιο αλλά για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας όχι το ίδιο. Είναι προτιμότερο να μειώνεις με μόνιμο τρόπο τους φόρους και να βελτιώνεις το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη παρά να δίνεις επιδόματα για μικρό χρονικό διάστημα και τα οποία κάποιες φορές μπορεί να δίνονται με οριζόντιο τρόπο. Υπάρχει πάντα ένας κίνδυνος όταν υπάρχουν κρίσεις , εύλογος προβληματισμός για το ιδιωτικό χρέος του πολίτη. Ο πολίτης μπορεί να ανταπεξέλθει στην καθημερινότητά του, μπορεί να κυκλοφορήσει, να πληρώσει τους φόρους του; Αυτό μας ανησυχεί για αυτο και προσέχουμε κάθε φορά το πώς η κοινωνία ενεργεί στην κάθε κρίση. Σήμερα στον ΕΝΦΙΑ έχουμε βεβαιώσει 2,3 δις δηλαδή μέχρι τον Φεβρουάριο του ’23 πρέπει να εισπράξουμε 2,3 δις σήμερα έχουμε ήδη εισπράξει 1,1 δις δηλαδή περίπου το 50% έχει ήδη πληρωθεί   για αυτό και βλέπετε μια εξαιρετική εκτέλεση του προϋπολογισμού.  Αλλά δεν είναι ο μόνος λόγος, στις επιστρεπτέες προκαταβολές είπαμε μετά τις παρατάσεις που δώσαμε και τα γενναία κουρέματα και τα κίνητρα  για 15% έκπτωση ότι από τέλος Ιουλίου και μετά ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να πληρώσει εμπροστοβαρώς με επιπλέον έκπτωση  είτε με 96 δόσεις. Σήμερα 175.517 επιχειρήσεις έχουν ήδη μπει στο σύστημα εκ των οποίων  61.052 έχουν πληρώσει το σύνολο των οφειλών τους. Έχουμε ήδη εισπράξει 206 εκ από τις επιστρεπτέες προκαταβολές περίπου στα μέσα του μήνα. Τρίτη παρατήρηση, φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων η πρώτη δόση είναι στο τέλος του μήνα, έχει βεβαιωθεί ποσό 1,8 δις έχουμε ήδη εισπράξει 523 εκ. και στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων η βεβαίωση είναι 1,3 δις και ήδη έχουμε εισπράξει περίπου 188 εκ. Συμπέρασμα οι πολίτες είναι  συνεπείς προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.     

Για το τι θα κάνουν το δημοσιονομικό χώρο που δημιουργούν  τα αυξημένα έσοδα που υπάρχουν: Πρώτα μετράμε σωστά και ορθολογικά και μετά επιστρέφουμε στην κοινωνία το μέρισμα από το αποτέλεσμα είτε είναι της ανάπτυξης είτε των υψηλότερων φορολογικών εσόδων. Αυτή τη στιγμή έχουμε μια εικόνα  η οποία πρέπει να βεβαιωθεί,  εννοώ ότι έχουμε πράγματι  πάρει περισσότερα έσοδα, έχουμε πράγματι  σημαντικά υψηλότερα έσοδα το προηγούμενο μήνα  που οφείλονται αυτά όμως; Εάν οφείλονται στο γεγονός ότι οι πολίτες πήγαν και πλήρωσαν εμπροστοβαρώς ένα μεγάλο κομμάτι του ΕΝΦΙΑ, το 50% του ΕΝΦΙΑ έχει πληρωθεί ενώ εμείς υπολογίζαμε ότι θα πληρωνόταν σε 10 δόσεις αυτό σημαίνει ότι αυτά τα έσοδα θα μας λείψουν στο μέλλον. Εάν αυτά τα έσοδα  οφείλονται στο γεγονός ότι έχουμε υψηλότερη ανάπτυξη από τις αρχικές  εκτιμήσεις, ότι ο τουρισμός πηγαίνει πολύ καλύτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις άρα έχει πιο μόνιμα χαρακτηριστικά τότε αυτά το επόμενο δίμηνο Ιούλιο και Αύγουστο θα εκτιμηθούν, θα ποσοτικοποιηθούν με επάρκεια  και φυσικά στο σύνολό τους, όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα, θα αποδοθούν στην κοινωνία.

Ερώτηση: Βγάζετε το ΦΠΑ απέξω

Απάντηση: Δεν το βγάζουμε απέξω, ο υψηλότερος ΦΠΑ, τα υψηλότερα φορολογικά έσοδα έχουν ήδη επιστρέψει στην κοινωνία. Θυμίζω ότι οι παρεμβάσεις στην ενέργεια που έγιναν για τους λογαριασμούς, τα 250 εκατομμύρια που δόθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στα φυσικά πρόσωπα ως  επιστροφή του 60% της επιβάρυνσής τους  όλα αυτά είναι από τον κρατικό προϋπολογισμό  και οφείλονται στα υψηλότερα φορολογικά έσοδα. Το fuel pass το οποίο δόθηκε και αυτό που θα δοθεί είναι από τον κρατικό προϋπολογισμό και αυτό οφείλεται στα υψηλοτέρα φορολογικά έσοδα. Παίρνουμε συνεπώς τα υψηλότερα φορολογικά έσοδα και τα επιστρέφουμε στην κοινωνία μέσα από ένα συνδυασμό δράσεων.

Για το αν τα αυξημένα έσοδα θα οδηγήσουν σε νέα μέτρα στήριξης ο κ. Σταϊκούρας είπε: Η απάντηση είναι με απόλυτο τρόπο ναι και προφανώς το Σεπτέμβριο θα υπάρχει αυτό αλλά το πόσο θα υπάρξει και το που θα διοχετευτεί είναι κάτι που θα δούμε το Σεπτέμβριο.  Γιατί το τι θα γίνει το χειμώνα στο ενεργειακό πεδίο δεν το ξέρουμε με απόλυτο τρόπο άρα υπάρχει ενδεχόμενο ο κρατικός προϋπολογισμός να πρέπει να ενισχύσει περισσότερο από τα 6 δις που έχει εκτιμήσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις  για το ρεύμα τους και το φυσικό αέριο  αρά δεν το ξέρουμε.  Οι παρεμβάσεις για τα καύσιμα που έχουμε κάνει λήγουν τον Σεπτέμβριο άρα θα πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε το τελευταίο τρίμηνο του έτους που δεν έχουμε εικόνα ακριβή των καυσίμων τότε. Έχουμε την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για το δημόσιο και τους συνταξιούχους, είναι  450 εκ από το ’23 συνεπώς θα πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε και με αυτό το μέτρο.  Έχουμε τις επεκτάσεις, αν χρειαστεί,  του  ΦΠΑ το ’23 σε αυτά τα μέτρα που είναι παροδικά άρα πρώτον το πόσος χώρος θα υπάρξει,  θα υπάρξει χώρος φαίνεται από την πορεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού αυτό το πρώτο εξάμηνο του έτους ότι πάντα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος εκτελείται  τουλάχιστον με ικανοποιητικό τρόπο ο κρατικός προϋπολογισμός. Άρα ο χώρος ο οποίος θα υπάρξει θα διατεθεί στην κοινωνια το πόσος θα είναι  θα το δούμε και  δεύτερον το που θα διοχετευτεί θα εξαρτηθεί από το πως θα διαμορφωθούν οι συνθήκες στην πραγματική οικονομία το μήνα Σεπτέμβριο.    

Ερώτηση: Άρα από τι στιγμή που υπάρχει αυτός ο χώρος θα αποφασίσετε το Σεπτέμβριο και με τις συνθήκες που θα επικρατήσουν  το που θα διοχετευτεί άρα μιλάμε για νέα στήριξη

Απάντηση: Από τη στιγμή που η εκτέλεση του προϋπολογισμού συνεχίζει να είναι καλύτερη από τις εκτιμήσεις δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος και η κυβέρνηση έχει  τοποθετηθεί με ευθύτητα. Επιστρέφει το δημοσιονομικό χώρο στην κοινωνία οικονομικά αποτελεσματικά και κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Αυτό το έχουμε αποδείξει με επάρκεια ότι το πράττουμε τα τελευταία τρία χρόνια.

Για το αν υπάρχει περιθώριο να  υπάρξει αύξηση του προϋπολογισμού του Ταμείου Ανάκαμψης, είπε: Είναι διάφορες συζητήσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι οποίες προσπαθούν να συνδυάσουν τις ανάγκες που υπάρχουν για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης με τα όποια υπόλοιπα  υφίστανται από τη μη κάλυψη όλου του ποσού  για το Ταμείο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Υπενθυμίσω ότι η Ελλάδα έχει αξιοποιήσει το σύνολο του ποσού σε επιδοτήσεις και σε δάνεια. Ηδη η απορρόφηση των πόρων υπερβαίνει το 1,2 δις. Μέχρι τέλος Ιουνίου  οι πληρωμές προσέγγισαν τα   900 εκατομμύρια ευρώ έναντι  περίπου 650  εκατομμυρίων που προέβλεπε ο κρατικός προϋπολογισμός άρα έχουμε μια καλύτερη εκτέλεση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχουμε 57 επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού 2,64 δις σε 30  διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας που τρέχουν άρα έχουμε μια καλή εκτέλεση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας φέτος και θα συνεχίσουμε με μεγαλύτερη ένταση προς αυτή την κατεύθυνση. 

Για το αν βλέπει ομαλοποίηση στο θέμα της ακρίβειας  και για τη λογική των επιδομάτων: Η λογική της ελληνικής κυβέρνησης είναι λογική μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών με μόνιμο τρόπο και όταν προκύπτουν κρίσεις με μη μόνιμο τρόπο αύξησης των δαπανών. Άρα τα επιδόματα που εντάσσονται κάτω από την ομπρέλα που τιτλοφορείται «αύξηση δαπανών» αυτά χορηγούνται όχι με μόνιμο τρόπο για να καλύψουν βραχυπρόθεσμες ανάγκες της κοινωνίας και ορθώς πράττουμε προς αυτή την κατεύθυνση αλλά η βασική μας πρόθεση δεν έχει αλλάξει, είναι οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών με μόνιμο τρόπο που αποφέρει το ίδιο και καλύτερο αποτέλεσμα στο πορτοφόλι του κάθε πολίτη γιατί είναι με μόνιμο τρόπο.  Δεύτερη παρατήρηση, πράγματι η κρίση η οποία υπάρχει και η οποία αποτυπώνεται στον πληθωρισμό είναι υψηλότερη, με μεγαλύτερη ένταση και σε μεγαλύτερη  έκταση από τις αρχικές εκτιμήσεις παγκοσμίως. Υπενθυμίζω ότι Ευρώπη και Αμερική αντιμετωπίζουν  τον υψηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων 40 ετών άρα έχουμε ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο προφανώς αποτυπώνεται και στη χώρα μας. Στη χώρα μας δε που το πρώτο 5μηνο του ’21 είχε αρνητικό πληθωρισμό  συνεπώς οι σημερινές μας εκτιμήσεις  είναι ότι θα έχουμε υψηλό πληθωρισμό φέτος σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα, υψηλότερο από τις εκτιμήσεις μας.  Δεν είμαι σε θέση να σας πω πόσο γιατί  υπάρχει μεγάλη δυναμική σε αυτό το φαινόμενο, βεβαίως το 2023 εκτιμάται ότι αυτό το ποσοστό περίπου θα πέσει στο μισό αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Το πρόβλημα θα είναι μαζί μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από τις αρχικές εκτιμήσεις  αυτό θα οδηγήσει και σε μεγαλύτερη σύσφιξη και της νομισματικής πολιτικής δηλαδή σε αύξηση του κόστους δανεισμού χωρών και επιχειρήσεων από την ΕΚΤ. Θα πρέπει συνεπώς να είμαστε προετοιμασμένοι κράτος , πολιτεία, νοικοκυριά και επιχειρήσεις το επόμενο χρονικό διάστημα για να ανταπεξέλθουμε σε αυτές τις νέες προκλήσεις. Εμείς ως πολιτεία οφείλουμε να ενισχύσουμε και να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη για να ανταπεξέλθει σε αυτές τις κρίσεις, οφείλουμε με διορατικότητα  να χτίσουμε ταμειακά διαθέσιμα ξέροντας πως θα εξελιχτεί η κατάσταση στο κόστος δανεισμού, και οφείλουμε να ενεργήσουμε έτσι ώστε να διευκολύνουμε  τον πολίτη να ανταπεξέλθει στις συσσωρευμένες υποχρεώσεις του παρελθόντος και οι οποίες τιτλοφορούνται «αυξημένο ιδιωτικό χρέος».   

Για τις τράπεζες και τις ρυθμίσεις δανείων: Προχωράνε καλύτερα τα πράγματα από ότι στο πρόσφατο παρελθόν, υπενθυμίζω ότι έχουμε ένα νέο νόμο ο οποίος με δυσκολία προσπαθούν να τον εφαρμόσουν πολλές άλλες χώρες, εμείς  ήδη τον υλοποιούμε. Πράγματι με δυσκολίες, πράγματι με πιο φτωχά αποτελέσματα σε σχέση με τις προσδοκίες μας όπως καλύτερα από το πρόσφατο παρελθόν. Αύριο θα έχουμε μια συνέντευξη τύπου από κοινού με τη Γενική γραμματέα του ιδιωτικού χρέους του υπουργείου Οικονομικών να ενημερώσουμε την ελληνική κοινωνία που βρισκόμαστε , ποια είναι η  πρόοδος αλλά και ποια είναι τα προβλήματα έτσι ώστε όλοι μαζί αλλά κυρίως τράπεζες και διαχειριστές δανείων να ενεργήσουν πιο γρήγορα , πιο έγκυρα αντιλαμβανόμενοι και τη δυσκολία της συγκυρίας αλλά και τις προκλήσεις που έρχονται στο μέλλον. Οφείλουν να κάνουν περισσότερα.

Ερώτηση: Χρειάζονται περαιτέρω νομοθετικές παρεμβάσεις;

Απάντηση: Όχι χρειάζεται και οι πολίτες να ολοκληρώνουν τις αιτήσεις τους γιατί πολλές φορές δεν είναι στο τελικό στάδιο προς αξιολόγηση αλλά το μεγαλύτερο βάρος της  ευθύνης είναι στις τράπεζες και στους διαχειριστές δανείων έτσι ώστε με μεγαλύτερη ταχύτητα αλλά και προσήλωση στον κάθε έλληνα πολίτη να ολοκληρώνουν τους φακέλους και να δίνουν ρυθμίσεις.  Έχουν γίνει αρκετές ρυθμίσεις το τελευταίο δίμηνο βεβαίως πάντα μιλάμε για τον εξωδικαστικό γιατί οι τράπεζες και οι διαχειριστές κάνουν και μόνοι τους διμερείς συμβάσεις. Από τα αποτελέσματα του εξωδικαστικού μηχανισμού είμαστε ικανοποιημένοι  αν με ρωτούσατε σήμερα σε σχέση με πριν από ένα μήνα αλλά όχι σε σχέση με αυτό  το οποίο θέλουμε να είμαστε.