mitarakis_notis_omilia_asylo_metanasteusi
Πολιτική

Μηταράκης στα Παραπολιτικά 90,1: Είχε ξεκινήσει από την Τουρκία με προορισμό την Ιταλία το ιστιοφόρο με μετανάστες που ναυάγησε στη Μύκονο

«Αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις με ψυχραιμία», τόνισε ο υπουργός

«Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ουκρανία είναι εδώ και θα μείνουν καθώς δεν αναμένεται άμεση αποκλιμάκωση στις τιμές των καυσίμων», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης.

Παράλληλα, τόνισε ότι η Τουρκία παραβιάζει την συνθήκη της Λωζάννης με τις υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά. Σημείωσε μάλιστα πως η Ελλάδα αντιμετωπίζει με ψυχραιμία τις προκλήσεις της Τουρκίας.

«Αυξημένες οι ροές»

Στη συνέχεια, ο υπουργός είπε πως οι ροές μεταναστών είναι αυξημένες, ενώ για το ιστιοφόρο με μετανάστες που ναυάγησε κοντά στη Μύκονο σημείωσε πως είχε ξεκινήσει από την Τουρκία με προορισμό την Ιταλία.

Τι είπε για τον Έβρο

Επιπλέον, ανέφερε ότι στον Έβρο υπάρχουν τουρκικά κρατικά οχήματα που αποβιβάζουν μετανάστες για να περάσουν στην ΕΕ και διέψευσε τα περί push back από τις ελληνικές αρχές. Επίσης, τόνισε ότι η στάθμη του Έβρου έχει υποχωρήσει, σχηματίζονται νησίδες και τοποθετούνται εκεί μετανάστες με τη βοήθεια της Τουρκίας.

Ο νέος Κώδικας

Σε ότι αφορά τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης, είπε ότι στόχος είναι «να προσελκύσουμε ανθρώπους με δεξιότητες που χρειάζεται η ελληνική οικονομία». Μάλιστα, ανέφερε πως το φαινόμενο αυτό δεν είναι ελληνικό και ότι η Ελλάδα χρειάζεται εργάτες γης. Τόνισε, δε, ότι σύμφωνα με τα συνδικάτα, οι εργάτες γης βγάζουν περισσότερα χρήματα από έναν νεοδιόριστο πτυχιούχο.



Η συνέντευξη

Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για την ενεργειακή κρίση: Δυστυχώς οι  επιπτώσεις της κρίσης στην Ουκρανία είναι εδώ και θα μείνουνε δηλαδή δεν θα είναι άμεση η αποκλιμάκωση αλλά είναι σημαντικό ότι η κυβερνηση και ενισχύει τους ανθρώπους με χαμηλότερα εισοδήματα στην αντλία και στηρίζει τα τιμολόγια  φυσικού αερίου και ρεύματος αλλά είναι και πολύ σημαντική  η πρωτοβουλία να βοηθήσουμε τους πολίτες να αντικαταστήσουν συσκευές  ώστε πλέον να είναι χαμηλή η κατανάλωση ενέργειας. Και βέβαια η ανάγκη πλέον για περαιτέρω επενδύσεις στα αιολικά και στα φωτοβολταϊκά,  θυμίζω τις αντιδράσεις όταν ανακοινωνόταν ένα αιολικό έργο, σε άλλες χώρες της Ευρώπης έχουμε πολύ περισσότερα αιολικά με αποτέλεσμα να μην εξαρτώνται αυτές οι χώρες από τις αυξομειώσεις της τιμής του φυσικού αερίου ή του πετρελαίου.

Για τις έντονες τουρκικές προκλήσεις: Η ίδια η Συνθήκης της Λωζάννης στο άρθρο 13 προβλέπει τη στρατικοποίηση των νησιών, αυτό που απαγορεύει η Συνθήκη της Λωζάννης είναι τις τουρκικές υπερπτήσεις πάνω από τα ελληνικά νησιά άρα η Τουρκία είναι αυτή που συστηματικά παραβιάζει τη Συνθήκη της Λωζάννης αλλά η ουσία είναι ότι η χώρα μας πλέον έχει επενδύσει τα προηγούμενα χρόνια και στο πεδίο. Η ενίσχυση των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, οι μεγάλες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και τη Γαλλία -που σημαντικό είναι να θυμόμαστε ότι η αντιπολίτευση αντέδρασε  σε όλα αυτά- είμαστε ενισχυμένοι στα διεθνή Φόρα αυτό σημαίνει ότι αντιμετωπίζουμε όλες αυτές τις προκλήσεις με αυτοπεποίθηση, με αποφασιστικότητα  όπως αντιμετωπίσαμε και πριν από 2 χρόνια τη μεγάλη πρόκληση στα νησιά και τον Έβρο.  Άρα αντιμετωπίζουμε με ηρεμία και αποφασιστικότητα τις οποιεσδήποτε προκλήσεις.

Για το ναυάγιο ιστιοφόρου με μετανάστες κοντά στη Μύκονο: Τα προηγούμενα δύο–τρία χρόνια έχει  ξεκινήσει μια «νέα γραμμή» από την Τουρκία προς την Ιταλία. Πέρυσι φτάσανε περίπου 12 χιλιάδες  άτομα από την Τουρκία κατευθείαν στην Ιταλία με ιστιοφόρα ενώ αντίστοιχα την ίδια περίοδο οι αφίξεις στα ελληνικά νησιά ήταν κατά πολύ λιγότερες δηλαδή φτάσανε 3.300 στη χώρα μας και 12 χιλιάδες στην Ιταλία. Ξεκινάνε από τα λιμάνια της Τουρκία το οποίο δείχνει και μια ανοχή της Τουρκίας, μπαίνουν στα διεθνή ύδατα, περνάνε μεταξύ των ελληνικών νησιών, έχουν κατεύθυνση προς Πελοπόννησο, πάνε νότια της Πελοποννήσου, ανεβαίνουν Ιόνιο και βγαίνουν προς Ιταλία. Κυρίως κινούνται σε διεθνή ύδατα, αυτό δεν είναι ένα καινούργιο φαινόμενο  από τα 20 ιστιοπλοϊκά που ξεκινάνε τα 19 φτάνουν στην Ιταλία  το 1 χαλάει. Θυμάστε το ναυάγιο στη Τζια  το ’20, θυμάστε κάποια ναυάγια πέρυσι, είναι ένα φαινόμενο το οποίο θα το δούμε δυστυχώς και το 2022. Χθες είχαμε και δεύτερο ναυάγιο  στη Ρόδο με 56 άτομα.   

Για την Τουρκία: Η συμπεριφορά της Τουρκίας αυξομειώνεται με το χρόνο δηλαδή δεν είναι σταθερή. Υπάρχουν περίοδοι  στις οποίες η συνεργασία  της ελληνικής ακτοφυλακής και της τουρκικής είναι πάρα πολύ καλή και βοηθάνε την αποτροπή παράνομων αναχωρήσεων από την Τουρκία. Υπάρχουν εποχές έντασης όπου υπάρχουν πολύ περισσότερες προσπάθειες. Είπε και ο κ.Θεοδωρικάκος ότι σχεδόν 1000 άτομα καθημερινά προσπαθούνε ανεπιτυχώς να περάσουν από τα χερσαία σύνορα στον Έβρο, υπάρχουν περίοδοι με ένταση. Η πραγματικότητα είναι ότι μέχρι στιγμής οι αφίξεις φέτος είναι κάπως αυξημένες σε σχέση με το ιστορικό χαμηλό το ’21 αλλά ακόμα πολύ σημαντικά λιγότερες από το ’20 και τα προηγούμενα χρόνια.

Για άλλα περιστατικά: Έχουν καταγραφεί περιστατικά και έχουν βιντεοσκοπηθεί περιστατικά από μακριά  τα οποία έχουνε δείξει κρατικά τουρκικά οχήματα να αποβιβάζουνε μετανάστες οι οποίοι μετά πάνε με τα πόδια προσπαθώντας να περάσουν προς την ΕΕ.

Για τα push backs: Στις 16 Ιουνίου έστειλε μια επιστολή η επιτροπή εσωτερικών υποθέσεων του Κοινοβουλίου, ψήφισμα το οποίο στήριξαν τα ευρωπαϊκά κόμματα στα οποία ανήκει ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ με το οποίο ζητάνε να ελέγχουν 13 περιπτώσεις στον Έβρο στα οποία κατά την επιστολή η Ελλάδα δεν διέσωσε αιτούντες άσυλο σε νησίδες μέσα στο ποτάμι. Έχω ζητήσει από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο να εμφανιστώ στις 27 του μηνός για να θέσω αυτά τα θέματα στους βουλευτές της αρμόδιας επιτροπής. Το αίτημά μου έχει γίνει δεκτό και θα παρουσιάσω όλα αυτά τα θέματα στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο  

Για τις ιδεολογικές διαφωνίες: Αν διαβάσετε τις δηλώσεις της Αριστεράς υπάρχουν μεγάλες διαφωνίες ιδεολογικές στο θέμα των συνόρων. Εμείς πιστεύουμε ότι η χώρα έχει χερσαία και θαλάσσια σύνορα, πιστεύουμε ότι δεν είναι δικαίωμα κανενός να μπαίνει παράνομα στην ευρωπαϊκή επικράτεια, θεωρούμε ότι είναι δικαίωμα και υποχρέωση των κρατών να φυλάνε τα σύνορα τους. Υπάρχουν ομάδες της Αριστεράς που θεωρούν ότι δεν πρέπει να υπάρχουν σύνορα  ότι πρέπει να είναι ανοιχτά και να μπορούν να μπαίνουν και να περνάνε όσες χιλιάδες θέλουν. Είναι μια μεγάλη ιδεολογική διαφορά όταν όμως αυτή η ιδεολογική διαφορά μεταφράζεται σε κατηγορίες εις βάρος της χώρας μας την εποχή που βιώνουμε την έντονη τουρκική προκλητικότητα αυτό είναι κάτι το οποίο  κατ’ εμέ  δεν είναι ανεκτό. 

Για το πόσοι μετανάστες έχουν μεταφερθεί στους μεγάλους αστικούς ιστούς: Τους τελευταίους μήνες είναι ελάχιστοι, η μεγάλη πίεση ήταν στα τέλη του ’20 –αρχές του ’21 οπότε είχαμε τις επιπτώσεις των αφίξεων του ’19 οι οποίες μετά από την επεξεργασία των αιτημάτων στα κέντρα πρώτης υποδοχής αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν προς τις πόλεις αυτό έγινε προς το καλοκαίρι  του ’20, αρχές του ’21. Πλέον δεν  έχουμε ανάγκη τέτοιων μετακινήσεων γιατί είναι πάρα πολύ μικρές οι αφίξεις στα νησιά αλλά ο αριθμός των μεταναστών που φύγανε από τη χώρα μας τα τελευταία τρία χρόνια είναι πολύ περισσότερός από τον αριθμό αυτών που ήρθανε. Υπάρχει η αίσθηση σε μερικούς και προσπαθούν να το καλλιεργήσουν  από την ακροδεξιά ότι έχουμε εκατομμύρια ξένους στη χώρα μας η αλήθεια είναι ότι συνολικά οι αιτούντες  άσυλο στη χώρα μας είναι 24 χιλιάδες και οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες που βρίσκονται στη χώρα μας είναι περίπου 30 χιλιάδες  αυτό είναι περίπου το 0,5% του πληθυσμού της χώρας. Το θέμα προς τα μεγάλα αστικά κέντρα ήταν πρόβλημα το 2021 πλέον η Αθήνα έχει λιγότερους από ότι είχε πριν από δύο χρόνια ξένους κατοίκους και όσοι είναι παράνομοι ξέρετε ότι η ΕΛΑΣ σε συνεργασία και μαζί μας με τη λειτουργία κέντρων εκτός Αθηνών κάνει συστηματικά  επιχειρήσεις για να λύσουμε θέματα εγκληματικότητας  που υπήρχαν στο κέντρο της Αθήνας.

Για τους εργάτες γης και τα εργατικά χέρια: Η αλήθεια είναι ότι σε όλες τις δυτικές οικονομίες καθώς έχει ανέβει το βιοτικό επίπεδο τα παιδιά μας δεν θέλουμε να κάνουν δουλειές που κάναν οι παππούδες μας. Δεν θέλω να το κρίνω αλλά μάλλον είναι θέμα προόδου δηλαδή  ότι τις σκληρές δουλειές που κάναμε πριν δύο γενιές δεν θέλουμε πλέον να τις κάνουμε δεν είναι φαινόμενο ελληνικό  είναι φαινόμενο σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, είναι φαινόμενο στις ΗΠΑ , είναι φαινόμενο στον Καναδά και την Αυστραλία. Χρειαζόμαστε χιλιαδες εργάτες γης για δύσκολες δουλειές, χρειαζόμαστε εργάτες στην κατασκευή. Επίσης ο τουρισμός έχει και σκληρές θέσεις δεν είναι όλα μπροστά και είναι μια δύσκολη εργασία για πολλούς. Αυτή την ανάγκη η οικονομία μας λεει ότι την έχουμε αυτή τη στιγμή δηλαδή αν διαβάσετε δηλώσεις εργοδοτών και στον αγροτικό τομέα και στον κατασκευαστικό παρατηρείται μια μεγάλη  έλλειψη δυναμικού η οποία έχει επίπτωση στην οικονομία.  Αυτονόητο είναι ότι πρέπει να υπάρχουν ανταγωνιστικοί μισθοί αλλά αυτή τη στιγμή οι εργάτες γης απ’ ότι μας λένε οι συνεταιρισμοί βγάζουν περισσότερα από έναν πρωτοδιόριστο πτυχιούχο.  Αυτό δεν σημαίνει ότι πολλά νέα παιδιά θα αφήσουν τις δουλειές τους για να πάνε στα χωράφια  αυτό είναι μια πραγματικότητα δεν νομίζω ότι θα αδειάσουν τα αστικά κέντρα με 5-10€ παραπάνω για να πάνε να  δουλέψουν στις φράουλες στην Ηλεία, αυτό έχει να κάνει με μια δομική αλλαγή της ελληνικής οικονομίας. Είναι μια πραγματικότητα, έχει να κάνει με μια δομική αλλαγή των δυτικών  κοινωνιών που βιώνουμε μια πολύ καλύτερη ποιότητα ζωής σήμερα απ’ ότι βιώναμε πριν από 50 ή 100 χρόνια.

Για τις ανάγκες της χώρας: Εννοείται ότι χρειάζονται κανόνες για τους εργάτες γης, άλλες χώρες της Ευρώπης που έχουν αντίστοιχους κανόνες έχουν προσελκύσει πολύ κόσμο και κόσμο και από την Ελλάδα απ’ ότι διαβάζουμε. Διαβάζουμε δηλώσεις αγροτικών συνεταιρισμών ότι πάρα πολλοί εργαζόμενοι που δούλευαν στην Ελλάδα  τα προηγούμενα χρόνια επέλεξαν  για υψηλότερα μεροκάματα να  φύγουν και να πάνε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Άρα ναι χρειαζόμαστε κόσμο, χρειαζόμαστε κυρίως εποχικούς εργαζόμενους όχι μόνιμους κατοίκους αλλά τους χρειαζόμαστε με κανόνες. Χρειαζόμαστε εργάτες γης και ετοιμάζουμε με τον κ. Γεωργαντά τις επόμενες μέρες μια τροπολογία για να μπορέσουμε να δώσουμε καλύτερες διαδικασίες για αυτούς που πρέπει να έρθουν στη χώρας μας για να καλύψουν ανάγκες της αγροτικής οικονομίας.