Ένα εκατομμύριο τουρίστες θα έχουν έρθει συνολικά στην Ελλάδα μόνο μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου, αποκαλύπτει στα «Π» η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, η οποία τονίζει πως «προσπαθούμε με όλες μας τις δυνάμεις να ενισχύσουμε την έντονη δυναμική του ελληνικού τουρισμού, για το σύνολο της χρονιάς».

Η πρώτη θερινή τουριστική περίοδος χωρίς περιοριστικά μέτρα, έπειτα από τρία χρόνια, ποιες προσδοκίες δημιουργεί για την κυβέρνηση; Τι εκτιμήσεις μπορείτε να κάνετε για τις αφίξεις και τα έσοδα βάσει των κρατήσεων μέχρι στιγμής;

Πράγματι, όπως είχαμε δεσμευτεί, φέτος η υψηλή τουριστική περίοδος ξεκίνησε νωρίτερα και πλήρως, ώστε οι επισκέπτες μας να μπορέσουν να απολαύσουν τη χώρα μας χωρίς εμπόδια και περιορισμούς. Οι ενδείξεις μέχρι τώρα είναι πολύ θετικές και στις αφίξεις, όπου μόνο για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου είχαν προγραμματιστεί 1 εκατ. αεροπορικές αφίξεις, αλλά και στις κρατήσεις, παρά την αναστάτωση που επέφερε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Η τάση ήταν σαφής από την αρχή της χρονιάς. Μεγάλοι tour operators έχουν μιλήσει δημόσια για αύξηση της κίνησής τους προς Ελλάδα φέτος, ενώ αεροπορικές εταιρείες έχουν προσθέσει εκατοντάδες χιλιάδες αεροπορικές θέσεις, ξεπερνώντας ακόμα και τα επίπεδα του 2019. Η κρουαζιέρα πολλαπλασιάζει τους πλόες της φέτος και μάλιστα με αυξημένο το home porting, οι ελληνικοί προορισμοί είναι κορυφαίοι στις αναζητήσεις πανευρωπαϊκά και η χώρα μας είναι ο πρώτος προορισμός για τους τουρίστες από χώρες όπως η Γαλλία ή η Ρουμανία. Φυσικά, δεν χωρεί επανάπαυση και προσπαθούμε με όλες μας τις δυνάμεις να ενισχύσουμε την έντονη δυναμική του ελληνικού τουρισμού, για το σύνολο της χρονιάς. Είμαστε, όμως, ρεαλιστικά αισιόδοξοι ότι και φέτος ο ελληνικός τουρισμός θα ξεπεράσει τις υψηλές προσδοκίες που υπάρχουν.

zaxaraki
Η βιομηχανία του τουρισμού πλήττεται και εκείνη από την ακρίβεια στην ενέργεια και τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες. Πώς μπορείτε να τη στηρίξετε;

Όπως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έτσι και τώρα η κυβέρνηση έχει ως άμεση προτεραιότητά της τη στήριξη της κοινωνίας και της οικονομίας έναντι των συνεπειών των παγκόσμιων κρίσεων που αντιμετωπίζουμε. Έτσι, σε συνέχεια του πακέτου μέτρων στήριξης 43 δισ. ευρώ της πανδημίας, έχουν ληφθεί ήδη από τα τέλη της περσινής χρονιάς συγκεκριμένες και ουσιαστικές πρωτοβουλίες, με επιδοτήσεις και εκπτώσεις στο κόστος ενέργειας για κάθε νοικοκυριό και επιχείρηση. Και πρόσφατα, με συμπληρωματικό νέο πακέτο μέτρων που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός προχωρούμε στην περαιτέρω γενναία ελάφρυνση του ενεργειακού κόστους για πολίτες και επιχειρήσεις, χωρίς να περιμένουμε πότε θα ληφθεί η απόφαση της Ε.Ε. για τα μέτρα στήριξης. Αυτή η στήριξη θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί. Μέρος της αποτελεί και το νέο πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους», που έχουμε εξαγγείλει και το οποίο θα χορηγεί σε 200.000 συμπολίτες μας μία ψηφιακή, προπληρωμένη κάρτα, ένα πρόγραμμα ύψους 30 εκατ. ευρώ, που έρχεται να ενισχύσει τον εγχώριο τουρισμό πέραν του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού του υπουργείου Εργασίας.

Γίνεται μεγάλη συζήτηση για τις κενές θέσεις εργασίας στον τουρισμό. Πώς δικαιολογείται αυτό σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που είναι σταθερά πρώτη την τελευταία δεκαετία στη νεανική ανεργία στην Ε.Ε.;

Είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζουν και άλλες χώρες. Ομως, στην Ελλάδα έχουμε κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως την ιδιαίτερα αυξημένη δυναμική του τουρισμού, που δημιουργεί προσφορά πολλών νέων θέσεων εργασίας. Κατ’ αρχάς, υπάρχει μεγάλη ζήτηση για υψηλά καταρτισμένο προσωπικό και σε αυτό ανταποκρινόμαστε με ένα νέο μαζικό πρόγραμμα, ύψους 46 εκατ. ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης, και 20.000 θέσεων για αναβάθμιση δεξιοτήτων στον τουρισμό. Συγχρόνως, με τεχνική βοήθεια της Ε.Ε., που ξεπερνάει το μισό εκατομμύριο, μελετάμε τον ανασχεδιασμό της τουριστικής εκπαίδευσης, ενώ ήδη αναβαθμίσαμε έπειτα από 11 χρόνια την πρακτική των σπουδαστών μας και εμπλουτίσαμε το περιεχόμενο σπουδών των σχολών ξεναγών. Συγχρόνως, η κυβέρνηση έχει συμβάλει ουσιαστικά στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του εργαζομένου με μέτρα όπως την αύξηση του κατώτατου μισθού 10% στη διετία ή το «πρώτο ένσημο». Όμως, απόλυτη προτεραιότητα του πρωθυπουργού και του υπουργείου είναι η τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, για αυτό φέτος κλιμάκια του ΣΕΠΕ προγραμματίζουν ιδιαίτερα εντατικούς ελέγχους. Πρόσφατα, μάλιστα, σε κοινή σύσκεψη των υπουργών Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, και Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια, με εκπροσώπους του ΣΕΤΕ συζητήθηκαν οι σχετικές πρωτοβουλίες, αλλά και το σχέδιο για την καλύτερη κάλυψη των κενών θέσεων εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις από ανέργους εγγεγραμμένους στη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης.

Η χώρα μας είναι ο πρώτος προορισμός για πολίτες από αρκετές χώρες, όπως η Γαλλία ή η Ρουμανία - Η κρουαζιέρα πολλαπλασιάζει τους πλόες της φέτος και μάλιστα με αυξημένο το home porting


Έχετε στην αρμοδιότητά σας τις ειδικές μορφές τουρισμού. Ποιες προοπτικές βλέπετε για την ανάπτυξή τους στη χώρα μας και ποιες κινήσεις κάνετε σχετικά;

Από την πρώτη ημέρα της θητείας μου στο υπουργείο και λόγω αρμοδιότητας των ειδικών μορφών τουρισμού, που δόθηκε για πρώτη φορά διακριτά από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά και λόγω της δυναμικής αυτών, σε κάθε ευκαιρία τονίζουμε τη σημασία τους για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό και δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα σε αυτές τις μορφές στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, με πόρους να προορίζονται για επενδύσεις στις υποδομές μορφών τουρισμού, όπως ο θαλάσσιος, ο γαστρονομικός, ο αγροτουρισμός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, ο καταδυτικός, ο ορεινός και ο χειμερινός. Παράλληλα, προωθούμε δράσεις για κάθε μορφή θεματικού τουρισμού, με έμφαση στον οινοτουρισμό, τον οικοτουρισμό, τον θρησκευτικό τουρισμό και τον αλιευτικό, στη διοργάνωση συνεδρίων και εκθέσεων κ.ά. Επιτυχίες που είχαμε πέρυσι, όπως η ένταξη της Θεσσαλονίκης στις Δημιουργικές Πόλεις Γαστρονομίας της UNESCO ή του Σουφλίου στα Best Tοurism Villages και της Δυτικής Σάμου στο Πρόγραμμα Αναβάθμισης, αναδεικνύουν τη δυνατότητα η τουριστική ανάπτυξη να διαχυθεί σε όλη την επικράτεια όλο τον χρόνο, αναβαθμίζοντας την ποιότητα, την ισορροπία και τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.